Mitä mieltä ootta isännästä jonka alkoholismin tietää vaimo ja yksi lapsi ja kaksi muuta lasta aavistelee? Miehen isä ja äiti ei tiedä diagnoosia, kai ? ja sisko ei myö,s kai? Ja aina on peitellyt epämiellyttävät asiat vanhemmiltaan muttta vaimo on kyllä saanut nähdä aivan kaiken!!
En tajua mitä merkitystä on sillä kuinka moni tietää tai miksi tällaisesta ihmisestä pitäisi olla mitään mieltä? Alkoholisti on alkoholisti, vaikka siitä ei tietäisi kukaan eikä sitä riippuvuutta määritä “tietäjien” määrä, vaan ihan muut ominaisuudet.
Tämä alkoholisti on siis saanut daignoosin ja ollut yleisen hoidon piirissä. Mietin vain … koska tiedän että alkoholistit on itsekkäitä, niin hyvin salaavat sen joiltakin ja toiset saavat sen puolen elämän kirosta kokea. Ei tartte olla mieltä siis alkoholistista tai ei oikeastaan mitään mieltä, vaan ajatusten vaihtoahan täällä on ruukannut olemaan?!
Itse ajattelen niin, että aikuinen ihminen on vastuussa omista valinnoistaan, ei kenenkään muun.
Läheinen ei ole vastuussa alkoholistin juomisesta tai parantumisesta. Alkoholisti itse on vastuussa siitä. Toisaalta tämä minusta myös menee toisin päin eli aikuinen läheinen, joka pysyy alkoholistin lähellä on itse vastuussa tästä valinnastaan eikä siitä voida alkoholistia syyttää. Aikuinen, toimintakykyinen ihminen on itse vastuussa siitä minkä verran sietää. Jos ei halua ottaa vastaan alkoholistin itsekkyyttä, kannattaa ottaa vastuu omasta elämästään ja lähteä. Vastaavasti jääminen on ihan samanlainen oma valinta.
Siinä vaiheessa ainakin on kerrottava kaikille totuus miksi näin kävi, muuten elämä ei jatkui rehelliseltä pohjalta kenenkään kohdalta! Kiitos avartavista näkökulmista!
Ja vielä sanon tämänkin ihan hyvässä hengessä; tuo sinun toteaminen siitä että turha alkoholistia syyttää !! viu, on kyllä sellanen tunne että hän syyttää kaikkia ja kaikkea, häntähän tässä on ymmäretty ja hoidettu
Tarkennuksena, että yritin tuolla sanoa, että alkoholistia on turha syyttää siitä, että läheinen jäi sietämään huonoa käytöstä.
Tottakai alkoholisti on vastuussa tekemisistään, mutta läheinen itse on vastuussa siitä, nostaako kytkintä vai ei. Siitä omasta jäämisestään on turha alkoholistia syyttää. Se on ihan oma valinta.