Alkoholismin myöhäisvaihe

Erästä läheistä vuosia seuranneena alkaa näyttää siltä, että mitään ei ole enää tehtävissä. Ulkonäkö on surkea, katkoilla käy jatkuvasti. Elimistö ei voi kestää enää kovin pitkään. Tekisi mieli auttaa, mutta mitä voi sanoa?? Kun kaikki on varmaan jo sanottu, on ohjattu hoitoon ensiavusta lukemattomia kertoja. Voiko mikään enää pelastaa näin pahasti alkoholisoitunutta? Koska on liian myöhäistä?

Kyllä tuolla AA:ssa näkee sellaisiakin, joiden kohdalla se ihan viimeinenkin toivo oli alunperin pelkkää haihattelua. Toivo siis aina on olemassa, mutta useimmiten todellisuus ehtii ensin. :confused:

Kuten Smokki jo totesikin, toivoa on aina. Mutta kun alkoholisti on päätynyt tuohon myöhäisvaiheeseen, niin todennäköisyys prosentit toipumisesta ovat todella pienet. Valitettavasti. Ihmeisiin en usko, mutta aina sitä joku tuossakin vaiheessa onnistuu raitistumaan.

Toivoa on kyllä niin kauan kuin on elämää, niinkuin edellä sanottiin.

Toivominen onkin ehkä ainoa asia, jonka voit enää tehdä. Mikään sanomasi tai tekemäsi tuskin saa häntä yrittämään raitistua, ellei hän itse löydä yllättäen sitä kipinää itsestään. Sinun ei siis kannata murehtia sitä, mitä sinun pitäisi hänelle sanoa.

Jossain vaiheessa voi tapahtua pahoja vahinkoja elimistölle, aivoille ja hermostolle, ja jotkut eivät niistä välttämättä korjaudu enää. Toivoa on vielä silloinkin.

Raitistuneissa alkoholisteissa on viinan rampauttamia, vammauttamia ja runtelemia. Ihmeitä tapahtuu, vaikka ne ovatkin harvinaisia.

Laitoin tänne vahingossa muualle tarkoitetun viestin.
Mutta kun nyt täällä olen, niin sanon pari sanaa.
Minusta jokaisen alkoholistin raitistuminen on ihme.
Ja niitä tapahtuu. :stuck_out_tongue:

Niin kauan kuin on elämääkin on myös toivoa. Millainen tarina sitten on kenelläkin. Mietin tuota katkaisuun menoa. Itsellä oli se ettei selviytynyt ilman sitä.Tunnen yhden kouluaikaisen tuttavuuden. Joka oli ihan mukava kaveri hieman ylivilkas. Kävi apukoulun. Kun käyn äitiäni moikkaamassa.Näen tämän miehen usein kävelevän raitilla. Hän puhuu, huutaa ja laulelee mennessään. Ryhti on mennyt kumaraan ja on selvästi alipainoinen.Välillä on kauhea tärinä päällä.Ilmeisesti kävelee joka päivä kylän ainoaan ravintolaan. Äiti on kertonut että kaveri käy säännöllisesti terveysasemalla. Saa siellä jonkin pistoksen. Onko mahdollisesti B- vitamiinia. Miettinyt miltä se tuntuu ihmisen kehossa.Joka ikinen päivä elimistössä olutta tai muuta. Aamusta alkaen. Mulla oli sellaista tuuri juontia muutama päivä putkeen. :unamused:

Niin kauan on toivoa, kun on elämää. On helpompi jatkaa, kun tämän ymmärtää.
Yritä kuitenkin olla ajattelematta liikaa läheistäsi, että kykenet elämään omaa elämää. Et voi tehdä mitään läheisesi hyväksi. Hänen täytyy tehdä se työ itse.