Amputaation pelko

Terve! Olen melko uusi täällä, mutta jotain tekstejä lukeneena päätin itsekin … Eli ongelmana, kun vasen käteni ei ‘toimi’ vaan on kokoajan ns ‘kehitysvamma-asennossa’ (en osaa paremmin artikuloida tuota)

Olen vetänyt subua nelisen vuotta nyt 28v ja monesti olen herännyt aamulla toinen käsi tunnottomana -tästä olen muiltakin lukenut kokemuksia. Noh, tämähän ei 15-30min pidempään yleensä kestä ja silloin tuntuu, kuin ei olisi toista kättä lainkaan (vrt. puutuminen -kertaa kymmenen) joka siis menee lyhyehkön ajan kuluttua ohi. Subua mennyt siis IV:nä ehkä vedot (n.2mg) per päivä (välillä viikonkin tauko ja nykyään oon käyttänyt aina (rööki)filtteriä. Nyt kuitenkin pelottaa kun jo useamman päivän ollut tämä ongelma, ranne ei nouse eikä sormet liiku.

Nyt on kolmas tai neljäs päivä menossa ja sormet ei liiku, vaikka kuinka yritän ponnistella niitä ylöspäin (esim laitan käden vaakatasoon kyynärpäätä myöten pöydälle ja yritän ponnistaa sormia ylös) Tämä ‘halvaantuneisuus’ on vain ranteesta ylöspäin, eli sormet eivät toimi. Kyynerpää vielä taipuu tahdonvaraisesti, normaalisti. Sätkän kääriminen on erittäin vaikeaa (pitäs ostaa sätkäkone :slight_smile: mikä ei ole tärkeintä, mutta kuvaa tätä vasurin täydellistä ‘jäätymistä’ -Heitän vielä teksiä (enpä kyllä onneksi nyt voi) oikeaan käteen kun vasurista ei suonia löydy. Jotenkuten sormet liikkuvat alaspäin, mutta kun testaan (edellä mainitsin) niin ylöspäin sormet eivät liiku millään. Tuntuu että hermoradat ovat v***rallaan

Lääkärillä en ole VIElä käynyt ja olen A-klinikan asiakkaana isossa kaupungissa. Pelkään amputaatiota, moni kaveri kokenut sen ja olen kokenut niitä 'perus’puutumisia (yleensä siinä kädessä mihin lykkään vedot) mutta en tällaista. Onko vastaavia kokemuksia? -Meneekö ajan myötä vai jääkö pysyväksi?

Tulin täyden painavan kauppakassin kanssa kotiin ja pystyin jopa kantamaan kassin (heikolla kädellä), kunhan ensin asettelin sormeni tuosta vasurista kassiin kiinni, eli voimaa on vielä ko. kädessä, eikä ole sattunut missään vaiheessa, mutta en voi siis ilman oikean käden apua siirtää vasurin sormia asentoon, jossa sitä tartteis. Kessun kääriminen on hyvä esimerkki tästä. Tämä tekstikin tulee siis ‘terveestä’ kädestä.

Vielä, että juon alkoholia suht usein, lähes joka toinen päivä ja 6*10mg pami plus tennarit serqut ja catapresanit päälle …
Sekavaa tekstiä, mutta auttakaa jos on kokemuksia/tietoa asiasta.

-Ja käsi ulkopuolin ok, eli ei ole mätää, ym ei mustelmia, paiseita jne … Kiitos .

se käsi lähti nyt, oisit miettiny kahesti ennku rupesit rännittää

Onko se joku ihme jos rännittää kielen alla sulatetettavia lääkkeitä ni et voi syyttää kun itseäsi siitä. No koita ny hoitaa se kätes jotenkin kuntoon, siirry vaikka nokittamiseen.

