Alkoholi ja pillerit

Moi… On tässä viime aikoina tuvennu miettimään tota alkoholin käyttöäni. Mulla on lääkityksenä sertralin 200 mg, anksilon 10 mgx3, mirtazapin 30 mg, ketipinor 25 mg ja tarvittaessa vähän propraalia 10 mg. Aikoinaan käytin myös xanor depot 1 mg otin niitä noin kuusi pilleriä aamulla nykyään en käytä niitä… Lääkäri ei enään määrää… Joka tapauksessa tön lääkitykseni lisäksi juon jonkin verran alkoholia. Viikossa voi olla yksi tai kaksi päivää että en juo. Monesti kun tulen koulusta ostan jonkun kolme niitä puolen litran kalja tölkkejä ja juon ne ilta palaksi, joskus ostan taas kasi päkin ja juon sen iltapalaksi, joskus ostan myös alkosta sellasen pienen viski pullon ja juon sen ja ehkä muutaman kaljan siihen päälle. No joskus tossa viikko tai kaks sitten olin kuulemma puhunut siskoni kanssa puhelimessa illalla yhden viskipullon, pienen salmiakkikossu pullon siis sellasen taskukokosen ja viiden kaljan sekä päivittäisten psyykenlääkkeideni jälkeen ja kuulin tuosta puhelusta vasta siskoltani. Katsoin kännykkäni puhelutietoja ja viisi minuuttia olin puhunut enkä muista mitään tuosta puhelusta. Ei minulle ole ennen tällaista tapahtunut paitsi kerran yhden ison viski pullon jälkeen olen vessan lattialta herännyt. Muutenkin toi muisti pätkii nykyään. Mistäköhän tällainen vois johtua ja mitä mieltä olette onko minulla joku päihde ongelma?

Olen 29 vuotias ja olen juonut aika paljon 25 vuotiaasta saakka ja noin 24 vuotiaana rupesin käyttään niitä xanoreja. Sitä ennen join vaan sen kuus päkin viikossa. Sehän on niin lyhyt aika että eihän siitä pitäis mitään haittaa olla. Oonkin miettinyt että ehkä mulla on joku sairaus joka oikeasti aiheuttaa nää muistiongelmat ja väsymyksen ja muut.

Kyllä sinä alkoholinkäyttösi puolesta olet jo suurkuluttaja, ja yhdistettynä noihin bentsoihin se ei todellakaan ole terveydelle hyödyksi. Joku on alkoholille herkempi kuin toinen, mutta jos viikosta ja vuodesta toiseen kiskot reippaasti alkoholia lähes joka päivä, niin meneehän siinä terveys yhdellä sun toisellakin tavalla. Miten se ilmenee onkin sitten yksilöllistä.

Näin omakohtaisen kokemuksen syvällä rintaäänellä voisin todeta, että omat ahdistukseni ja masennukseni helpottivat huomattavasti, kun ensin vähensin alkoholinkäyttöä reippaasti ja sitten lopetin sen kokonaan. Nuo määrät jatkuvassa käytössä todellakin vaikuttavat mielialaan. Koitapa olla vaikka kuukausi tai pari juomatta alkoholia ja katso, vaikuttaako se mielialaan ja muistiongelmiin. Ja jos huomaat, että se on vaikeaa, niin sitä suurempi syy on rajoittaa…

Jep, ehdottomasti lopetat sen alkoholin. Itse olen ollut käyttämättä alkoholia n. 5 kuukautta, ja hieman on parempi olo. Tosin suurin osa ahdistuksestani on aina ollut sosiaalista ahdistusta, joka ei alkoholin käytön lopettamalla parane vaan pahenee, kun ei baarissa huvita jutella ihmisille jne. Mutta kun minulta ei kohtuukäyttö onnistu, jos annokset nousevat jonnekin yli kuuteen, niin päätin taas ainakin toistaiseksi lopettaa kokonaan. Bentsoja käytän tarvittaessa, yleensä silloin kun lähden baariin. Pitävät pään hyvin kasassa ihmisten seassa, mutta eivät silti tee ihmisten kanssa kommunikoimisesta miellyttävää.

Komppaampa edellisiä, kyllä tää sairaus tässä tapauksessa kuulostaa ihan alkoholista johtuvalta. Se on kurja päihde, ja sitä kurjempi mitä tasasempaan tahtiin sitä käyttää.

Kokeile tosiaan vähentää aluksi ihan kovalla kädellä tota, jos sulla nyt on viikossa yks päivä kun oot selvänä, niin pyri ensiks vaikka siihen, että kuvio olis toisinpäin. Eli että yhtenä päivänä viikossa käytät sitä viinaa vaan.

Samaa mieltä, jätä viina veks kokonaan vaikka kuukaudeksi ja jos noi jutut johtuu alkoholista niin siinä ajassa ehdit jo todennäköisesti huomaamaan muutosta. Kertomasi mukaan noi sun kerta-annokset on aika reippaita, joten en usko että siitä ois mitään hyötyä että rajoittaisit juomisen kertaan per viikko, jos kuitenkin vedät lärvit kun otat… Mä oon ollut nyt pari kuukautta juomatta ja olo on kyllä parantunut huomattavasti, vaikkeivät ahdistukset olekaan varsinaisesti kadonneet mihinkään. Baareissa en kyllä ole viihtynyt edes bentsojen kanssa, ei sitä sönköttämistä ja mökää jaksa selvinpäin :unamused:

^ Varmaan joo parempi olis olla tipattomalla tämän alottajan ainakin se kuukausi, mutta mietin että noilla annoksilla ja käyttötavalla se voi tuntuu vaikeelta, jollon ehkä ajatuksellisesti siitä on apua että “saa” sitten kerran viikossa juua. Olis se jo kuitenkin ihan merkittävä vähennys tähän lähtötilanteeseen. Voisi sitten yrittää sen jälkeen olla selvänä sen koko kuukaudenkin ennen seuraavaa viinakertaa.

Njoo, jos toi onnistuu niin ei kai siinä. Aika harvalta vaan onnistuu kerran viikossa -juominen enää sen jäkeen jos se on lipsahtanut siihen, että tulee useammin otettua. Tai ainakin se vaatii imo aika pitkän holittoman jakson että voi edes miettiä palaavansa ns. kohtuukäyttäjäksi… Mutta toki parempi sekin että juo kerran viikossa lärvit vs. suunnilleen joka päivä :unamused: