Alkoholistista eronnut

Tämä keskustelusivusto muutti joitakin vuosia sitten elämäni. Tutustuin muiden tekstejä lukiessani siihen, millaisen ongelman kanssa olin puolison juodessa tekemisissä. Sain kirjoituksista niin paljon voimaa, että puolisoni luuli minulla olevan syrjähyppy. Erityisen voimaannuttava oli Ilmalaivan tarina. Se oli niin samanlainen omani kanssa. Ja mikä ihaninta, selviytymistarina. Kiitos Ilmalaiva, toivottavasti kaikki on hyvin siellä jossain.

Itse kirjoitin vain joitakin viestejä tällä nimimerkillä. Juova puoliso kontrolloi elämässäni kaikkea ja hän huomasi kirjoitukseni. Toivon, että hänellä on nykyään muuta tekemistä. Olin tehnyt ratkaisun erosta, mutta irtaantuminen juovasta kesti vielä kauan (vuosia!) sen jälkeen. Hän teki kaikkensa pitääkseen yhteyden yllä ja kiusasi minua huvikseen paremman tekemisen puutteessa. Lopulta tapahtui jotain sellaista, mikä oli viimeinen pisara. Tajusin viimein, miten pahasti hän myrkyttää ja sabotoi kaikkea elämässäni, vaikka siellä jossain alkoholismin takana olikin hän, jota rakastin. Rakkaus hiipui lähimmäisen sellaisesta välittämisen kautta velvollisuudentunnoksi. Se, jonka yritin pelastaa juomiselta, meni pois. Yritti vetää minua mukaan, mutta en suostunut. Hänestä ei enää lopulta näkynyt jälkeäkään. Oli vain juoppo ja juominen…

Mitä sitten tapahtui? Katkaistuani yhteyden kokonaan ex lähetteli viestejä, yritti soittaa, soitti töihinkin. Lujana pysyminen ei ollut helppoa. Aluksi omaksuin kauhukseni juopon käyttäytymismallia ja otin olutta rauhoittuakseni. Istuin hänen paikallaan sohvalla tölkki kädessä. Sitten elämä voitti. Aloin määrätietoisesti tehdä asioita, jotka veivät pois sohvalta. Ulkoilin, tapasin ystäviä, läksin kaupungille, vähän lähikauppaa pidemmälle kauppaan, uimahalliin, mitä vain keksin.

Sitten tapasin miehen. Treffailtiin, tehtiin asioita yhdessä, tutustuttiin. Nyt asutaan samaa osoitetta, ollaan tavallisia ja onnellisia. Olen kertonut hänelle menneisyydestäni. Alkuun sain joitakin äkkiraivareita, jotka laukaisi joku entiseen yhdistävä tunnemuisto. Luojan kiitos rakas ne kesti. Sitten ne jäivät pois. Jossain vaiheessa todettiin, että molemmat vähän ihailemme niitä, joilla on ihan raittiit elämäntavat. En ollut milloinkaan ollut edes tipattomalla ja ajatus tuntui vain niin hienolta, miten joku voi olla kokonaan ottamatta ja elää ihan hyvää elämää silti. Nyt me ollaan oltu sellaisia jonkin aikaa.

Onnekseni en exän vaikutuksesta huolimatta ollut vielä niin pahasti alkoholismin tiellä, että lopettaminen onnistui kerrasta ja ilman apukeinoja. Päihtymystä ajatellessa tulee vain masentava, turtunut ja ahdistava mielikuva. Silti ajatuksissani on syystä tai toisesta riippuvaiselle tyypillisiä piirteitä ja oli oma riippuvuuteni millä asteella tahansa, ei lasi viiniä tai tölkki olutta enää koskaan ole minulle vain lasi viiniä tai tölkki olutta. Haluan pitää sen asian elämästäni poissa kokonaan. Vielä enemmän nyt, kun olen saanut kokea, millaista on elää täällä toisella puolella. Täällä, missä elämä ei ole jatkuvaa vuoristorataa ja stressiä yhden tyhjän takia omien pienten seinien sisällä.