Joo tyhmäähän toi todella on, eikä tullu ajatelleeksi aikanaan. Kumma että kun en oo tähän käteen koskenut kuukausiin ja nyt yht’äkkiä tuli puskista tää. Tää ei tosin ollu kielen alla ollu bakteeripesäkkeisä vaan itse haettu Teksiä.
Mutta ‘se käsi lähti nyt’ -onko oikeesti näin -ja eikö mitään ole tehtävissä??
Onneksi on sananvapaus, mutta tekstistä päätellen mua hiostaa ko. asia aika paljon, joten turha ainakaan mulle kertoa/V**ttuilla tässä vaiheessa, mitä ‘olisi’ pitänyt tehrä toisin.
Kiitti kuitenkin vastauksista joista ymmärsin että game over, käsi -olen tyhmä ja koukussa, ei kai kukaan tahallaan hommaa tuota. Tyhmyydestä sakotetaan -sanotaan muttei pointtina ollut haukkujen kerääminen. Ja filtteriä silti käyttänyt ja kun vielä vasuri, joka on kyvytön -on ollut ‘koskemattomana’ puolisen vuotta. Jos kokemuksia, kuulisin mielelläni!

No, ihmeitä voi tapahtua ja täytyy olla onnellinen, ettei mennyt koko näkö tahi kummatkin kädet :wink:

Ehkä taisitte vaan kertoa veemäisen totuuden, pakko hyväksyä se kuten asia on. Johtuuko hermoradoista vai mistä. BTW - en ole rännittänyt muita lääkkeitä kuten bentsoja.

Subuhoito alkaa joten hommat saa luvan loppua ja BOB-> mietitkö sinä ‘kahdesti’ kun laitat jalkaan kengät joilla liukastut rekan alle. -Meinaan, että siinä tilanteessa, jos olet sattunut koskaan olemaan, ei (ehditä/tai tule) mietittyä kahdesti, kun ekat vedot odottaa… Kyllä hapostakin varotetaan, mutten mieti silloin kun niitä tarjotaan …

Hyvä että sai ees hiukka bolemiikkia ja oon surullinen, joten ehkä viestikin on sen mukainen … Olkaa te viksumpia -tässä opetus, kuinka käy! :stuck_out_tongue:

Kukaan ei täällä varmasti pysty antamaan asiantuntevaa vastausta siihen, mikä kättäsi tarkalleen vaivaa tai miten sille tulee käymään. Se kuitenkin on melkein varmaa, että asian pitkittäminen ei tilannetta auta. Joten mene ihmeessä lääkäriin mahdollisimman pian, vaikka kuinka pelottaisi.

Kait kvit siel lekuris jo… En ymmärrä, kuinka joku noin akuutin asian kans arpoo et käsi ehkä huomen on kondikses…Oli tulos mikä tahansa se ei parane sillä et ihmettelet asiaa foorumeil

Vaikuttas hermovammalle. Se miten sen olet saanut jos et ole koskenut em. käteen, on sitten oudompaa. Jos olisit lyönyt ohi tai osunut hermoon pistäessä, olisi tuo loogista. Onko sormet kuitenkin normaalin väriset? Kiertääkö niissä veri? Jos sormet on kylmät tai viileät, niin heti lääkäriin. Silloin käsi voidaan luultavasti vielä pelastaa kun tukos liuotetaan heti.
Ei se lääkärissä käynti samantein olis hullumpi juttu muutenkaan. Jos tuon antaa olla, voi käydä niin että mitään ei enää pysty tekeen. Mutta jos heti hoitaa, on paljon helpompi korjata. Hermovammakin tarvii nopeasti kuntoutusta että se lähtee paraneen.

Itellä on oikealla puolella käsissä ja jaloissa tunnottomuutta vaikka jalkaan en oo rännittänytkään, mutta myös vasemmassa kädessä joskus juuri tuota että paikallaan ollessa lähtee tunto. Mutta kaikki kyllä toimii, se vain tuntu sillon ku tunnottomuus tuli hieman oudolta käyttää niitä raajoja jos ei kunnolla tunne. Ja oikea käsi on usein ihan kylmä. Tuo oikean puolen systeemi on kyllä diagnosoitu diabeteksen aiheuttamaksi hermoratavaurioksi (ns. proximaalista neuropatiaa) kun niissä oli aiemmin kipujakin, tunnottomuus tuli vasta vuosia myöhemmin, samalla kyllä positiivisena puolena kivut ovat lakanneet lähes kokonaan (se tunnottomuus siis ei ole jatkuvaa).
Tuskin rännitys hyvää tekee, varsinkaan subun, mutta itellä on tuo rännityshistoria huomattavasti ketjun aloittajaa lyhyempi, tai ainakin harvempaa käyttöä. Eli siis kyllä sille voi olla jotain muitakin syitä, jos jotain verenkiertoon ja vereen liittyviä sairauksia tai hermostoon liittyviä vammoja on, niistähän ei mainittu.

