Niin kuin varmasti moni muukin, luettuani muiden tarinoita ja kypsyteltyä ajatuksiani, päätin kertoa oman tarinani elämästä alkoholistin vaimona.
Olen yli neljäkymppinen, kertaalleen eronnut ja lapset täysi-ikäiseksi kasvattanut vaimo, alkoholistin vaimo.
Olen ollut mieheni kanssa kolme vuotta ja jo hyvin varhaisessa vaiheessa rekisteröin epätavallisen alkoholin käytön. Oikeastaan ennemminkin huomioni kiinnittyi siihen, miten mies saattoi olla silminnähden päihtynyt, mutta en ollut nähnyt hänen juovan yhtään olutta/siideriä/lonkeroa. Muistan kyllä kerran, jolloin siivotessani mieheni asunnossa, löysin tyhjän leijonapullon kodinhoitohuoneen kaapin alta. (Tuolloin en vielä osannut edes kuvitella, että tulisin löytämään noita leijonapulloja mitä eriskummallisimmista paikoista.) Todellisuus valkeni minulle jokusen kuukauden kuluttua, hetkellä, jolloin olimme päättäneet muuttaa virallisesti samaan osoitteeseen. Rankan riidan päätteeksi kuulin ensimmäiset lupaukset siitä, että juominen loppuu, jos tästä vain selvitään. Ja minä uskoin!
Aikaa tuosta on kulunut ja nyt elämme tilanteessa, jossa mieheni juo lähes päivittäin kirkasta, toisinaan menee aikoja, jolloin “selvitään” muutamalla oluella tai siiderillä. Toki välissä on ollut raittiitakin aikoja, pisin parin kuukauden mittainen. Tavallisesti raittiutta kestää se parisen viikkoa ja sitten tulee se jokin, joka laukaisee jälleen tarpeen juoda. Määrissä puhutaan suurin piirtein 0,5 tai 0,7 litran pullosta kirkasta päivässä. Määrä riippuu ihan siitä, kuinka “rankkaa” on ollut. Toki joskus vähempikin riittää, jos mielekästä tekemistä on riittävästi, toisinaan tarvitaan se toinenkin puolilitrainen.
En tiedä, kuinka tavallista on, että alkoholisti itse myöntää ongelmansa. Mieheni on ihan itse sanonut olevansa alkoholisti. Olemme käyneet useita keskusteluja siitä, miten tähän tilanteeseen on tultu. Juomisen historia ulottuu 90 -luvulle, jolloin alkoholi toimi mieheni mukaan unilääkkeenä vaikeassa elämäntilanteessa, jossa häntä revittiin moneen suuntaa, jolloin hänen piti olla se vahva ihminen. Vuosien saatossa alkoholista muodostui ongelma ja miehestä alkoholisti.
Lukiessani muiden tarinoita, pystyn samaistumaan niihin. Ehkä ne eivät mene ihan samaa rataa, kuin mitä meillä. Juominen ei ole oikeastaan koskaan ollut niin rankkaa, että mieheni olisi oksentanut muualle kuin pyttyyn tai esimerkiksi laskenut alleen. Olenhan minä saanut ihan fyysisesti muutaman kerran tuntea alkoholin nahoissani. Tosin yleensä syy siihen, että mies on raivostunut on ollut hänen mukaansa minussa. Olen jankuttanut tai jotain, joka on saanut hänet raivostumaan. Silti, ei mikään oikeuta käymään toiseen käsiksi, kuristamaan tai tönimään niin voimallisesti, että kaatuu. On vain ollut helpompaa siinä tilanteessa olla hiljaa. Laskujeni mukaan mieheni on kolme kertaa käynyt minuun käsiksi. Viimeisen kerran jälkeen totesin, että seuraavan kerran kun näin tapahtuu, lähden. Ilmeisesti hän tuntee minut niin hyvin, että tietää minun olevan tosissani, sillä kiinnikäymistä ei tämän jälkeen ole ollut, vaikka ääntä onkin kohotettu kerran jos toisenkin. Vahvuutemme on onneksi se, että pystymme riidan päätteeksi puhumaan asioista, joista riitä on syntynyt.
Ulkopuolisen silmin elämämme on mallillaan. Meillä on molemmilla vakituinen, hyvä työpaikka. Asumme omakotitalossa, pihassa on uusi auto, matkustelemme. Pidämme molemmat puutarhatöistä ja metsässä liikkumisesta. Elämämme varasti monen mielestä unelmaa, mutta he eivät tiedä sitä salaisuutta, joka elämäämme kätkeytyy.
Kuten aiemmin kirjoitin, mieheni myöntää olevansa alkoholisti ja tästä on puhuttu monet kerrat. Ehkä siitä syystä, että asiasta voidaan meillä puhua, olen itse käynyt omat “keskusteluni” itseni kanssa siitä, että tässä meidän elämässä on kuitenkin paljon niitä hyviä asioita ja rakastamme toisiamme, etten ole valmis vielä luovuttamaan.