Alkoholipolitiikka ja poliitikot

‘Me Lopettajat’ - palstalla on joissakin keskusteluissa sivuttu alkoholipolitiikkaan liittyviä aiheita silloin kun ne ovat olleet ajankohtaisia. Mm. ‘Kännikapina’-liikkeen paitakeskustelun yhteydessä mainittu alaikäisiin kohdistuva alkoholimainonnan kielto on asia, josta toivoisin kuulevani mielipiteitä meiltä alan asiantuntijoilta. Kaikki ovat vähintäänkin olleet lapsia ja joillakin meistä on tällä hetkelläkin joko murrosikäisiä tai sitä lähestyviä jälkeläisiä.

Ministeri Paula Risikon kokoama työryhmähän pohti tätäkin asiaa aikansa eikä päätynyt oikeastaan muuhun kuin jo voimassaolevien sääntöjen toteamiseen.

[i]Kiellettyä oli jo ennen 1.1.2008 mainonta, jos

  1. se kohdistuu alaikäisiin tai muihin henkilöihin, joille alkoholijuomaa ei 16 §:n mukaan saa
    myydä, taikka siinä kuvataan tällaisia henkilöitä;
  2. siinä yhdistetään alkoholin käyttö ajoneuvolla ajamiseen;
  3. siinä korostetaan alkoholijuoman alkoholipitoisuutta myönteisenä ominaisuutena;
  4. siinä kuvataan alkoholin runsasta käyttöä myönteisesti taikka raittius tai alkoholin kohtuukäyttö
    kielteisesti;
  5. siinä luodaan kuva, että alkoholin käyttö lisää suorituskykyä taikka edistää sosiaalista tai
    seksuaalista menestystä;
  6. siinä luodaan kuva, että alkoholilla on lääkinnällisiä tai terapeuttisia ominaisuuksia tai että se
    piristää, rauhoittaa tai on keino ristiriitojen ratkaisemiseksi; sekä jos
  7. se on hyvän tavan vastaista, siinä käytetään kuluttajan kannalta sopimatonta menettelyä taikka
    annetaan muutoin alkoholista, sen käytöstä, vaikutuksista tai muista ominaisuuksista totuuden
    vastaista taikka harhaanjohtavaa tietoa.
    [/i]

Tämä tälläkin hetkellä voimassa oleva sääntöhän (1.) ei toteudu, koska esim. ulkomainoksissa ei millään tavalla voida valvoa katsooko sitä alaikäinen vai ei.

Tämän päiväisessä HS:ssa on eläkkeelle jäävä apulaiskaupunginjohtaja Paula Kokkonen nyt nostanut kissan uudelleen pöydälle ja puuttunut jääkiekko-otteluiden virvoketarjontaan. Kokkonen ehdottaa hanojen sulkemista. Voi vain kuvitella minkälainen naukuminen tästäkin syntyy :slight_smile:

Tässä linkkejä tarkempaa tutustumista varten:

Kännikapina: kannikapina.fi/
Risikon työryhmän selvitys: stm.fi/c/document_library/ge … -11709.pdf
Kokkosen kommentit: omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseu … matseista/

En tiedä teistä muista, mutta minusta tuntuu siltä, että virassa oleville poliitikoille alkoholi on kaiken kaikkiaan hirvitys. Suuren yleisön alkoholinkäyttöön puuttuminen (ellei se ole veronalennus) tarkoittaa ‘varmaa’ äänien menetystä. Vasta eläkkeelle siirryttäessä löytyy uskallusta puuttua tähän pyhään lehmään? Mehu-Vanhaselle naureskeltiin ympäri Eurooppaa (tosin se ei välttämättä johtunut mehusta…), mutta ei hänkään saanut suurempia aikaan.

Vaaleihin on pitkä matka, mutta mietin sitä, kiinnostaisko tämä alkoholiasia Plinkkiläisiä jopa niin paljon, että löytäisimme itsellemme ehdokkaan, jota pommittaa viesteillä :slight_smile:? Henkilökohtaisesti en välitä edes puoluekannasta ja anonyymejähän tässä ollaan joka tapauksessa :slight_smile:

Jos taas ei, niin kiinnostaisi kuulla joka tapauksessa mielipiteitä suomalaisesta alkoholipolitiikasta.

