Tuntuu jotenkin niin tyhmältä kirjoittaa tänne, mutta olen todennut, että tarvitsen apua alkoholin lopettamiseen. En tiedä mitä sanoa, mutta sen tiedän, että elämäni ilman alkoholia täytyy loppua nyt.
En ole ollut pitkään aikaan edes viikkoa ilman alkoholia. Tilannettani ei helpota se, että tiedän kuinka vaikeaa ilman sitä on olla.
En juo paljoa. Ehkä 1-2 kertaa viikossa n. 2-4 juomaa, mutta tämä on silti merkittävä määrä, etenkin kun ajattelee millaisia terveyshyötyjä siitä on, kun elää ilman alkoholia.
Toivottavasti löydän täältä ystäviä, joiden kanssa lopettamisesta tulee helpompaa. Toivottakaa minulle onnea ja vaikka rukoilkaa puolestani, jos se on teidän juttu!
Unelmoin päihteettömästä elämästä. Tunnen vatsanpohjassani perhosia kun ajattelen miltä minusta voisi tuntua raittiina.
Ei auta kun mennä päivä kerrallaan ja kirjoitella tänne aina kun mahdollista, etenkin silloin kun tekee mieli alkoholia. Yleensä se tapahtuu iltaisin kun tunnen itseni yksinäiseksi ja tylsistyneeksi.
Kiitos viestistäsi. Heti kun tuli tylsää alkoi tekemään mieli alkoholia. Päätin tulla lukemaan forumia ja olo on taas parempi. Lisäksi huomasin, että kun olen juonut oloni on laiska ja olen todella epämotivoitunut. Kauankohan tää jatkuu…
Olen ihan uusi täällä ja tulin kyselemään muiden kokemuksia ja neuvoja. Olen juonut reilun vuoden ajan joka päivä noin 10 olutta (4,2-4,6%) ja nyt pitäisi lopettaa lastensuojelun kehotuksesta. Muuten ei ole ollut ongelmia paitsi viime joulukuussa sattui niin sanotusti ylilyönti josta lastensuojelu tuli kuvioihin. Onko jollain esimerkiksi kokemusta mitä tuollainen määrä näyttää verikokeissa esim. b-peth? Ja toiseksi miten lopettaa onko se vähentämällä päivittäin vai uskaltaako lopettaa ihan seinään? Pelkään vieroitusoireita niin siksi kyselen, että pystyykö itse päättämällä lopettamaan vai tarviiko se katkaisuhoitoa
Hei! En usko, että kannattaa heti lopettaa kuin seinään. Jos pystyt voit vähentää pikkuhiljaa ja sitten kun olet tottunut muutaman juoman annoksiin koitan lopettaa. Sinun tilanteessasi olisin jo hieman huolissani ja harkitsisin vakavasti AA-ryhmään osallistumista. Minun mielestäni sinulle ei pelkkä nettiforumi riitä. Tsemppiä jatkoon!
Tervetuloa mukaan @Janppa ja hyvä kun kirjoitit. 70 annosta viikossa on kyllä sellainen määrä, että on hyvä pohtia lopettamista muutenkin kuin lasun “käskystä”. Tuo määrä on sellainen, että seuraava ylilyönti on vain ajan kysymys.
Eipä noista veriarvoista kannata huolehtia, juomattomuudella ne varmasti tulevat kuntoon. Ja määrilläsi b-peth näyttää juuri siltä, miltä se suurkuluttajalla näyttää.
Minäkin suosittelen hakemaan apua muualtakin. Päihdehuolto tai työterveys ovat hyvä alku, itseäni auttoi tuo ensimmäinen, kun pian puolitoista vuotta sitten laitoin korkin kiinni.
Noista saa apua myös siihen, jos vieroitusoireet pelottavat. Jos promillet suunnilleen joka päivä ovat laskeneet nollaan, niin vakavien oireiden riski on aika pieni. Mutta muutaman päivän keskushermostoa rauhoittava lääkitys voisi toki helpottaa alkuun.
Suosittelen avaamaan oman ketjun täällä, sinne on hyvä kirjoittaa ajatuksia. Ne alun fiilikset on tärkeää kirjata ylös siksikin, että niihin voi myöhemmin palata.
Hei ja tervetuloa tänne! Mahtavaa, että tulit! Se on eka askel! Ja mulle ollut se tärkein. Minä eksyin tänne joulukuun alussa ja olen tullut ilmeisesti jäädäkseni. Juomisesi kuulostaa samalta kuin omani! Määrät kasvoivat koko ajan ja täysin selviä päiviä ei enää ollut. Mulla on oma ketju jos kiinnostaa lukea miten on mennyt. Lopetin repsahduksien jälkeen reilu kuukausi sitten.
Jo se, että oot tullu tänne on voitto! Itellä tämä palsta on auttanut vaikeissa hetkissö ja oonki ottanut tavaksi käydä täällä iltaisin lukeen kuulumiset ja kirjotteleen, aina kun tuntuu siltä, että on tarve! Helppoa lopettaminen ei ole, mutta vielä vaikeampaa on juominen!
