Alkuhankaluuksia

Yritin etsiä sopivaa topikkia, mutta sellaisen puutteessa aloitan uuden topikin alkavasta matkastani.

Muutaman viestin jo olen kirjoitellutkin, mutta tässä lyhyesti: oma ongelmani on kotona tissuttelu, iltaisin pääasiassa. Määrät on nousseet vuosien mittaan siten, että nyt menee (vaiko meni??) helposti viinipullo puoliksi + parit oluet. Joskus enemmän, harvoin vähemmän. Kokonaan ilman-päiviä on luultavasti kahden käden sormin laskettavissa aikuisiältä (ja nyt mittarissa 40). Oma osuuteni on siis haittaverojakin maksettuna. Nyt on tullut muistiongelmia, etenkin jos seurassa on lasi-pari otettu, niin alan jännittämään, etten horjahda tms ja unohdan esim nimiä. Tasapainon kanssa mietin, että onko vain jännitystä vaiko pitkän käytön seurausta. Tuo muistihomma nyt ehkä eniten puistattaa. Veriarvoja on joskus 3 vuotta sitten viimeksi otettu jonkun muun yhteydessä eikä moittimista silloin ollut. Siinäpä hyvä syys siis jatkaa ennallaan!? :frowning:

“Ulkona” ei juuri tule käytyä vaan viihdyn hyvin kotona, puolison kanssa kun on sama harrastus, joten selitellä ei tarvitse. Mutta nyt jotenkin alkaa olla oma mitta täynnä (omaa toimintaa siis). Ja kun tämä on yhteinen harrastus, niin mietin nyt miten tästä edettäisiin. Muutaman kerran (ei kovin tosissaan) on yritetty vähentämistä: ei juoda su-to mitään, pe-la ruuan kanssa/sivistyneesti. :laughing: Lopputuloksena lähinna komediaa, jos toinen ei kipitä kauppaan, niin toinen lähtee ja toinen kannustaa…

Maanantaina vielä oli normipäivä, ainakin se 6 annosta meni, voi olla loraus enemmänkin. Sitten jäin yksin pariksi päivää, vaikka kaapissa on viinipullo ja kylmässä mallaspirtelöitä, niin jotenkin olen motivoinut itseni jättämään ne rauhaan, jo kaksi iltaa peräkkäin. Ei tietysti viisasta edes hankkia kotiin mitään, mutta kun nuo nyt tuossa on, niin en maahankaan kaada. Tavoite on, ei enempää eikä vähempää, kuin arkikäytön lopettaminen ja joskus ihan raitis viikonloppu. Jonkinlainen tunne, että itse päätän milloin. Sinällään kertamäärät on itselleni ok, jos olisi tosiaan vain vkl iltaisin.

Häpeä on tietysti aika voimakas, vaikka olenkin asiasta vitsaillut muutamille tutuille. Helposti kohtaa vähättelyä… niinhän me kaikki… työt ja muut hommat hoituu, niin ei voi olla mitään ongelmaa jne.

Tälläistä täällä. Eli kaksi arkipäivää onnistuneesti takana, toivottavasti monta sellaista edessäkin!

Laskureilla kun vähän leikin, niin helpoti pääsen sinne 38 annosta (se on jo reilusti viikossa, mutta ei mitenkään poikkeuksellisen paljon). Tavoitteeksi Jeppeen laitoin 20 annosta, sekin olisi jo aika hyvänlainen vähennys, ehkä ei riittävä, mutta auttaisi huomaamaan, että arkenakin VOI olla ilman. :unamused:

Siirtämisestrategia minulla(kin), “ei ihan vielä” on nämä pari päivää sinnitelty, illalla vasta… “Tämän teekannun jälkeen” jne. Helposti juon nestettä ihan liian vähän päivän mittaan ja osa alkoholista menee siis ihan janoon, voitteko kuvitella? Onko tyhmempää? Loput tietenkin sitten ihan vaan elimistön ja mielen vaatimuksesta kyllä, en yritä muuta väittääkään.

Oikein hyvä ja tervetuloa! Kirjoita mielellään päivittäin. Tuli juotua tai ei, niin silleen saa avattua vähän tätä omaa tilannetta joka johtaa … no… tilantaisiin! :wink:

Kolmas arki-ilta vetelee viimeisiään ja täällä arvon viiniä vai ilman. Jos siirtäisi sen huomiseen sitten kuitenkin, ensimmäisen viikon ensimmäinen tavoite olisi saavutettu, ti-to raittiina :wink: Mutta kun niitä hyviä tai peräti päteviä syitä ottaa “lasillinen” on niin perhanan monta ja tein vielä tyhmän virheen, kahvikupposen illalla. Eli uni ei tule pelastamaan tänä iltana. Ei siis auta kuin pelastaa itse itsensä. Teetä kitattu kannullinen taas, jotta yöllä saa kipittää pissalle monen monta kertaa. Eipä ainakaan fyysinen jano kiusaa!

Tänään kommunkoitu puolison kanssa myös aiheesta (siis eihän se ensimmäinen kerta ole kuin aiheesta keskustellaan, mutta nyt ehkä ensimmäisen kerran olen itse tosissani, enkä vain lämpimikseni ehdota vähentämistä). Kerroin, että rekkasin itseni tänne, joten jos haluaa, voi vaikka tulla omia fiiliksiään kertoilemaan.

Jotenkin hermostunut olo, mutta sehän ei täällä lukijoita ihmetytä. Josko jotenkin saisi keskityttyä ja nollattua ajatukset ja rentouduttua. Jos nyt pesen hampaat ja päivitän Jeppeen nollapäivän, niin eiköhän tämä päivä ole pulkassa.[size=85](sivumennen sanoen kuulin tänään sellaista, että keskivertojamppakin olisi korkannu, lieko tässä testi menossa minun päättäväisyydestäni vai onko maailmankaikkeudella vain veikeä huumorintaju?)[/size]

Vastaan itse itselleni saman tien. Hampaat pesty ja menen yrittämään koisimista kirjan kanssa. Saas nähdä miten keskittyminen, eikös tämä ala olla elimistölle shokin paikka, kun kolmas päivä jo ilman promilleja? Ainakin siltä tuntuu! Mieli komppaa kovaa vauhtia :confused:
Rehellisesti täytyy sanoa, etten muista koska olisin viimeksi ollut kokonaista kolme päivää kokonaanilman. Veikkaan 1,5 vuotta sitten kun olin aika saamarin kipeänä, silloinkin varmasti heti kun kykenin, jatkoin omahoitoa kuumalla rommilla tms. Sen jälkeen en yhtä päivää pidempään, ihan max kahta. Ja noita yksittäisiäkin on rehelliesti vain ja ainoastaan kourallinen. Ehkä olen itselleni velkaa vielä tämän illan ja huomenna sitten teen päätöksiä lisää :unamused:

jatkan täällä yksinpuhelua… torstai selvitetty. mieli on aika rauhallinen olosuhteisiin nähden, sain järkeiltyä kaivelevat asiat vaikkei ne ole lähelläkään valmista. mutta jonkinasteinen toimintasuunnitelma on hahmottumassa.
kahvi ja teen muodossa nautittu nesteen määrä valvottavat ja pää raksuttaa taustalla. Mutta tärkein saavutus: eli viini on turvassa, ei tee tähän hätään mielikään, kun tuosta illasta pääsi ohi :smiley: Huominen on sitten uusi päivä ja uudet painiottelut.

No nih, suunnitellusti ja tavoitteen mukaisesti eilen illalla perjantai-illan viettoon. Ihan normi annoksella suurinpiirtein, kolme olutta, 3/4 viinipullo. Ja millainen päänsärky! Normaalisti siis arkikäytössä ei pahempia oireita, joskus yöllä voi särkeä päätä, mutta nyt siis jouduin buranan ottamaan, että pystyy olemaan. Johtuuko tämä nyt sitten parin päivän tauosta? :open_mouth: Vaiko muuten sattumaa ja vähän normipäivää isompi annos…

Illalla vielä mietin, että ottaako ollenkaan, mutta sauna ilman olutta oli ihan liian pelottava ajatus :laughing: En kyllä oikeastaan tykännyt tuosta tissuttelusta, olotilasta enkä etenkään jälkitilasta. Onko nämä nyt jotain ensiaskeleita kohti aitoa vähentämistä vai rimpuillaanko täällä väärien asioiden äärellä? Topikkeja lukiessa kieltämättä tulee mieleen ajatus että täysi lopetus voisi olla viisainta. Pakko miettiä sitäkin vaihtoehtoa, että nuo taukopäivät ei sovi mulle :blush:

Varovasti aamukahvia ja sitten ehkä päivän hommiin. Hitto,enpä voi sanoa, että kannatti!