Mutta tietysti kannattaa ottaa selvää. Ja ainakin tarkkailla tuota lämpötilaa ja tilanteen kehitystä.

Hei! Erittäin kiva että tuli muiden kokemuksia ja vastauksiakin, nyt kävin lekurissa ja hän sanoi huolettomasti, että kestää parista viikosta PUOLEEN VUOTEEN!! Olin aika puulla päähän lyöty, mutta onneksi tämä oli sitä mieltä ettei jää pysyväksi, kuukauden päästä jos vielä tilanne päällä, niin käski johonkin hermorata-tutkimuksiin, muttei siis ollut huolissaan, vaikka viikko meni ennen kuin pääsin lääkäriin. Ei kuulema johdu kamasta, eikä tää lääkäri uskonut tuohon ‘juopon käteen’ mistä täällä puhuttiinkin. (vaikka vielä vähän liiottelinkin juomistani).

Kuten moni sanoikin -niin myös lekuri -että tämä todella voi johtua käden päällä nukkumisesta/väärässä asennossa jne. No, parantumista odotellessa. Kummastuttaa että miten tää voisi kestää puoli vuotta! Lääkärikäynti kesti noin 5 min, mutta kyllä hän testasi eri vaihtoehtoja ja toivottavasti käsi paranee. Doupit vähentynyt, että kyllä tää sai jo pelkäämään, kun on nähnyt/kuullut niitä pahempiakin juttuja.

Ei vielä muutosta suuntaan taikka toiseen. Olen hieman venytellyt ja hieronut puutuneita sormia, vaikka lääkäri ei mitään tällaista ‘itsehoitoa’ määrännytkään (eikä lääkkeitä).Siis ihan normin näkönen käsi on, ja veri kiertää ym. Sätkätkin jo onnistuu ja oppii elää tän kanssa päivä päivältä paremmin :slight_smile:

Kiitoksia viestiin vastanneille ja olkaa oikeesti varovaisia, tää säikäytti minut pahasti ja miettikääpä kun koko käsi/jalka ym lähtee. Loppuu kitaran soittelu yksiin vetoihin. Ja muuttuu elämäntyyli hetkessä pikku nautinnon/lääkkeen takia. Hyvää kesän jatkoa kaikille!!

Tuttu nukku subupäissään (ei iv-käyttäjä) kätensä päällä samoilla seurauksilla. Muistaakseni just useampi kuukausi meni silläki sen käden parantuessa. Täysin toimintakunnossa tuo tuntu olevan nyt vuosi-pari tapauksen jälkeen.

… Ja Dark Magus - nyt kyllä mietin kolmeen kertaan jos/kun räpylöin, hullu video -kaikkien rännääjien pitäs nähä toi, mm kaverin joka heittää ihan kaiken hihaan. -Kiitti

Huojentavaa kuulla jusba positiivista telstiä :wink:

Videot ovat ensihaikuja helvetistä. Vältä siis helvetti ja käänny uskoon jo tänään. Hylkää huumeelämä ja ala palvella Elävää Jumalaa

kauhee toi video :astonished: mitä tossa siis oli tapahtunu tolle naiselle ku en oikee tajunnu. siis miks siin jalas esim oli sellanen kolo. hyiii vielki puistattaa. yökk.

dark magus tuntuu olevan perehtyneen (5000 viestiä) mutta joo kyllä toi meno on jo niin itkettävää, etenki just tää neiti, jolla näkyi selkeesti luu pelkästään. Näitähän ei toivois ees pahimmalle vihamiehellekään ja kun huumeet vie ennenkaikkea nuoria -niin pirun nuoria -tonne pahimpaan, missä ei katumukset enää auta. Mutta kaikki kielletty on jänskää ja kokeilun arvosta. Olis kiva nähdä muuten joku ‘selviytymistarina’ missä asiat menee hyvin :slight_smile:

Toi pätkä sopis hyvin esim reindeerspottingin loppuun, vaikkei ko. heeboille pahaa tahtoiskaan, mutta näyttäis valistuksen koko skaalan …