Moi,
Mäkin luulen että sulla vois olla paniikkihäiriö.
Mä muistan noin 7 vuotta sitten, useamman päivän reippaan ryypiskelyn jälkeen tuli järkyttävä kauhukohtaus, se tosin kesti yli 10 tuntia. Luulin että olen saanut/saamassa juoppohulluuskohtauksen, tuntui etten pysty ajatella mitään, heti jos yritin ajatella jotain tajusin vaan että sydän lyö viittä miljoonaa, tuntui että näin ajatukseni pääni ulkopuolella, luulin tulevani hulluksi.
Sain soitettua AA-puhelimeen ja juttelin siellä vanhemman miehen kanssa joka kokemuksen syvällä rintaäänellä vakuutti että ei juoppohulluus ala noin, että sä ymmärrät ja pystyt juttelemaan, etkä ole sekoamassa, se sanoi että on krapulapaniikkia joka menee kyllä ohi. Puhuttiin varmaan tunti, se lupasi että seuraavana päivänä olen jo vähän paremmassa voinnissa jos en juo mitään ja niin se olikin. Muistan tuon vaan todella elävästi, se oli ihan hiton pelottavaa, karmea kokemus. Sen jälkeen olinkin vissiin useamman kuukauden juomatta, pelkäsin sitä oloa ja että tulen uudestaan “hulluksi”.
Koita syödä maha täyteen ja juo paljon maitoa, sekin jeesaa ainakin vähän.
Juomisen jälkeen minulle tulee nykyään aina kauhea ahdistus. Henki ei kulje, hiki valuu ja mikä tahansa voi ahdistaa aivan valtavasti. Eilen sain kohtauksen siitä, että kynsilakka ei irronnut kynsistä puhdistusaineella. Minulle tuli pakonomainen tarve saada se pois ja itkin ja hinkkasin kynsiäni aivan paniikissa. Tosi tervettä… Nopeaa nousuhumalaa seuraa useiden tuntien muistin menetys ja monen päivän ahdistus. Tiedän tämän, mutta silti juon.
Juuri nyt en juo. Voin iloita siitä ahdistuksen keskellä.
Tuli mieleeni keino millä oon saanut purettua sydäntäni mt-työntekijöille on kirjoittaa lapulle asiat mitkä vaivaa ja ojentaa se lappu sitten sille ihmiselle. Minua on joskus pelottanut avautua asioistani näille mt-ihmisille, niin oon käyttänyt tota lapulle kirjoittamista ja sen antamista luettavaksi.
Tietty oon kanssa lukenut lapulta mikä minua vaivaa. Jos tulee “lukkotilanne” päähän, ettei saa sanottua sanaakaan niin edellämainitut asiat auttaa. Itselleni välillä tulee tollanen tilanne.
Mitenhän tuon psykiatrin käynnin kanssa nyt, kun sulla on vielä krapulaa päällä? Toki hyvä, jos se sun tilannetta auttaa, mutta lienee tärkeintä olis saada se korkki pysymään kiinni ja arvioida sitten sun psyykkinen status.
Joskus kuulee näitä “ihmeparantumisia”, esim. äänien kuuleminen ja harhailu on loppunut jo sillä, ettei ko. henkilö ole juonut. Jännä juttu…
Tuo sun työkuviokin vähän outo…onko tuo nyt sitten ensimmäinen kerta, kun et mennyt ilmoittamatta töihin ja heti fudut? Oliko sopimusta tehdessä tiedossa pomolla, että näin saattais käydä ja puhuitte siitä etukäteen ja myös seurauksista?
Työni on sen verran vastuullista, ettei sieltä vain voi olla pois. Ei millään. Toiset joutuvat silloin turvattomaan tilaan.
Täytynee etsiä töitä, joissa vastuu ei ole näin suuri.
Juuri nyt en ole edes työkykyinen, mutta vuokra pitäisi kuitenkin maksaa. Kämppä on sentään vielä olemassa.