Pulloposti, tsemppiä vähentämiseen! Minulla toimii tosi hyvin tuo alkoholinhimon sytyttävien asioiden analysointi: Alko-kyltin näkeminen, ilo onnistuneesta jutusta, murhe pieleen menneestä jne. Istun alas sohvalle ja mietin MIKSI?
Olen alkutaipaleella, toden totta, mutta tuo vaikuttaa toimivan minulla, tässä vaiheessa kun kuukausi kohtuullistamista vasta takana. Ja painon pudotus on mulle iso motivaattori.

Kiitos Triggeri tsempityksestä!

Viikonloppu muutoin meni hyvin, pyhälauantai “sotki” normipäivän eli viiniä ei sitten ollut kuin se minun perjantailta jäänyt pullonpohja :blush:
Se säästettiin tarkoin ruuan kanssa nautittavaksi ja kappas, ei tarvinnutkaan juoda koko pulloa aterialla :laughing: Saunaolut ja pari kanisteria teetä, siinä lauantai-ilta. Jos nyt oikein muistan fiiliksiä, niin osittain tietenkin tyytyväinen ettei imaise kaapista väkeviä pahimpaan vieroitusoireeseen, toisaalta tietenkin ymmärrettävästi hermostunut olotila, ihan outoa olla iltasella selvinpäin. Aika kuluu muuten saamarinpaljon hitaammin!

Sunnuntaina meinasi tulla jo repsahdus saunakaljan muodossa. Minun logiikkahan oli, että arkipäivää vasten ei joisi mitään eli su olisi juomatonta aikaa. Puoliso jo meinasi hakea oluen, koska ajatteli vähentämisen koskevan vain viiniä, ei olisi paljoa tarvinnut houkutella minuakaan… Ilmeisesti alkon vähentämisen lisäksi myös kommunikointia voisi kehittää? Pieni murjotus mutta teetä vaan alas kaksin käsin…

Maanantai hyvällä mallilla. Aika vaan tosiaan kuluu hitaammin, pitäisi keksiä jotain tekemistä, mutta ulkona vihmoo vaakatasossa ja telkasta ei tule mitään. Kohta onneksi nukkumaan…

Unen laatu on jo nyt parempi, vaikkakin pientä hermostumista, turhautumista ja malttamattomuutta onkin ilmoilla. Harvoin se kai juomattomuus on ketään kaduttanut loppupeleissä :wink:

Päivä kerrallaan… tarvittaessa vaikka tunti kerrallaan.

Tsemppiä täältäkin. Syksy on kyllä hankala, kun joutuu olemaan niin paljon kotona sisällä.

Kiitos ukCo:llekin tsempityksestä!

Täällä mennään toivotun lailla, välillä mieli tekisi, mutta kyllä tuo puoliso vaan on ihan paras kannustaja, itsekin samalla vähennyskuurilla. Tänään pihatöiden jälkeen olisi NIIN maistunut olut, mutta puoliso vain jätti huomioimatta vihjailuni :laughing: Ei nyt ihan paha paikka ollut, mutta jos olisi ollut käsi ojossa jo huurteinen kädessä, olisi joutunut aika paljon keräilemään tahdoinvoimaa :unamused:

Teetä kitataan “kaksin käsin”, että on jotain siinä kädessä menossa suuta kohden. Karkkia, oikeastaan ihan mitä vaan menee myös enemmän, puputetaan kuin jänöjussit porkkanakellarissa. Mutta menkööt, kunhan ei mene alkoa! Vähitellen järkeä mukaan puputtamiseen, nyt se selvästi korvaa “tekemisen” puutetta. Naukkaillessa kun aika menee paljon nopeammin. Ihme juttu, kun illassa on tuntitolkulla lisää aikaa!

Uni on molemmilla meillä parantunut, eikä yöllä välttämättä tarvii käydä vessassa! Iso plussa unien kannalta.

Vähän jänskättää, että kuin helposti sitä lipsuu, tänään tosiaan teki aika lailla mieli kylmää kaljaa. Pitää noita janotus-iltapäivä-kuuma-väsymys-rentoutus-sauna päällä-tilanteita välttää,siis juuri sen janon kannalta. Mutta jos joskus lipsahtaa, niin sitten lipsahtaa. Etukäteen ei anneta anteeksi, mutta jos lipsahtaa arkena, niin sitten lipsahtaa. Viikonloppua tavallaan odottelen sekavin mielin, toisaalta en malta odottaa ja toisaalta tekisi melkein mieli olla ottamatta mitään. Mikäköhän muhun nyt on iskenyt??

