Alprox, onko ok?

Minulla on kummallisia kohtauksia joita lääkäri epäilee paniikkihäiriöksi. Itse en oikein tiedä mitä ajatella, oireet kyllä sopii, mutta niiden kesto voi olla 8 tuntiakin, joten se minua hieman hämää. Itse kysymys on, että onko ok syödä Alprox 0,5mg aamuin ja illoin. Lääke on määrätty minulle vasta nyt ja olen syönyt sitä vasta yhden pillerin. MUTTA on se, että olen alkoholisti. En käytä tällä hetkellä alkoa ollenkaan, en ole käyttänyt puoleen vuoteen. Olen ollut niin sairas, etten ole voinut juoda, siinä todellinen syy. Netistä olen nyt lukenut, ettei sitä pitäisi päihdeongelmaiselle edes kirjoittaa. Lääkäri ei tiedä minun ongelmastani, hän ei kysynyt, joten en sitä itsekään älynnyt sanoa. Kuinka pian kyseiseen lääkken voi jäädä koukkuun. Kai minun lääkitys on tarkoitus vaihtaa toiseen, kunhan ensi selviää mikä minua oikein vaivaa (jos selviää).
Mielipiteitä?

Kysy ensin lääkäriltä, luultavasti vaihtaa toiseen. Alprox yhdessä alkon kanssa vie tottumattomalta muistin ja kontrollin (jos sitä nyt kännissä muutenkaan on) helposti pois totaalisesti, riippuen luonteesta yms. asioista.

Alprazolaami on yksi pahiten koukuttavimmista bentsoista ja se aiheuttaa aluksi todella hyvän fiiliksen. Käytön jatkuessa se kääntyy itseään vastaan ja aiheuttaa enemmän ahdistusta kuin poistaa sitä. Tuo asia miksi sitä ei määrätä alkoholisteille, on riippuvuus. Kun on ollut yhdestä aineesta riippuvainen, voi kohde vaihtua todella nopeasti.

Mulla yks frendi joka on entinen alkoholisti ja nyt lääke-riippuvainen. Ei yks pilleri tod. näk. sulla mitään viinahimoja laukaise, tosin tuosta tulee rento ja huoleton olo, mutta jos käytät jatkuvasti lääkettä ni voi olla että jo parin viikon jälkeen alat tuntea vieroitus-oireita. Ilm. tuo voi myös edesauttaa retkahtamista, koska ainakin tää mun frendi käytti bentsoja ensin vähän ja sit päihtymiseen. Kun lääkkeet loppu, hän retkahti dokaamaan… Tietysti jos olet itse tietoinen asiasta ja et yritä lääkkeellä saada päätä sekasin sekä otat annoksen mukaan, riskit ovat pienemmät. En kuitenkaan ottaisi sinuna tuota kuin korkeintaan 2 krt viikossa ja tutkailisin omaa oloa ettei jää koukkuun.

Parempi olis tietty soittaa lääkärille ja kertoa asiasta koska on olemassa paljon pienempää addiktio-potentiaalia tuottavia lääkkeitä samaan tarkoitukseen ja koska lääkäri olis tietoinen asiasta, niin asiaa voisi seurata. Mikäli ratkeaisit juomaan, lääkäri lopettaisi lääkityksen todennäköisesti. Tuota ei muutenkaan pitäisi syödä kuin korkeintaan kk putkeen, mut koska oot ollu riippuvainen niin voi olla et vko tai 2 riittää riippuvuuteen… :open_mouth: Et sinuna olisin todella varovainen joka tapauksessa…

"Alkoholi on mieleen ja tunteisiin vaikuttava kemiallinen aine. Koska yhteiskunnassamme vallitsee yhä etenevässä määrin lääkekulttuuri, siksi termi alkoholismi ei riitä kertomaan koko totuutta. Alkoholista riippuvaiset ihmiset ulottavat päihderiippuvuuttaan yhä enemmän myös lääkkeisiin, joilla on täysin samanlainen mieleen ja tunteisiin vaikuttava vaikutus. "

Lainaus on Minnesota hoidon sivulta.

