Alkoholi raskaana ollessa

Ja ihan ensiksi en halua kuulla “miksi teet lapsia”-juttuja ym.Tiedän kyllä kaiken ihan itsekkin hyvin.
Usein puhutaan äideistä jotka käyttävät huumeita raskauden aikana ja tiedän itsekkin muutamia narkomaaniäitejä.Mutta onko tosiaan niin,että juovia äitejä ei ole vai hävetäänkö sitä kertakaikkiaan niin että ei kerrota asiasta??Ja tuntuu jopa välillä , että narkkiäitejä säälitään mutta alkkisäitejä paheksutaan.
Olen itse raskauden aikana tissutellut muutaman silloin tällöin.Rehellisesti sanottuna nousuhumalaan.Olo on tietenkin todella syyllinen ja vaikka samalla huoli lapsesta niin on vaan vaikea olla tarttumatta pulloon. Onko täällä muita kohtalotovereita? Ei valituksia kiitos.

Luulenpa että asia on juuri kuten sanot, eli alkoholin käyttöä raskaana ollessa hävetään niin suuresti, että siitä ei puhuta. Ei kuitenkaan ole pystytty osoittamaan minkäänlaista määrää, mikä olisi sikiölle turvallista, joten siksi täydellistä absolutismia suositaan raskauden aikana, kuten varmaan tiedätkin. Toisaalta taas ennen vanhaan viinaa käytettiin estämään ennenaikaisia supistuksia ja synnytyspolttojen hoitoon. Käytäntö on osoittanut, että FAS- ja FAE-lapsia syntyy todella suuria määriä käytettäessä. Mikä sitten taas on todella suuri määrä? Joka tapauksessa, etkö koe alkoholin olevan sinulle ongelma? Sain semmoisen käsityksen kirjoituksestasi. Entä sitten kun lapsi on syntynyt? Haluatko hoitaa häntä pienessä sievässä? Etkö haluaisi apua, jotta pystyisit olemaan juomatta edes raskausaikana ja pikkuvauvakautena?

kiitos "luminainen"vastauksesta :slight_smile: sitä olen suuresti ihmetellyt, että huumeita käyttäviä äitejä on useampikin joita tiedän.Huumeita on käytetty raskaana ollessa ja vähän väliä lapsia otetaan huostaan.Mutta monet suhtautuu niin säälien tällaisiin tapauksiin.Yhtäkään ainoaa äitiä en tiedä joka on alkoholisti.
Nyt haluan puhua ihan avoimesti asiasta täällä ja , no, en tiedä voiko näin sanoa, että toivottavasti täällä olisi muitakin.Tarkoitan että jos täällä on sellaisia niin rohkeasti kirjoittasivat.Olen nyt viikolla 15 ja ensimmäisen ekan kuun join(en tiennyt raskaudesta) ja nyt on mennyt kolmisen viikkoa.Noin 6 sidukkaa päivässä… :frowning: nyt on otettava niskasta kiinni itseä todella.Pystyin olemaan ihan hyvin ilman muutaman viikon,mutta liekö hormoneista vai mistä mutta olo on henkisesti ollut järkyttävä.Se osittain helpotti pulloon tarttumista.
Ennen vanhaan sitä viinaa,konjakkia otettiin aikaisten supistusten estämiseksi,mutta se oli se lääkemitallinen.Viinahan on lääkkeenä käytettynä kyllä oivallisin lääkitys.Olin jotakin 7-v ja poskiontelon,-sekä keuhkoputken tulehduksessa.Oksensin limaa ja yskä ei meinannu loppua.Pappani antoi sitten minulle ruokalusikallisen konjakkia ja voi että se poltti koko rintalastan.Mutta loppu yskä ja lima lähti tulemaan kunnolla ja olo parani kokonaan hetkessä!
Parashan olisi olla ilman raskaana ollessa ja itsekkin oon ymmärtäny,että fas-lapset ovat lähes koko raskauden ajan alkoholin käytön seurausta.

Liian suuri määrä viikkoa kohden.

Mieti miksi juot ja puutu siihen.

Onnea matkaan.

Nyt on kyllä ihan pakko sanoa, että pelkään, että tuolla määrällä (6 annosta päivässä) olet kyllä saattanut jo aiheuttaa sikiövaurion. Kolme ensimmäistä kuukautta kun ovat tärkeintä aikaa sikiön sisäelimistön kehittymisessä. Hae apua juomisen lopettamiseen!

Kannattaa lähteä käymään A-klinikalla, jotta saat katkaistua juomisen.

Komppaan tätä.

Olet oikeassa, alkkisäidit eivät juuri myötätuntoa saa, eivät raskaana olevat eivätkä pienten lasten äidit.

Toivon että saat sydämestäsi halua uuteen alkuun, kunhan olet päässyt juomisen tavasta eroon, mikä ei myöskään ole helppoa vaan vaatii omaa asennoitumistaan elämään.

Voimia kesään!

En kaipaakkaan myötätuntoa niinkuin Lumilintu tuossa juuri mainitsi, ettei alkkisäidit sellaista saa.Mutta kun narkkiäitejä katsotaan säälien ja surkutellen niin alkkisäidit haukutaan maan rakoon.
Kiitos teille vastauksistanne! Nyt täytyy vaan yrittää kaikinkeinoin olla ilman.Jotenkaan en tunne tarpeelliseksi mennä mihinkään a-klinikalle.En tarvitse mitään ryhmää tai keskusteluja.Itsestä se nyt on vaan kiinni eikä siihen auta mikään porukka tai hyssyttely.Kiitos kuitenkin kannustuksesta teille!Toivottavasti en ole mitään peruuttamatonta saanut aikaiseksi.Kyllähän paljon on yleensä ottaen maailmassa juovia äitejä ja esim.Venäjältä adoptoidaan lapsia joiden äidit on juoneet raskauden aikana ja lapset ovat ihan terveitä.Suomessa en tällaisia tapauksia ole nähnyt saatika justiinsa tiedä yhtään juovaa äitiä,siis joka raskaana on juonut.Muuten kyllä on paljon pienten lasten vanhempia jotka ryyppää.

Oletko ihan varma, että ne Venäjältä adoptoidut lapset ovat terveitä? Eihän alkoholin aiheuttamat sikiövauriot aina näy päällepäin, ei ne kaikki ole samanlaisia kuin elokuvassa “Syvä joki” se banjonsoittaja katolla. Usein myös ne vauriot näkyvät vasta kouluiässä, esim. keskittymiskyvyttömyytenä ja käytöshäiriöinä. Enkä kyllä ihan allekirjoita sitäkään, että narkomaaniäitejä säälittäisiin. Ei sääli auta. Siinä on juuri empatian ja sympatian ero, jonka kanssa me terveydenhuoltoalan ihmiset usein kamppailemme.

Nyt olisi kyllä tosi tärkeää, että pystyisit lopettamaan juomisen kokonaan, ainakin toistaiseksi. Toivotan sulle kovasti voimia siihen! Hienoa, että olet päättänyt olla rehellinen itsellesi, siitä se lähtee. Sun täytyy etsiä tunnetiloihisi muuta tekemistä kuin juominen. Todennäköisesti ne iskevät kaikki päälle, kun olet jonkun aikaa ollut selvinpäin. Pysy tällä palstalla ja kirjoita ajatuksistasi tänne! Muista, että me kaikki täällä olemme kokeneet samoja asioita ja tunteita. Ja jos vähänkään tuntuu siltä, ettet jaksa yksin, muista, ettei ole mikään häpeä hakea apua! Häpeä on pikemminkin se, ettei tunnusta avuntarvettaan! Lämmin voimahali sulle!

Olen kuullut että ovat vauvana itkuisempia ja käyvät vähän hitaammalla. Jonkinsortin aivovaurion alkoholi siis aiheuttaa, (kuten meille aikuisillekin).Eli hoitaminen on vaativampaa. Se saattaa aiheuttaa noidankehän. Lapsen hoito vaatii paljon, äiti väsyy ja turvautuu taas alkoholiin.
Helsingissä päihdeäidit otetaan erityistarkkailuun, joten juomisesta kannattaa kertoa neuvolassa. Olet sitten ajan tasalla, onko lapsi terve jne.

Mun on pakko vastata tähän, et ei niitä narkki-äitiä surkutella; se on samantien tiukka valvonta ja jos kiinni jää (useimmiten niin), lapsi otetaan todella nopeasti huostaan.

Itse tunnen yhden FAS-lapsen; en ole varma onko saanut diagnoosia. On ihan täysikäinen ja ollut apu-koulussa (ei oppinut lukemaan koskaan kunnolla); ei varmaan kovin yllättävää että on ollut linnassa pariin otteeseen ja narkkari! Äiti juo päivittäin n. matkalaukullisen (eli se 24pack) bisseä ja ei ole koskaan humalassa. Näin ollut ainakin pari vuosikymmentä. Mun äiti on alalla ja on sanonut tästä mun entisestä frendistä et aivan selkeästi FAS-lapsen kasvonmuodot ja myös nuo oppimisvaikeudet…