Rahaa ollaan säästetty nopeesti laskemalla nyt viikossa 6* viinipullo ja ehkä 20* olut eli jotain 70 euroa :open_mouth: Ei hätää, pieni lomareissu varattu talvelle, jos tätä menoa jatketaan, niin suorastaan säästetään se reilusti ennen matkaa! Aika silmiä avaavaa. Jepessä voisi oikeastaan olla valikko “rahaa säästetty” myöskin…

Vähän päiväkirja-meiningillä tänne kuulumisia… loppuviikko ja vkl meni oikeinkin hyvin, jopa perjantai nollalinjalla eikä edes harmittanut. Kivaa tekemistä oli ja toki olisi itselleni sallittu “lasillinen” maistunut jo perjantaina, mutta en vaivautunut kauppaan (vaikka sellainen oli ihan ihan käden ulottuvilla!) ja päädyin jälleen tee-linjalle. Lauantaina kaksi annosta ja tyytyväisenä koisimaan, reissussa kun olin ja väsymys painoi. Kotiin tullessa su neljä annosta, tapa-juominen ehkä nostaa päätään, mutta sovittu puolison kanssa, että tämä menee vielä viikonlopuksi eli huomenna maanantaina takaisin “ruotuun”. Viikko-annos tavoitteestani 12 annoksesta on nyt tasan puolet eli 6, joten nautin viimeisen olueni viimeiset siemaukset nautinnolla ja hyvällä omalla tunnolla :smiley: Kiitos kun saan kertoa täällä kuulumisiani :mrgreen:

p.s. kerroin hyvälle ystävälleni, että rekkauduin tänne ja että koin etten enää ollut alkon käytön “herrana” ja juttelimme asiasta. Sain kannustusta tälle vähennysprojektilleni ja juttelimme myös siitä miten helposti tisuttelusta tulee tapa ja vähitellen tapa muuttuu sitten alkoholismiksi. Ihanaa oli jutella rakkaan ystävän ja fiksun ihmisen kanssa asiasta. Sellaisen kanssa, joka ei tuomitse, mutta ei vähättelekään! Kiitos siitä hänelle!! Toki muutenkin tuli juteltua (teen äärellä) elämästä ja (eräälle nimeltä mainitsemattomasta allekirjoittaneesta) elämää suuremmista asioista ja sain paljon mietittävää, hyvässä mielessä. En toki väitä, että helppoja asioita mietittäväksi, mutta omaa kasvuahan tässä tavoitellaan kaiken muun rinnalla :stuck_out_tongue:

taas mennyt viikko, hankalia hetkiä on ollut ja puoliso on tukenut ja kannustanut ja muutenkin auttanut eli ei ole lähtenyt mukaan minun vinkumisiini saunaoluesta tms… Eilen oli vähän hankalampi ilta, mutta siitäkin selvittiin selvänä :wink:

Neljä täyttä vähennysviikkoa takana, viikkomäärät sekä kertamäärät laskeneet huomattavasti joten taputtelen itseäni olalle tyytyväisenä. Toleranssi ilmeisesti laskenut, koska muutaman annoksen jälkeen on ihan tyytyväinen olo eikä huoli seuraavasta lasillisesta ole ollut suuri tai sitä ei jopa ole ollut ollenkaan! :wink:

Muutaman kerran vähän tiukkaa paikkaa ollut, tänään viimeksi teki niiiiin mieli huurteista, mutta selätin jollain tahdonvoimalla sen. Otin tuon tasatunti-päätöksen, että seuraavan tasatunnin kohdalla päätän jos haluan tai en halua ottaa mitään (sopivasti 18:02 tapahtui tuo päätös) ja sitten ilta onkin hujahtanut teen voimalla ihan mukavasti. Näköjään minulle sopii tuollainen “pieni” päätös kerrallaan, en masennu ison päätöksen alle ja sitten unohdan koko asian pitkäksi aikaa :mrgreen:

Hienosti sinulla sujuu vähentäminen! Meinasin jo huolestua, kun viime viikon raporttia ei tullut. Tuumasin, että tämän viikon torstaina laitan viestiä “mutta missä on PP”, jos ei mitään ala kuulumaan :smiley: .
Silkkaa uteliaisuuttani kyselen, millaisia ovat sun viikkomäärät nyt ja kuinka usein nautit alkoholia?