Hyvä että oot täällä ja haluat lopettaa juomisen! Vaikka tekisit lopettamis päätöksen lasun vuoksi, niin selviämisen myötä asioita alkaa näkemään eri tavalla, ja jospa se sisäinen motivaatiokin sieltä löytyy! oon huomannu kuinka paljon alkoholi sumensi omaa ajattelua. Koska alkoa on mennyt ja lasu mukana ottaisin kaiken avun vastaan, eli olisin yhteydessä päihdeyksikköön josta saat varmasti tukea tämän palstan lisäksi, sekä ohjeet lopetukseen! Vähentäminen nyt ainakin on kannattavaa jo samantien. Kerrasta en uskaltais lopettaa,
Itse alkoholisti isän kanssa kasvaneena jolla meni tuollaisia määriä iltaisin, voin sanoa omasta kokemuksesta, että alkoholi vaikutti arkeen ja mun elämään tosi paljon. Ja vaikka ”ylilyöntejä” ei tulis (meidän isällä kyllä tuli), niin se tunne kun vanhempi juo on tosi ahdistava ja ikävä. Vaikka ei olis mitään väkivaltaa yms. Koko perheen elämä pyörii sen alkon, väsymyksen, rapulan ympärillä, joka vaikuttaa sitten koko kodin ilmapiiriin.
Oon niin iloinen sun ja sun lasten puolesta, että haluat raitistua! Sinä pystyt siihen! Juomattomuus on paljon helpompaa ainakin, entä juominen!
Hävettää avautua tänne, mutta join eilen yhden olue (ei mikään paha lipsahdus), mutta koitan pitää periaatteista kiinni. Lisäksi söin melko epäterveellisesti niin olo on sen mukainen…
Aluksi mäkin repsahdin, mutta kannustus täällä oli kiitettävää ja pääsin taas jaloilleni ja raittiita aikoja kohti.
Mun kohdalla ei oo mitään mahdollisuutta kohtuukäyttöön. Lopetuspäätös oli paras päätös moniin vuosiin. Mieli tekee joskus, kun on oikein vaikea jakso elämässä. Tajuan viinin vain sumentavan ja turruttavan mieltä.
Paljon on tullut onnistumisia ja mukavia uusia asioita elämään. Tätä en vaihtaisi enää viinin tuomaan pöhnään.
Joku ohjeisti varaamaan. alkoholittomia juomia kotiin pahan päivän varalle. Mulla on niitä jääkaapissa. Joskus on tulleet tarpeeseen.
Hyvä kun avaudut siitä täällä. Kun tavoittelee lopettamista, niin silloin loppuu salailu ja valehtelu. Se on ehkä se tärkein juttu.
Älä anna mielesi käsitellä yhtä juomaa vain pikku lipsahduksena. Onhan se paljon vähemmän kuin muutaman päivän rännni, mutta eihän se sinulla lopulta paljoa poikkea niistä määristä, joista ketjun alussa kerroit haluavasi eroon.
Silloin kun alkoholista pyrkii irti, melkein mikä tahansa on pienempi paha kuin juominen. Tuo epäterveellisen ruuan mättäminen on oikein hyvä selviytymiskeino alkujuomattomuudessa. Kun on maha ähky ja siitä huono olo, niin ei tee mieli alkoholiakaan. Olen käyttänyt sitä useammankin kerran taklaamaan juomahimoa.
Samoin, ja vaikka söis ähkyyn tai jonkun ns mättöanooksen jotain mieleistä niin se on pienempi paha kuin alkoholi. Ja totta, vatsa täynnä ei tee niin paljoa mieli alkoholia. Mihin tää perustuu, en tiedä. Osittain on kyllä jo kylläinen olo. Mä oonkin huomannut että mulla on varmaan ollut välillä nälkä, ja kun syönkin kunnon ruokaa niin juomisen halu meni ohi.
Alkoholittomia juomia mulla on aina jääkaapissa. Pelkkää vettä ei jaksa kauaa juoda. Kun on tottunut siihen että lasi/pullo on usein käsillä, kädet ja suu kaipaa sitä rituaalia ja niitä voi hämätä. Purkan jauhaminenkin voi auttaa.
70 viikossa. Sä kuolet hyvin nopeesti tolla vauhdilla. Sä oot tehnyt lapsia, ootko miettinyt miten he näkee sut? Kehtaatko sanoa heille kasvokkain että iskä nyt juo 70 annosta viikossa että sori? Että iskä joi ja lasu puuttui siksi? Pystytkö? Tarkoitukseni on herättä sut kuplasta, sulla on lapset ja vastuu heistä.
Retkahdin taas eilen ja nyt tekee mieli olutta. Kyse ei ole mistään suurista määristä, mutta niin kuin sanoin, että se on periaatekysymys. Miten tää on niin perkeleen vaikeaa.
Tuntuu kuin himot yltyisivät kun ajattelee että tänään en ainakaan juo.
Ootko kuullut teoriasta että aivot ei tunne sanaa ei? Minusta tää on tieteellisestikkin todettu. Jos sä kauheesti mietit en juo, sun aivot tulkitsee juo, juo, juo.. Koita siirtää ajatukset muualle, ihan mihin tahansa, ja keskittyä positiivisiin eli kaikkeen mikä vois elämässä olla kyllä. Tai mikä on menny hyvin, kehu itseäsi.
Mä otin tän linjan nyt taas itselle työn alle, ksoka kun kauheesti mietin juomista, miten ihmeessä pääsen eroon, tekee vaan enemmän mieli ja näen houkutuksia vaan joka puolella.