Alkoholisti-isä & oma juominen.

Vaikka puhutaankin, ettei alkoholistin lapsesta useinkaan tule alkoholistia, minulla tuntuu ainakin olevan vahvat geenit (isä, isoisä) siihen suuntaan - Juomiseni on vain lisääntynyt koko ajan.

Elin koko lapsuuteni absolutisti-äidin ja alkoholisti-isän kanssa. Seurasin isän kännitoilailuja siihen saakka, kunnes tulin teini-ikään ja isäni lopetti juomisen kuin seinään. Hän on siitäkin huolimatta koko loppuelämänsä alkoholisti, ratkeaminen saattaa tapahtua koska tahansa.

Aloitin juomiseni 16 vuotiaana, kun menin ammattikouluun (asuin asuntolassa viikot). Silloin tuli juotua reippaasti myös viikolla, aina en jaksanut mennä edes kouluun. Viikonloppuisin palasin vanhempieni luo, jossa esitin “kunnollista”. Taas kun palasin kouluun, meno jatkui.

Rauhoitun hieman kun täytin 18 vuotta. Meno ei ollut aivan niin kovaa, tuli otettua vain viikonloppuisin. Arkena kännääminen unohtui, koska pääsin töihin ja seura puuttui - kaveritkin olivat töissä.

Nyt sitten hieman alle 30 vuotiaana olen palannut samoihin kuvioihin, kuin 16 vuotiaana. Viikolla tulee otettua, lisäksi viikonloppuisin. Päivällä ei oikeastaan ole niinkään väliä, silloin otetaan kun janottaa. Rahaa ei ole kovinkaan, koska jäin juuri työttömäksi, mutta sitä saa lainattua tarpeen vaatiessa (maksan kyllä velkani takaisin aina sovittuna päivänä). Kierre on tosin valmis, heti kun saan rahaa, ne menee velkojen maksamiseen.

En oikein tiedä mitä tässä vaiheessa pitäisi tehdä. Kynnys mennä puhumaan ammattiauttajalle on suuri, vaikka tiedostan, että se saattaisi kannattaa. En tiedä mistä aloittaisin… :unamused:

Mulla on jokseenkin sama tilanne. Isä on juoppo. Teini-iässä pidin huolta isästä ja nukuin juoppojen seassa monen monta yötä. Valvoin ja huolehdin. Siivosin jos joku kuseskeli nurkkaan kun ei tajunnut kännipäissään vessaan mennä…

Olin itse 26 ikävuoteen asti juomatta ja sitten aloitin bilekäytön, mikä nopeasti johti täyteen alkoholismiin. Nyt mulla on kaksi pientä lasta ja käyn AA:n kokouksissa. En vielä ole täysin raitis mutta halua riittää :slight_smile: Haluan paremman elämän itselleni, miehelleni ja lapsilleni.