Sen verran huumeidenkäyttäjien kanssa puljanneena tiedän, ettei kovin helpolta näytä huumeriippuvaisen elämä vaikka ainetta saa ilmaiseksi ja laillisesti yhteiskunnan tarjoamana.
Enkä usko, että huumeriippuvaisen elämä Portugalissa on paljon hienompaa kuin Suomessakaan. Se on päihderiippuvaisen elämää, oli aine laillista tai laitonta.
Alkoholistienkaan elämä ei ole muuttunut paljon auvoisemmaksi alkoholilakia vapauttamalla, ja alkoholin saatavuutta parantamalla.
Se mihin asiaan politiikassa voisi kiinnittää huomioita alna, on se hoitojen saatavuus, ja hoitojen laatu. Etenkin toipumiseen tähtääviä hoitoja pitää olla tarjolla edelleen.
Lisäksi kehittämistä tarvitaan mm. päihdehoidon ja psykiatrisen hoidon yhteisstyössä, päihdetyön ja lastensuojelun yhteistyössä, päihdetyön ja muiden sosiaali- ja terveysalan toimijoiden yhteistyössä.
Kuntouttava työtoiminta, kolmannen sektorin yhdistystoiminta ja vertaistuen hyödytäminen lisättäköön tähän keitokseen.
Päihdehaitoista kärsii iso joukko viattomia sivullisia, kuten päihdeperheiden lapset. Haittoja aiheuttavat niin lailliset kuin laittomat aineet. Hetkauttaako näiden perheiden tilanne ketään?
Ongelmat periytyvät. Päihderiippuvuus periytyy, syrjäytyminen periytyy, köyhyys periytyy. Ei aina onneksi, mutta valitettavan yleisesti. Minkähän maan malli tämän ratkaisemiseksi pitäisi ottaa käyttöön.
Kyllä vaikutuin noista Vadelman sanoista, että en kyennyt sanomaan enää mitään. En nyt voi olla 100% varma, kun tulkita mitä Vattu on puhunut itsestään täällä. Ja Vadelmamunkki saa oikoa käsityksiäni hänesta jos haluaa ja hyvältä tuntuu. Menee kait yksityisjuttujen puolelle, niin jossain uskossa olen.
Takki silleen tyhjä aiheen takia, niin en löydä miten edetä keskustelussa. Jos tätä shakki peliksi voisi luonnehtia, niin “shakki” sanottu, niin ja “matin” uhka, niin en löydä sanoja, argumentteja enää.
Portugalin malli perattu kait? Uusi malli, agenda(poliittinen toimintasuunnitelma) on esitetty…
Ainut mitä jäin kelailemaan on, että oliko tuossa Vadelmamunkin esityksessä kaikki? Jäikö jotain puuttumaan?
Jos tuota Vadelmamunkin vastausta haluaa analysoida, niin kyllä se päättäjän, politiikon puheilta vaikuttaa.
Kukaanhan ei voi tietää mitä nimimerkkien takana piilee anonyymilla foorumilla, jossa monikaan ei tunne tai tiedä toistensa identiteettiä.
Kuka on hoitaja, kuka on päättäjä… kuka on edes alkoholisti, kuka on raitis, tai kuka on toipunut alkoholisti.
Itse pyrin lähtemään siitä, että koska kukaan ei ole velvoitettu todistamaan identiteettiään tai irl-olemustaan, niin ihmisten kokemukset joita he kertovat ovat lähtökohtaisesti totta. Tai ainakin uskon heidän kokeneen ja tunteneen niinkuin kuvaavat.
Jos epäilisi kaiken olevan satua tai valhetta, miksi edes näkisi vaivaa kirjoitella koko foorumille, tai keskustella jonkun kanssa.
Tietysti on hassunkurista, että joku voi uskoa ihan satasella yliluonnollisiin jumaluuksiin, mutta tuntea alituista ja suurta epäluuloa maanpäällisiä ihmisiä ja näiden tarkoitusperiä kohtaan.
Okej. Oikeastaan en ole edes huomannut, että olisit ilmaissut jotain käsityksiä minusta. Siksi ei ole tarvetta oikomiseenkaan.
Mehän olemme käsittääkseni keskustelleet asioista yleisellä tasolla eikä henkilökohtaisella tasolla, näin ainakin ymmärsin. Det passar bra.
No sen verran voin valottaa, että olen näiden asioiden kanssa tekemisissä arkielämässä.
Jotain saattoi hyvinkin jäädä puuttumaan, sillä puhummehan aiheista joista kirjoitetaan kokonaisia kirjoja, ja tehdään politiikassakin monikymmensivuisia pöytäkirjoja.
Kukin voi guuglettaa halutessaan vaikkapa oman kotikuntansa päihdetyön lautakuntien, ja sosiaali- ja terveysalan lautakuntien pöytäkirjoja ja kokousmuistioita.
Voivat olla kiinnostavampia kuin etukäteen arvaakaan.
^ Paljon sinulla Fernetti on kuitenkin ollut minulle/minusta sanottavaa vuosien mittaan, ja ehtymätön on edelleen sanavarastosi kun ryhdyt minun pahuuttani tai huonottuani kuvailemaan. Jumalastako tuo sanoma kumpuaa?
Fernetti, tiedäthän että ihminen on taipuvainen syyttämään muita niistä asioista joihin syyllistyy itse. Kyseessä on defenssi.
Mutta mitä ihmettä ovat nuo “pintaliitotrendit”? Harrastanko sellaisia ihan tietämättäni?
Ikäni ei vaihtele. Se lisääntyy yhdellä päivällä joka ikinen päivä, vaikken ole täällä edes ikääni kertonut.
Uskotko, Fernetti, että minä olen saanut elämässäni myös rakkautta, olen pystynyt toteuttamaan joitakin haaveitani ja että olen onnellinen. Oletko sinä?
Sovitaanko että et sano minua tädiksi, niin minä en sano sinua sedäksi, ok?
Mutta olisi ehkä viihdyttävää kuulla (lukea), millaista elämää sinä sitten arvelet minun viettävän, ja millaiseksi minut kuvittelet.
Btw, monet ammatti-poliitikot ovat huomattavasti aktiivisempia internetissä kuin minä. Jopa Donald Trumpin twitter-aktiivisuus on monikymmenkertainen omaani verrattuna.
Mutta kerropa, hyvä hoitajatar, millaiseksi minut arvelet?