ahdistusoireet

Moi.

Olisin kysellyt ovatko muut huomanneet alkoholinkäytön vähentämisen aiheuttaneen ahdistusoireita minkä verran?
Jos itsestäni kertoisin niin olen 33-v ja juomiseni ei ole ollut kovinkaan pahasti humalahakuista, mutta siltikin kiinnitin huomiota oluen tissutteluun eräänä päivänä. Aikoinaan enemmänkin tullut harrastettua tuota humalahakuista juomista malliin kerran viikossa, jota kestikin ajalla 18-30 v, määränä mäyräkoira. Silloin tällöin arkisin muutama olut saunan päälle. Ikinä kuitenkaan en ole kahta päivää peräjälkeen juonut johtuen siitä, että saan niin mojovan krapulan aina, että ei tulisi mieleenkään juoda seuraavana päivänä :slight_smile: Nyt viimeisinä vuosina varsinaiset kännit ovat vähentyneet, asteelle neljä kertaa vuodessa, mutta muuten huomasin, että saunaoluet alkoivat kuulua useammin repertuaariin. Tuli aina ostettua sixpäkki, ei sen enempää, mutta taas kahden päivän päästä tuli ostettua muutama puolen litran tölkki ja näin edespäin. Viime vuoden lopulla oli vaihe jolloin jopa saatoin käydä ostamassa alkosta pikkupullon viskiä ja ajattelin, että otan siitä yhden napsun, mutta toisin kävi ja saattoi kaikki mennä 2 desin pullosta muutaman puolen litran oluen päälle. Tätä alkoi jatkumaan useammin, malliin kerran viikkoon kolmen kuukauden ajan joten vähensin siinä kulutusta ja unohdin viskinapsut ja pidättäydyin enää “saunaoluissa”. Niitä saattoi kuitenkin mennä aina vapailla joka toinen päivä noin 2-3 isoa tölkkiä. Nyt olen entisestään karsinut oluen käyttöä ja on tullut jo jonkin aikaa pirunmoisia ahdistusoireita, jotka ovat menneet ohi ja taas tulleet uudestaan vaihtelevalla tahdilla. Mites ulkopuolisin silmin tuo vaikuttaa, voiko johtua siitä, että olen tuon pienimuotoisen tissuttelun vähentänyt siihen, että en enää ole juonut kuin yhden saunaoluen saunan päälle. Eräs viikko "jouduin juomaan kolmena päivänä ei perätysten kolme isoa tölkkiä olutta ja olin huomaavinani ettei silloin kyllä käynyt mielessänikään ahdistukset ym. Näistä pari päivää niin silloin taas oli mielessä tukalat oltavat. Tuon tissuttelun lisäksi olen jättänyt kolme kuukautta takaperin tupakan pois, jota ennätin polttaa 15 vuotta, joten olisiko tullut liikaa karsittua liian nopeasti noita nautintoaineita pois :smiley: Itse vain olen yllättynyt siitä miten vahvoja ahdistuoireita on tullut ja olen kyllä huomannut, että kaipaan sixpäkkiä aika useasti vaikka sitä en ole ostanutkaan vaan olen tyytynyt ykkösolueen.

Ne ovat mitä todennäköisemmin alkoholin vieroitusoireita. Oletko koskaan miettinyt, että lopettaisit kokonaan? Nuo vieroitusoireet ovat nimittäin aika huolestuttava merkki siitä, että aivosi ovat tottuneet saamaan säännöllisesti alkoholia ja sopeuttaneet välittäjäainetuotantonsa sen mukaan.

Itse olen ollut juomatta kolme ja puoli kuukautta ja koin aivan kammottavan ahdistusvaiheen, joka kesti noin kuukauden sillä välillä, kun olin ollut kuukauden juomatta-kaksi kuukautta juomatta. Olin siis melkein lataamon tarpeessa, oikeasti aivan kammottava olo. Se helpottui sen 9 viikon juomattomuuden jälkeen, ja nyt olen onnellisempi, kuin olen ollut moneen vuoteen. Alkoholi on hermomyrkky, se on huumausaine. Siksi siitä tulee myös vieroitusoireita, joillakin toki aivan vähäisiä ja joillakin paljon pahempia, riippuen siitäkin kuinka kauan ja paljon on juonut ja kuinka herkkä on aivokemian muutosten suhteen. Mulla on toki herkkyyttäkin ahdistukseen yms., enkä voi tietenkään tietää, vaikka ikävät olotilat palaisivatkin vielä, mutta juomalla en ainakaan aio asiaa enää pahentaa.

