Mitä mieltä olette alkoholittomista ja 0,5% tuotteista? Olen kuullut, että jotkut sanovat, että niitä ei kannata juoda, koska sillä tavoin pitää yllä alkoholistista tapaa. Toiset taas ovat sitä mieltä, että ne ovat hyvä korvike alkoholillisille juomille esim. juhlatilaisuuksissa.
Ajatuksia, mielipiteitä, kokemuksia? Kenelle ne sopivat vai sopivatko kenellekkään?
Kyllä mulla on välillä toiminut, kun on oluen makua tehnyt tosi paljon mieli. 1-2 tölkkiä alkoholitonta, ja himo meni ohi. Ei tehnyt mieli jatkaa normioluella, mahakin täyttyy eri tavalla. Mutta se himo lienee ollut eri himo, kuin normaali päihtymiseen liittyvä himo… ?
Mun mielestä esim. Alkosta saatava alkoholiton skumppa on toiminut hyvin niissä tilanteissa, joissa nostetaan maljoja. Mulla on niitä jonkun verran työn puolesta ja en halua siinä kontekstissa tehdä numeroa juomattomuudesta. Itse en lopulta ole edes muistanut, että lasissa ei ole alkoholia. Johtuu varmaan tosin siitä, että töissä ei tule mietittyä tuollaisia asioita, enkä ole duunissa juuri muutenkaan tottunut humaltumaan.
Alkoholitonta olutta ja viiniä olen juonut muutaman kerran ravintolassa ja kotona ruoan kanssa, ja vaikka se maistuukin aluksi ihan hyvälle, en ole välttämättä juonut niitä loppuun, kun ei vaan ole maistunut. Ja samoin kuin Magnesium, en mäkään ole kaivannut alkohollista juomaa tilalle siksi, että tiedän, ette se vaan sovi mulle.
Mutta mitä mieltä olette? Pidänkö alkoholittomalla juomalla yllä juomistapojani? Entä voiko se tukea raittiutta sillä tavoin, että voin käyttäytyä normaalisti niissä tilanteissa, kun muut juovat alkoholia? Jolloin raittiudesta tulee helpommin elämäntapa, koska tavat ja sosiaaliset tilanteet pysyvät “samana”, ainoastaan ilman päihdyttävää vaikutusta?
Minusta noita holittomia voi juoda. Itse tykkään kotikaljasta ja kaikista löytämistäni alkoholittomista oluista olen pitänyt. Myös holiton kuohuviini oli hyvää.
Jos pitää alkoholittomalla juomalla yllä juomistapaa, niin kannattaa lopetta juominen kokonaan. Eiku hetkinen, eihän ihminen juomatta tule toimeen. Pakkohan sitä sitten on juoda, piti niitä juomistapoja yllä tai ei. Tämä tästä sarkasmista.
Lainasin tuon korvike-sanan ihan melkein ydinsanana tuohon. Korvikkeella on sellainen kaiku, että sitä käytetään korvaamaan joku, jota ei saa, mutta jota oikeastaan haluaisi. Lähinnä haen tässä nyt sitä, että jos alkoholillisen juoman alkoholitonta versiota juodessa mielessä pyörii, että voisinpa juoda sitä alkoholillista, tai että etsii sitä alkoholin aikaansaamaa tunnetta siitä alkoholittomasta, on syytä olla erityisen varovainen. Tämän haitallisen mallin voi huomata vaikkapa siitä, että “kiskoo” sen alkoholittoman samaan tahtiin kuin juovana aikana alkoholillisen. Ja toki jos mieleen nousee niitä ajatuksia, että voi jos voisin juoda “kunnon” versiota tästä. Silloin kannattaa juoda ihan jotain muuta.
Alkoholittomiksi juomiksi tosiaan lasketaan maksimissaan 0,5 %-vol alkoholia sisältävät juomat ja noiden oikeastaan vähäalkoholisten juomien juominen on aikalailla itsestä kiinni, että mihin sen rajan vetää. Kännejä ei aikuinen ihminen luultavasti tuollaisella onnistu vetämään, tai onnistuu, mutta saa juoda aika monta litraa lyhyessä ajassa. Monella on nollatoleranssi, eivätkä siksi noihinkaan koske. Itse kyllä silloin tällöin juon jonkun alkoholittoman oluen. Omaan suuhun kaupoista löytyvistä noin kolmasosa on hyvän makuisia. Muut saa jäädä kauppaan.
Itselleni ei myöskään ole kaipuuta alkoholijuomiin syntynyt, vaikka tosiaan joskus noita 0,5 prossasia juon (1-2 plo/kerta). Tällaista siis minun kohdallani.
All in all, kovin riippuu ihmisestä. Varman päälle, jos menee, niin jättää nämä alkoholittomat versiot kauppoihin, niin ei tarvitse asiaa edes miettiä. Aatoksia puolesta ja vastaan löytyy myös, jo kolmannelle sivulle pudonneesta ketjusta Alkoholiton olut.
Olen joskus ottanut alkoholittoman kuoharin, jos en ole halunnut poiketa porukasta työkuvioissa. Silloin on pitänyt kyl tietää, että kyseessä on varmasti 0-prosenttinen tuote. Alkoholittoman nimellä myydään kaikenlaista.
Muuten en noita juo. En juonut aiemminkaan maun vuoksi vaan tullakseni känniin. Eli mitään makuja en kaipaa. Mielestäni nää on juttuja, jotka jokainen määrää itse omalla kohdallaan.
Tunnen AA-laisen tyypin, joka napostelee liköörikonvehtejakin. Itse en halua mutten myöskään häiriinny hänen konvehdeistaan.