Vieläkin joskus, kun tiedän rakkaalla olleen huonon päivän, hiipii mieleen huolen tunne, että entä jos töistä palatessani sohvalla lojuukin ympärikänninen ja ilta menee örvellystä ja ilkeämielisiä vihjailuja väistellessä. Niin ei ole käynyt yhtään kertaa. Siinä toisessa kaukaisessa elämässä se oli arkipäivää. Kiitän kaikesta sydämestäni teitä kaikkia, jotka olette kirjoittaneet tänne ja jakaneet tarinanne. Vaikken itse pystynyt kirjoittamaan, tarinat antoivat voimaa päästä tähän. Se ei tuntunut aina mahdolliselta. Mutta se on! Täällä toisella puolella on elämää!

Saanko sitten lähettää terveisiä? Iiris82:ta jäin kaipaamaan. Tsemppasit niin hienosti ja olisin niin monta kertaa rutistanut sinua, jos olisin voinut. Olet käynyt mielessä ja toivon, että olet onnellinen. Ja jos ikinä tulisi tilanne, että tarvitset tsempata taas, niin sulla ON se, mitä vaikeuksien voittamiseen tarvitaan.

Meillä kaikilla on, se vaan pitää jotenkin onnistua kaivamaan esiin.
t. selvästi siiseli

Hei Siiseli!
Ihanaa lukea selviytymistarinasi! Kiitos, kun kirjoitit kuulumisia.
Huomaan, että olet liittynyt samana vuonna kuin minä, mulla tuli juuri 5 vuotta täyteen täällä kirjoittelua. Totta, aikaa nämä jutut vie. Totta sekin, että tämän Plinkin merkitys on suuri. Minulle ainakin väylänä, jossa voi anonyymisti kertoa kaiken… Ja oppia muiden tarinoista.

Oikein hyvää jatkoa ja paljon iloa elämääsi!

tv. Rinalda

Olen lukenut plinkkiä useamman vuoden. Koskaan ennen en ole kirjoittanut. Mutta lukenut tosiaan lähes päivittäin etenkin silloin ennen. Usein vieläkin. Suhteessa pysymiseen oli itsellä paljon syitä, niinhän kaikilla. Paljon selityksiä itselle siitä että eihän omalla kohdalla alkoholisti kumppani kuitenkaan ollut minulle ilkeä. Ja välillä kärvisteli parikin kk:tta selvinpäin, tosin harvoin. Mutta se kännääminen, kun se alkoi ei tietoa kauanko jatkuu. Ja yhtenään pienessä sievässä, ja se valehtelu: mitään en oo ottanu. No, kyllä te tiedätte…
Halusin nyt Siiselin innoittamana kirjoittaa ja sanoa että se on ohi. Jäänyt jo taakse ja olen uudessa terveessä suhteessa. Traumoja jäi mutta nyt on niin hyvä tilanne että tiedän paranevani. Loppujen lopuksi sehän oli lyhyt suhde holistiin, “vain” kolme vuotta. Edelleen puistattaa ajatus jos olisin yhä vaan jäänyt siihen helvettiin. . Entinen kumppani säälittää, sama meno jatkuu. Paljon sain entisessä suhteessa kärsiessäni voimia ja perspektiiviä plinkistä. Ja sysäyksenkin siihen eropäätökseen. Kolmessa vuodessa unohdin millainen on tavallisten ihmisten maailma. Kun töissä kahvipöydässä ei sisin itke kun naama hymyilee. Yhäkin on välillä paskoja päiviä mutta se vuoristorata on ohi. Ja se sisuskaluja jäytävä pelko että “onkohan se ryyppääminen alkanu kun se kuulosti puhelimessa vähän oudolta” jne.
Aurinkoita kevään odotusta. Elämä on ainutkertainen ja jokainen itse päättää mihin omansa käyttää. Kiitokset kirjoittelijoille jotka olette jakaneet täällä kokemuksianne. Meitä on ruudun takana varmasti muitakin jotka vain lukevat. Ovat siellä jossain.

