Hei, kirjoittelen tänne päihdelinkkiin ensimmäistä kertaa.
Eilen ajoin veljeni mopolla törkeän rattijuopumuksen ja tämän seurauksena korttini lähti kuivumaan.
Hukkasin myös upouuden lompakkoni kyytiä mopon vieressä odotellessani ja tämäkin vituttaa.
Kesän aikana alkoholia on tullut naukkailtua tavallista useammin, noin 3-5 kertaa viikossa ja nyt tällä hetkellä tuntuu siltä että tämä touhu alkaa pikkuhiljaa riittämään, tai siis nyt.
En hae viestilläni turhaa sympatiaa, vaan enemmänkin tukea ja ohjeita siihen miten vähentää (kokonaan lopettaminen tuntuu täysin mahdottomalta ajatukselta) alkoholinkulutustani.
Nyt viikonloppuna kavereideni pääsevät armeijasta lomille ja baarikutsu on varmaa.
Jotenkin ajatus siitä että olisin baarissa selvinpäin tuntuu mahdottomalta.
Voiko apua alkoholismiin (ainakin orastavaan) hakea esim. koulupsykologilta?
AA-ryhmässä käynti näin “aloittelevana alkoholistina” tuntuu mielestäni jotenkin yliampuvalta.
Ikää minulla on siis 19v. ja aloitan nyt lukion kolmannen vuosikurssin.
Kerrompa minä joitain kokemuksiani näkemyksiäni,tuosta ryypiskelystä.Olen sinua useitavuosia vanhempi.
Minun tuntemistani henkilöistä löytyy monenlaista etanolin kuluttajaa.Itse otin nuorempana joskus varmaan liikaakin.Nykyisin otan kyllä,mutta mielestäni homma on hallussa.Voin ottaa yhden ja jättää siihen.Useimpina päivinä kyllä tulee se yksi tai kaksi otettua.Niin paljoa että olisin ollut tosikännissä en ole ottanut ainakaan tänävuonna.
Tietääkseni velipoika ottaa useammin reippaasti.Hänkin kyllä asiansa hoitaa jne,eli ei mikään ongelmakäyttäjä.
Yksi tuttu ei tietääkseni ota koskaan.En tarkkaan tiedä ehkä joskus maistaa.Yksi kaveri otti aiemmin ajoittain todella reippaasti,nyttemmin ollut jo joitain vuosia nollalinjalla.Hänelle se lienee ollut oikea ratkaisu.Kun hän on minun luonani kylässä niin minä voin ottaa sen yhden tai kaksi,se ei ole hänelle mikään ongelma.Mutta hänelle en tyrkytä kun ei kerran käytä.Suvussa on ollut/on alkoholisteja niinkuin varmaan useimpien suvussa.Mielestäni ei tarvitse olla nollalinja.Mutta jos ei ottaminen pysy hallinnassa niin nollalinjakin voiolla oikea ratkaisu.Olet viellä aikanuori,mieti mikä on sinulle parasta.Tosta koulupsygolista en osaa sanoa olisiko hänellä sen viisaampaa sanottavaa,kun on noista omista kouluajoista jo niinmonia vuosia.AAasta en ja osaa sanoa.Kun ei ole omaa kokemusta tai tunne ketään ainakaan elvää henkiöä kuka olisi käynyt AA.Mieti itse pystytkö hallitsemaan juomisesi.
Hyvä että tiedostat tilanteesi.Toivotaan että pärjäät asian kanssa.Joitain tiedän jotka nyt ovat mullanalla.En lässytä enempää kun ei ole sen viisaampaa sanottavaa.
keskustelun avauksesi on siirretty nimenomaan alkoholinkäytön vähentämistä käsittelevälle Me vähentäjät-alueelle, jonka kautta luultavimmin tulee vastauksia enemmän kuin Saunasta, jossa keskustellaan enimmäkseen huumeiden käytöstä.
Oon just saman ikänen ku sä ja mulla on ollu ihan samaa probleemaa alkon kans. Korttikin on lähtenyt kuivumaan kerran. Putkassa on tullut yks yö vietettyä kun kytät nappas matkaan kun olin niin pahassa tuubassa, sit siitä aamulla vaan baariin jatkaan jonku tuntemattoman vanhan akan kans. Oon käynyt A-klinikalla kerran ryyppyputken jälkeen kun ahdisti aivan järkyttävänä, sitten ne vähän aikaa mietti et voiko bentsoja antaa kotiin mukaan kun oon niin nuori. Sain Risolidia (käytännössä miedoin bentsodiatsepiini eli rauhoittava) n. 3 päivän annoksen sit lopulta ja kyllä siitä apua oli siihen ahdistukseen. Olin vähän aikaa kokonaan juomatta mut sit se taas lähti pikkuhiljaa.
