Olen 28 vuotias, ajautunut pahaan alkoholi kierteeseen vuosien aikana ja vaarallisilta tapahtumilta en ole välttynyt. Liian alkoholin käytön lisäksi olen syyllistynyt törkeisiin rattijuopumuksiin ja liikenteen vaarantamisiin 6/2009 (1,49 promil.) ja toiseen nyt muutama päivä sitten (4.08 promil.). Uskon että tästä jälkimmäisestä ehdoton tuomio on melkoisen varmaa. Selvinpäin ymmärrän että todella hengenvaarallista touhua niin itselle kuin muillekkin, mutta kun on juonut useita päiviä niin päässä ei liiku mikään ajatus.
Olen tutkinut asiaa että tuomioni olisi ehdotonta vankeutta, jos se lopullinen promillemäärä on tuota luokkaa. 2,6 promillea ja siitä ylöspäin, niin vankeudet tuomitaan pääsääntöisesti ehdottomina. Koska koeaika oli jo päättynyt, edellisestä teosta tuomittua ehdollista ei voida vaatia muunnettavaksi ehdottomaksi.
Tieliikennelain 78:s pykälä taas määrää, että jos on viimeksi kuluneiden viiden vuoden aikana syyllistynyt kahdesti törkeään rattijuopumukseen, niin ajokiellon pituus on vähintään yksi vuosi, enintään viisi vuotta.
Et ole ainut alkoholisti joka ajaa autoa kännissä ja menettää korttinsa useampaan otteeseen. Itselläni myös tuomiot “paheni”, kuten juomisenikin, mutta olen oikeastaan kiitollinen siitä, että joka suunnasta tuli stoppia, jotta heräisin todellisuuteen ja hakisin apua.
Hae apua ennenkuin jotain vakavaa sattuu niin sinulle, kuin jollekin toiselle. Tuomiot on kärsittävissä, mutta toisen vahingoittamiseen lähes tahallaan ei ole tuomiota joka voitaisiin kärsiä tuntematta tuskaa lopun ikää.
Vaikka se oudolta saattaa kuulostaa niin ei sinusta koskaan enää kohtuukäyttäjää tule. Joten viisainta vain myöntää se itselleen ja nostaa kädet ylös voittajansa edessä.
Ota vastaan se mikä tuleman pitää ja ole tyytyväinen että et tappanut autollasi ketään tai itse neliraajahalvautunut.
Vaikka nyt masentaa ja potuttaa niin vuosien päästä voi katsella tätäkin episodia sinä tapahtumana joka muutti elämäsi kulun parempaan suuntaan. Havahduit ajoissa.
Itse olen ollut vuosia raittiina. Minua on AA tukenut matkalla tähän päivään.
Tuossa ohessa on linkki josta löydät AA kokousten ajat ja osoitteet. Ota tai jätä - valinta on sinun.
Hei,
Kuulostaa siltä, että olet kirjoittanut oikealle sivustolle. Ehkäpä tämä kolaus pysäyttää. Kertomasi perusteella olet tullut allergiseksi alkoholille ja seuraava kerta, kun otat huikan johtaa samaan tai pahempaan.
Mitä olet ajatellut, haluatko lopettaa alkoholinkäytön? Jos haluat lopettaa, AA:ssa on paljon ihmisiä, jotka ymmärtävät tilanteesi. Tämä on minun kokemukseni.
Tervetuloa lopettajaksi
Koko touhu on lähtenyt lapasesta myönnän, juonut päivittäin vuosia. Enemmän, vähemmän tai vähän enemmän.
Edellisestä työsuhteesta on kulunut jo n 1,5 vuotta. Alkoholin käyttö jatkui myös tuon työn aikana, siis iltaisin kotiin päästyä. Kohmeessa tai jopa humalassa aamulla. Muistelee duuniani nyt nii on kyllä aika hatarat muistikuvat:/ Tosin ei tarvitse mennä niinkään pitkälle ettei muista juuri mitään.
Keskiviikkoisesta törkysestä asti olen ollut juomatta, potenut järkyttävää vapinaa ja lähes unettomia öitä. Putkassa nukkunut viimeeksi sikeästi, alkoholi auttaa luonnollisesti unen saantiin. Ehkä omaksi ja muiden onneksi auto meni rytäkässä lunastukseen.
Vaihdoin paikkakuntaakin joulukuussa uskotellen jälleen itselleni että asiat muuttuisivat viimein. Viimeisen 8 vuoden aikana tämä mukaan lukien on jo 6 eri kaupunki!
