En tiennyt äitini aivan-liian-rajusta alkoholinkäytöstä ennen kuin hän joutui sairaalaan jokin aika sitten. Luulin, että juomista menee pari pikku tölkkiä illassa eikä joka päivä, kun töissä äiti kävi kuitenkin ja hoiti työnsä hyvin. Taisi mennä enemmänkin, kun maksa meni rikki ja äiti kellastui… No, ekalla sairaalareissulla oli erittäin vaarallisia tilanteita, mutta niistä selvittiin ja lopulta kotiutettiin. Näytti että lähtis toipumaan, mutta menikin sekavaksi ja lämpöileväksi ja joutui takaisin. Nyt näyttää huonolta ja voi olla lähtö edessä. Onkohan maksakoomaa, en tiedä, sillä en ole tilanteen tasalla.
En ole käynyt kuin kaksi kertaa tämän koko episodin aikana äitiä katsomassa. Ehkä tunnen vähän syyllisyyttä. Asutaan eri paikkakunnalla ja liikkumiseen tarvitsee auton, jota ei aina ole käytettävissä. Lisäksi mulla on perhettä, josta mun pitää huolehtia. Toisella kerralla äiti oli sekava eikä aina ihan tässä maailmassa, niin ei ole hirveästi tehnyt mieli mennä uudestaan. Eikä ole kiva katsoa, kun toinen on huonossa kunnossa. Tavallaan myös toivon, että mulla olisi muistoja terveestä äidistä eikä laihtuneesta, sekavasta äidistä, jos lähdön hetki nyt koittaa. Ehkä olen vähän sokissa, kun tila huononi taas.
On tämä episodi opettanut mulle myös paljon. Se on selittänyt monia asioita lapsuudesta ja nuoruudesta. Miksi meillä oli vaiheita, jolloin päivällinen oli klo 22, miksi äiti nukahti viikonloppuisin telkkarin ääreen ja piti herättää kaatamalla vettä päälle (tajusin vasta tänään, että äiti on ollut sammuneena), miksi olen viihtynyt todella hyvin poissa kotoa, esim leireillä ja yökylässä, miksi meidän sisarusparvessa on esiintynyt masennusta. Miksi olen (yli)kiltti ja taipuvainen ahmintaan/tunnesyömiseen sekä masennukseen.
Miten voi tajuta vasta nyt että äiti on alkoholisti?
Olisiko mun pitänyt tehdä jotain? Hankkia äidille apua? Jotenkin musta tuntuu, että mun kuuluisi potea syyllisyyttä, kun en ole ollut tukena. En puhunut nuorempana kenellekään äidin juomisesta. Kukaan ei kysynyt. Tai ehkä kysyi, mutta ei “oikealla tavalla”, enhän tajunnut, että äiti juo liikaa. Tai en halunnut tajuta. Muistan hämärästi, että yläasteella ilmoitin, että nyt ollaan ajanmääre x (2viikkoa? Kuukausi?) ilman kaljaa. No, seuraavana iltana oli jo 24-pack eteisessä… Yhden matkan muistan, jossa äiti oli kännissä ekat pari päivää koko ajan, nuokkui ruokapöydässä, ramppasi tupakalla, käveli epävarmasti, ei pystynyt huolehtimaan itsestään kunnolla. Muistan, että olin niin vihainen, että tönäisin äitiä. Kaadoin kaikki hotellihuoneeseen varatut alkoholit isäni avustuksella pois.
Lukion jälkeen muutin pois kotoa. Lapsuudenkodissa olen vieraillut silloin tällöin. Mielelläni en ole mennyt, koska ei ole voinut tietää, onko siellä “normaalia” vai onko kaikki hidasta, koko ajan juostaan tupakalla, mikään ei edisty, esim ruoanlaitto, lautapeli… Olisi pitänyt juomisesta jotain kysyä. Vaikka varmaan vastaus olisi ollut valheellinen.
No, ehkä mulla ei ole äitiä kohta ollenkaan. Harmi, että hän sairastui alkoholistiin. Olisi voinut elämä mennä eri tavalla. Vaikka ihan hyvähän mun lapsuus ja nuoruus silti oli, en ole katkera. Ehkä vähän surullinen