Kenties tuo nistiäitien “hyssyttely” johtuu siitä, että narkomaani on niin koukussa että on valmis vaikka luopumaan rakkaasta lapsestaan kaman takia, vaikka tahtoisikin lopettaa. Tiedetään että huumeidenkäytön lopettaminen on todella vaikeaa; useammin alkoholistille joka on raskaana annetaan toivoa lopettaa käyttäminen. Samalla laillahan myös alkkisäideille on paikkoja jonne voi mennä raskaana maksusitoumuksella jos pelkää ettei juominen pysy käsissä. Mä tunnen useamman huumeidenkäyttäjän joiden lapsi on viety alle 1v kuin niitä joilla lapsi on edes jotenkin kotona… Surullista, mut kyllä on surullista myös jos lapsi saa FAS-syndrooman ja ei pahimmillaan kykene koskaan itsenäiseen elämään. Huumeiden haitoista lapseen tiedetään niin vähän, mutta se tiedetään et alkoholisteilla on paljon enemmän onnistumisia kuin huumeidenkäyttäjillä… Tsemppiä kaikille asian kanssa painiville ja kun sitä ns “turvallista rajaa” ei ole, niin varmast vaikeaa on…

Ja narkomaanien lapsistahan ei ole tietoa paljoa mitään; voi ilmeisesti olla tavallisesta kehitysvammaiseen ja kaikkea siltä väliltä :frowning: … Paras olis ku päihteet ja lapset olis aivan erillään…

Mieheni perheeseen adoptoitiin aikoinaan tällanen fas-lapsi. Oli tiedossa siis jo etukäteen että äiti oli juonut raskausaikana. (Nyt jo aikuinen mies.)Koskaan ei pystynyt normaaliin koulunkäyntiin ja käyttäytyminen oli todella vaikeaa, josta koko perhe sai kärsiä. Raivareita yms seinille kiipeämistä ja huutamista. Tänä päivänä on pitkäaikaistyötön, kaupungin vuokra-asunnossa elävä ja täysin alkoholisoitunut itsekin. Katsos ne geenit yms.On todella katkera biologiselle äidilleen, koska syyttää kaikesta, myös alkoholisoitumista, äitiään, jota ei kylläkään koskaan ole nähnyt.Omaa tyypilliset fas piirteet ja on tosi lyhytkasvuinen. Että kannattashan se miettiä. Lapsi saa elinikäisen vamman ja itse saat elinikäisen syyllisyyden tunteen. Ja oikeinhan se onkin. Sinun syytäsihän se on jos lapsi vaurioituu. Ja niille jotka tässä kohtaa sanovat/ajattelevat että voi kamala miten törkeesti sanottu niin voin sanoa: Yksikään alkoholisti ei oleIKINÄ hyötynyt minkäänlaisesta pään silittelystä ja lässytyksestä yhtään mitää, en myöskään minä itse! Se on suorat sanat ja faktat pöytään ja thats it, take it, or leave it! ja elä syyllisyytes kanssa loppuikäs. Se on kuitenkin sinun ongelma ei minun! Mene hoitoon ja sassiin!!!

mitä aloittajalle kuuluu?

Hei “Sidukka”

Ilmoittaudupa tuonne syksyn äitiryhmään!
Siellä saat tukea ja tietoa, aivan luottamuksellisesti!
Suosittelen lämpimästi!

Älö ole idiootti ja juo kun olet raskaana. Voi jessus. Mikä ihmisissä on vikana? EI jessus sentäs. :imp:

Itseäkkin tekee tosi pahasti nyt mieli. Ja en ole raskaana. Oishan se aika ihme, ku mies oon.

mikä sinua vaivasi kun vedit huumeita? eiköhän se ole se sairaus siellä taustalla…

Just dokaa vaan ja yritä saada terve lapsi. Kuka kusipää keksikin et raskaana voisi dokaa, sairasta!!! Yritä nyt saatana olla dokaamatta raskausajan ja sit lapsi huostaan.

ja sinä olet ehkä paras ihminen puhumaan? :unamused:

pata kattilaa soimaa, enpä olisi uskonut että senkin löytää täältä palstalta…

eikö tämä palsta olisi turha jos se dokaamisen lopettaminen olisi niin helppoa…

Vahingoitan omalla juomisella vain itseäni, jos olisin raskaana niin suunnitelmat olisi aivan toiset…
en todellakaan paapo ihmistä joka ei osaa olla edes raskauden ajan juomatta, saati sitten kun se vieroitusoireista kärsivä vauva itkee sylissäs.
Mene hoitoon, olen sen itse tehnyt ilman vauvaakin…

sitä varten aloittaja kai tänne kirjoitti että saisi apua…

eikä kukaan ole pyytänyt paapomaan,mutta mitä jos minä tulisin sinun ketjuun älskäämään että “kuka vtun idiootti juo???etkö sä ny tajuu??”
auttaako se jollain tavalla?