Kävin lääkärillä, jonka vo:lla en ole käynyt vuosiin. Hän piti minulle nuhdesaarnan lähinnä panacodin, ardinexin ja stesolidin käytöstä. Saarnasta vähät välitän, mutta ko.lääkäri uhkasi ottaa myös yhteyttä poliisiin, jotta ajokorttini otettaisiin pois pysyvästi, koska olen jo vuosia käyttänyt PKV-lääkkeitä.
Tiedän, että se (ilmoitus poliisille) on laillista, mutta onko tämä asiallista toimintaa lääkäriltä, joka todellakin tietää minun käyttäneen lääkkeitä jo liki 20-vuotta, enkä ole niiden vuoksi koskaan joutunut onnettomuuteen, tai muutenkaan töpeksinyt lääkkeiden vaikutuksen alaisena Lääkärin vimmaa lisäsi vielä se, ettei hänen mielestään kyse ole enää sairauden hoidosta, vaan lääkkeiden väärinkäytöstä. Epäilipä vielä ihan suoraan, että olen niitä myynytkin, kun niin paljon olen niitä haltuuni saanut. Kuitenkin kirjoitti minulle vielä sata ardinexia ja sata stesoa, vaikka epäilikin, etten hae niitä pelkästään itselleni.
Kirjoitin tämän tähän osioon, kun muut -enemmän asiaan liittyvät- osiot oli lukittu. Mitä siis mahtaa olla odotettavissa
Käytätkö mielestäsi liikaa kyseisiä lääkkeitä? Minkälaisia oireita saat jos olet ilman?
Lääkepurkeissa on varoitus lääkkeet vaikutuksista ajokykyyn. Jos käyttämäsi lääkkeet ovat kolmiolla varustettuja, ehkä lääkärin huoli on aiheellinen.
Lääkkeillä saa itsensä ihan yhtä “känniin” kuin alkoholilla, ilman että on ns. päissään. Ts. voi olla kännissä juomatta, eli siis lääkkeissä.
Ei moni alkoholistikaan mokaa ratissa tai jää kiinni rattijuopumuksesta, mutta varmaan 90% on silti ajanut kännissä.
Pöhkö kysymys varmaan, mutta keneltä olet sitten reseptisi saanut? Käytkö useammalla kuin yhdellä?
Siis lain mukaanhan saa PKV-lääkkeiden vaikutuksenalaisena ajaa, mut kuskin pitää itse arvioida ajokuntonsa. Eli jos oot tabuista ihan kujalla, niin sut voidaan tuomita rattijuopumuksesta. Kyllä, rattijuopumuksesta, vaikka olis tabuista kyse. Yleensä pitkän käytön jälkeen ei PKV:t vaikuta ajokuntoon, eli ei ole ongelma ajamiselle. Ei lääkäri pysty sulle ajokieltoa hankkimaan ilman kunnon todisteita.
Kiinnostais kyl myös, et onks sulla ollut/menossa joku resparalli, nimittäin se jos mikä sun asemaa heikentää, jos respoja on eri lääkäreiltä samanaikaisesti.
Olen käynyt eri lääkäreillä, mutta samassa paikassa, siis eräällä lääkäriasemalla. Kun lekuri vielä ripitti minua siitä, että nopeasti laskien olen käynyt kahdeksalla eri lääkärillä, kehotin häntä itse soittamaan ajanvaraukseen ja pyytämään aikaa samalle päivälle. Aika annetaan sille lääkärille, jolla vapaata sattuu olemaan. Kun kuitenkin kyse on samasta lääkäriasemasta, näkee jokainen lääkäri siellä, milloin olen siellä käynyt ja mitä reseptejä saanut.
