Alkoholisteja dissataan!

Kävin Salomonkadun Alkossa - ei ollut Gambinaa ja Sorbusta. Kävin Sokoksen Alkossa - ei ollut sielläkään eikä edes Leijonaa! Myyjä vain nokkavasti totesi, että “meillä on vain vodkaa ja Koskenkorvaa”. Jatkoin matkaani Forumin Alkoon. Sielläkään ei ollut Gambinaa ja Sorbusta. Leijonaa sentään oli. Kysyttyäni Sorbusta myyjä vain nokkavasti totesi, että “vieläkö sitä myydään?” Miksi wanhan kansan laatutuotteita ei myydä Helsingin keskustassa? Onko kyseessä wanhan kansan juoppojen syrjintä, johon oikeuasiamiehen tulisi puuttua?

Entä mietenköhän arvon Lasolarska itse asiaa tiedusteli? Tietenkin kohteliaasti ja herrasmiesmäisesti? Nokkavia myyjiä tapaa silloin kun on itse “maailman omistajan elkein” vaatimassa täydellistä palvelua hymyssä suin, oli asiakas sitten millainen valittaja tahansa.
Palveluammattiin kuuluu asiakkaiden miellyttäminen ja
“ymmärtäminen”, mutta nämäkin myyjät ovat, yllätys yllätys, ihmisiä. Palkka tuskin antaa kovin paljon motivaatiota “nuolla persettä” jos oma ihmisarvo on loukattuna.
Onneksi itseni ei enää tarvitse alkon ovista kulkea, muuta kuin silloin kun haen vielä juoville “kohtuukäyttäjille” lahjaksi jonkin erikoisemman pullon.
Silloin kun itse kulutin pitkäripaisesta lähes maalit kahvasta jatkuvalla asioinnillani sain aina asiallista palvelua, jopa pienessä sievässä :laughing:

Itse olen kohdannut Alkossa ainoastaan asiallisia tai parhaimmillaan hauskoja myyjiä. Parhaana esimerkkinä ehkä se hieman vanhempi herrasmies, jolta kysyin miksi hyllyssä on Gambinan kohdalla pelkkää tyhjää? Toimitus oli kuulemma myöhässä. Mutta myyjä oli oitis juonessa mukana ja osasi suositella samankaltaista mutta maultaan hieman vielä “alkukantaisempaa” Marabelloa, joka kuulemma oli myös “hintatietoisten suurkuluttajien suosiossa”.

Hmm… Kyllä sieltä ihan asiallista (ja huvittunutta) palvelua sai, jopa pienessä sievässä. Itse muistan rynnänneeni Alkoon hieman erikoisen näköisen hippilkaverini kanssa. Olimme selvästi maistissa ja tiedustelimme mitä kohteliaimmin halvimpia mahdollisia viinivaihtoehtoja. Taisin olla itsekin melko pommin näköinen monen päivän ryypiskelyn jäljiltä.Auttoivat kohteliaasti ja jopa myivät.