Musta sun kannattas hakee apua jostain, vaikka sit sieltä A-klinikalta kysyä et mikä ois oikee paikka. Ei munkaan mielestä sun kannate mihinkään AA-ryhmään lähteä niiden viiskymppisten juoppojen kans jutteleen. Anyway musta sulla on aika hyvin vielä homma kontrollissa kun et oo alkanut lääkkeitä sotkeen ton alkon kans. Siitä lähtee sit hiton herkästi siirtyyn sekakäyttöön ja kovempiin aineisiin, mikä mulla on jo ehtiny jossain määrin käydä.
Mä käytin alkoholia n. 4-6 krt viikossa, vaikken mitään kunnon kännejä tietty joka päivä vetänytkään. Lähinnä sellasta 6-10 alkoholiannosta kerralla yleensä. Nykyään alkoa meneekin sit lähinnä bentsojen (=rauhoittavien lääkkeiden) boostaajana eli ei tää ongelma mulla oo ratkennut, lähinnä oon vaan korvannut alkon sekakäytöllä, rauhoittavilla ja vahvoilla kipulääkkeillä.
Vielä jotain selittelen tähän… Ootko siis lähteny ihan porukalla juomaan ton 3-5krt viikossa? Et ei kalsarikännäystä? Ku toi kesällä alkoholin juominen on kai ihan jees ja ei oo vielä paha jos useemman kerran käy jossain patiolla istuskeleen kaveriporukalla ja silleen… Mut nyt jos sulla on koulu alkanu niin ootko onnistunu vähentään? Et onko sulla lähinnä psyykkinen riippuvuus tohon alkoon vai ihan sitä et tarttee saada se nousuhumala päälle vaikka sit kotona viinapullon kans? Mulla ainaki oli sellasta et kotona join aina tyyliin ykkösellä pari lasia kirkasta viinaa et saa vaan sen euforisen nousuhumalan ja kännin päälle…
mikä hinku sulla on mennä sinne baariin selvinpäin, katsomaan kun kaverit juhlii ja örveltää.?
jos meinaan tiedät jo etukäteen, että et jaksa selvinpäin katella ja kuunnella humalaisia ihmisiä
nin suosittelen sulle että sanot kavereilles että: Ei kiitos, en juo tänään enkä myöskään aio tulla
mukaan pippaloihin, jossa tulisi siis olemaan kiusauksia koko ilta täynnä.
vai haluatko olla vaivaantunut tuppisuu pippaloissa taistellen kokoajan itseäsi vastaan että en prkl
juo. sullahan menee jo ilta pilalle siittä, kun joudut kokoajan miettiin et ilta on ‘laimea’ kun muut
juhlii ja ite et.
opettele vaikka alkuun sanomaan kavereillesi kieltävästi baari-ilta ehdotuksiin. siittä se lähtee. se ei
ole heikkoutta sanoa sitä, se on luonteen voimaa.! mietipä sitä.
sähän voit vaihtoehtosesti ostaa hyvää ruokaa ja valmistaa sitä ja kattella vaikka leffoja ja viettää
oikeesti laatuaikaa. vaikka ihan kotonakin. luulisin, että mukavempi ilta sulla kotona tulis, ku kiusaantuneena
baarissa kattelemas örvelöitä.
ja plussana mainittakoon vielä se, että seuraavana päivänä sulla ei ole krapulaa toisin kuin eräillä.
silloin sun on parempi heräillä–> uuteen aamuun/päivään.
ei se holi mikään elämän tarkoitus ole, asiat pitää punnita tarkasti mikä on sulle tärkeää ja mikä taasen
ei. tokihan kavereiden kanssa hengailu on toisinaan kivaa, vaan ei silloin jos muut vetää ja itse joutuu
taisteleen itteään vastaan koko illan että en juo, juon, en juo …
Joo, no sit jos kyse on oikeesti sellasesta “tekis mieli lähhtä baariin” -riippuvuudesta, niin ei muuta kuin itsekuria peliin ja värkkää muuta tekemistä sille aikaa kun kavereit on baarissa dokaamassa. Mut jos on oikeesti sellanen et ois pakko saada viinaa ja nousuhumala päälle olosta, niin asia on vähän eri. Ainakin itsellä kyse ei ollut siitä et ois tehny mieli lähteä baariin se 3-5krt viikossa, vaan siitä et ei osaa olla ilman sitä illan 6-10 alkoholiannosta. Jo töistä/koulusta päästyä odotti sitä et pääsee korkkaamaan vodkapullon ja vetäseen pitkän huikan tyhjään mahaan nousuhumalan maksimoimiseksi…