Amfetamiinipsykoosi koettuna

Amfetamiinipsykoosi. Ihmettelen erittäin kovasti miksi tästä kyseisestä tällä palstalla vaietaan suunnilleen 100%. Itse sen toistaiseksi vain kerran kokeneena on pakko vähän valaista asiaa niille jotka eivät ole sitä VIELÄ kokeneet. Tässä vähän faktaa kun a-psykoosi iskee kunnolla:

Amfetamiinipsykoosi on psykoottinen mielenterveyden häiriö, joka on amfetamiinin käytön aiheuttama ja joka sen takia perinteisesti luokitellaan niin sanottuihin orgaanisiin, eli elimellisten tekijöiden aiheuttamiin psykooseihin. Psykoosilla yleensä tarkoitetaan mielenterveyden häiriötä, jossa todellisuudentaju on (kadonnut) häiriintynyt joko harhaluulojen tai erilaisten aistiharhojen (kuulo- näkö- tai hajuharhojen) ja mahdollisesti tajunnan tason vaihtelemisen myötä. Amfetamiini voi, ja myös aiheuttaa psykoottisia oireita monella tavalla, mutta yleisimmin amfetamiinipsykoosilla tarkoitetaan amfetamiinin käytön aiheuttamaa harhaluuloisuustilaa, johon ei tyypillisesti kuulu avoimia aistiharhoja eikä yleensä, tästä voidaan olla erikmieltä tajunnan tason muutoksia. Se on seurausta amfetamiinin runsaasta ja pitkäaikaisesta käytöstä ja ikääntyminen, päihteiden sekakäyttö ja fyysiset sairaudet lisäävät sen riskiä. Se voi myös kroonistua ja vaikeutua oirekuvaltaan, mikäli amfetamiinin käyttö jatkuu.

Tyypillisiä amfetamiinipsykoosin oireita ovat vainoamistyyppiset eli paranoidiset harhaluulot, joissa henkilö kuvittelee ympäristössään uhkia ja itseensä kohdistunutta vainoa, joille ei ole todellisuudessa perusteita. Henkilö pälyilee ympäristöään ja on yliherkkä aistihavainnoilleen, vaikkei aistiharhoja välttämättä esiinnykään. Amfetamiinipsykoosia voi olla vaikea erottaa skitsofrenialle tyypillisestä psykoosista, mutta seurannassa se hoituu yleensä nopeammin ja helpommin, kunhan amfetamiinin käyttö lopetetaan. Oma ongelmansa ovat psykoottiset tilat sellaisilla skitsofreniaa sairastavilla henkilöillä, jotka käyttävät amfetamiinia. Tällaisessa tapauksessa voi olla vaikeaa arvioida, mikä oireissa on minkäkin aiheuttamaa. Amfetamiinipsykoosi hoidetaan muun psykoosin lailla tavallisesti antipsykoottisen lääkityksen ja muun psykiatrisen hoidon avulla. Hoito voi tapahtua psykiatrisessa sairaalassa, mutta lievempiä psykooseja hoidetaan käytännössä myös avohoidossa.

Itse selvisin “pelkästään” vainoamistyyppisillä eli paranoidisilla harhaluuloilla, joissa itse kuvittelin ympäristössä uhkia ja itseeni kohdistunutta vainoa, joille ei olellut todellisuudessa perusteita. Tajunnantasoni heitteli nyös voimakkaasti. Lämpöhalvaus oli jo osaksi päällä ja krampit olivat kauheat. Toivottavasti en koe enää mitään vastaavaa, asiasta olisi syytä keskustella enemmän koska riskit ovat liian suuret ja ainakin aloittavaien käyttäjien on mahdoton ymmärtää mitä tarkoitan. Sairaalaan oli turha yrittää jopa senjälkeen kun olin sen verran selvinnyt että pystyin sinne soittamaan. 10 pistettä Suomen toimivalle terveydenhuollolle! Mitä vaan olisi voinut tapahtua mutta ei tuntunut paljon olevan lääkärille väliä.

öö täällä ei kyllä vaieta piripsykoosista mitenkään hirveästi, meikäläinen ainakin vuodatti psykoosiaan tänne jonkun vuoden-pari :confused:

et ole ehkä seurannut palstaa kovinkaan pitkään, mutta on täällä vainoista yms puhuttu aika paljon, search-toiminto kait auttaa löytämään.

Blossioveritkaan ei ole mikaan kiva juttu… :confused:

Parempi överit kun vajarit, sano.

Tuo on kyllä niin turha kommentti. Ainoat överit oon saanut nimenomaan kannalla, ja ei siinäkään kyllä kallistuta tuon kommentin puolelle. Vähitellen sitä oppii tykkäämään pienemmistäkin määristä, ainakin niiden aineiden kohdalla mitä ite käytän.

