alkoholi ja raskaus

:imp:

Minä “veikkaan” ihan päinvastaista. Haluan uskoa, että suurin osa odottavista äideistä ei käytä alkoholia lainkaan raskauden aikana. Tästä on varmaan todisteena se noin 99 %:n osuus Suomen vastasyntyneistä, joilla ei ole FAS-syndrooma.

Siitä prosentin osuudesta sitten varmaan kasvaa niitä ihmisiä, jotka näkevät alkoholia, alkoholiongelmia ja muutenkin negatiivisia asioita ihan joka puolella. Sellaisia ihmisiä, jotka myöhemmin projisoivat kenties oman alkoholinhuuruisen lapsuutensa ja sen tunnemaailman ympäristöönsä.

Minusta tuo 600 vastasyntynyttä “alkoholiongelmaista” on kammottavan suuri luku. Suomessa siis asuu keskikokoisen kaupungin verran ihmisiä, jotka ovat vammautuneet alkoholinkäytön takia jo ennen syntymäänsä. Yhteiskunta käyttää huomattavia voimavaroja ylinopeudella ajamisen hillintään. Liikenteessä vammautunut lapsi on tunteita herättävä uutisaihe, mutta tämä asia jostain syystä vaietaan kuoliaaksi.

Anteeksi…?!? Eli sillä prosentilla, jolla on FAS-syndrooma, on taipumus nähdä “alkoholia, alkoholiongelmia ja muutenkin negatiivisia asioita ihan joka puolella”.

Lienee (onneksi) kuitenkin tavallisempaa, että perheessä juo ISÄ, ei se ODOTTAVA äiti. Ja luulen myös, että negatiivinen suhtautuminen alkoholiin johtuu varmemmin ihmisen omasta mahd. jo edesmenneestä alkoholiongelmasta kuin alkoholismista lapsuudenkodissa. Useinhan homma menee niin, että alkoholismi lapsuudenkodissa ajaa myös lapsen juomaan aikuisiällä, eli suhtautuminen juomiseen ei ole mitenkään negatiivinen. Vain osa valitsee absolutismin, jonka taustalla on negatiivinen suhtautuminen juomiseen. Joiltakin alkoholistiperheen lapsilta saattaa jopa onnistua kohtuukäyttö.

On iso luku. Kyllä vanhemmat saahavat lähinnä omaa oksaa, jos päätyvät ottamaan, vaikka toisin suositellaan. On varmasti hankalampaa lapsen kanssa, jolla on lieviäkin keskittymis- tai oppimisvaikeuksia.Tunnen valitettavasti muutamankin äidin, jotka ovat ottaneet viinilasillisen silloin tällöin. Ei taustalla ole ollut mitään alkoholiongelmaa tai tiedon puutetta. Ovat korkeasti koulutettuja ihmisiä. Oma mukavuus ja omat halut ennen kaikkea. Lapsi on heitä varten, eikä päinvastoin :frowning:

Komppaan Fräulein Onninaa!

Tutkimusprofessori Ilona Autti-Rämön (29.12.10 Savon Sanomat) mukaan sadat syntyvät lapset vuosittain kärsivät äidin alkoholin käytöstä. Meidän olisikin luotava kiihokkeet raskauden aikaiseen alkoholista pidättymiseen. Esim. päihdeongelmaiseksi tiedettyjen naisten maksa-arvoja voitaisiin kuukausittain mittailla, ja jos ne pysyvät viitearvoissa tulisi myöntää kuukausittainen 1.000 €:n bonus, jota sitten kerrytettäisiin koko raskauden ajan ja maksettaisiin täysimääräisenä (9.000 €) jos maksa-arvot ovat koko ajan pysyneet viitearvoissa. Tämä toimisi kannusteena, maahamme syhtyisi terveempiä lapsia ja abortit vähenisivät!

areena.yle.fi/haku//uusimmat/hak … A4iti+siru

Siru sai aikamoisen mahdollisuuden, moni ei saa.
Olis kiva saada tällaisiin dokkareihin jälkiseurantajaksoja, miten 10 vuoden jälkeen, entä silloin kun lapsella paha murkkuikä ja muut angstit, miten on arki sujunut (Ylelle vaan terveisiä).

White trash. Ei pätkääkään sympatioita. Silmiinpistävää itsekkyyttä. :smiling_imp: Näillä tyypeillä on ihmeellinen tapa puhua itse aiheutetusta ja itse ylläpidetystä tilanteesta ulkopuolisena tapahtumana jossa he ovat jonkun ulkopuolisen voiman kohteita. On se ihmeellistä ku ei tuu yhtään sympatiaa. Että… että syyllistetään jumalaut! :astonished: Yäch. Ei tajua perkele edes hävetä.

Minäminäminäminäminäminä. Hyi hitto.

Ei mitenkään yllättävä kommentti.
Mä kyllä hiukan ihmettelen kun halutaan tuoda julki äitien päihteidenkäytön haittapuolia ja sitten äiti esitetään näin kärjistetysti, siitä jää itse asia taka-alalle.

Tasan eivät käy älyn lahjat. Voiko ihmistä kuitenkaan geeneistään syyttää? Ja jos kotona ei ole kasvatettu vastuun kantamiseen, niin… Kyllä näitä löytyy ihan paremmistakin piireistä. Enemmän minua nyppivät koulutetut “pari lasia skumppaa ei haittaa” -tyypit. Siinä on kyse itsekkyydestä. Järjenjuoksun ptäisi kuitenkin olla jotakuinkin kunnossa.

Minusta tuntuu että ongelma on siinä, että yhteiskunnan “alkoholisoitumisen” myötä eli sitä myötä, kun suomalainen yhteiskunta on alkanut opettelemaan niitä surullisen kuuluisia Eurooppalaisia juomatapoja, on alkoholi tullut sallituiden aineiden listalle kaikilla elämän osa-alueilla. Puhutaan kohtuukäytön “terveysvaikutuksista”, juodaan urheilutapahtumissa, työhönliittyvissä tapahtumissa jne jne. Jos alkoholijuomien kulutus 100-prosenttisena alkoholina asukasta kohti oli 60 -luvulla reilu 2 litraa, on se nyt yli 10 litraa. Ajatelkaa, mikä korotus 40 vuodessa! Koko asenneilmasto on täysin muuttunut.

Jos tuleva äiti on tottunut juomaan reippaasti, ja juominen liittyy (lähes) kaikkiin sosiaalisiin tilanteisiin, voi olla hankala hoksata että kun alkaa lasta toivomaan, niin se pitää ihan oikeasti juuri nyt heti ennen raskaaksi tuloa lopettaa se alkoholin käyttö.

Ehkä lasi tai pari skuppaa ei silloin tällöin haittaakaan. MUTTA: näinhän varmaan ajattelee moni raskaana oleva, juova äiti. Kuinka moni todellisuudessa sitten juo sen lasillisen, ja kuinka moni enemmän ja useammin. Jos nollalinjata lipsutaan, niin kaikki sen jälkeen on harmaata vyöhykettä mielestäni siksi, että absoluuttista totuutta juomisen määrästä voi olla mahdoton tietää.

600 lasta vuosittain on järkyttävän, järkyttävän suuri määrä. On aivan käsittämätöntä, että tämä on näin vaiettu ongelma.

Ps. ja lähdehän on Stakes stakes.fi/FI/tilastot/aiheit … ulutus.htm

Hieman eri mieltä, eli itse sain ainakin aikamoisen hiprakan muutamasta lasista skumppaa. Sikiö on äidin kanssa samassa, tai itseasiassa hieman pahemmassa tilassa, ja sisuskalutkaan eivät osaa vielä alkoholia polttaa. Runsaasti ennen raskautta juovalle äidille tuo muutama lasi ei ole kuitenkaan mitään. Siinä kohtaa kai iskee se sokeus. Äiti miettii asiaa vain omasta näkökulmasta, eikä kuuntele suosituksia.

Tässä tuleekin puolivahingossa hyvin esille se, mitä yritin kuvata tuolla harmaalla alueella. Että miten “vähäiset määrät” tarkoittavat ihmisille eri asioita. Minä olen juonut lasin skumpaa raskaana ollessani esimerkiksi omissa häissäni. Vain sen lasin. En muutamia, kyllä muutamat (3-5) varmaan minullakin menevät päähän.

Näin jälkeenpäin ajateltuna en osaa sanoa, miksi join sitä yhtäkään. Varmaan ihan oikeasti ajattelin, ettei se haittaa. Enkä kyllä usko että se haittaakaan, mutta ihan varmasti siitä ei ole mitään etua.

No, moni juo “silloin tällöin” pari lasia, eli tilanne on ihan toinen :slight_smile: Se silloin tällöin voi olla joka viikko…

Niin. Kaikki päihteitä käyttävät addiktit käyttäytyvät kuin narsisti, mutta kaikki narsistit eivät ole päihderiippuvaisia.
Päihderiippuvuus on kuitenkin sairaus, jota kukaan ei itse valitse. Toipumisen voi valita itse, mutta sairastumista ei ja toipumisen tekee vaikeaksi sairauteen kuuluva kieltäminen.

youtube.com/watch?v=DmygGIS-jhQ