En pitäisi tätä pillerirallina, kun kerran käytän samaa paikkaa. Lisäksi tiedän, milloin EN OLE ajokunnossa, mutta lääkärin määräämillä annoksilla (3kpl 10mg stesoa/pvä ja enintään 6 ardinexia tai panacodia/pvä) olen ajokuntoinen, koska toleranssini on jo niin korkealla näihin lääkkeisiin, ettei se haittaa ajamistani, eikä esim.työssäkäyntiä. Lääkäri oli oikeassa siinä, ettei kyse ole enää sairauden hoidosta, vaan viekkareiden poissapitämisestä. Kuitenkin kirjoitti taas 100+100. Siinäpä minulle “kanssarikollinen” jos kortti otetaan pois.
Käytätkö mielestäsi liikaa kyseisiä lääkkeitä? Minkälaisia oireita saat jos olet ilman?
Lääkepurkeissa on varoitus lääkkeet vaikutuksista ajokykyyn. Jos käyttämäsi lääkkeet ovat kolmiolla varustettuja, ehkä lääkärin huoli on aiheellinen.
Mielestäni 3 x 10mg stesolid ja 1-6 ardinexia ei ole minun tapauksessani liikaa. Mutta ilman muuta iskee vitunmoiset viekkarit, jos lääkkeet katkaistaan kuin seinään, olenhan syönyt niitä jo 20-vuotta. Lääkärin huoli olisi aiheellinen, jos olisin vaikka kolmatta kertaa ½-vuoden aikana uusimassa samaa repsua.
Oletko miettinyt katkaisuhoitoa? Varmaan tiedätkin, että etteivät annokset ainakaan pienene kun toleranssi kasvaa vielä vähän. Keinoja pitäisi löytyä muitakin kuin laitoshoito, se vaatii vain aikaa ja kärsivällisyyttä. Ja jos lääkäri on noin huolissaan, hän varmaan pystyy asiassa auttamaankin.
No kodeiinista eli Panacodista ja Ardinexista pääsee suht. helposti eroon, jos pystyy asteittain vähentämään. Eli jos sulla nyt menee 1-6 kpl/vrk, oikeastiko noin iso vaihteluväli? Nimittäin jos oikeasti menee välillä vaan 1 kpl/vrk, voi hyvin olla, ettei refloja tule ollenkaan. Mikäli välillä otat 180mg kodeiinia (=6 Panacodia/ardinexia) ja seuraavana päivänä 30-60mg (=1-2kpl) eikä silloin tuu refloja, niin todennäköisesti ei tuu silloinkaan, jos et ota jonain päivänä yhtään.
Jos oikeesti haluut niistä eroon, niin kandee eka tiputtaa toinen lääke pois asteittain, eli vaikka yks Panacod viikon tai jopa 10 päivän välein. Silloin ei pitäis tulla refloja, ehkä pientä huonoa oloa, muttei samanlaisia refloja kuin jos tiputtaisit isoista annoksista seinään. Uskoisin, että toi kodeiini on siinä mielessä helpompi lopettaa, kun sulla on vaihtelua siinä annostuksessa.
Sit ton stesolidin voisit tiputtaa samaan tyyliin, mut vaan niin, että vähentäisit kerralla puolikkaan tabun eli 5mg tai jos se tuntuu liialta, niin 2,5mg eli neljäsosan. Luuletko, että sulla riittäisi motivaatio tuohon asteittain pudottamiseen? Kunnon bentsoreflat tai opioidireflat voi olla yhtä helvettiä, mut niistäkin selviää. Itsellä kokemusta molemmista aika paljon, etenkin opioidirefloista ja kodeiinin lopettamisesta seinään, mut annokset ollut isompia. Mut jos et oo refloja aiemmin kokenut, niin voi olla yllätys niiden rankkuus. Siksi varmempi tapa voi olla se hidas tiputus, koska siinä kroppa tottuu vähitellen vähenevään annokseen sekä siihen, että sitä ainetta ei oo niin paljon elimistössä kuin mitä se tarvisi. Sit jos pystyy tasaisesti tiputtamaan, niin se vika tiputus miniannoksesta nollaan ei oo paha fyysisesti, sen sijaan psyykkisesti voi olla vaikea luopua siitä aineesta. Mut jos tiputus menis sen stesolidin osalta 5mg joka viikko, niin siinä olis kuitenkin yli kuukausi aikaa henkisesti valmistautua siihen, että kohta sitä lääkettä ei käytä lainkaan.