Ahdistus on hiukan lieventynyt. Ajatus siitä, että voin milloin tahansa tappaa itseni, helpottaa oloa. Vielä paremmalta tuntuu ajatus siitä, että tuttavani tulee vielä tänään takaisin luokseni. Roikun hänessä nyt liikaakin, tiedän sen, mutta tarvitsen apua niin paljon, etten viitsi edes hävetä hänen edessään.
Ohhoh, pomo soittikin vielä ja sanoi, ettei potkuja nyt tule. Kirjallinen varoitus odottaa työpöydällä huomenna. Eli sairasloman sijaan pitääkin mennä töihin. Ei tunnu helpolta, mutta palkkaa on pakko saada jostain.
Nyt pitäisi syödä jotain. Kroppa on edelleen ihan hirveässä kunnossa. Tuttavani tuli tänne takaisin jo nyt. Hän sanoi, että haluaa meidän syövän yhdessä lounasta. Minä haluaisin vain maata peiton alla… Menen nyt kuitenkin laittamaan ruokaa.
Onneksi olkoon että sait pitää työpaikkasi! Työpaikkoja on todella vaikea löytää tällaisina aikoina. Minä sain aikoinaan samassa tilanteessa surutta potkut. Varoituksiahan ei tarvitse koeajalla antaa, että sikäli olet onnekas! Luulisin että olisi ikävämpi lähteä metsästämään töitä sen sijaan että palata töihin kun olet taas “elävien kirjoissa”.
Onhan se tietysti hienoa, että sain pitää työpaikkani. Sopimus on määräaikainen, joten saanpa ainakin nyt vielä pari kuukautta olla siellä. Toivottavasti huomenna pystyn pitämään itseni kasassa työpäivän alusta loppuun!
Tulee väkisinkin mieleen, että poissaolosi voi olla heille turvallisepaa kuin että olet siellä kännissä tai krapulaisena/morkkiksessa pystymättä keskittymään töihin kuten pitää.
Moi Apila. Mulle taas tulee väkisinkin mieleen, että ota ihmeessä johonkin tahoon mahdollisimman nopeasti yhteyttä saadaksesi oikeassa elämässäsikin tukea päihdeongelmaasi. Hieno juttu, että duunisi jatkuu ainakin jonkin aikaa. Siitä huolimatta ja aivan työ- ja muista asioista erillään ala käsittelemään alkoholismiasi. Muuten olet ennen pitkää taas vanhassa tilanteessa. Tsemppiä.
Tuntuu kieltämättä siltä, etten oikeasti voi mennä töihin. En ole työkykyinen. Toivottavasti huomenna sen sijaan olen, sillä pakkohan sinne on mennä. Toivon, että saan myös apua!
Useimmiten apua saa kunhan sitä pyytää. Voitko keskustella esimiehesi kanssa tilanteestasi ja esimerkiksi hoitoonohjauksesta? Työpaikallasi voi olla myös nimetty henkilö, joka on tällaisissa tapauksissa alkoholiongelmallisen tukena.
Hei Apila!
Täällä taas, onko se sitten hyvä vai huono, mene ja tiedä. Tilanteesi on kurjistunut, se ei ole hyvä, mutta sinnikäs ratkaisun etsintä sitä vastoin on kaiketi hyvä asia. Onko lapsellasi kaikki hyvin?
Lapsi voi hyvin, on asustellut isovanhempien luona nyt kesällä.
Täällä taas. Ja todella: tilanne on vain pahentunut. Näen itsekin, miten syvällä olen tässä syöksykierteessä. Silti, uhmallakin, koitan taas kerran. Pakko on yrittää, vaikkeivät jalat kanna.
Monien mielestä olen toivotn tapaus, tiedän sen. Mutta jonain päivänä minäkin olen raitis. Mutta teen sen yksi päivä kerrallaan. Tänään on ollut selvä päivä. Taas päivä numero yksi…
Ensimmäisestä päivästä se lähtee! Kaikilla meillä on ollut ensimmäinen päivä ja ilman sitä ei voi tulla toista, kolmatta, neljättä jne. raitista päivää. Mitä enemmän niitä selviä päiviä tulee sitä helpompi on alkaa työstämään niitä asioita jotka alkoholin haitallisen käytön aikana on jääneet taka-alalle ja myös niitä jotka sitä alkon käyttöä edelsi.