Antaa olla!

:unamused:

Oletko varma ettei juomaasi ole lisätty jotain tyrmäystippoja? Tuo äkillinen muistin häipyminen puhuisi sen puolesta. Nyt lienee myöhäistä mennä lääkäriin sitä tutkituttamaan, mutta käy nyt edes sexitautien varalta tutkimuksissa. Rikosilmoituksesta voisi kai olla sen verran hyötyä että jos tämä tyyppi harrastaa samankaltaista toimintaa toistenkin kanssa, niin olispahan papereissa.
Ikävä tapahtuma, ja outo, muuta ei voi sanoa.

ps. taksikuitista selviää kuka kuski oli, jospa hän voisi valaista illan tapahtumia, kuntoasi ym. eikös takseisa ole nykyisin tallentavat kameratkin?

Tyrmäystipoista lähtee taju, sikäli kun kyseessä on oikea ilmiö eikä urbaanitarina. Ei niiden jälkeen maksella takseja. Vaikuttaa, että kysymys on siitä, että olet ollut niin jurrissa, että muisti ja arvostelukyky on mennyt. Eipä siinä sen kummempaa. Rikosilmoitus tuskin johtaa kovinkaan pitkälle.

Ei välttämättä. Tyrmäystippoina käytetään erilaisia aineita, annostus ja aine vaikuttaa toimintakykyyn. Ensiavun sivuilta:

Yksi mahdollisista käytetyistä tyrmäystipoista voi olla Garmmahydroksibutyraatti (Gammavoihappo-GHB) - käytetään myös nimeä “gamma”. Gamman vaikutukset: väsymys, huimaus, poissaoleva olo. Se johtaa tajuttomuuteen, saa aikaan kohtauksia, vakavia hengityshäiriöitä ja koomaa. GHB:n yliannostus voi tapahtua nopeasti ja se voi tappaa.
Gamma aiheuttaa pieninä annoksina ns. dissosiatiivisen anestesian. Uhri on tällön “talutettavissa” ulos baarista… ja näillä taluttajilla on harvoin hyvät asiat mielessä.
Suurin osa käytetystä gammasta on kotona tehtyä, “homemade”. Tämä on sekoitus, jossa on erilaisia
kemiallisia aineita, kuten liuottimia. Itse tehtynä GHB on todella vaarallista, koska erot pitoisuudessa ja
puhtaudessa vaihtelevat suuresti. Sama määrä nautittua GHB:tä eri tuotantoeristä johtaa hyvin erilaisiin
lopputuloksiin.
GHB:tä liikkuu Suomessa sekä nesteenä että jauheena. Se on usein väritöntä ja hajutonta, joten sitä on
helppo ujuttaa huomaamattomasti jonkun juomaan. GHB:ssä voi olla kuitenkin suolainen/kummallinen maku.

Ketamiini

Ketamiinia löytyy nesteenä tai valkoisena jauheena. Sitä nuuskataan nenän kautta tai poltettaan
marijuanan, hasiksen tai tupakan kanssa. Ketamiini tuli suositummaksi 1980-luvulla, kun huomattiin että
suurina määrinä nautittuna se aiheutti saman kaltaisia reaktioita kuten PCP (eli ns. enkelipöly)
Ketamiinin aiheuttamia reaktioita: unenomaiset tilat ja hallusinaatiot. Ketamiini vaikuttaa kivun tunnetta
vähentävästi sekä aisteihin, arvostelukykyyn ja koordinaatioon noin 18-24 tunnin ajaksi. Suurina määrinä
Ketamiini aiheuttaa hourailua, muistin menetystä, motoriikan häiriöitä, korkeaa verenpainetta ja
masennusta sekä se voi lamaannuttaa hengityksen. Pieninä annoksina ketamiini johtaa huomiokyvyn
katoamiseen ja muistin menetykseen.
Yleisesti ottaen ketamiini aiheuttaa tyrmäystippoina vahvan dissosiatiivisen reaktion, eli uhri on talutettavissa ulos ravintolasta ja ns. tajunnan rajamailla.
Ketamiinin ollessa myös hajutonta ja väritöntä onnistuu sen lisääminen juomiin vaivatta.