Oletko miettinyt katkaisuhoitoa? Varmaan tiedätkin, että etteivät annokset ainakaan pienene kun toleranssi kasvaa vielä vähän. Keinoja pitäisi löytyä muitakin kuin laitoshoito, se vaatii vain aikaa ja kärsivällisyyttä. Ja jos lääkäri on noin huolissaan, hän varmaan pystyy asiassa auttamaankin.
Cricket: Olen todellakin miettinyt katkoa ja nytkin minulla on ensi maanantaiksi tk-lääkäriaika, koska lääkevieroituskatkoon tarvitaan lähete toisin, kuin alkkispuolella. Mulla ei mitenkään voisi onnistua kotioloissa, laitosjakso on ainaoa toivo.
Nasaalisti: Vaihteluväli on OHJEEN mukaan 1-6/pvä, mutta tietenkin käyttö on se 6/pvä ja sekin on jo tiukalle vedetty. Kun aamulla heti herättyäni vedän ne 6 kpl kurkkuuni, on jo iltapäivällä vaikeuksia olla ottamatta enempää, mutta olen sen kuitenkin saanut jotenkin hallittua, koska se on kuitenkin seuraavan päivän (tai jonkin muun) annoksesta pois. Katkopaikkaa odotellessa…
No niin, nyt se sitten tapahtui,että ratsiassa jouduin nuolaisemaan huumepikatesteriä ja vastaus tietenkin positiivinen.
Kortti on nyt ollut pois 3kk ja käräjät 18.10. Syyte: Rattijuopumus. Poliisin ja verikokeista saadun tuloksen mukaan olen ollut voimakkaasti päihtynyt lääkkeistä ajaessani ja ajokunto huomattavasti heikentynyt.
18.pvä sitten nähdään, saanko korttia enää milloinkaan takaisin. Nyt mulla on bentso/kode vieroitus meneillään ja olo sen mukainen.
Toivotan tsemppiä itselleni, kun kukaan muu ei sitä varmaan tee. “Siitäpä sain, kun ajelin siinä kunnossa”- lienee yleisin ajatus tätä lukeneilla.
Palataan asiaan…
“Siitäpä sain, kun ajelin siinä kunnossa”, niimpä niin, ja toki nuin ajatellaan, mutta tärkeintä on että kerrasta oppii eikä jatkossa tee samoin.
Mutta mielummin toivotan paljon voimia ja tsemppiä bentsojen ja koden laskuun, ei ole helppo urakka!
Siis käräjät oli tänään, eli 18.11. Kortti lähti viideksi kk:ksi ja sakkoa 500e + todistelukulut 170e.
Tuomari sanoi,että jos mulla ei olis ollut näyttää repsuja -eli lääkkeiden saantitapa olisi ollut laiton- olisi kortti lähtenyt törkeän rattijuoppouden mittojen mukaan.
Ettäpätuota…Siitäpä sain.
"S
Mutta mielummin toivotan paljon voimia ja tsemppiä bentsojen ja koden laskuun, ei ole helppo urakka!
Bentsoja menee nyt 2kpl (diapam) / päivä ja Ardinexia 4 tai 5. Paljoa en siis ole saanut vähennettyä, mutta alkuretkahduksen jälkeen on suunta kuitenkin oikea ja olen suunnitellut,että siihen mennessä, kun saan kortin takaisin, en enää käyttäisi bentsoja enkä kodea ollenkaan.
Tuomari tuli kuitenkin niinpaljon vastaan tuomiota mitattaessa, etten kertakaikkiaan kehtaisi joutua uudelleen syytetyksi samasta hölmöilystä.
Kiitos kaikille tukijoille !!!
-pampam-