Sama täällä, paitsi oikeastaan ei kyllä säälitä, hänen uuden (6 kk) kumppaninsa puolesta kyllä säälittää, juoppis on alkanut facessa julkisesti nolaamaan ja haukkumaan. Ja valittaa kun ‘ämmä kimpoilee’. Niinpä, miksi kimpoilee? Juoppis kohtelee huonosti ja ryyppää? Ja oikeasti, ‘ämmä’ :unamused: . Tiedän että pitäisi lopettaa seuraaminen mutta pieniä paheita pitää ihmisellä kait aina olla ? Vastapainoa omalle niin kovin kunnolliselle elämälleni.

Hei siiseli!..Kuulostaa erittäin tutulta sinun jutut.Meillä alkoholi tuli pikku hiljaa kuin varkain kuvioihin mukaan ,itsekkin otin tosin alkujaan ,mutta huomatessani että puolisolle se vaan maistui yhä enemmän ja enemmän joka viikonloppu ja myös viikolla kun se oli mahdollista.Siitä tuli todellinen ongelma,varsinkin minulle se oli henkinen helvetti.Eronnut olen vuosi sitten,mutta yhä hän vaan jaksaa uskoa että palataan yhteen.Jouduin sulkemaan puhelimen koska joka kerta kun hän otti yhteyttä ahdistuin kovasti.Humalapäissään haukkuu minua lapsille ja yrittää kaikin keinoin mustamaalata.En tiedä miten kauan tätä vielä jatkuu,sitkee on,mutta olen päättänyt jo vuosia sitten että minäkään en anna periksi enää.Olen kanssasi samaa mieltä että lujana pysyminen ei ole ollut helppoa,alkkikset käyttävät kaikki keinot mitä jäljellä on ettei heitä vaan hylättäis…

Hienoa siiseli että olet löytänyt oikean suunnan elämääsi ja pystyt nauttimaan siitä täysin rinnoin.Minäkin olen sinne jo matkalla vähin erin,vaikka mieli vielä vaihteleekin ajoittain. Aurinkoista kevättä toivotellen -jellonatar-

Mahtavaa saada lukea muiden tekstejä, vertaistukea puhtaimmillaan! Kiitos näistä! Tämä päihdelinkki on ollut ratkaiseva voimaantuakseni. En ole vielä aivan voimissani mutta voin paremmin. Olen juovan alkoholisin kanssa enää ystävä, jos sitäkään. En kyllä keneltäkään muulta sallisi sellaista määrää haukkumista, mitä päälleni on satanut, eli sana ystävä on hieman irvokas. Mutta välitän hänestä kyllä, ja nykyään odotan vain, milloin hän nukkuu pois. En osaa sanoa, toivonko sitä, mutta näin tulee käymään.

Mies ei enää tee mitään muuta kuin makaa, juo, surffailee netissä ja soittaa minulle ja muille “ystävilleen” puheluita, joissa ei ole päätä eikä häntää. Toki kävellen lähikaupasta hakee lisää juotavaa, silloin kuin ei keitä kiljua. Emme tapaa enää juurikaan, en jaksa nähdä rappiota niin läheltä. Itseni pelastaminen on tavoitteeni, mutta saapa nähdä, koska voi aidosti sanoa, että pelastuin ajoissa :wink:

Onneksi emme asuneet yhdessä, onneksi meillä ei ole muuta yhteistä kuin asuinpaikkakunta. Muistotkaan eivät ole yhteisiä, sillä mies ei muista kuin 30-40 vuotta vanhoja asioita, jolloin emme vielä tunteneet. Seniiliksi hän on tullut ennen aikojaan, se minua kohta harmittaa eniten, ei miehen fyysinen rappeutuminen.