Alkoholi ja mielenterveys – kauanko kestää toipua?

Huomenta! Psykiatrisella ovat jo vuosia kitisseet mun juomisesta ja jankanneet että aiheuttaa/pahentaa masennusta ja ahdistusta. Viime kerralla sanoivat että koko hoito on tyhjän kanssa ellet lopeta, vaikka valehtelin että ei mene kuin max. 2 olutta illassa. Todellisuudessa kulunut 20-30 annosta/vko, vähän joka ilta ja viikonloppuisin enemmän. Noh, lääkärikäynnin jälkeen päätin että prkl ollaan sitten ilman.

Nyt takana kolme viikkoa nollalinjalla! Ahistaa s*atanasti eikä mielialassa havaittavissa merkittäviä muutoksia. Kauan menee että lopettamisen hyödyt konkretisoituu?! Jos ei lasketa rahan säästymistä, puhtaita seuloja ja itkupotkuraivareiden (=poliisi/sairaalakeikkojen) vähentymistä…

Minulla meni aina noin kolme viikkoa ennen kuin aivokemia asettui tasapainoon juomisputken jälkeen. Tämän kolmen viikon aikana masennus ja etenkin ahdistus oli perkeleellistä. Sitten ahdistusoireet helpottuivat ja kärsin ”pelkästä” masennuksesta.

Ei juomattomuus minun mielenterveyttäni yksin paranna, mutta oloni on siedettävämpää ja lääkkeet sekä terapia toimii paremmin. Edellytykset paranemisen suuntaan ovat paremmat kuin juovana aikana. Vähäisenkin viinan juomisen huonona puolena on se, että olo ei voi koskaan olla niin paha, etteikö se juomisella pahenisi. Juomista seuraava ahdistus on kova hinta hetken nousuhumalasta ja pöhnästä.