Rohypnol (suhteellisen harvinainen Suomessa)

on yksi Flunitrazepamin tuotemerkeistä. Se on voimakas rauhoittava aine, jota
usein kutsutaan lempinimillä “roofies” ja “roach.” Lempinimestä “roofies” on tullut
lähes kaikkien 'Date Rape’ -huumeiden (tyrmäystippojen) yhteinen nimi. Rohypnol
kuuluu benzodiazepamien luokkaan kuten sen sisartuote Valium, mutta sen on
todettu olevan jopa 10 kertaa voimakkaampaa. Rohypnolia ei myydä laillisesti
USA:ssa, mutta se on laillinen yli 60 muussa maassa, joissa sitä käytetään
mm. unilääkkeenä.
Rohypnolin aiheuttamia reaktioita: Se huumaa nopeasti ja se aiheuttaa puheen sammaloitumista,
harkintakykyvyn heikkenemistä ja vaikuttaa kävelyyn. Vaikutukset alkavat usein jo 10 minuutin kuluttua ja
voivat jatkua jopa 8 tuntia. Rohypnol saa aikaan syvän unen, se voi lamaannuttaa hengityksen ja
aiheuttaa huimauskohtauksia. Kuolemaan johtava yliannostus voi tapahtua helposti esimerkiksi alkoholin
tai muiden huumeiden kanssa nautittuna. Vaikutusaika voi olla jopa 24 tuntia.

Ja aloittajalle: Ihan hirveä juttu. Ei tuollaista toivo kenellekään. Morkkiksen määrä on varmasti järjetön, ja kun ei edes tiedä mitä on tapahtunut. Varmasti joku tuki olisi paikallaan nyt sinullekin, ehkä jos olisit poliisiin yhteydessä saisit tietoosi paikan, josta saat henkistä apua tilanteeseesi. Olit ollut sitten vaikka “vain” humalassa, ei kenelläkään ole oikeutta käyttää sinua hyväkseen.

Gamma ja sen sukulainen “lakka”:han on myös yleisiä ihan vapaaehtoisesti käytettyjä huumehia huumemarkkinoilla.

Ketjun aloittajan tilanne on siinä mielessä hankala, että raiskausta on vaikea todistaa tässä tapauksessa tapahtuneen. Tietysti voi hakeutua huumeseulaan terveysasemalle tai päihdeklinikalle, jossa voisi selvitä mitä aineita on elimistöön illan aikana mennyt, mutta asialla on suht kiire sillä aika jonka aineet näkyvät seulassa on rajallinen.
Poliisikin voinee antaa neuvoja parhaasta menettelystä nyt. Ja jos ja kun tunnet joutuneesi rikoksen uhriksi, ilman muuta yhteys poliisiin kiireen vilkkaan.

Ja sitten sen jälkeen miettimään keinoja siihen, ettei tämän kaltaisia ikäviä tapauksia tapahtuisi jatkossa.

Tsemppiä ja voimia!

Ikävä tarina. :frowning:

Minun mielestä sinulla on vakava ongelma alkoholin suhteen ja viimeistään nyt tulisi tehdä itselleen jonkinlainen hoitosuunnitelma. Pitkä raittiin jakson jälkeen juominen lähtee täysin lapasesta heti - näin se menee vain useammalla alkoholiongelmaisella. Monet tietämäni raittiit henkilöt ovat sitä mieltä että alkoholismi pahenee raittiina ollessakin.

Omassa juomisessani kaikennäköiset törttöilyt oiivat pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Moraaliset itsesyytökset olivat aivan helvettiä ja noihin itsesyytöksiin aloin juoda sitten krapulaan viinaa ja sitten meni toinenkin päivä juodessa ja sitten kolmas,viikko ja kaksi viikkoa yhtä putkea. Oppimisprosessi alaspäin on nopea.

Mutta älä ole liian ankara itsellesi. Älä tuomitse.