Itellänikin on tuo asenne ollut, ja ehkä vieläkin. Mut se katoaa aika nopeasti juuri niissä övereissä :frowning:

pilviövereissä on se hyvä puoli että niistä toipuu suht nopeasti ennalleen, muutama tunti pahaa oloa yms ja sen jälkeen ehkä unta, aamulla on kaikki taas hyvin =)

Muiden roippeiden kanssa saattaa taas tehdä psyykelleen ja fysiikalleen jotain peruuttamatonta, jotain mikä vaivaa lopun ikää, kun taas blosse on siinä mielessä täysin turvallista, pidemmänkin polttelun jälkeen palautuu normaaliksi jossain puolessa vuodessa, mikäli on passivoitunut ja masentunut polttelusta ym siihen liittyvästä oheistoiminnasta kunnolla…

Jos vetää piriöverit, niin saa kiittää onneensa että pystyy vielä normaalisti puhuun/toimiin. On meinaan hiusverisuonet kovilla kun vetää överit. Vai puhutaanko vaan isoista annoksista? Niistä kyllä toipuu, övereistä ei, välttämättä.

Joo, blossiövereitä ei oo ees olemassa jos vertaa piriövereihin. Toi psykoosi on ihan suht yleistäki jos valvoo liikaa.

Sit voidaan alkaa puhua övereistä, kun lähtee henki !!

Ei psykoosi-aihetta mielestäni sen kummemmin vältellä. Se on hyvin epämiellyttävä ja vaarallinen tila, jota on hirveää seurata vierestä/kokea itse. Jos joku haluaa kokemuksiaan jakaa niin siitä vaan. Itse en ainakaan halua alkaa sen kummempaa tilittämään tuosta hirveästä tilasta. Täytyy muuten samalla mainita, että psykoosi-sanaa käytetään ihan turhan helposti. Psykoosi ei ole sama asia kuin esim. överit tai vainot. :unamused:

Ei olekaan. Överit ei ole yhtä kuin ahdistus tai muu vastaava. Ja oksentamisestakin ‘överien’ yhteydessä puhutaan, vaan monessakohan tapauksessa kyseessä on ollut joku koostumukseltaan tuntematon hasis (mitä lie seassa ollut), johon on vielä lisätty väsättäessä tupakkaa. Tunnettuahan on, että reilu määrä tupakkaa bongista hasiksen kanssa voi saada aikaan pahoinvointia.

Harvemmin sitä heinästä tai kukasta kukaan oksentaa (en tiedä ainuttakaan tapausta) - ellei lasketa mukaan komboja (pilven lisäksi vaikka alkoholia tai opiaatteja).

Kyllä mun kukka pisti joskus parikin ihmistä morjestelemaan pönttöä vaikka ei ollut alkoa alla. Mutta se oli varmaan kyykkä…

Kyllä mäkin yhden yön olen kukasta oksennellut. Näin myös erittäin ahdistavia matrix-tyyppisiä unia/harhoja. Nyt jo vähän noi hymyilyttää, muttei kyllä tippaakaan sillon teininä, kun olin jo varma, että nyt tuli lopullinen sekoominen :unamused:

Vai että kuugeli oksettaa? Johan on kumma. Liekö mahdollisesti psykosomaattista?

vai liekö happivajarit joka sen oksentamisen aíheuttaa, paremminkin kuin se kukka, siis kukan polttamisen seurauksena tietenkin se hapen puutostila… joo… kyllä väsyttää ja sen huomaa…

Tupakka pois seasta niin ei pitäs yrjöttää. Ite kyl laitan ku samalla saa nikotiiniannoksenkin. Maku kyllä kärsii.

OOn mäkin välil siin olotilas et tuntuu et koko maailma vain vittuilee ja tahtoo mulle pahaa,vaikka se taidan olla minä joka se kateellinen ja mustasukkainen olen,antakaa essoja että voin ymmärtää koko elämäni…

Ite oon oksentanut pelkästä tupakasta joskus 16-vuotiaana. Poltin yhden röökin, ja sitten laattasinkin autoon. Hassua sinänsä, kun joskus 13-vuotiaana leuhkana kokeilin, ei tullut läheskään noin paha olo.

Mitä toi tajunnantason vaihtelu tarkottaa? Mä jotenkin luulen, että mulla olis kokemuksia siitä- ei pirissä vaan muuten, kun olen jotenkin sekaisin ollut ihan selvänäkin… siis et kaikki on johtunu vaan psyykestä.

voiko tollanen psykoosi tulla ihan vähästäkin määrästä?
otettii joskus klo.00.00 n.0.2g metamfetamiinia.klo.02.00 syötiin yhdet ekstaasit ja muutamat savut poltettiin aamuyöstä.
muisti pätkii mutta sen verran muistan, että mutta olin erittäin vainoharhainen ja ahdistunut.
aamulla noin klo 9.30 muilla oli jo laskenut mutta itse olin vielä sekasin.eikö tohon aikaan olisi pitäny jos laskea?