Entä alkoholin piilomainonta? Ainakin Salatut Elämät syyllistyy siihen… Saunakohtaukset kuvataan kaljojen kanssa ja joskus oluen merkkikin näkyy selvästi. Lisäksi opetetaan että ryypyt silloin kun menee huonosti (tai hyvin) on suotavaa lääkkeeksi (tai boostaa hyvää oloa)… :unamused: :unamused:

Huomenta Cricket ja muut!

Aluksi hieman asiaton kommentti, mutta Paula Risikko näyttää itsekin melko “juoneelta” aika punakka on ja väsyneen/turvonneen näköinen ikäisekseen tummilla laseilla varustettuna. Että joskohan on sitten lempilapsesta kysymys että ei sitä tohdi mainontaan niin kovalla kädellä puuttua :mrgreen: Itse olen kirjoittanut eduskuntaan jo kolmelle edustajalle alkoholimainonnan tilasta ja liian sallivasta alkoholipolitiikasta suomessa, myös liian korkeista "kohtuukäyttö"rajoista 16 ja 24. Vastauksia on tullut yksi jossa edustaja (lääkäri) oli samaa mieltä mutta ei ilmeisesti ole yrittänyt tehdä asialle mitään. Viimeinen meilini oli Marjo Matikainen-Kallströmille, jolle ehdotin uuden aloitteen tekemistä vedoten hänen (luullakseni) viettämään suht terveelliseen elämään ja ammattiurheilijahenkeen :smiley: Et juu olen mukana ja “Vattuko siinä tuijotat?” (joku lonkkumainos) eikö ole suunnattu alaikäisille häh? Esimerkkejä olisi paljon. Raitista päivää!!!

Eikös nämä kohdat toteudu monessakin mainoksessa?

Kyllä tavallaan tämä yhteiskunnallinen tai alkoholipoliittinen kysymys kiinnostaa. Se kiinnostaisi vielä enemmän, jos aikoisi vaikkapa opiskella ehkäisevää päihdetyötä.

On huomattu, että sitä mukaa kun saatavuus lisääntyy, haitat kasvavat. Toki täällä voi olla monia, jotka sanovat että alkkis juo maksoi mitä maksoi tai mistä sai, mutta kuitenkin on huomattu piikki alkoholihaitoissa hinnan alennusten aikaan. Ja siitä maksaa siis yhteiskunta, sillä alkoholihaittojen korjaaminen on kalliimpaa kuin sen tuomat tulot.

Ensimmäiset AA:laiset alkoholisoituivat kieltolain aikaan, joten kieltolakiakaan tuskin meistä kukaan tosisssaan kannattaa?
Mutta tuskimpa kukaan panisi pahakseen varsinkaan nuorille tarkotetun alko-mainonnan karsimista, ja saatavuuden vähentämistä.

Voihan rankka työkin kuluttaa :smiley: Mielestäni Risikko on ihan “taviksen” oloinen, päin vastoin kuin vaikkapa Roosa Meriläinen vielä jokunen vuosi sitten.

Mitä tulee alkoholin mainontaan, en usko, että mainonnalla on suurikaan merkitys suomalaiseen käyttökulttuuriin. Lapset pääsevät jokaviikonloppuisen tissuttelun makuun jo kotioloissa. Vanhemmat näyttävät mallia ja lapset perässä, kun ikää tulee 12-vuotta. Kun 50% (villi arvaus) kasvatetaan ei-tietoisesti siihen, että juominen on yhtä kuin rentoutuminen (ja toistuu joka hiton vapaapäivä), onko mikään ihme, että nuoriso juo? Vanhempien velvollisuus on opettaa lapsille, että alkoholinkäyttö kuuluu vain erityistilanteisiin, eikä arkeen. Joka viikonloppuisin toistuva juominen on säännöllistä ja lapsi omaksuu rutiinit.

Yhteiskuntaa voi yrittää muuttaa esim äänestämällä jotain mehulinjuria, mutta itse ajattelisin sen vaikuttavan enemmän, kun omille lapsilleen voi olla esimerkki ja tuki jos asiat sitä vaatii.

Politiikka on aina ollut viinaa vastaan, mutta tarpeet juoda keksii keinot niihinkin. Pontikkaa kuulemma ei keitetä enää niin paljon, kuin ennen, mutta kyllä sekin taito löytyy, jos politiikka koettaa estää juomisen.

Kymmenen prosenttia ihmiskunnasta juo suurimman osan viinoista, joten politiikka pitäisi valikoida vaikuttamaan suoraan heihin, mutta mistä ne löytää ja kuka heistä on valmis kuuntelemaan viinan kiroista, ennenkuin on itse sen kokenut.

Raha tai sen puute ei estä juomista, kuten ei varmaan politiikkakaan.

Olen silti valmis pyörtämään pessimistiset puheeni, jos optimisti toimii.

Kotiolot ovat tottakai ykkönen, sieltä saatu esimerkki on vahvin vaikuttaja.

Mainonnasta olenkin sitten jo eri mieltä - en usko, että edes me aikuiset tajuamme kuinka vahvasti mainonta vaikuttaa valintoihimme. Mitä enemmän silmä tottuu asioihin, sitä tavanomaisemmiksi ne meille tulevat ja pian epätavanomainenkin on tavanomaista. Ensin hetken ‘kauhistelemme’ jotakin ilmiötä, mutta viimeistään kahden vuoden kuluttua olemme sen kanssa jo täysin sinut. Kunnes tulee uusi :slight_smile:

Poliitikoista vielä sen verran, että harva näyttää haluavan kääntyä vastavirtaan, varsinkin jos se edellyttää teollisuuden ja/tai mahdollisten työpaikkojen varpaille tallomista. Mainonta-asiassa panimoteollisuus (ja mainostoimistot) vetoavat työpaikkojensa puolesta, joka on tottakai ymmärrettävää, mutta olosuhteisiin sopeutumista joutuvat muutkin teollisuuden alat harjoittamaan kun markkinat muuttuvat.

Ketostix kirjoittikin jo saatavuudesta. Markkinoinnin kulmakivihän on vanha kunnon ‘hinta-laatu-saatavuus’. Muistan hamassa nuoruudessani miettineeni ostanko viinipullon, menenkö lätkämatsiin vai ostanko uuden Rolling Stone-lehden… Kaikki olivat suunnilleen samanhintaisia. En itse asiassa tiedä mitä maksaa halpa viinipullo nykyään, mutta kuvittelen, että se on halvin noista vaihtoehdoista :slight_smile: No se siitä, se ei ehkä päde tähän päivään ollenkaan, mutta tarkoituksena oli sanoa että alkoholin markkinoinnissa nuorille ihmisille ‘laatu’ ei ehkä ole tärkein argumentti, hinta ja saatavuus sen sijaan ovat.

Hei C ja muut,

hmmm, toisinaan minusta tuntuu, että jokin taho tavallaan hyötyy nöyränä pullon perässä kulkevasta kansasta. :open_mouth:

Halpa makkara ja halpa kossu pitää kansan hiljaisena. Elämisen ja olemisen malli; tee työsi mukisematta ja rentoudu sitten viinan avulla on tehokas oman ajattelun hiljentäjä. Orjana pulloon, orjana duuniin…

Edes lieveilmiöt ja niiden hinta eivät näytä olevan tarpeeksi massiivisia eli meno jatkukoon. Toivonpa tosiaan, että tämä on vahvasti liioiteltua, mutta missä ovat ne todelliset teot ja kannanotot? Missä on asian edellyttämä laaja yhteistyö eri toimijoiden välillä?

Mainonta vaikuttaa, miksi siihen muuten käytettäisiin huikeita summia rahaa? Saatavuus (hinta, myyntiajat, myyntipaikat) vaikuttaa, miksi alkoholia pitää myydä nykyään joka paikassa?

