No niin. Olen pisteessä, jossa olen alkanut miettiä, että alkoholi taitaa olla minulle oikea ongelma. Kirjauduin tänne oikeastaan siksi, että halusin tulla asian kanssa jotenkin “kaapista ulos”, ja toisaalta täällä tuntuu luontevalta pohtia omaa alkoholinkäyttöään.
Fakta on, että juon paljon. Ja usein. Yhä useammin yksin. Tämä oli taas yksi niistä aamuista, kun heräsin pää krapulaisessa sumussa, ja tartuin puhelimeeni kauhunsekaisin tuntein - mitähän siellä somessa taas oli tullut höpötettyä?
Tästä tulkoon rehellinen päiväkirja siitä, miten usein oikeastaan juon. En halua ainakaan tässä vaiheessa ajatella, että luopuisin alkoholista kokonaan, mutta peiliin katsomisen aika on. Siispä tästä lähtee, selvä päivä nro 1.
Onnittelut viisaasta päätöksestä alkaa pitää päiväkirjaa juomisistaan!
Minäkin pidän eräänlaista avointa päiväkirjaa juomisistani omassa ketjussani. 22. tätä kuuta tulee vuosi täyteen kun liityin Päihdelinkkiin ja olen saanut todella paljon vähennettyä vaikka välillä kompuroitukin on.
Onnea, tsemppiä ja menestystä! Siitä se lähtee vähentäminen!
t. Juhani
Tervetuloa! Itsekin suhteellisen tuore jäsen mutta vertaistuki parasta tukea!
Kiitos tsempeistä Juhani ja Storyville! Sitä teille molemmille myös.
Toista päivää mennään eikä alkoholia tee mieli, mutta tämä nyt vielä on ihan perus. Haasteita tullee loppuviikosta ja enemmän vain vahvistuu se fiilis, että vähentäminen on enemmän kuin tarpeen.
Tervetuloa. Itselleni tulee huomenna vuosi siitä, kun tänne rekisteröidyin. Yhtään en ole vähentänyt ja siltä näyttää, että parempi olisikin laittaa tavoitteeksi lopettaminen. Ainakin joksikin aikaa. Tuossa vähän aikaa sitten miesystävääkin pyysin miettimään viikonlopulle jotain uutta tekemistä. Olisi niin helppoa ja mukavaa taas matkustaa hänen luokseen työviikon jälkeen, saada käteen kylmä olut, kokkailla ja siinä samalla nappailla sitä olutta ja vähän brandya piilopullosta, sitten ruoan kanssa viiniä sohvalla. Lauantaina pihatöitä ja sama illalla sama uudestaan.
Mutta etsitään kimpassa vaihtoehtoja 
Kiitos hemmentaali! Huh, vuosi jo… Saapa nähdä, olenko vuoden päästä samassa tilanteessa. No, se jäänee vain nähtäväksi. Oletko harkinnut siirtymistä lopettajien puolelle? En ole vielä käynyt lukemassa ketjuasi. Tsempit, samassa veneessä ollaan!
Täällä päivä numero kolme selvänä. Tänään taas tiedostin, missä vaiheessa päivää se olut / viini tulee helposti korkattua. Se on aika pian töiden jälkeen. Tänään alkoholia ei tehnyt mieli, mutta pidän hyvänä merkkinä sitä, että sain jotain ajatustason oivalluksia juomisestani taas tehtyä. Unenlaatuni on muuten selvästi huonontunut, kun en pitkästä aikaa ole muutamaan päivään edes sitä yhtä olutta juonut ennen nukkumaanmenoa… Innolla odotan, missä kohtaa uni alkaa maistua yhtä hyvin selvinpäin, kuin (pienessä/suuressa) maistissa.
n parempi vastaamaan. Elämä kuitenkin maistuu paremmalta raittiilla kaudella kuten nyt. Paljon tsemppiä!
t. Juhani
Miten NeitiDeellä menee?
Tsempitykset sinulle! Saman asian äärellä tänne tänään kirjauduin. Yksin tissuttelu alkaa olla semmoisissa rajoissa, että jotain on tehtävä ja ainakin vähentää juomista reilusti.
Moi Tuulavaan! Tervetuloa mukaan vähän näin myöhässä ja tsempitykset sinnekin.
Kohta on kuukausi siitä, kun kirjauduin tänne ensimmäistä kertaa. Tarkoitukseni oli tosiaan pitää enemmänkin julkista kirjaa juomisistani, mikä on vähän jäänyt, mutta parempi kai vähän raporttia kuin ei lainkaan! Viikon sisällä juomiseni ovat menneet näin: maanantaina ystävän kanssa oluilla, join kaksi. Kotona pullo viiniä siihen päälle. Tiistaina herätessäni ajattelin itsesäälissä kierien, etten varmasti joisi moneen päivään… Kunnes keskiviikkona vedin illasta yhdeksän olutta. Seuraavat pari päivää vesilinjalla, lauantaina ravintola-illallisen yhteydessä lasi cavaa, 12 cl punaviiniä ja kaksi olutta.