Asiat ovat kuitenkin aina niin että ne voisivat olla pahemminkin. Otsikosta luulin aluksi että olit päätynyt Helsingin Keskusvankilaan :smiley: Olen tavannut miehen kauan sitten , nyt jo edesmenneen, joka heräsi krapulassa aamulla putkassa eikä muistanut eilisestä illasta mitään. Poliisit kertoivat sitten että hän oli illalla puukottanut hengiltä juoppotoverinsa. Tästä alkoi ensin 8 vuoden vankilatuomio ja sitten sen jälkeen pitkä, yli 20 vuotta kestänyt raitis elämä, luonnolliseen kuolemaan asti.

Voimia ja muista se hoitosuunnitelma - jookos ? :smiley:

Näin asia näyttäisi myös omalla kohdallani olevan. Arvioisin, että mikäli nyt joisin yhden pullon olutta, niin n.80-90% todennäköisyydellä päätyisin sairaalaan tai putkaan alle viikossa…

Mutta paheneeko alkoholismi jatkuvasti, huolimatta täysraittiudesta? Eli vaikka olisi 10vuotta juomatta…
Mikäli se pahenee, niin mikä tähän voisi olla syynä?

Voisiko siinä tulla jokin huuma, ja toisaalta itselleni varmaan “no kun kerran nyt korkattiin, niin ihan sama millään enää, juodaan sitten kunnolla!”. Sitten, jos ei ole juonut aikoihin, on sietokykykin varmasti ihan erilainen. Siihen jos vetää edes likelle saman satsin kuin juovana aikana niin enpä halua edes kuvitella mitä itsellenikin voisi tapahtua…

^ Voipi olla juuri tuota mitä Jilla sanoo siinä efektissä että alkoholismi näyttää voimistuvan raittiina ollessakin, että yksinkertaisesti toleranssi alenee raittiina ollessa.
Kun retkahtaessa sitten jano on kuitenkin yhtä iso kuin aktiivikäyttö-aikoina ja ote juomiseen vähintään yhtä ahnas, mutta fyysinen toleranssi onkin laskenut huimasti, voikin retkahduksella olla hupsista keikkaa ihan erityisen yllättäviä vaikutuksia.

Oma viinapääni on ollut ihan tosi huono jo vuodesta 2007 lähtien, ja siksi en sittemmin edes jaksanut juoda enää niin paljon ja usein kuin sitä edeltäneenä kosteimpana ja sumuisimpana vuotena.
2007 mä olin vuoden alkupuoliskolla puoli vuotta raittiina, ja sitten kun aloin kesällä taas juoda, olinkin ihan totaalisen pihalla koko kesän ja syksyn. :unamused: :blush: Olin sinä keväänä myös lopettanut tupakoinnin, joka kuulemma myös yllättäen voi heikentää toleranssia sekä alkoholiin että… ohhoh, kofeiiniin.
Kaikki kolisee kovempaa siis. Lisäksi aloin saada ilmiselviä hypomanian oireita ja lopulta kallonkutistaja tutki pörröistä päätäni aikeenaan lätkäistä minulle md-diagnoosi. Onneksi jäi saamatta. : )

Mutta siihen toleranssiin: yksi keskivaiheen alkoholismin tunnuspiirteitähän on toleranssin voimistuminen ja kyky juoda suuria määriä silminnähden päihtymättä; ja ns. pokka säilyen.

Ehkä voisikin myös ajatella, että alkoholismin voimistuminen näkyy pikemminkin kykynä juoda enemmän ja enemmän toimintakyvyn romahtamatta, ja sitä että lopulta alkoholia alkaa tarvita toimintakyvyn ylläpitämiseen? :bulb:
Pitää alkaa “juomaan itsensä selväksi”. ?

Huomenta “Ketostix”!

