Alkoholismia??

Heippa!

Olen kohta 15 vuotta täyttävä tyttö, jolla on 3 isoveljeä, äiti ja isä. Kaikki isoveljeni ovat yli 20-vuotiaita eivätkä siis asu kotona, mutta olemme todella läheisiä keskenämme. Elämäni on muuten onnellista lukuunottamatta isän juomista. En edes tiedä onko isän juominen enää normaalia vai ei. Ensin se alkoi muutamalla ilta kaljalla. Sitten kaljojen määrä kasvoi ainakin kuuteen. Sitten mukaan tuli viskit, kirkkaat viinat ja erilaiset shotit. Nykyään isä on lähes joka ilta (ei työ iltoina tai jos aamulla aikaisin töihin) enemmän tai vähemmän juovuksissa.

Ei isän juominen silloin ole paha jos äiti on kotona, sillä silloin talossa on turvallinen aikuinen johon voin luottaa ja joka vahtii isää, mutta äidillä on vuorotyö ja omia menoja jolloin saatan olla isän kanssa illan tai yön kaksin. Isä ei ole ikinä ollut juovuksissa väkivaltainen, mutta sanoo asioita jotka satuttavat. Pahinta on kuitenki se, että olen joutunut 12-vuotiaasta asti vahtimaan isää, ohjaamaan yöllä vessaan ja kuuntelemaan haukkuja. Se on vaikeaa, sillä minusta tuntuu, että minä olen talon aikuinen vaikka isän pitäisi olla aikuinen ja huolehtia minusta.

Olen puhunut aiheesta isälleni ja isä on sanonut että “juominen ei ole alkoholismia jos se on hallinnassani ja juon vain silloin kun stressaa tai on paha olo”. Onko minun kanssani paha olla? Stressaanko isää? Yritän kovasti olla hyvä ja mahdollisimman nuhteeton jos isä vaikka lopettaisi juomisen. Tiedän kyllä, että isä ei ikinä selvinpäin satuttaisi minua, muuta juopuneen hän ei ehkä enää ajattele asiaa niin kuin selvänä ja se pelottaa minua.

Olen keskustellut asiasta äitini kanssa jonka mielestä “juominen on isän oma asia johon ei kannata puuttua sillä muuten isä suuttuu” ja “on miehen oikeus saada juoda joka ilta muutama saunakalja”.

Kysymys kuuluukin; onko isäni alkoholisti? Jos on mitä minun pitäisi tehdä? En haluaisi saatta isää ongelmiin, sillä rakastan häntä kovasti.

Kiitos jos joku jaksoi lukea koko tekstin ja vielä suurempi kiitos jos joku osaisi auttaa :slight_smile:

Hei Vierailen Vaan,
Kuvauksestasi päätellen tuntuu, että isäsi on ainakin kehittymässä alkoholistiksi. Olisi hyvä, jos voisit puhua pahasta olostasi jollekin ulkopuoliselle. Koska teillä on noinkin hyvät välit kotona, voisit kertoa pahasta olostasi myös isällesi ja veljillesi. Voisit vierailla myös Alkoholiperheiden nuorille tarkoitetussa chat-ryhmässä, Alateen Kolossa (www.helppimesta.fi/Kolo), joka kokoontuu torstaisin klo 19-21. Siellä on mahdollista puhua asiasta muiden nuorten kanssa.