Palatessani edellisen kerran ulkomailla asuttujen vuosien jälkeen Suomeen v.2003 silmiin pistävää oli kesätapahtumien kaljateltat ja niitä ympyröivä kusimeri, jossa juhlijat lapsesta vaariin kompuroivat tuhannen kännissä. Mihin ovat hävinneet alkoholia myymättömät tapahtumat?

Itä-Helsingin Kontufestari 20.8. on ainakin aiempina vuosina ollut “päihteetön” tapahtuma, eli siellä ei myydä alkoholia eikä siellä saisi juoda myöskään omia alkoholijuomia.
Kyllä siellä kuitenkin juodaan omia, ja meno on aika infernaailsta, johtuneeko sitten mistä lie Itä-Helsingin ilmapiiristä ja lauantaisesta ajankohdasta.

Alkoholipolitiikka on tietysti siinä mielessä kimurantti aihe, että siihen vaikuttaa monet tekijät, kuten mm. ravintola-ala. Ravintola-ala on suuri työllistäjä, ja alkoholi on sen suurimpia tulonlähteitä.
Sitten on vielä panimoteollisuus yms. Alkoholi siis työllistää noillakin aloilla, eikä pelkästään sosiaali-, terveys- ja turvallisuusaloilla, heh heh. (joilla töitä riittäisi kyllä ilman alkoholiakin)

Mainonta kyllä vaikuttaa, ja etenkin ilmiselvästi nuorille suunnattuun päihdemainontaan pitää puuttua.
Jotkut kenties muistavat, että joskus markkinoilla oli mm. “Yo!” -merkkistä tupakkaa, ja boksit näyttivät karkkiaskeilta. :open_mouth:
Myös makeita juomasekotuksia ja karkin makuisia siidereitä saatetaan kohdentaa vaivihkaa juurikin nuorille.

Suurimpana uhkana lapsille pidän kuitenkin ehkä huumeita. Kannabiksen ostaminen on alaikäiselle kuulemma nykyisin helpompaa kuin alkoholin hankkiminen.

Sitten mua vielä lisäksi hieman harmittaa se, että yhteiskunta ei aina satsaa tukeviin päihderiippuvuuden hoitotapoihin. Ekana mieleen tulee etenkin Helsingin kaupunki, joka passittaa eli antaa maksusitoutumuksia etupäässä Tervalammen kuntoutuskartanoon, joka ei toden totta liene ihan tukevin tai tehokkain päihdehoitola. Tilanteen kuitenkin ymmärtää, sillä Tervishän on Helsingin kaupungin oma laitos.
Ja sielläkin huumeidenkäyttäjille oleva Neva-yhteisö ja perhekuntoutus lapsiperheille ovat kuulemma ihan hyviä, mutta moniko sitten raitstuu siellä muualla jotain juureksia viljelemällä. :unamused:

Onnekkaat voivat Helsingissäkin toki saada joskus maksusitoumuksen johonkin lääkkettömään tehoavaan hoitoon, kuten esim. Hietalinna-yhteisöön, Myllyhoitoon tai Sillanpirtin pienyhteisöön.

Vantaalaisilla ja espoolaisilla tilanne on parempi, etenkin vantaalaiset saavat kuulemma melkein itse valita hoitopaikkansa ja kunnan maksusitoumus järjestyy presiis.

Tätä samaa olen kuullut monelta muualla pitkään asuneelta. Ensimmäinen kommentti liittyy känniääliöiden käytökseen ja tarpeidensa tekemiseen minne vain, toinen muuttuneeseen kielenkäyttöön :slight_smile:

En enää muista mistä luin, mutta Turussa järjestettiin tänä vuonna ‘Alkumeri’-niminen tapahtuma, joka oli päihteetön. Alppipuiston PAX-tapahtuma oli myös päihteetön, joten toivo elää :slight_smile:

Täysin väärin!
Minä ainakin tunnen monta ihmistä jotka ovat terviksellä raitistuneet, kuten allekirjoittanut.
Hietalinnassa olen ollut myös, ei voi sanoa samaa siitä paikasta. Lähinnä katkolta tuntui.