Tähän viikonloppuun olen oikein tyytyväinen! Muutenkin viime aikoina olen oivaltanut, miten konkreettisesti tarvitsen muuta sisältöä elämääni - juon osittain kai ihan tavankin vuoksi. Haluan alkaa liikkua taas ja saada tätä kasvanutta vyötärönseutua kuriin. Tällä viikolla kävinkin pari kertaa lenkillä.
Ja taas mennään, selvä päivä nro 1. Torstaina viaton viinin sävyttämä ilta taipui neljän päivän (illan) tissutteluksi. Ei mitään dramaattista humalaa, etten muistaisi mitä on tapahtunut, mutta olo on jotenkin niin… lamaantunut. Dorka. Miksi, oi miksi pitää vetää juomisen kanssa överiksi?

Tänään piti olla treffit. Miehen kanssa, jonka olen tavannut jo pari kertaa aiemmin. Hän pyysi minut ravintolaan jo muutama päivä sitten ja tänään tuli viesti, ettei kai haittaisi, jos hän tarjoaisi - raflasta oli kysytty aperitiiveista ja hän oli valinnut ne jo etukäteen (“en kai kehtaisi valita, jos en tarjoaisi”.) Menin jotenkin ihan lukkoon ja peruin treffit saman tien.
…Ja kaadoin silti juuri lasiin lasilliseen viiniä. Ai mikä alkoholiongelma? Ai mikä muu ongelma?
Haa, profiilissani komeilee jo aikamoinen virke: “Ollut juomatta 7 päivää!” Ja kyllä, kokonaiset 7 päivää on jo mennyt tissutteluitta. Niin hyvä olo! Tein tuolloin viikko sitten niin, että muutamia ystäviä nähdessäni en ottanutkaan olutta, vaikka kaikki muut niin tekivätkin. Sanoin siinä yhteydessä ääneen, että olen nyt rajoittamassa juomistani. En sentään kertonut ääneen, miten ongelmalliseksi tämä tilanne on päässyt kehittymään, mutta tuokin jo auttoi. Muutama siinä mainitsi kokeilleensa itsekin joskus olla pidemmän aikaa ilman alkoholia, ja sen tehneen monenlaista hyvää. Sain tietysti myös kuulla kevyttä vittuilua pikkujouluajasta ja tipattomasta, mutta ihan hyväntahtoista sellaista… Sosiaalisen juomisen puoli on siis hetkeksi hallinnassa, nyt kun vaan saisin sen villakoiran ytimen eli yksin tissuttelun aisoihin.
Otin tavoitteeksi olla 30 päivää juomatta. Ensimmäinen tipaton mulle ikinä! Katson sitten sen jälkeen, uskallanko taas juoda, vai tuntuuko siltä, että lähtee käsistä.
Nyt kun olen kieltänyt itseltäni alkoholin kokonaan hetkeksi kiinnittyy huomio siihen, että _joka_paikassa_juodaan_koko_ajan. Ei esim. sarjan sarjaa tai elokuvaa, jossa ei joku koko ajan olisi viinilasi kädessä! No okei, saatan jostain syystä nyt vaan kiinnittää huomiota asiaan… 
Päivät tuntuu pidemmiltä näin selvinpäin. Huomattavasti vähemmän tulee myös vietettyä aikaa sohvanpohjalla.
Minusta tuo on myös hämmentävää, miten paljon alkoholia näkyy suomalaisessa elämänmenossa ja telkkarissa. Ei sitä aiemmin huomannut edes 
Mutta miten helpottavaa, kun ei tarvitse tankkaa juhlapyhiksi varastoja ja miettiä, entäs jos joku tulee kylään ja sitä varten pari-kolme varaviiniä… Nyt meillä tarjoillaan teetä tai limsaa, jos joku sattuisi eksymään kylään. Eipä ole eksynyt, heh. Ylipäätään ruokia varten ei tarvitse koko ajan miettiä juomia, ihanan vapauttavaa :mrgreen:
Kirjoittelin aikasemmin (jokunen vuosi sitten tiiviimmin) kotikanavan puolella. Mutta niinhän siinä sitten kävi, että nyt huolestuin omasta alkonkäytöstäni enemmän. Saattaa olla että joku päivä vielä oman viestiketjun tännekin uskallan kirjoitella.
Monet kerrat kun “kalja tahtonut ottaa ohjakset” lopetin juomisen seinään. vissy vesi on hyvää lääkettä.
Tällä hetkellä mä häpeän juomista, musta tuntuu niin pahalle, olo on vielä hirveämpi aamulla, joudun toisinaan tilanteisiin joita en halua muistaa…
Vähentäjille haluan antaa neuvon että miettikää mikä on juuri sinua, mitä sinä haluat, ja kuinka siihen pääset? tulevaisuuden suunnitelmat pidemmälle ajalle.
Ja toinen neuvo: mitä sait alkoholilta, mitä se antoi sinulle, mihin pääset alkoholin avulla ja siihen mitä oikeasti haluat?
jokainen voi pohtia näitä omassa päässään ja miettiä onko oikein vastata et rentoudun…?
Loistava päätös kieltämättä. Kyllä se siitä! Pidä vain pää kylmänä.