Mietin pitkään pitäisikö minun kirjoittaa tänne. Syy on se, että kaltaiseni henkilöt jotka ovat päättäneet lopettaa juomisen vain vajaa viikko sitten, eivät vaikuta täällä vielä kovinkaan uskottavilta. Monilla on vielä tässä vaiheessa kova uho/usko itsensä ainutlaatuisuuteen. Itsellä ei tällä hetkellä ole minkään sortin näkemystä siitä, että olisin jotenkin “erikoinen” jolle alkon lopettaminen olisi läpihuutojuttu juttu. Koska täällä kerrottujen tapausten lukeminen on mielestäni hyvin terapeuttista, niin sen vuoksi ajattelin kuitenkin kantaa korteni kekoon ja tässä se nyt on:
Olen 50 v. mies, eronnut ja yhden lapsen isä. Koulutus on kunnossa, kuten työpaikkakin. Tulotaso on (nykyään) ylemmän keskiluokan sarjassa, joten siitäkään en saa selitystä juomiseen. Juodaanhan viinaa kaikissa tuloluokissa, tarkoitin ainoastaan sitä että en pysty motivoimaan itseäni juomaan esim. taloushuolien avulla.
Eli ulkoisesti kaikki hyvin mutta siitä huolimatta alkoholi maistuu hyvin. Ja se on ainakin minusta todella omituista! En pysty selittämään itselleni miksi juon, vaikka ymmärrän että viinan kanssa voin hankkia itselleni vain ongelmia. Mielestäni minulla ei ole mitään voitettavaa, kun juon. Ajokortti voi lähteä (ajan monesti illalla baarista kotiin omalla autolla), työpaikka voi lähteä (joskus mennyt töihin semikännissä/hyvässä krapulassa) ja niin edelleen. Edes kapakoiden ilmapiiri tai asiakaskunta ei ole sitä mitä oikeasti kaipaan. Nuoruudessa tilanne oli päinvastainen, silloin juomiseen liittyvät yksityiskohdat olivat pääsääntöisesti positiivisia kokemuksia. Mutta nyt siitä on aikaa 30 vuotta ja vaikka nuo “hyvät” ajat ovat nykyään kuin viiniä mihin on kaadettu reilusti vettä, niin silti alko maistuu. Yritänkö päästä takaisin “nuoruuden päiviin” alkoholilla, en tiedä.
Join ensi kännit 14 v. Mutta en teininä eronnut juomiseni puolesta muista ikäsistäni millään tavalla. Teinivuosien jälkeen on tapahtunut kaikenlaista (opiskelua, avioliitto, yrittämistä, ym.) mutta alkoholi on pysynyt kuvioissa olosuhteista riippumatta. Eli yhtenä “punaisena lankana” viimeisen 30 vuotta, on elämässäni ollut alkoholi. Homma on pysynyt siedettävänä viime vuosiin asti mutta nyt olen vakavasti huolestunut juomisen arkistumisesta. Töistä suoraan bubiin, tapaamaan ihmisiä joihin en törmäisi jos olisin raittiina. Ihmisiä joiden maailmankuva poikkeaa usein omastani. Eli olen jotenkin yksinäinen kapakoissa joihin hakeudun ja tämä tekee juomatavoistani vieläkin vaikeammin ymmärrettävää. Ainoa asia millä olen juomistani voinut selittää viime vuodet, on ollut ahdistus mikä on ollut läsnä teini-iästä alkaen. Ainakin.
No, tässä oli vähän taustaa ja sitten itse asiaan: juomisen lopettamiseen. Olen jo vuosia ollut varma siitä, että vähentäminen ei toimi minulle. Sitä olen yrittänyt useasti vuosien aikana. Ei mitään toivoa! Joten vaihtoehdot ovat joko jatkaa juomista tai lopettaa kokonaan.
Juomisen lopettaminen on mielestäni ainoa reitti päästä elämäntilanteeseen, jollaista ikävöin. Ja sen vuoksi päätin tällä viikolla, että yritän lopettaa kokonaan. Tosissani. Huolestuttavaa on sen tiedostaminen, että lopettaminen on niin lopullista. Toisaalta olen täysraittiutta miettinyt jo vuosikausia ja samaan aikaan olen yhä vähemmän ymmärtänyt, miksi jatkan juomista. Toisin sanoen, nyt aika tuntuu olevan kypsä sanoa pysyvästi hyvästi vanhalle kumppanille ja kokeilla miltä elämä maistuu ilman päihteiden aikaan saamaa turrutusta.
Toivoisin teiltä jotka olette joko samassa tilanteessa kuin minä tai olette olleet jo pitkään raittiina, tukea, ohjeita, vinkkejä tai mitä tahansa mikä auttaa minua tavoitteessani: täysraittiutta.
Kiitos jo etukäteen!