Kuinka muilta onnistui alkoholismin ja työelämän yhdistäminen - minulta se ei onnistunut ollenkaan! Olen alkuperäiseltä koulutukseltani taloushallinnon ihminen ja ylitarjonnan vuoksi hakijoita/paikka on ollut tyypillisesti 50-200 → työsuhteet olivat määräaikaisia (usein tukityöpaikkoja). Niissäkin sattui myöhästymisiä ja poissaoloja. Join aikanaan viikot ympäri.
Myöhemmin kouluttauduin kirjastoalalle. Sama juttu. Hakijatulva on tolkuton. Sain vain palkattomia (=8 €/päivä) lyhytaikaisia töitä. Seuraavaksi kouluttauduin arkistoalalle. Vielä huonompi tilanne = vakituiseen paikkaan tulee tyypillisesti yli 200 hakemusta ja muutaman kuukauden sijaisuuksiin (postinlajittelijan tai siivoojan palkalla) toista sataa → olen ollut vain palkattomassa harjoittelussa nyt keväällä (siis palkaton tarkoittaa sitä, etten saanut sitä kahdeksaakaan euroa päivässä). Tällöin join vain viikonloppuisin ja kotona (baariin ei ole ollut rahaa herran vuosiin). Jos join perjantain lisäksi lauantaina (tyypillisesti vähintään lava keskiolutta) ja loiventelin sunnuntaina niin kädet tärisivät maanantaina (näin kävi pari kertaa) - työn tekeminen sujui noin vauhdilla 1:5 - tätä ei kuitenkaan huomattu kun sattui vain pari kertaa ja maanantaina en myöhästynyt eikä henki haissut.
Minua ihmetyttää kuinka jotkut ovat pystyneet hanskaamaan työelämän ilman hanskahäiriöitä vuosikausia. Esim. Smokki ja sikari kirjoitti juoneensa ½ litraa viskiä joka ilta 20 vuotta ja Rulla juoneensa punaviiniä joka ilta. Minulle tällainen kontrolloitu alkoholismi ei onnistunut, koska toleranssi kasvoi → pienessä humalassa en saanut nukuttua (piti ottaa kunnon känni siis vähintään lava keskiolutta tai toista litraa viinaa).
Vähän vaikea yhtälö, mutta sanoisin kyllä tähän, että mieti, kannattaako sinun noin avoimesti kertoa omista asioistasi. Jos ne nyt ovat omia asioitasi.