Mann, Marty, Alkoholismi - Mitä se on? Miten siitä voi toipua?, 1962 ( alkup. Primer on Alcoholism,1958), Porvoo: WSOY.
Juha Kemppinen
Mann, Marty, Alkoholismi - Mitä se on? Miten siitä voi toipua?, 1962 ( alkup. Primer on Alcoholism,1958), Porvoo: WSOY.
Juha Kemppinen
Tossa on paljon asiaa, mutta noi aikaperspektiivit ei kyllä pidä välttis aina paikkaansa. Mulla alamäki meni paljon nopeammin mitä tossa sanotaan. Selkeä käänne pahempaan tapahtui kun opin ottamaan darraryyppyjä, sit pian vedeltiinkin jo iloisesti putkia ja loppu on historiaa.
Tuli joskus noita Kemppisen tekstejä luettua enempi ja silloin jo katsoin että tämä alle oleva teksti kuvaa kyllä pirun hyvin sitä omaa tilaani niinä juovan ajan vikoina 1-2 vuotena:
[i]Juomisen suhteen ilmaantuva alemmuudentunne ja kykenemättömyys johtavat siihen, että ennen niin säyseä ja mukava alkoholisti alkaa olla ylimielinen ja riidanhaluinen. Hänellä alkaa olla mahtipontisia ja suureellisia ajatuksia, mikä alkaa eristää hänet muista – kukaan ei siedä kenessäkään sellaisia piirteitä, vähiten alkoholistissa.
Alkoholisti alkaa eristäytyä ja tuntea seuraan kuulumattomuutta. Poissa on se iloinen seuramies ja rattoisa seurallisuus, joka oli alkoholismin varhaisvaiheessa.
Alkoholisti alkaa ottaa keskivaiheessa pitkiä ja salaisia naukkuja omasta pullosta eri tilaisuuksissa ja paikoissa. Alkoholisti päihtyy nopeasti, vaikka hänen kestokykynsä juomisen suhteen ei ole vähentynyt. Hänellä on tarve ”tolkku pois”-juomiselle. Hän ei enää yleensä syö kunnolla.
Hänellä on erittäin pahoja krapuloita, kun säännöstelytoimet taas pettivät. Hän alkaa fyysisesti luhistua ja sielullinen katumus jäytää häntä sisältäpäin. Hän halveksii itseään tunnetasolla, hän epäilee itseänsä ja mielenterveyttään. Krapula on lähes ylivoimainen hyökkäys hänen hermojaan vastaan. Hänellä on pahoja aamullisia pahoinvointikohtauksia. Juomisella on hänestä kaikenkäsittävä kuristusote.
Hän ei muista mitä edellisenä päivänä on tapahtunut, hän kysyy puolisoltaan tai ystäviltään, mitä hän teki. [/i]
Selkeesti olin keskivaiheesa joskus 9 - 10 vuotta sitten, Ehkä nykyisin sitten pitäisi olla meneillään loppuvaihe ![]()
EI minulla sillon keskivaiheessa kyllä erityisiä rakennelmia ollut, ehkä siksi kun ei ollut puolisoa ja lapsia. En muista myöskään väittäneeni että voin lopettaa milloin haluan. En kai minä hoitoon Ja AAhan olisi mennyt jos sellaiseen olisin uskonut.
Darraryyppyjä on kyllä juotu aina. Niihin opittiin jo 18-vuotiaana, kun yövyttiin usein kaverin luona kotibileiden jälkeen, ja seuraavana aamuna herättyäkin piti saada olotila nopeasti nousuun koska viikonloppuhan oli lauantaiaamuna vielä nuori.
Tai jopa omissa ylioppilasjuhlissa, niikuin minä.
En ole itselleni kyllä juomista perustellut millään tekosyillä, olen vain juonut. Tekosyyt ovat muita varten, jos heitäkään.
Elämässäni oli ainoastaan kausia jolloin meni huonommin ja taas paremmin. Jo alussa oli vaihe että muisti meni heti, sitten se vaihtui että tietoisesti välttelin juomista. Olin jopa vihainen juoville ihmisille, vihasin viinaa ja niitä jotka sitä otti. ja kun otin en osannut ottaa nätisti vaan örvelsin aina, jotain kummaa tapahtui, olin muka hauska ja iloinen. Selvinpäin taas ujo ja juro, häpeilevä. Ja jos kykenin olemaan irti viinasta jonkin aikaa olin taas oma itseni, iloinen ja elämän myönteinen. ja jälleen juotuani kauhistuin mihin olin sortunut jälleen. Ihan loppuvuosina tuli sitten pitkät juomisputket että meni monta päivää että jouduin ottamaan aamulla lieventävää ja sitten illalla taas rajummin, juomismäärät lisäänty valtavasti lopussa. on ihme että sellaisesta selviäisi ilman ettei mielenterveys ja fyysinenkin terveys romahda.
Ihanaa oli vapautua tuosta pakkomielteestä.
Tällä viimeisellä juomasessiollani, AA:n ohjelmasta ja raittiutta yli 13 vuotta eläneenä, minulle kuitenkin tuli yllätyksenä asia, etten voi olla ilman alkoholia. Koska en voinut olla ilman sitä järjestelin kuvioihini jokapäiväisen täsmäjuopottelun, jotta pääsee aamulla autolla töihin. Töistä kaupan kautta kotio kaljoineen tai siidereineen, nopeasti vähintään kolme kaljaa naamariin ja sitten pystyi vähän rauhoittumaan. Sitten loput oluet hitaammin ja lopulta unen saantiin kaksi kipaletta imovanea. - Lopputuloksena oli kuolemanväsynyt loppuun palanut raakki, joka sekosi lopulta.
Mä en päässyt koskaan keskivaiheeseen, mutta läheltä piti. Hyvä minä.
No ei.
Siis sellasta kunnon myöhäisvaiheen alkoholistia ei kiinnosta maailmassa mikään, ei siis mikään, muu kun dokaaminen. Jos sattuu asunto olemaan, niin ei edes ryyppää koneen ääressä tai kato TV:tä tai mitään muutakaan, vaan juo ittensä niin humalaan kun pystyy ja mahdollisimman nopeasti. Ja putket on niin pitkiä kun mitenkään vaan mahdollista. On ihmisten kanssa tekemisissä vain, että sais jonkun lantin pihistettyä. Ruokaa haetaan ruoka-avusta tai roskiksista jne…
Todella säälittävää elämää.