Näin aamutuimaan y.m. kirjoituksenne saivat vanhat ajat mieleeni.Etenkin y.m. lainaus muistutti ja puistutti. :mrgreen: Olisinhan vielä n. 4 vuotta sitten ollut jo kaksi tuntia virittämässä konettani “päiväkuntoon” yhdellä kioskilta klo 5.00 haetulla 2dl:n konjakkipullosella ja 0,5 l: oluella.Siis päästäkseni sen verran jaloilleni,että kykenin klo. 7.00 kauppaan hakemaan päivän vakioannoksen eli kaksi 1,5 litran punaviinipahvitölkkiä.Päivän mittaan nämä sitten lirisivat kurkusta alas. Joskus kokonaan,joskus jäi jotain seuraavan aamun “pelastuskulaukseksi” yli.Seurauksena “normaali” olotila.Uskomatonta,mutta totta. :exclamation:
Minua on todellakin saattanut enemmän kuin yksi suojelusenkeli! :smiley:
Asiasta toiseen. Alkoholismin kehitysvaiheet niihin kuuluvine oireineen ovat minullekin myös teoriassa aika tuttuja. Alue,jota haluaisin alkaa järjestelmällisesti käsittelemään,on raitistumisen systematisointi vaiheittain.
Tähän kuuluisi mielestäni niin retkahdusongelmatiikka kuin siirtyminen aine(päihde)kohtaisesta pääpainosta enemmän sosiaalisen elämänkuvion uudistamiseen ja siihen liittyvään ongelmakenttään.
Plinkissähän on niin monessa eri raitistumis- ja raittiusvaiheessa eläviä ihmisiä,että varmastikin tulisi mielenkiintoista keskustelua.
Kiinnostaisiko teema?

^ Heip Andante. Toki kiinnostaa. :slight_smile: Toipumiskeskeisyys, elämäntavan ja elämänpiirin uudistamisen näkökanta on aina hyvä olla esillä.
Mielestäni foorumilla on aina ollutkin aika hyvin esillä se, millaista on eläminen raittiina/toipuneena, miten elämä on muuttunut ja millaisia psyykkisiä, emotionaalisia ja elämäntapaan liittyviä prosesseja ja vaiheita siihen on kuulunut.
Aiheeseen liittyvät keskustelunavauksetkin lienevät aina tervetulleita.

Ja hui hitsi miten mä kuulostankin koulupäivän jälkeen viralliselta ja “viksulta”. :open_mouth: :smiley:
Äkkiä salille “nollaamaan päätä” iltapuhteeksi; terveellisellä tavalla. : ) Raudan ääressä ei tarvitse olla ruudinkeksijä.

Voidaan hyvin!

:unamused:

Tarkoitatko sukupuolitautitestejä? HIV:n tahallinen levittäminen on pahoinpitely tai itseasiassa se taitaa olla törkeä pahoinpitely, mutta jos kaikista klamydioista, joista joku suojaamattomaan seksiin omaa tyhmyyttään suostunut katkeruuksissaan tekee rikosilmoituksen, nakattaisiin syyte pahoinpitelystä, niin kyllä olisikin tuomioistuimilla töitä. HIV:n tartuttaminenkaan ei ole rikos, jos tartuttanut henkilö ei itse ole tietoinen HIV-positiivisuudestaan. Läheskään kaikki eivät ole.

Rauhottukaas ny vähäsen !

Kännisille ny sattuu tollasia juttuja, et ei siin kannata ihmisiin sen kummemmin pettyä .
Sinähää siin oot kännissä mokannu ja torennäkösesti Se haukkumasi jätkä on normi Suami Mies jollei seiso
ku järki . Ei kannata hirveetä pulttia ottaa vaan otappa opiksi äläkkä ny ihmisiin ala pettymään . Suurin osa
meistä on ihan kunnon immeisiä ja onhan se voinu olla niinni et se kaveri onkin pelastanut sinut kadulta
nukkumasta . Tai muistatko paremmin , kenties olet riisunut alushousut vessassa :smiley: Voiha se niinki :smiley:

Terveisin Kanthoona ! :sunglasses:

^ Eikös aloittaja tuossa jo myönnellytkin, että ehkä ei sittenkään ollut kyse mistään tyrmäystipoista tai raiskauksesta, kuten juttu jo alunperinkin antoi ymmärtää. En tietenkään kiellä, etteikö tässä tapauksessa olisi voinut olla kyse ainakin jonkin asteisesta seksuaalisesta hyväksikäytöstä, mutta enemminkin aloittaja on tainnut pettyä itseensä, kun on mennyt sekaantumaan mielestään täysin vastenmieliseen tyyppiin ja mahdollisesti vielä pettänyt miestään. Sitä sitten herkästi morkkistaan yrittää lieventää puhumalla asioita kaikkien muiden niskaan.

Noh, minä palaan tuonne Saunan puolelle.

Se on hyvä tyyppi nykyisin, ja ihan selvin päin. Ja tuomionsa istunut.

Ja kyllä mä luulen kuitenkin että jos olet paljonkin tuolla humalassa heilunut elämäsi aikana eikä sulle vieläkään ole käynyt sen huonommin, niin ympärilläsi on ollut myös aika paljon suojelusenkeleitä niiden “totaalisten narkkien ja holistien” lisäksi.
Joku “merkityksentä elämää viettävä kusipää” on joskus saattanut pelastaa nahkasi kun olet “palannut baanalle”.

Morkkiksen paikkailu ylenkatseella omia juopotteluseuralaisiaan ja kännipokiaan kohtaan on aika… no… en osaa sanoa mitä se on, mutta jotain se on. :slight_smile:

“Kikkelis kokkelis mitäs läksit!” sanoo wanha kansa. :bulb:

Niinhän se näyttäisi olevan. Olisi varmaan kuitenkin hyvä asian käsittelyn vuoksi ottaa selville niin paljon kuin mahdollista. Jos vaikka haluaa poliisin kanssa mennä juttelemaan tyypille? Siis jos ei yksin uskalla ja haluaisi kuulla tämän version.

Tiedättekö, välillä täällä vain tulee sellaisia juttuja eteen, jotka todella jäävät vaivaamaan minua. Tämä on yksi niistä. Siis vaikka olisi kuinka “oma moka” kun on mennyt juomaan, alkoholisti kun on, niin… jotenkin. Hirveää. Minulla on sellaiset sympatiat kuitenkin ihmisiin pettynyttä kohtaan. :frowning:

Edit: Jaa Ketostix tuli tuohon väliin. Näyttää nyt väähn erikoiselta tämä kommenttini tässä kohtaa…

Nooo, mä oon itse ollut joskus aika hitonmoisessa lirissä toisella puolella maapalloa, ja olen kyllä kiitollinen että olen ihmeen kaupalla selvinnyt sieltä elävänä ja lähes ehjin nahoin takaisin kotiin.
Ja herätty on kotimaassakin ties mistä. Kerran 19 -vuotiaana heräsin jonkun tuntemattoman 50 v. ukkelin kotona. Se oli kyllä ihan mukava ukkeli, ihan Kari Salmelaisen näkönen. Mutta ei sillä viinaa ollut kotona paljon vaikka menin sitä havittelemaan.

Lukemattomilla muilla päihdeongelmaisilla ei ole samanlainen varjelus myötä. Niitä kuolee, vammautuu, teloo pahasti toisiaan ja itseään tuolla joka yö ja päivä; sekä miehiä että naisia, tyttöjä ja poikia.
Harva heitä jaksaa surkutella. Ne on vaan “totaalisia narkkeja tai holisteja”. Tai peräti “ihmisroskia”, niinkuin eräs päättäjätahon ihminen väläytti. :angry:

Tästä huolimatta: oikein hyvää yötä ja rauhaa ja voimia selvittää asiat jotka selvitettävä on.

Moikka! Kiitos nopeasta vastauksestasi. Itselleni siirtymä aineenhallinnasta raittiin sosiaalisen elämän hallintaan on luku sinänsä.Kiva jos olet juonessa mukana. Ei virallisessa ja viksussa mitään väärää ole.Päinvastoin.Pitää vain aina yrittää pitää mielessä,ketä milläkin lailla lähestyy.Itselläni on akateeminen tausta joten olen aikoinani oppinut tulemaan monisävyisten ja vaikeittenkin teemojen kanssa toimeen.Monelle, jolle systemaattinen analysointi ja synteesi eivät ole (eikä tarvitsekaan olla) tuttua,todennäköisesti vain hämmentyy ja ärsyyntyy tällaisesta “opettamisesta”. Minulla on osittaisena ongelmana suomenkieli. Saksa on ollut lähes 40 v. kotikieleni joten paljon on unohtunut… Puhumattakaan siitä,että alan sanasto on minulle vierasta. Osaatko saksaa? Kysyn siksi,että voisin selvennykseksi pistää saksalaisen alan sanan sulkuihin jos suomalaista vastinetta ei löydy.
Palataan! :smiley: :sunglasses: