Aiheuttaako diatsepaami todella riippuvuutta?

Olen käyttänyt bentsoja elämäni aikana komessa eri vaiheessa. Ensimmäinen oli Anxidin, jonka lopettamisen seurauksena oli 4 kuukauden helvetillinen masennus, ahdistuneisuus, lihasjäykkyys jne. Kumma kyllä, kun lopetin kahvin juonnin, minulle tuli tasan samat oireet, ja Anxidinin lopettaessani lopetin samalla teen lipittämisen ja siirryin minimaaliseen annokseen pikakahvia. Tämä osoittaa mielestäni selvästi, että Anxidinin lopettamisen jälkeen ilmenneet oireet olivat itse asiassa kofeiinin vieroitusoireita.

Vuonna 2000 minulle ilmaantui paniikkihäiriö vaihdettuani teestä kofeiiniin alkuvuodesta -96. Ryhdyin käyttämään Xanoria 3-5mg/vrk, mutta elämä oli yhtä helvettiä siitä huolimatta. Vuosien varrella ainainen tappelu mielialalääkkeitä tyrkyttävien lääkärien kanssa vei siihen, että lopetin bentsot, koska en uskaltanut enää mennä terveyskeskukseen. Alkoholisoiduin kolmeksi vuodeksi, lopetin juomisen 2007, ja 2008 yliannoksen jälkeen kofeiinin käytön.

Opiskelin kofeiinin aineenvaihduntaa, ja löysin tutkimuksia, joiden mukaan kofeiinin suurin aineenvaihduntatuote, 1,7 dimetyylivirtsahappo kertyy kehoon lähes täydellisesti. Happo estää adenosiinia, joka laajentaa verisuonia, ja tehostaa adrenaliinia ja noradrenaliinia, jotka supistavat verisuonia. Kun happo saapuu munuaisiin, niiden verisuonet supistuvat, ja ne lakkaavat erittämästä virtsahappoja verestä virtsaan. Löysin tutkimuksia, joiden mukaan diatsepaami rentouttaa edellä kuvatulla tavalla supistettuja munuaisten verisuonia ja ryhdyin käyttämään Diapamia 6,mg/vrk. Ilman Diapamia virtsan ph oli 8, joka kertoo, että munuaiset eivät eritä virtsahappoja verestä juuri lainkaan. Toisella virtsauskerralla lääkkeen oton jälkeen virtsan ph oli laskenut kuuden tienoille, kertoen munuaisten verenkierron alkaneen toimia normaalisti. Veren virtsahappokonsentraatio oli laskenut 1mg/dl. Myös aortakipu hellitti diatsepaamilla.

Olen puhdistanut elimistöstäni kofeiinijäämiä tietoisesti kehittämälläni kolmen menetelmän käsittävällä protokollalla. Pohjana on toiminnallinen ruokavalio. Sen lisäksi käytän yhtä toiminnallista ruoka-ainetta lääkkeenomaisesti, ja Diapamia pitämään munuaisten verenkierron toiminnassa.

Kolmen vuoden aikana kehoni on puhdistunut jäämistä jo niin hyvin, että jäämiä on enää lähinnä jaloissa. Kun lopetin Diapamit seinään joitakin vuosia sitten, menin pitkin seiniä ja kramppeja oli joka puolella kehoa, koska kertymistä sulavat hapot riittivät kyllästämään koko kehon.

Tällä kerralla tilanne oli täysin toinen. Lopetin nyt suuremmasta annoksesta, kuin kertaakaan aiakaisemmin näiden vuosien aikana. Kihtikivut jaloissa yltyivät, samoin lihaskrampit, jotka kävivät niin pahoiksi, että aamulla oli lähes mahdoton päästä kävelemään, ennen kuin myrkyt levisivät jaloista muualle verenkiertoon. Olin ilman lääkkeitä lähes kuukauden, oireet oli alussa helvetilliset, koska olin erehtynyt syömään jotain väärää ruokaa, joka kiihdytti kihdin sulamista samaan aikaan.