^ No sitten olen kyllä tosi iloinen puolestasi, Runeh. Ylipäätään olen iloinen jokaisen raitistuneen puolesta, raitistui sitten Terviksellä, Ridiksellä tai vaikkapa ihan vaan omassa kämpässä ja sitten AA:han uskaltautumalla. :smiley:

Hietalinnalla oli tosiaan yhteen aikaan lääkkeetön katkaisuhoito Helsingissä, mutta muutettuaan J:päähän siitä on tullut pidempiaikainen hoitopaikka, jossa ihmiset yhteisönä raitistavat itse itseään, niinkuin tehokkainta on.

Jotkut yksipäiväiset pikkufestarit on päihteettömiä muuten, kuten esim. Kalliola-rock, joka yleensä rokataan Alppipuistossa elokuussa. Ensi vuonna mun bändi soittaa siellä, mutta siihenhän on aikaa. :slight_smile:

Facebookissa pyörii nyt tapahtuma nimeltä ‘Älä välitä … alkoholia alaikäisille’. Osallistuin.
Toivottavasti tuontyyppinen ajattelu yleistyy. Pian :slight_smile:!

Oli melko järkyttävää (ainakin omalla taustallani, pullo hankittiin ‘lapsenvahdiksi’) huomata pari vuotta sitten tehdyn tutkimuksen perusteella että yhä edelleen “Vanhemmille alkoholin ostamisesta kieltäytyminen on vaikeaa senkin vuoksi, että moni aikuinen haluaa liiaksi kaveerata alaikäisen lapsen kanssa.”

Lainaus täältä: verkkouutiset.fi/index.php?o … a&Itemid=4

Kaverivanhemmuudesta löytyy mm. HS:n kirjoitus muutaman päivän takaa: hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Las … 5268187222

Yksi minua oudoksuttava asia on alkoholin tarjoaminen alaikäisille konfirmaation yhteydessä. Tämä on minusta rinnastettavissa alkoholin markkinoimiseen. Oma tyttäreni pääsi ripille pari viikkoa sitten. Oli etukäteen sopinut alkoholittomasta vaihtoehdosta. Viime metreillä pappi oli sitten muuttanut kantansa ja kertonut, ettei alkoholitonta vaihtoehtoa ole tarjolla. Aikamoinen yllätys oli koko kirkkoon kokoontuneelle porukalle, kun ehtoollismaljaa ehdotettaessa tyttäreni totesi papille tyynesti ja kuuluvalla äänellä: “Kiitos, en käytä alkoholia”.

Maailma muuttuu hitaasti, joka kieltäymisen kohdalla kuitenkin aina vähän :slight_smile: Ihailen tyttäresi rohkeutta!

Tuo tyttäreni temppu on herättänyt aika paljon keskustelua papiston piirissä. Kirjeenvaihtoa on kuulemma käyty ihan Nigeriaa myöten. Reaktio on ollut jopa hieman pelästynyt - mitä pappi sitten sanoo, jos tapa yleistyy. Nuorisopiireissä tuollainen “On Cool sanoa en käytä alkoholia” menee läpi hyvinkin nopeasti.

.

Huolestuttava uutinen taas tänään lehdissä, että Helsingissä ja Vantaalla ollut laajamittaista ja järjestäytynyttä kannabiksen kaupittelua alaikäisille. Ihan valmiissa siisteissä annospusseissa. :frowning:

Ehtoollisviini tuskin kenestäkään alkoholistia tai alkoholiongelmaista tekee, ellei sitten siitä papista joka alkaa korkkailla pulloja siellä sakastin puolella ihan issekseen.

Minäkin osallistuin Facebookin “Älä välitä… alkoholia alaikäislelle” tapahtumaan. :slight_smile:

Mutta mitäs olette mieltä siitä, että jokaisesta päihdehoidon piiriin tulevasta isästä ja äidistä joilla on huollettavanaan alaikäisiä lapsia, tulee tehdä automaattisesti ilmoitus myös lastensuojeluviranomaisille?
Ei sillä, että se johtaisi mihinkään toimenpiteisiin vielä muuten, etenkään jos hoito on tuloksekasta, mutta ihaan vaan siksi että lastensuojelu jo valmiiksi tietää jotain tilanteesta perheessä.