Olen niin käsittämättömän, jumalattoman väsynyt tähän.
Olen väsynyt tähän juomiseen, ja olen väsynyt jatkuvasti kamppailemaan järjen ja tarpeen ristiriidassa. Kaikki mahdolliset tieteelliset ja kokemusperäiset faktat osoittavat, että minun pitäisi alkoholinkäyttöhistoriani perusteella lopettaa juominen kokonaan, mutta en ole valmis.
Alkoholia on ehkä vielä juomatta.
Pohja on ehkä vielä näkemättä.
Todellinen herätys on ehkä kokematta.
Siksi päätin kirjoittaa tänne, vähentäjiin, enkä lopettajiin. En jaksanut edes luoda itselleni uutta käyttäjätunnusta, koska näköjään olen ollut ”vähentämässä” jo kymmenisen vuotta sitten, enkä edes muistanut koko asiaa. Hävettää, kun luen silloisia kirjoituksiani. Ehkä tosiaan onnistuinkin ”vähentämään”, ja siten pitkittämään ja loiventamaan alkoholin aiheuttamaa luisua.
En ole juonut itseäni tärviölle, en vielä. En ole juonut parisuhdettani tai työpaikkaani, en ole loukannut verisesti ystäviäni tai perhettäni, en ole loukannut itseäni kännissä, hävittänyt omaisuuttani, enkä kussut saati paskonut alleni. Kaikki se on kuitenkin tulossa, ellen ala huolehtia itsestäni, kehostani, mielestäni ja sosiaalisista suhteistani enemmän.
Juon nykyään lähes joka päivä, poikkeukset liittyvät lähinnä siihen, jos pitää ajaa autoa. Viikkotasolla juon ehkä 35 annosta, joskus reilusti enemmänkin. Harvoin vähemmän. Juon lähes yksinomaan kolmosolutta tai siideriä, hyvin harvoin puoli lasia viiniä, teräviä en oikeastaan koskaan. En ole juuri koskaan todella kovassa humalassa - siis oksennus-, konttaus- ja sammalluskunnossa. En koskaan edes pyri kovaan humalaan, vaan lopetan juomisen hyvissä ajoin ennen sitä. Olen juonut parikymppisestä asti samalla tyylillä. Toleranssi on vaan kasvanut, ja nyt tarvitsen kasipäkin siihen, mihin ennen riitti puolet siitä. Tai enemmän.
Olen ollut työelämässä tai yrittäjänä oikeastaan koko aikuisikäni, nyt olen työttömänä (ei alkoholista johtuvista syistä) toista kuukautta. Se on vauhdittanut syöksylaskuani. Parisuhteeni on noin viisi vuotta vanha, rakastava, kunnioittava ja hyvä, mutta kumppanini käyttää myös reilusti alkoholia, etenkin viikonloppuisin. Olemme yrittäneet yhdessä vähentää alkoholinkäyttöä. Se kantaa yleensä muutaman päivän, sitten taas ”pidetään hauskaa”. Toisinaan toinen meistä saa hetkellisen herätyksen ja lopettaa muutamaksi viikoksi juomisen, toinen kannustaa täysillä ja jatkaa tahollaan diskreetisti kavereiden kanssa. Sitten taas palataan yhteen, me kaikki kolme. Minä, hän, ja alkoholi.
Ylläolevan kirjoitin jokin aika sitten notepadiin. Humalassa, tietysti. Olen nyt myös pienessä nousussa, muuten en olisi tänne kirjautunut ja tätä tekstiä tänne laittanut. Se oli iso kynnys. Suunnittelin tämän etukäteen, hankin kasipäkin olutta, latasin padin, järjestin itselleni yksityisen hetken. Selvin päin en vaan pystynyt, vaikka yritin.
En ole vielä valmis tekemään päätöstä siitä, että lopettaisin alkoholin käytön kokonaan.
En halua lopettaa.
Haluan aloittaa.
En halua ensisijaisesti niinkään lopettaa alkoholin käyttöä, vaan haluan aloittaa elämän, jossa huolehdin itsestäni, kehostani, aisteistani, mielestäni ja ihmissuhteistani. Alkoholi tuhoaa kaiken sen, osan hitaasti ja osan nopeammin.
Haluan olla taas vahva ja rohkea, haluan uskaltaa kohdata kaiken tapahtuvan ihan normaalissa olotilassa, ja haluan voida luottaa itseeni, kehoni ja mieleni viesteihin.
Minua hävettää.
Tunnen häpeää siitä, mitä olen kirjoittanut tänne aikanaan, kun olin vasta alkuvaiheessa alkoholinkäytössäni.
Tunnen häpeää siitä, että en ole huolehtinut itseästäni, ainutlaatuisesta ajastani, kehostani ja elämästäni paremmin.
En halua enää joutua kokemaan sitä nimenomaista häpeää ja siitä johtuvaa itsekunnioituksen puutetta.
En halua voida huonosti koko ajan. Enkä halua enää vaimentaa tätä häpeää juomalla, mitä olen tehnyt jo aika pitkään.
Mitään uutta ja mullistavaa minulla ei ole varmastikaan antaa, mutta ajattelin tallentaa tätä polkua sen matkan, minkä pystyn tekemään. Ehkä joku saa siitä itselleen jotain, mistä ammentaa.