Tässä tulee nyt sitten se arvoitus. Minulle on aiemmin tullut lieviä kramppeja keskelle vatsaa diatsepaamin loppuessa, mutta samoja kramppeja paljon voimakkaampina, kun olin kaksi viikkoa ilman tupakkaa. Miksi minulle ei tullut nyt mitään kramppeja ylävartaloon, esimerkiksi vatsalihaksiin tai selkään, vaikka lopetin suuremmasta annoksesta, kuin aikaisemmin?

Ainoa selitys tälle voi olla, että diatsepaami vähentää lihaskireyttä aiheuttavien kofeiinijäämien pitoisuutta veressä tehostamalla munuaisten verenkiertoa. Virtsahappojen pitoisuuden aletessa veressä, veri sulattaa kiteytyneitä happoja nopeammin, ja kun diatsepaamin saanti loppuu, munuaiset sulkeutuvat, happojen määrä veressä kohoaa ja niiden aiheuttamat oireet pahenevat voimakkaasti kunnes kohonnut happopitoisuus hidastaa sulamista ja oireet laskevat tasolle, joka on korkeampi, kuin ennen deatsepaamilääkitystä.

Diatsepaami siis poistaa kramppeja (ja deliriumia) aiheuttavia myrkkyjä kehosta ja lääkityksen lopettaminen aiheuttaa vastareaktion tämän prosessin häiriintyessä. Kyseinen myrkky on nimeltään 1,7 dimetyylivirtsahappo, jonka pitoisuuden voi kyllä mitata verestä ja virtsasta, mutta jota ei mitata, koska se ei sovi lääkepolitiikkaan. Eli diatsepaamin käytölle löytyy tieteelliset perusteet, mutta niitä ei käytetä poliittisista syistä.

Lisää tietoa löytyy blogistani qmies.blogspot.fi

intereeestiing. :astonished:

Kuulostaa bullshitiltä, mutta olen nyt liian väsynt (juuri herännyt) esittääkseni vahvempia argumentteja. Täytyy muistaa, että elimistöön kertyy kaiken näköistä tavaraa, mutta onko niillä farmakologista vaikutusta onkin sitten eri asia.

Kaikki Bentsot aiheuttaa riippuvuutta.
Myös Kahvi aiheuttaa riippuvuutta.
Lihas ja kropan krampit ovat juuri niitä Bentsojen vierroitus oireita.
Sen kyllä ymmärtää viimeistään siinä vaiheessa kun kokokroppa kramppaa eikä pysty liikkumaan mihinkään. Ei edes lääkekaapille.

Tästä aiheesta voi olla mitä mieltä haluaa, mutta todellisuus on tämä; viimeinen lopetus seinään ei aiheuttanut minulle mitään kramppeja ylävartaloon ja niitä samoja kramppeja joita tuli alakroppaan minulla oli vuosia ennen Diapamin käytön aloittamista. Niiden kramppien takia juuri aloin käyttää ainetta. Totta helvetissä ne oireet palaavat takaisn, kun lopettaa lääkityksen. Kokeilepa lopettaa diabeetikolta insuliinin saanti ja katso kuinka käy.

Tämä bentsojen käyttö munuaisten verenkierron tehostajana ja kuona-aineiden poistajana on yksi osa kolmiosaista hoitoa, jolla alkoholistin viinanhimo katoaa parhaassa tapauksessa alle 24 tunnissa. Sama pätee moniin muihin riippuvuuksiin, sekä myös käyttäytymisriippuvuuteen, kuten pelaamiseen, uhkapeliin, nettiriippuvuuteen, seksiin jne…

Myös mielenterveysongelmat katoavat valtaosalla alle 24 tunnissa (kaksisuuntainen mielialahäiriö, masennus, ahdistuneisuus, paniikkihäiriö, sosiaalisten tilanteiden pelko jne). Kyllä. Homma on kokeiltu potilailla.

Mä en oikein vieläkään tajua tästä mitään. Lienenkö syönyt liikaa diatsepaamia ja luetun ymmärtämiseni on sen vuoksi heikkoa vai onko joku muu kenties syönyt sitä diatsepaamia liikaa :confused: ? Pitääkö tässä nyt syödä diatsepaamia, joka ei aiheuta riippuvuutta(Mistä sellaista saa? Kertokaa heti!), vai lopettaa kahvinjuonti vai syödä jotakin ruokaa vai mitä, häh?!?!

Kuulostaa vähän salaliittoteorialta, mutta enpä sen enempää sano kun ei riitä energia tällaseen ihmeelliseen vääntämiseen. :unamused:

Bs-detektori huutaa hoosiannaa…

Tää kahviteoria taitaa kaatua siihen, että diatsepaami aiheuttaa vieroitusoireita niilläkin jotka eivät ole kahvia koskaan juoneetkaan. Kahviton väestönosa kärsii myös mielenterveysongelmista ja riippuvuuksista siinä missä kahvia juovakin.

Ei ole kysymys kahvista vaan kofeiinista. En ole löytänyt mistään tilastoa, joka kertoo kuinka suuri osa mielenterveysongelmaisista ei ole koskaan eläissään käyttänyt kofeiinia. Sen sijaan löytyy kyllä useita tutkimuksia, jotka sanovat kofeiinin aiheuttavan niitä melko suurelle osalle käyttäjistä. En ole tosin väittänytkään, että kofeiini on ainoa aiheuttaja, se on vain ylivoimaisesti yleisin.

Jos mä nyt ymmärsin oikein, niin kofeiini = ahdistuksen aiheuttaja ja diatsepaami = ahdistuksen poistaja. Näinhän se menee varmaan suurimmalla osalla ihmisistä, toiset on vaan enemmän tai vähemmän herkkiä em. aineille, etenkin kofeiinille. 6mg per päivä on myös sen verran pieni annos diatsepaamia ettei siitä varmaan niitä fyysisiä oireita, ainakaan kovin pahoja, tulekaan vaikka sen lopettaisi seinään. Noihin em. tutkimuksiin ois kyllä ihan kiva saada linkkiä, noi munuaisläpät meni kyllä nyt vähän ohisektoriin… :unamused:

Ymmärsit melkein oikein. Kofeiinin aineenvaihduntatuote, joka kertyy kehoon, aiheuttaa ahdistusta ym mielenterveysongelmia. Diatsepaami poistaa verenkierrosta tätä ahdistusta aiheuttavaa virtsahappoa.

Tämä kofeiinin virtsahappo supistaa munuaisten verisuonia, jolloin munuaiset eivät pysty poistamaan ko. myrkkyä verenkierrosta virtsaan.

Diatsepaami rentouttaa munuaisten verisuoniston, jolloin ko. myrkyt alkavat poistua verenkierrosta, ja niiden aiheuttamat oireet (kuten esim, ahdistuneisuus, alkoholismi, paniikkihäiriö, lihaskireys ja -krampit jne) helpottavat.

Jos ko. myrkyn poistaminen verenkierrosta toteutetaan hyvin nopeasti ja voimallisesti yhdessä kofeiinin käytön lopettamisen kanssa, poistuvat sen aiheuttamat oireet yleensä alle 24 tunnissa, ja pysyvät poissa 2-3 vrk. Jos hoitoa jatketaan, oireet pysyvät poissa.

Blogistani löytyy myös linkkejä, tosin homman opiskeluun voi mennä helposti viikkoja koska pelkästään kofeiinin farmakokinetiikan selostus viitteineen ei välttämättä riitä ellei ole perillä lääketieteestä hiukan laajemminkin, kun taas homman kokeileminen käytännössä tapahtuu vuorokaudessa ja tieto tulee omasta kropasta oikeana tietona aivan eri tavalla, kuin lukemalla vajavaisella tieto- ja kokemuspohjalla tieteellisiä tutkimuksia.

Käytin tätä lääketieteellistä perustelua asuessani Hollannissa, kun lääkäri alkoi ihmettelemään Diapam-reseptiäni. Groningenin yliopiston keskussairaalan lääkäri joutui toteamaan, että veri- ja virtsanäytteiden, sekä muiden havaintojen, sekä subjektiivisten oireiden perusteella Diapam on minulle lääketieteellisesti oikea lääke, eikä sitä voida kieltää minulta lääkepolitiikkaan vedoten. Hollannissa on sama amerikkalainen lääkepolitiikka, kuin Suomessakin ja sitä toteutetaan myös aivan yhtä tiukkapipoisesti. Italiassa asia selvisi viiden minuutin selityksellä, eikä siellä ollut mitään ongelmaa reseptien kanssa. Tällä perusteella saan edelleen lääkettä Suomessa, vaikka siitä joutuu välillä luennoimaan lääkäreille ja latomaan pöytään tieteellisiä tutkimuksia ja labratuloksia.

Mikäli lääkäri edelleen nikottelee, asia on helppo tutkia. Otetaan veri- ja virtsanäyte ennen Diapamia, ja kahden virtsauskerran yhteydessä lääkkeen oton jälkeen. Jos veren virtsahappopitoisuus laskee virtsan ph:n kanssa, munuaistesi verenkierto on estynyt ja voit vaatia munuaisten verenkierron radiografista tutkimusta siten, että tutkimuksen aikana annetaan suoneen diatsepaamia ja todetaan lääkkeen vaikutus munuaisten verisuonistoon.

Korkea veren virtsahappopitoisuus ja virtsan ph kertovat, että munuaiset eivät kykene erittämään virtsahappoja verestä virtsaan, ja ainoa syy voi olla munuaisten verisuoniston supistuminen ja verenkierron estyminen joka voi aiheuttaa nekroosia pidemmän päälle.

Tässä on täydet tieteelliset perusteet diatsepaamille. Mikäli lääkäri kieltäytyy, alat väsäämään heti kantelua hoitovirheestä, heitteillejätöstä ja vakavan ruumiinvamman tai hengenvaaran aiheuttamisesta.

:laughing:

^ No varmasti alan väsäämään kantelua tuossa vaiheessa. Olenhan niin pahasti riippuvainen diatsepaamista(yleensä bentsodiatsepiineista), että kyseisen lääkityksen lopettaminen voisi todella aiheuttaa mulle hengenvaaran :wink: :stuck_out_tongue: .

No ei jää qmieheltä respa saamatta kun menee vonkuun pameja :mrgreen:
Vai jaksaako kukaan lekuri alkaa vänkäämään aiheesta, veikkaampa että on aika paljon helpompi kirjoittaa se respa…

Qmiehen blogissa väitetään muun muassa, että myös alkoholin fyysiset vieroitusoireet johtuvat todellisuudessa kahvista elimistöön kasaantuneiden myrkkyjen “sulamisesta”… Mitenhän tuo teoria kestää sen havainnon, että diatsepaami ja alkoholi aiheuttavat mitattavissa olevia vieroitusoireita myös koe-eläimillä, jotka eivät takuulla nauti kofeiinia kertaakaan elämänsä aikana. :unamused:

Mitä järkeä on ruveta spekuloimaan eläinkokeilla tässä yhteydessä, kun tuon minun hoitoporotokollani tehoaa 24 tunnissa, ja sen tulokset ovat mitattavissa tieteellisesti? Kokeile, äläkä lässytä läpiä päähäsi.

Miten tuohon sinun esitykseesi pitäisi suhtautua, kun diatsepaamia on käytetty 60-luvulta asti ehkäisemään alkoholivieroituksen yhteydessä esiintyviä kramppeja ja deliriumia?

Minähän olen käynyt nämä kaikki läpi, vieläpä useamman kerran ja tarkkaillut tietoisesti oireita, koska olen lukenut lääketiedettä vuodesta -75 lähtien ja työskennellyt päihdehuollossa. Tällä hetkellä autan muita paranemaan neuvoillani. Niinpä, joillakin on todella järkeä kokeilla ennen kuin alkavat keuhkoamaan, että puhun paskaa. Kiitollista palautetta tulee aina silloin, tällöin.

^ :laughing: :laughing:

Ei hitto, nyt mä tarvitsen kyllä pari Pamia ja ison mukillisen kahvia.

Edelleen odotan linkkejä niihin tutkimuksiin. Tokihan diatsepaami - kuten mikä tahansa rauhoittava lääke - jeesaa myös fysiologisiin vaivoihin kuten kramppeihin ja kouristuksiin, mutta en ihan nyt näe yhteyttä kofeiinin ja munuaisongelmien välillä, olettaen siis että kofeiinia ei ole vedetty vuosikausia jotain 2 grammaa päivässä eli n. 20 kahvikupillista? :unamused:

qmies on hyvis. :smiley: joo vaikuttaa kyl liirumlaarumilt.