Minusta on todella hienoa, että pystyt täällä kertomaan olevasi alkoholisti. Alkoholismi on sairaus, eikä se varsinaisesti näy ulospäin ainakaan äkkiseltään. Lääkärin olisi epäilemättä pitänyt asiaa sinulta kysyä, mutta kun ei näin tehnyt, niin olisi tietenkin ollut parasta kertoa asiasta. Onneksi kuitenkin olet huomannut ajatella asiaa tältä kannalta jo nyt. Käy ihmeessä tutustumassa noihin Lapuan hoitopaikan sivuihin. Sen hoitomuodon mukaan alkoholismi on primäärisairaus, joka johtaa muihin sairauksiin ja mitä erinäisimpiin oireisiin. Näitä oireita sitten hoidetaan PKV-lääkkeillä, koska se on lääkäreille kaikkein helpoin tapa (ts. resepti kouraan ja potilas ulos), vaikka kyse olisi oireista, ei varsinaisesta syystä. Tuolla Lapualla on käynyt monta ihmistä joilla on ollut samanlaisia oireita kuin sinulla, ja he ovat saaneet sieltä apua.

Itsehän olen syönyt alproxia noin 3 vuotta. aluksi meni yksi kaksi päivässä 0,5mg, nykyään menee lähemmäs kymmenen että saa saman avun lääkkeestä. erittäin koukuttava lääke mutta auttaa myös ahdistukseen ja paniikkihäiriöön. omaan peliongelmaani se ei kyllä ole auttanut mikä on yksi syy miksi olen lääkettä alkanut käyttääkin. kirjoitan tähän koska suunnittelen itsemurhaa koska olen sekoittanut kaiken aivan täysin pelaamisen ja lääkkeiden takia. tuntuu vaan siltä että nyt riittää. kunhan jotain kirjoittaa ennen kun lähtee. luulen että juhannuksena lähden parempaan paikkaan. ei tätä varmaan kukaan ehdi lukea mutta riippuvuudet ovat pahoja enkä toivo muille samanlaisia ongelmia.
hyvästi

Oletko keskustellut lääkärin kanssa tästä koukkuun jäämisestä. Omakohtaista kokemusta lääkkeestä ei ole, mutta mieheni sitä silloin tällöin käyttää. Olisiko mahdollista vaihtaa lääkettä?

Koskaan ei mitään niin sekaisin saa etteikö jotakin pystyisi korjaamaankin. Se vaatii kyllä omaa halua. Uskon, että elämällä on sinullekin vielä hyvää tarjolla. Onko ketään kenelle voisit tuntemuksistasi jutella? Pyytäisit vaikka apua avun hankkimiseen? Puhuminen auttaa. Auttaa laittamaan asioita oikeisiin mittasuhteisiin. Jollei sinulle ole ketään kenelle voisit jutella, niin soita vaikka kriisipuhelimeen
http://www.mielenterveysseura.fi/sos-kriisikeskus/valtakunnallinen_kriisipuhelin/

Älä vielä luovuta! :smiley:

Toivon, että saan lukea kirjoitustasi vielä juhannuksenkin jälkeen.

Sinun on mahdollista saada apua!! Varaa aika a-klinikalle, et ole yksin ongelmasi kanssa, täälläkin on ryhmä peliriippuvaisille… :astonished: Erikseen nettiriippuvaisille… Velkaneuvontaa saat ja sä olet sairas… Usein kun asiaa katsoo toisin silmin (joku joka tuntee taudin), näkee että apuakin on… Niin velkapuoleen kuin sairauspuoleen… Ensin se sairaus tulee ymmärtää, sitä ei ole oma itsensä kun on addikti. Itse olen käyttänyt huumeita ja ollut mm. syömättömyyttä yms. “tapa-riippuvuuksia”… Tuntuu kamalalta tuottaa kaikille pettymys, mutta oman itsensä takia on vaadittava parempaa ja yritettävä. Mä valitsin vaikeamman tien, päätin raitistua ja saada ammatin & töitä (olen 30v). Tosin olen vielä ehkä vuoden korvaushoidossa jonka jälkeen on ilm. 2 ammattia… Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa uutta elämää… Näen että “vanha ja nykyinen-minä”, ei sitä käytöstä muuten voi selittää… Tekee asioita joita ei normaalisti tekisi yms… Hae apua, sä olet sairas ja esim. työnantajan tulee maksaa 1. hoito jos vakituinen ja lailliset aineet/asiat kyseessä…

Voimia! Älä tee tuossa mielentilassa mitään loputonta!! :exclamation: :exclamation:

Please, älä tee itsellesi mitään. Elämässä on sinulle tarjolla vielä paljon hyvää, jos annat siihen mahdollisuuden. Aina kannattaa katsoa vielä seuraava päivä.

:open_mouth: :open_mouth: Olen käyttänyt Alprox nimistä lääkettä toistakymmentä vuotta, unettomuuden hoitoon. Otan sen noin 1/2 tuntia ennen nukkumaan menoa. Lääke on ollut hyvä, en ymmärrä, että sitä pidetään muka niin vaarallisena. En käytä alkoholia laisinkaan. Varmasti Alprox olisi vaarallinen, jos käyttäisi samanaikaisesti alkoholia, mutta niinhän on kaikki muutkin lääkkeet. Kärsin unettomuudesta ja olen saanut kokeilla elämäni aikana, erilaisia unilääkkeitä, ne monet ovat ollut ihan hirveitä myrkkyjä. Raskasta se on mennä lääkäriin ja kertoa asiasta kun jotkut lääkärit suhtautuvat asiaan hyvin kielteisesti, mutta onneksi on niitäkin lääkäreitä, jotka ymmärtävät asian. Lääke on hyvä oikein käytettynä. Tietysti vuosien myötä teho vähenee, siksi pidän muutaman päivän tauon ja usein menee valvoessa ne yöt. Älkää parjatko lääkettä turhaan ja samalla leimatko niitä, jotka lääkettä joutuvat käyttämään.

Hei ap, ikävä lukea ongelmastasi. Toivon sinulle voimia!!! Päihteistä pääsee eroon, kun on tarpeeksi halua ja saa siihen oikeaa hoitoa. Älä luovuta. Älä anna sellaiselle valtaa! Lue onnistujen kirjoituksia, sinunkin elämäsi on arvokas ja se pitää pelastaa. Siksi me läheisetkin usein antaismme vaikka kätemme, että saisimme riippuvaisen parantumaan. Sinullakin on varmasti sellaisia rakkaita, jotka sitä sinulle toivovat ja varmasti tukevat. Lääkkeetkin sekoittavat pään niin, että tulee masennusoireita. Elämään kuuluu kaikenlaiset tunteet, se on vuoristorataa välillä, mutta se on lahja. Vaali sitä siis.

Mietin kuitenkin, että kirjoituksesi sopisi paremmin tuonne lääkeriippuvuuden tms. puolelle, sillä sieltä löytyy todella paljon kokemusta asiasta. Tämä kun on läheisille. Toki täälläkin näkyi tietoa löytyvän.

Täytyy myöntää, että ahdisti vielä enemmän, kun luki tuon…otsikosta en edes tajunnut, mistä kyse ja siksi tuli luettua. Toki itsekin luen noita muita palstoja toiselta puolelta.

Alprox , antaa hyvän tunteen ainakin joksikin aikaa , mutta sitten tolerannsi kasvaa ja pitää ottaa vahvempaa.
Itse käytin ensin alprox 0,25mg ja lopuksi 0,5mg n.3v. Sitten Tuttu terveydenhuolto vaihtui enkä enää jaksanut selitellä
sairauttani,joten päätin itse päästä ks.lääkkeestä eroon.Ensin kädet vapisivat kuin horkassa mutta jo kuukauden jälkeen olo muuttui paremmmaksi.Tässä oma kokemukseni.Toivotan tsemppiä T: entinen käyttäjÄ