Mua jäi mietityttämään miten usein sinä käyt saunassa. :unamused: Ja ovatko nuo saunaoluet tätä nykyä siis vain niitä ykkösoluita? Tuskin…?

Mitä tarkoittaa “muutama puolen litran olut”? Ja mitä tarkoittaa “ja näin edespäin”?

En ehkä olisi siitä niin huolissani että saatoit juoda kokonaista 2desiä viskiä, kuin noista viattomista saunaoluista. Ja miten usein sä käyt tosiaan saunassa? Koko ajan sauna päällä…? :unamused: No eivais… :laughing: Mutta uskotko oluiden olevan jotekin ei-niin alkoholia, ja vain viski ja muut väkevät ovat sitä varsinaista viinaa?

Olen saman ikäinen kuin sinä, ja nainen, ja oma ongelmani ovat juuri nämä puolen litran oluet ja lonkerot (sekä viini, kuoharit). Minä juon hyvin harvoin väkeviä, mutta olen pitänyt itseäni alko- ongelmaisena jo vuosia. Minä lasken neljän puolen litran oluen tuoman humalan jo känniksi. Siksi toi “varsinainen känni neljä kertaa vuodessa” kuulostaa huvittavalta kun samalla kerroit juoneesi puolen litran oluita “muutaman” n. joka toinen pvä.

Mä en pidä omaa samantyyppistä tissuttelua pienimuotoisena. Minä lasken sen jo ongelmalliseksi tissutteluksi, koska sehän on jo ainakin semikänni about joka toinen päivä. En tosin tiedä oletko mies vai nainen.

Minä saan ahdistusoireita lähes joka kerta kun olen juonut vaikkapa sellaiset 5 puolen litran olutta. Tämä ahdistus kulminoituu yleensä nimenomaan seuraavaan aamuun, krapulaan tai semikrapulaan. Muita ns. alkoholin “vieroitusoireiksi” laskemiani ahdistuksia alan saada vasta neljän päivän juomattomuuden jälkeen jolloin yleensä juon taas lisää “muutaman”.

Miten olet karsinut oluen käyttöä? Eli meneeks sulla nykyään vain tuo yksi saunaolut ja that’s it? Ja tarkoititko että tuo yksi saunaolut on sitä ykkösolutta? En ihan saanut selvää että miten sinä ihan oikeasti tätä nykyä juot, ja miten olet siis vähentänyt, kun kerroit niin tehneesi. :unamused: Näin tissuttelijana ja aika herkästi fiilareilla reagoivana uskoisin että vaikka joisi vain yhden puolen litran oluen päivässä, mutta tekee sen joka ikinen päivä, sekin voi herkkän ihmisen fiilareihin vaikuttaa. Jos pystyt, kannattaa kokeilla vaikka parin viikonkin totaalijuomattomuutta ja miettiä sen jälkeen mikä ahdistus on noista viattomista saunaoluista johtuvaa ja mikä ei.

Kirjoittele ihmeessä lisää. Kiinnostaa lueskella muiden samanikäisten (naisten??) juttuja.

:smiley:

PÄIHDELINKISTÄ: Alkoholi ja muut päihteet vaikuttavat ahdistus- ja pelko-oireisiin kahdensuuntaisesti. Toisaalta alkoholi eräänlaisena lääkkeenä lievittää pelko-oireita ja ahdistuneisuutta saaden ihmisen esimerkiksi menemään rohkeammin pelättäviin tilanteisiin. Tämä johtaa toisinaan alkoholin säännölliseen ja runsaaseen käyttöön; samalla alkoholin oireita lievittävä teho ajan mittaan huononee.