Toivon mukaan saatte jotain selvää, kirjoitus ei ole koskaan ollut vahvinta aluettani.
Alkoholismi ei ole maantieteellinen ongelma joten ei se paikkakuntaa vaihtamalla parane, korkeintaan ryyppykaverit vaihtuvat.
Ymmärrän fiiliksesi hyvin,mutta kyllä se tuosta vielä paremmaksi muuttuu. Mutta pystyt varmaan olemaan sen verran itsellesi rehellinen että tajuat että jos et tosiaan tee mitään alkoholiongelmallesi, niin pahemmat katastrofit ovat edessä päin.
Autoa ei kannata harmitella. Mutta jos jatkat tuohon malliin niin koko elämäsi on vaarassa mennä lunastukseen saaliinhimoisen velkojan alkoholin toimesta. Tulevan tuomion kestät hyvin,eihän se ole kuin vähän pitempi saunareissu.
Oma juomiseni oli pahimmillaan juuri sinun iässäsi. Jouduin mm. kymmeniä kertoja putkaan jne. mitä tuohon elämäntyyliin kuuluu.Nyt olen ollut raittiina reilut 20 vuotta ja elän parasta jaksoa elämässäni.
Jos tuntuu ylivoimaisen tuskastuttavalta, niin vilkaise sitä linkkiäni. Soita huomenna vaikka AA Auttavaan puhelimeen.Tapaat ihmisiä jotka 100% varmasti ymmärtävät tuon nykytilanteesi ja onpa moni ollut vielä pahemmassakin liemessä.
Asia on tuttua ja hyvinkin selvää, kun mm tuo pakeneminen oli minulle sitä ominta toimintaa. Minä vaihdoin työpaikkaa, kun entisissä tuli aina jotain jota ei voinut sietää tai he eivät voineet sietää. Alkoholismini siinä vain jylläsi, mutta minä etsin syitä ongelmiini muista tai muualta, kuin itsestäni, alkoholismistani.
Rohkaisen sinua etsimään itsellesi apua ongelmaasi, kun ainakin itsellä juuri se avun vastaanotto helpotti raitistumistani.
Kärvistellyt jo viisi päivää ilman alkoholia. Johtunee enimmäkseen siitä koska ei ole autoa, oli niin helppo hakea juomista aiemmin. Nyt ei huvita eikä jaksa lähteä yhtään kävelemään tonne pakkaseen. Koittanut keksiä muuta ajateltavaa ja puuhaa. Viimeyönä sain ensimmäisen kerran nukuttua niin hyvin etten heräillyt yöllä kertaakaan.
Vinetto olet oikeassa, ei tämä kaupungin vaihto muuta mitään muuta kuin ryyppyporukan vaihtumista.
Kieltämättä toi ratti laittoi mut ajattelemaan. Se on jo hyvin uutta mulle.
Mikä siinä avun hakemisessa on niin vaikeaa?
Avuttomuuden myöntäminen?
Nöyrtyminen?
Vai ihanko vain se, että se merkitsee eroa rakkaasta viinasta?
Tuota menoa sinä löydät itsesi auton alta, sairaalasta, vankilasta, soramontusta…
Ota se puhelin käteen nyt ja soita A-klinikalle! Ei voi olla vaikeampaa soittaa apua, kuin kerätä luitansa rahattomana toiselta puolelta maata järisytävässä kankkusessa…
Joka puolella Suomea on AA ryhmiä, että menit minne tahansa, niin apua on saatavissa. Hae ihmeessä apua, kun katuminen voi olla oikeasti lopun ikää katumista, jos et osaa tarttumatta rattiin.
Hyvä kun ajattelet että tarvitset apua. Ilman toisten alkoholistien apua en minäkään olisi tässä kirjoittamassa sinulle. Seuraava askel on hakea apua ja kun pää selkenee voi miettiä, haluatko taas löytää itsesi jostain päin Suomea muistikatkojen jälkeen. Kuningas Alkoholin valtakunnassa kas hän määrää suunnan.
Katko on hyvä paikka aloittaa, sieltä suoraan AA-ryhmään valmiina kuuntelemaan, mikä homman nimi on.
Tänään sitten kävin ensimmäisen kerran A-Klinikalla! Ei se oikeastaan mikään “paha” paikka ollutkaan. Sovittiin jo uusiaika ensiviikolle. Ei siinä tunnissa ihmeitä kerennyt juttelemaan, mutta onpahan nyt ainakin se ensimmäinen reissu takana. Uskon että kyllä tästä vielä hyvää seuraa, päivä kerrallaan.