Harmi ettei meillä ole mitään niin yksiselittäistä mittaria alkoholismin mittaamiseen. Jotkut sanovat olevansa alkoholisteja, ja jotkut puolestaan kiistävät. Lihavuudessa voidaan käyttää rasva-% ja se kertoo käytännössä kaiken. Itse käytän alkoholismi-% laskemiseen kahta eri mallia:
Lasketaan taaksepäin XXX päivää ja katsotaan kuinka monena päivänä on käytetty alkoholia. Esimerkiksi kun meikäläinen on käyttänyt alkoholia 15 päivää viimeisen parin kuukauden aikana, olen 25% alkoholisti. Jos pysyttelen kuivin suin vielä 10 kuukautta, olen enää 4% alkoholisti. Merkittävä parannus!
Lasketaan alkoholiannokset yhteen viimeisten kuukausien ajalta ja jaetaan summa kuukausien määrällä. Saatu lukema on sama kuin alkoholismi-%. Mulla on viimeiset pari kuukautta noin 100 annosta, joten tämän perusteella olen 50% alkoholisti. Jos pidän nollalinjan ensi elokuuhun ja katson 12 kuukautta taaksepäin, olen enää 8% alkoholisti. 12 kuukautta on riittävän kattava ajanjakso, kun siihen mahtuu mukaan niin joulut kuin juhannuksetkin.
Nämä tämänkaltaiset mittarit ovat enemmänkin hyödyksi “vähättelyn” jalossa taidossa, jossa kulutusta tahdotaan saada haltuun, päätymättä kuitenkaan ihan nollalinjalle. Jos jollekkin “se yksikin on liikaa”, niin tämmöiset mittarit ovat tietenkin turhia, koska “1 annos on LOPULTA 100%” ja “0 annosta = 0%”. Lopettajien binäärilogiikka ON yksinkertaista ja kaunista, mutta harmaan eri sävyt ne vasta kiehtovia ovatkin!
Nykytilanteen kartoitus aktiivisesti juovalle, tai viime aikoina tipattomalle ryhtyneelle suurkuluttajalle/alkoholistille on varmasti aina paikoillaan. Tällöin alkoholismi-% kertoo mielestäni sen kuinka suuri riski on palata vanhoihin kuvioihin, mikäli ottaa alkoholia juuri tänään. Itselläni riski palata suurkuluttajaksi/alkoholistiksi on ylläolevien laskutoimitusten mukaan 25-50%. Hyvin kohonnut riski, siis. Vuoden päästä riski on enää 1-4%, eli ei lainkaan paha.
Jostain kieroituneesta syystä oletin, että siinäpä Narkkis on säveltänyt uuden upean ketjun, johon joku virkaintoinen nettisheriffi käy lyömässä munalukkoa alta aikayksikön. Mutta ei, tämähän on aidosti vähentelyyn tähtäävää matemaattista juhlaa! :mrgreen:
Jos katkopäivätkin saa laskea mukaan, ja miksipä ei, niin kahden kuukauden ajalta luku taitaa olla 91%. (Virhemarginaali alaspäin maks pari yksikköä.) Auts.
Jos jälleen ynnäillään ja jaetaan annokset parin kuukauden ajalta, niin mennään yli 100 prossan juoppouden niin tuntuvasti, ettei edes tupla-auts riitä tuntoja kuvaamaan. Tripla-auts? Ei näemmä sekään.
Mutta toisaalta, tästähän on suunta vain ylöspäin (toivottavasti ei sentään annosmäärissä ).
Onhan päihderiippuvuudelle diagnostiset kriteerit. Jos joku viitsii googlettaa ne, niin jees. Tuurijuoppoudellekin on oma koodinsa.
Diagnoosi on sitten alkoholiriippuvuus, sananmukaisesti. Hassua etten itse tiedä edes, missä kaikkialla oma diagnoosini näkyy. Sen tiedän että diagnoosi on, koska ilman sitähän ei voisi edes antaa lääkkeitä katkolla.
Ehkä tässä kuitenkin haetaan subjektiivista alkoholismin kokemista eli mikä on omasta mielestä alkoholismia. Toki jokainen, joka on tälle sivustolle osannut, on osannut mennä myös wikipediaan ym. lääkäreiden käyttämiin luokituksiin.
Mitäpä jos lasketaan yhteen vuoden ajalta (eteen- tai taaksepäin) kaikki viikot, joina joko kertakulutuksen riskiraja tai viikkokulutuksen riskiraja on ylittynyt. Saatu ylitysviikkojen summa jaetaan vuoden viikkojen lukumäärällä ja kerrotaan 100%:lla. Saatu vastaus on alkoholismi-%.
Muutamasta huikasta viikossa ei siis tule alkoholistileimaa, mutta heti nousee prosentti, jos mopo kerrankin karkaa. Ja jos taas on tullut juopotelleeksi, ei prosenttia saa alle vuodessa nollattua.
^ Tällä kertaa mua pisti ihan oikeasti naurattamaan tuo juopottelullasi leveily, Korkkis . Nauruni saattaa kuulua sinne asti . Jaajaa, johtuneeko tämä typerä repeilyni nyt siitä, että oma suuni napsuttaa vallan villisti jälleen ?
^ Sinähän se sanataituri täällä olet, joten siitä vain riimittelemään tunnaria Korkkikselle . En voi tietenkään toisen puolesta mitään sanoa, mutta uskon, että Korkkis tuskin pahastuu. Pientä hienosäätöä tosin saattaa vaatia, jos sinne aivan väärää informaatiota eksyy. Kannattaa esim. muistaa sellainen seikka, että Korkkis on kännissä vain 23/7 .
Hmm, tämän perusteella ei nyt saisi juoda enää yhtään lisää lokakuussa, tai muuten puolijuoposta tulee kohta täysjuoppo. Jos on juomatta loppuvuoden, niin olisi enää 31% -juoppo. Tässä kyllä pitäisi saada muutama kilo läskiä pois samalla, mikä on vähän hankalaa kun jo 7 oluesta saa 1000 kcal ylimääräistä. Varsinkin kun pitäisi keskittyä syömään max 1000 kcal useampana päivänä viikosta.
Prkl, Antabus loppuvuodeksi olisi kyllä oiva veto, mutta kun se on vähän dopingia… pohtii niin että pää savuaa
^
Antabusta naamariin, jos siltä tuntuu, mutta laihduttaa ei tarvitse. Toki saa, jos haluaa, mutta ei silti tarvitse. Pieni kaljakumpu tai vähän isompikin Mount Koff ei hyvää miestä pilaa, päinvastoin, sillähän osoittaa asenteella rakkaan harrasteensa.
Joo ei mulla paljoa ole, jotain 15 kiloa vaan. Sen jälkeen olisin nyljetty tulitikkumies. Pitää käydä ahkeraan salilla että jää edes hartioista kiinni jos vahingossa kävelee sadevesiviemärin päältä. Nyt onneksi karvainen koff-kumpu pelastaa vielä toistaiseksi!
Tässä pari jedi-vinkkiä miten leivotaan vähättelijästä voittaja:
Lopeta se annoksien laskeminen (koska sairastat päivänselvästi F10.2:sta) ellet käytä jotakin psykoaktiivia asiansa aikuisten oikeasti osaavan lääkärin määräämänä lääkkeenä tai uskonnollisessa/spiritualistisessa/ammattimaisessa terapia kontekstissa.
Safkaat näitä ja lopetat sen kalorien laskemisen koska tällä rullaus tyylillä ei ole koskaan nälkä eikä tule överöityäkään. Hahmon ulkoasusta myös tulee juuri sellainen kuin pitää eikä tarvi edes pohtia koko asiaa…
Meditoit niin ei kupoli savua. Inhale, exhale, inhale, exhale jne…
Unohdat disulfiraamin tyystin koska olet käyttänyt sitä joskus myös etanolin kanssa ja se jos mikä on itsetuhoista touhua myös silloin kun ei reaktio ehkä ihan vielä henkeä veisikään. Aina ei poreilut kaikilla natsaa…
Kun jumppaat niin jumppaat monipuolisesti, etkä vain rajoita itseäsi pelkkiin salitouhuihin niitä mitenkään väheksymättä.
Pyrit työelämässä eteenpäin ja kohti valoa etkä pelkästään vain lihottamaan työnantajasi isoa mahaa hattu kourassa. Sitten voit lähteä vaikka voitolla yöhön vaikka olisit aivan persaukinen :mrgreen:
^
Mutta eikö Kannel Jedimestarina voisi vain hieman kättään heilauttaa sieltä ruutunsa takaa jotta midichloriaanit pölisee ja pelkän voiman avulla pistää Narkkiksen elämän sellaiseen ryhtiin, että Sitheiltä turahtaa vetelät synkeisiin larppikaapuihinsa jo pelkästä ajatuksesta, että VR:n patologisesti myöhästelevän kaluston sisuksissa saattaa piillä se Voimien Voimamies ja Valon Herra!
Voisin kai, mutta kyllä Narkkis on nyt sellaisessa tilanteessa mistä kannattaa pyrkiä nousemaan ihan omin avuin ettei tarvitse jatkuvasti olla auttamassa ja ei tämä homma ratkea koskaan lopullisesti jos hän ei suostu auttamaan itseänsä ihan itse.