Ajaako juopponne kännissä autoa?

Ovatko riippuvaiset läheisenne, niin järkeviä, etteivät aja humalassa?
Meidän sankari tuli eilen töistä kotiin aivan kännissä autolla. Mitä tuollaisen kanssa pitää oikein tehdä!!? Viime syksynä tuli eka ratti ja siitä vielä sakkoja maksettavana. Kortin sai takaisin jonkun kuukauden jälkeen ja sen jälkeen taitaa olla kolmas kerta kun ajaa kännissä. Nyt oli kyllä tosi kännissä, että ihme kun on kotiin osannu eikä ajanu ketään hengiltä. Mä oon aivan shokissa. Onko mulla muuta vaihtoehtoa kun lähteä lasten kanssa. En ymmärrä mitä muuta voin meidän pelastamiseksi tehdä. Toista kun en näemmä voi pelastaa.
Meillä kaikki tilit yhteisiä ja talo molempien nimissä yms. Miten estän sen, ettei tuhlaa rahojamme, omaisuuttamme yms. Avioehtoa ei ole.

No ei ole myöhäistä tehdä avioehtoa.

Tai sitten käräytät kaverin, parhaassa tapauksessa päätyy kuivumaan vähäksi aikaa, vielä paremmassa tajuaa että viinatta on parempi olla.

Avioeronkin voi ottaa.

Saako sen holhouksenalaiseksi?

Ja mitä tuohon kysymykseesi tulee: en tiedä, en halunnut ajatella asiaa. Sen yhden kerran, kun mies puhallutettiin, se puhalsi just alle rikkomusrajan, selvisi huomautuksella. Ei siinä mitään, mutta oltiin lähdetty liikenteeseen kolme tuntia aiemmin - eli satavarmasti oli vielä promilleja, kun lähdettiin liikenteeseen.

Sen jälkeen minä yleensä ajoin. Ja toinen pelkäsi kyydissä.

Hommaa itsellesi erillinen OMA tili jonne siirrät rahaa säästöön.

Onhan täällä ollut noita kännissä ajajia ja tuntuu, että oman puolison käräyttäminen ratista on aina tosi vaikeeta siitäkin huolimatta, että seuraukset voi olla ihan kauheat jos juoppo ajaa jonkun päälle. Itse tekisin niin jos ukko olis kerran kärähtänyt ratista ja epäilisin/tietäisin että ajaa edelleen kännissä, että soittaisin poliisille silloin kun epäilisin että on ratissa kännissä. En ole nyt ihan varma, mutta eikös tuon ilmiannon voi tehdä nimettömänäkin? Tietääkö joku?

Juu, nimettömän ilmiannon voi tehdä kuka hyvänsä. Nimettömänä :laughing:

Kuinkahan ajokuntoinen oma puolisoni lienee, kun sammuu illalla juodun “salkun” voimasta puoleltaöin ja lähtee aamulla seitsemältä ajamaan töihin…
Varmaan tulis sanomista.
Oon uhkaillu viranomaisilla, tajuaa onneksi, ettei aja nousukännissä. Krapulassa ei usko, että ois enää mitään promilleja. Tuomiokin on nuoruudesta, ajo kolarin, jossa itse loukkaantui lievästi, muut osapuolet selvis säikähyksellä, autoista tuli romua.Toisella kertaa oli kortti kuivumassa, kun valehteli mulle, ettei ole ottanut kuin yhden (oli ainakin 6) kaljan ja ajo sattumalta ratsiaan.
On nämä vaikeita, mut jos sattuu sitten jotain…ehkä ois syytä nimettömänä kertoa poliisille…sivullisten lisäksi vaarassa on omat lapset, hehän voi myös olla joskus kyydissä humalaisella isällä.

Eihän nuo kovin pitkään tunnu korttia kuivumassa pitävän vaikka olis kuinka kännissä ja useasti ajanut. Mutta parempi kortti kuivumassa edes vähän aikaa ja sit taas uutta ilmiantoo peliin, nimettömänä tietysti, kun juoppo saa kortin takas ja alkaa taas ajaan kännissä. Pitäs kyllä ottaa kortti pois kokonaan vähintään kolmannesta ratista, mutta eihän sellanen koskaan tule meneen läpi kun pitäähän sitä nyt juopon päästä omalla autolla kapakasta kotiin :smiling_imp:

Joo ilman muuta nimetön ilmianto poliisille, aina kun epäilee että joku on promilleissa ratissa. Liian monta pikkulasta on kuollut rattijuoppojen toimesta, ehkä näitä olisi voitu estää, kun joku läheinen olisi ymmärtänyt soittaa sen poliisin. …Jos kerran sille miehelleen vielä hyvää haluaa, niin eiköhän se että jää kiinni ennenkuin tappaa jonkun/itsensä siinä auton ratissa ole juuri sitä “hyvää”, ja ehkä myös se herättäjä, että toinen tajuaa että lakia jo tässä rikotaan. Eli soitto poliiseille. Kansalaisuusvelvollisuus.

Valitettavasti kyllä vaikka olen kieltänyt ja avaimiakin jopa piilotellut. Yleensä juo juuri töissä ja töistähän tullaan yleensä kotiin autolla tai traktorilla. Kerran kortti on ollut kuivumassa. Oon sisimmässäni kauhuissani mut toisaalta tottunut jo siihen :frowning:

11v sitten menetti korttinsa kännissäajelun takia. Teinitouhuja, typerää sellaista!
Eipä oo sen jälkeen kännis lähteny ajelee. Todellakin ilmiantaisin poliisille heti jos sen tekis!

Tottahan toki! Laitettiin autoon alkolukko (ei siis mies vaan muu läheinen) 4 viikkoa ja kävi poistattamassa…No tilanne riistäytyi ihan käsistä haettiin avaimet joka viikko pois, kävi vaatimassa takaisin jne… alkolukko takaisin.Sitten tyytyi kohtaloonsa.Vaikka kyllä sitä yritettiin käyntiin tahkota ja ehdotella että jospa joku muu puhaltaisi käyntiin… joopa joo…

Jos on joskus lähtenyt, no, yhden kerran oli ihan seilissä, heti soitin poliisit. Eivät saaneet mokomat sitä kiinni. Krapulassa on varmaan ajellut useamman kerran, olis voinut olla promilleja kyllä.

Kyllä se kortti törkeistä rateista lähtee ihan huolelliseksi ajaksi, ja pääsee aika äkkiä suorittamaan vähän muutakin kuin sakkotuomiota. Mutta kun ei niitä autoja kortilla ajeta…