Kumpi lie parempi indikaattori koukussa olemisesta:

1. Annosten määärä viikossa/kuukaudessa vaiko
  2. Juomispäivien määrä viikossa/kuukaudessa

Jepessä on nyt 12 annosta tavoitteena, siis olla ylittämättä sitä määrää :laughing:
Tarkoitus on, ettei ennen arkipäivää nautittaisi eli pe ja la pääasiassa, ellei nyt jotain ihan ihmeellistä ole (eli alkoholistin takaportti jätetty rakosilleen :smiling_imp: )

Muoks vielä, nyt on kohtalaisen hyvin pysytty tuossa 2 päivänä viikossa. Pitkä viikonloppu reissuineen ja seurusteluineen vähän lisäsi tosiaan päiviä, mutta yllättäen määrä oli sitten lopulta kuitenkin ihan linjassa tavoitteen kanssa. Enkä siis joutunut pidättelemään itseäni mitenkään :slight_smile: Tosin en kyllä hetkeäkään miettinyt, että voisin valita olla illalla ottamatta sitä pariakaan, mikä lienee sitten seuraava askel. Tosin, vähentäminen on tavoitteena ja tällä hetkellä se on näennäisesti vähentynyt, joten mitäpä tässä itseään moralisoimaan :laughing:

lisäisin vaihtoehdoiksi 3) alkoholin ajatteleminen
(eli mieliteko, halu, välillä voimakkaampi, välillä helpostikin hallittavissa, mutta aina mielessä :unamused: )

Hyvältä ja kohtuulliselta kuullostaa, kannatetaan :smiley: !
Kaikki eivät varmaan kyllä voi ymmärtää tuommoista, että jaetaan tuokin vähä vielä eri päiville, että eikös sitä voisi sitten olla kokonaan ilman - että sitä kohti tai tuostakin puolet pois :stuck_out_tongue: .

No mutta ei se aiemmin ollutkaan tuo vähä… :wink: Normiannokset taisi huidella 40 paikkeilla viikossa, joka viikko ja viikon joka päivänä nautittuna. Eli riippuvuus on olemassa ja kaikki vähemmän siitä on iso plussa, niin terveydelle, kuin rahallisestikin.

Mutta mutta… pikkasen kävi tämä kaamos niskaan päälle ja hitto vieköön viini hankittiin, ihan yhdessä tuumin :unamused: Hups. Mutta vähän niinkuin laihduttamisessakin, ei kaduta menneitä, yritetään jatkossa taas paremmin. Koska tiedän, ettei ehkä ihan pysytä viikkoannoksessa, niin mennään eteenpäin kuin mummo lumessa ja menneitä ei kaduta. Pahaa mieltä on liian helppo ruokkia viinillä, joten pidetään mieli korkeana ja suunnitellaan kevättä! Mutta siis oikeesti, neljältä oli jo ihan pimeetä. Millä kaamosalueen väki pysyy järjissään…??

Muoks, nyt koisimaan, huomenna pitäisi olla luova ja ahkeroida :smiley:

Kaamos, kevät tai kesä, aina samaa virttä on veisattu ainakin täällä - syy se on huonokin :slight_smile: . Talvella pimeys tuskastuttaa, mutta kesällä on lämmintä/kuumaa ja silloin jos koskaan on ollut mulla tapana juoda puutarhatöissäkin siidereitä ja kylmää valkkaria, mökillä samaa ja lämpiminä valoisina kesäiltoina kotiterassilla. Ruuanlaitto on myös “hyvä” syy, koska moneen ruokaan tarvitaan viiniä. Siivoaminenkin on ollut hyvä syy, sen verran monet “siivouskännit” on juotu.

Hieno asenne! Olen tismalleen samaa mieltä. On hyvä välillä hieman rypeä, kohdata silmästä silmään oma liikajuominen ja sen tuomat häpeän ja kadutuksen tunteet opiksi ottaakseen, ettei tule kaunisteltu asioita liiaksi. Niistä on osattava kuitenkin päästää irti, itsensä piekseminen menneestä on turhaa, koska se päivä meni jo. Tsemppiä jatkoon!