Toisaalta taas alkoholin ja muiden päihteiden käyttö on eräs niistä elimistön rasitustekijöistä, jotka edesauttavat elimistöä herkistymään ja tuottamaan liian voimakkaita ahdistus- ja pelkotuntemuksia. Etenkin paniikkikohtausten taustalla on usein pitempään jatkunut alkoholinkäyttö ja sen tuottama krapula- ja vieroitustila. Paniikkioireita ja alkoholin vieroitusoireita on itse asiassa joskus vaikea erottaa toisistaan.

:laughing: No mutta onneks meillä on täällä teitä “asiantuntijoita” valistamassa suuria totuuksia päihde"sairauksista".

Fräulein O : Hienoa tuo sinun 1,5 v kestänyt raittiutesi. Sinulla onkin sitten jo “ammattitaitoa” opastaa ja ohjata meitä ummikoita.
Minä olen tainnut ymmärtää väärin tämän plinkin tarkoituksen. Luulin, että tämä on jonkinlainen vertaistukipalsta.

No älkäähän nyt seinille hyppikö. Tarkoitukseni ei ollut ärsyttää :smiley: Kyllä täällä on käynyt silloin tällöiin muutama ihminen kääntymässä ja ihmettelemässä, että juominen on tuonut ehkä sitä ja tätä vaivaa…Johtuuko tosiaankin alkoholista ja että pitäiskö vähentää?? …Mainitsin tuossa sanan KÄÄNTYMÄSSÄ, siis näpyttämässä tänne muutamia viestejä ennen poistumista foorumilta. Kyllä sitä tietoakin kannattaa tuon vertaistuen lisäksi etsiä.

Jep,minä ainakin tunnistan nuo ahdistuskohtaukset…

vuosi sitten vielä meni olutta 4-6 päivänä viikossa…viikolla yleensä pari ja viikonloppuna enemmän…
siitä lähdin vähentämään ja nyt tulos on se että viikolla en juo, ja viikolla ei juurikaan tule niitä ahdistuskohtauksia…mutta nyt ne tulee viikonloppuna jos yritän olla juomatta…
viime viikonloppuna se tuntui oikein fyysisenä pahoinvointina, tai siis sellaisena puristuksena sisuskaluissa… :imp:

Olin 30v. kun mun alkoi sama meininki.Ihan samanlanen olin. Sitten meni alkoholismiksi. Se, että kirjoitat tänne tuosta ja kysyt edes kertoo jo, että sinulla on ongelma. Tunnusta se ja vähennä herrasen kyytiä. Usko mua. Testaapa miksi juot? Osta hyviä alkoholittomia mitä nykyään on kaupan hyllyt täynnä joissaon vahva maku. Ota saunaan mukaan ja juo niitä. Ja hups…kumpaa tekee mieli. No sitä ykköstä kun siinä on alkoholia ja siitä tulee parempi olo vaikka maussa ei ole niin älytöntä eroa. Yhdellä työ reissulla ostin ykköstä korin ja vedin sen. Kyllä sekin rauhottaa.
Ja kyllä tulee ahdistusoireita ihan kaljastakin, ei tietenkään kaikilla mutta alkoholismiin taipuvaisilla. Mulla meni siihen, että vedin aina Pe ja La. Korikaupalla kaljaa. Kauppareissulla pubin kautta. Ruokaa laittaessa pari. Sitten saunassa ja baariin. Su sitten vaikka pari-kolme-neljä. No voihan sitä Keskiviikon kunniaksi. On ihmisiä joille se on ihan ok. Mutta mulla rupes MA päivällä töissä tärisyttään…ja suuta kuivaan ja…hups…teki kaljaa mieli. Eikun ravintolaan Töölössä “syömään” ja samalla nopeesti stobe. Siitä se lähti. Väkeviä sillon tällön. RIntaarupes painaan ja se lähti kun sai olutta. Kyllä kaljallakin sai muistin meneen. Osa jengistä ei koe mitään ja sellaisiakin tunne. Baarissa tappiin asti ja aamulla töihin silmät kirkkaina. Kaikki vaan ei ole sellaisia.

Olin 30v. kun mulla alkoi sama meininki.Ihan samanlanen olin. Sitten meni alkoholismiksi. Se, että kirjoitat tänne tuosta ja kysyt edes kertoo jo, että sinulla on ongelma. Tunnusta se ja vähennä herrasen kyytiä. Usko mua. Testaapa miksi juot? Osta hyviä alkoholittomia mitä nykyään on kaupan hyllyt täynnä joissaon vahva maku. Ota saunaan mukaan ja juo niitä. Ja hups…kumpaa tekee mieli. No sitä ykköstä kun siinä on alkoholia ja siitä tulee parempi olo vaikka maussa ei ole niin älytöntä eroa. Yhdellä työ reissulla ostin ykköstä korin ja vedin sen. Kyllä sekin rauhottaa.
Ja kyllä tulee ahdistusoireita ihan kaljastakin, ei tietenkään kaikilla mutta alkoholismiin taipuvaisilla. Mulla meni siihen, että vedin aina Pe ja La. Korikaupalla kaljaa. Kauppareissulla pubin kautta. Ruokaa laittaessa pari. Sitten saunassa ja baariin. Su sitten vaikka pari-kolme-neljä. No voihan sitä Keskiviikon kunniaksi. On ihmisiä joille se on ihan ok. Mutta mulla rupes MA päivällä töissä tärisyttään…ja suuta kuivaan ja…hups…teki kaljaa mieli. Eikun ravintolaan Töölössä “syömään” ja samalla nopeesti stobe. Siitä se lähti. Väkeviä sillon tällön. RIntaarupes painaan ja se lähti kun sai olutta. Kyllä kaljallakin sai muistin meneen. Osa jengistä ei koe mitään ja sellaisiakin tunnen. Baarissa tappiin asti ja aamulla töihin silmät kirkkaina. Kaikki vaan ei ole sellaisia.

Alkoholin vähentäminen ei aiheuta ahdistusta, päinvastoin. Tietysti silloin jos promilleja on koko ajan veressä ja lopettaa juomisen, niin alussahan toki on ahdistusta ja vaikka mitä, mutta ajan kanssa ne olot siitä helpottaa jos pystyy olemaan huikatta.

käy vaikka lukeen alkoholin vieroitusoireet, siellä lukee selkeästi että ahdistus saattaa kestää jopa viikkoja…ja se kyseinen ahdistus usein aiheuttaa retkahduksia…

Etkö osaa Nicky lukea? Vai luitko jotenkin väärin?
Eikä minun tarvitse käydä mitään sivuja katsomassa, itse olen ahdistukseni kärsinyt ajat sitten.

Ai mut sä tarkoitatkin varmaan että ahdistus on syy juoda lisää viinaa, että ahdistus helpottaa? :open_mouth:

sinä kirjoitit että: alkoholin vähentäminen ei aiheuta ahdistusta. Tietysti silloin jos promilleja on koko ajan veressä ja lopettaa juomisen :open_mouth:

meinasitko siis että kestää viikkoja että ne promillet häviää? :unamused:

Mä en nyt tajua enkä jaksa edes ruveta miettimään mitä sä ajat takaa, mutta se on ihan selvä että juominen aiheuttaa ahdistusta ja ahdistus helpottaa kun lopettaa juomisen.
Mikä tässä on epäselvää?

:laughing:

no ei se mene noin…juomisen lopettaminen aiheuttaa monelle ahdistusta…

Pitkään kestäneen runsaan alkoholin käytön jälkeiset vieroitusoireet – kuten ahdistuneisuus, unettomuus ja ärtyneisyys – voivat kestää jopa viikkoja alkoholinkäytön lopettamisen jälkeen.

lähteenä terveyskirjasto.

Olen ollut kaksi vuotta raittiina ja käynyt kyllä läpi vieroitusoireet.
Jatka sinä vain ahdistuksen helpottamista juomalla :wink:

ja kaikki muut kokee asiat samalla tavalla kun sinä? taidat nyt luulla itsestäsi vähän liikoja :laughing:

tuollainen on muuten todella raivostuttavaa, kuvitellaan tietävänsä aivan kaikki ja juuri se sinun tapa on ainoa oikea tapa, ja kukaan ei voi tuntea muita asioita kuin mitä sinä olet tuntenut… :unamused:
ilmeisesti kaikki lääkärit on väärässä koska SINÄ sanot että se ahdistus loppuu heti kun lakkaa juomasta :laughing: