Anatheman dokailu

Moi!

Olen täysin uusi tällä sivustolla (33v mies), enkä oikeastaan koskaan ennen ole kenellekään kertonut juomisestani. Tuntemattomille avautuminen lienee helpompaa, mutta tämänkin askeleen ottaminen on ollut jostain syystä vaikeaa.

Olen käyttänyt alkoholia viisitoistavuotiaasta asti, ensin “normaalisti” lähinnä viikonloppuisin, vaikkakin suomalaiskansallisesti (joskus liiankin) suuria määriä. Tuosta huolimatta, nuoruuden alkoholinkäyttöni ei suuresti eroa varmaankaan kenenkään tavallisen nuoren käytöstä.

Ongelmaksi alkoholi alkoi muodostua n. kymmenen vuotta sitten, kun silloisen parisuhteen päättymisen jälkeen rupesin juomaan kotona välillä arkipäivisinkin, normibaareilun lisäksi. En siis mitään yltiökännejä, mutta 5-6 olutta yhtenä tai kahtena arkipäivänä viikonlopun rientojen lisäksi. Tuli uusia parisuhteita joidenka aikana juominen palasi ns. normaaliin. Arkena en ottanut pisaraakaan, eikä tehnyt mielikään. Jossain vaiheessa sinkkuilin n. kaksi vuotta jolloin kaljankittailu karkasi jonkin verran käsistä. Join käytännössä joka päivä n. 7-10 pulloa olutta ja painonikin nousi normaalista 75-80 kilosta yli 90-kiloon. No, sain itseni ryhtiin, lopetin arkijuomisen, ja seuraavan neljä vuotta kestäneen seurustelusuhteen aikana en moista harrastanut. Jopa viikonloppukännäilytkin vähenivät merkittävästi.

Tuon viimeisimmän suhteen jälkeen tilanne on pikkuhiljaa mennyt huonompaan suuntaan. Ongelma on se, että viihdyn liiankin hyvin itsekseni (en käy baareissa enää kuin pari kertaa vuodessa). Teen esim. omaa musiikkia, hillun netissä, pelaan pleikkaria jne., ja juon sitten bisseä kun kerta voin. Tällä hetkellä viikkoni menee näin (vaihteluita esiintyy toki, mutta esimerkkinä näin): Aloitan perjantaista koska se on ns. pääpäivä alkoholin käytön suhteen:

PE 15 olutta
LA 50/50… Selvinpäin, tai juomapäällä sama määrä olutta kuin PE
SU 100% Aina selvinpäin
MA 10 olutta
TI Selvinpäin
KE 10 olutta
TO Selvinpäin

En varmasti ole potkaisemassa tyhjää juomiseni takia, mutta itseäni painaa se, että en saatana pysty olemaan juomatta arkipäivisin, vaikka kuinka lupaan ja uhoan itselleni samaa asiaa viikosta toiseen. Vuoden kun olen tätä valitettavaa viikkosuunnitelmaa noudattanut, niin painoni on noussut tuosta normista 75 kilosta melkein 20 kiloa. Ei tuosta kymmenestä arkikaljasta varsinaista kankkusta tule, mutta veikkaan työkavereidenkin tuon huomaavan, vaikka kuinka yrittää pastillia tai purkkaa pureskella. Kukaan ei ole sanonut mitään, ja jos olisikin sanonut niin itse kieltäisin mitään ongelmaa olevan. Ongelma on ja sen myönnän. Vituttaa kun ei sen vertaa ole itsekuria, että jättäisi ne kaljat ostamatta arkisin.

Samaiseen ongelmaan aloitin itse antabukset…

en tiedä oliko alkoholiongelma niin paha ettenkö muuten olisi voinut lopettaa ilman, mutta se viinanhimo oli välillä niin tajuton että itsekuri ei riittänyt…
mutta tänne kirjoittaminen tuntui ainakin itselläni hillitsevän…

tsemppiä!

Komppaan Nickyä. Käyhän A-klinikalla hakemassa antabukset. Se on siitä hyvä “myrkky” että kun sen on aamulla ottanut, ei tarvitse enää illalla arpoa että juonko vai enkö juo.

Vähän OT… Mä olen aina ihmetellyt, miksi Antabus täytyy ottaa joka päivä, kun eikö se kuitenkin vaikuta pidempään, kuin vuorokauden? Itse en ainakaan uskaltaisi juoda varmaan kahteen viikkoon, jos olisin ottanut yhdenkin Antabuksen. Mutta mä olenkin arkajalka… Mulle siis riittäisi hyvin tabu kerran viikossa-kahdessa, jos niitä käyttäisin. Mutta toisaalta, juovathan jotkut Antabuksenkin kanssa ja henkensä uhalla…

Mulle annettiin ohjeeksi ottaa 1 tabletti maanantaina ja toinen perjantaina.

tosi koville alkoholisteille määrätään isompi annos että varmemmin saavat reaktion ettei tekisi mieli kokeilla uudestaan…normaali aloitus annos on 4 tablettia ekana 3 päivänä.

No tuo kaksi tabua viikossa kuulostaa ihan järkeenkäyvältä. Eihän sillä annostuksella voi todellakaan juoda, joten miksi ottaa turhaan joka päivä, kun se rasittaa maksaa kuitenkin. Tosin eiköhän lekuri määrää kullekin sopivan annostuksen ja jos se kerran on joka päivä, niin sitten se on.

Otan yhden per päivässä. Mutta vois sitä tosiaan varmaan vähentääkin. :smiley: