Ahdistaa

Moi.

Eipä ole helppo tulla tälle epämukavuusalueelle, mutta tulin nyt kuitenkin. En ole rapajuoppo, enkä juo viikolla, mutta viikonloppuisin maistuu olut kotioloissa iltaisin liiankin hyvin ja tämä on kyllä ruvennut ahdistamaan. Päätöksiä tulee joka viikonlopun jälkeen etteen ensi viikonloppuna ota mitään, mutta aina se salkku on kotona. Asia ei vaivaa ketään muuta kuin minua, avopuolisoni ei juurikaan juo ja ei tästä tissuttelusta mitään sano. Baarissa olin viimevuonna 2 kertaa, joten sekään ei ole ongelma. Töitä teen paljon, oikeastaan kahta, mutta ei siitä sen enempää. Jotenkin vaan tuntuu, että nyt on mittari täynnä ja tarvitsisi ottaa tauko koko hommasta, vai onko tässä mitään ongelmaa… Nuorempana tuli kyllä juhlittua pidemmän kaavan kautta baareissa aina viikonloppuisin molemmat päivät, mutta nyt kun on lapsia ja kaikkea muuta, niin ei sitä viitti aina sinne lähteä. Lasten nähdessä en juuri ota olutta, poikkeuksena tänään, kun katselin Suomen matsia! Upeeta nuoret leijonat! En oikein ymmärrä itsekkään mikä tässä oikeastaan mättää, kai se mittari on vaan tullut sitten täydeksi, mutta miten tästä tissuttelusta oikeastaan pääsee irti? Mihinkään tipattomaan tammikuuhun en todellakaan usko, siinä siirretään vain ryyppäämistä helmikuulle…

Täällä voi kirjoitella tuntemattomana, niin se epämukavuus ei niin pahasti pitemmän päälle vaivaa. Joskus se helpottaa, kun saa puhuttua tai kirjoitettua mieltä painavia asioita.

Kannattaa vähentää juomista tai pitää taukoja, jos juominen on alkanut vaivaamaan.

Muistan ajan jolloin otin viinaksia vain ja ainoastaan perjantaina, lauantaina tai sunnuntaina, mutta ei mitään muina päivinä. Siitä se sitten lähti leviämään muillekin päiville. Helposti lähtikin.

Takaisin turvalliselle vesille viepi reitti samaa polkua pitkin jota vaarallisille on liikuttu. Ehdotan että ryhdyt pitämään ensin maanantain tipatonta, sitten tiistain ja lopulta ke ja to. Viikonloppuna saa sitten ottaa sen mitä ns. Normaali kansalainen ottaa.

Huom! Tärkeää on että kotonaan ei jemmaa mitään alkoholipitoista tipattomina päivinä.

Tuo että mainitsit, että sinua on alkanut ahdistaan niin kertoo jo selkeesti että asialle kannattaa tehdä jotain. Pahemmaksihan se ahdistus menee, jos jatkaa samaa oravanpyörää. En tiedä auttaako, mutta kannattaa kokeilla sitä että suunnittelet etukäteen ohjelmaa viikonlopulle? Vaikka perheen kanssa jonnekin viettämään aikaa, joku uusi harrastus yms.

Omalla kohdallani ainakin auttoi, kun tein selkeen listan että mitä nyt sitten teen tulevana viikonloppuna. Viikolla kun koulu pitää sen juomisen kurissa (sillon kun olin työtön niin join viikollakin), niin viikonloppuna pitää olla myös jotain mikä on motivoivaa.

Kun pääsee sen ekan askeleen, eli vaikka sen yhdenkin viikonlopun selvinpäin niin sen huomaa kyllä olossa. Itse olin viime viikonlopun selvinpäin vaikka houkutus oli suuri lähteä juomaan, mutta selvisin ja mieliala koheni kyllä huomattavasti. Minullakin kyllä tulee noita, että lupaa ja vannoo itselle olla selvinpäin tulevan viikonlopun ja sitten se tunne kun herääkin jostain krapulasta ja ärsyttää, mutta kun kerää niitä kokemuksia että on myös selvinkinpäin niin sekin on jo jotain.

Itselläni toimi hyvin myös kun ei suunnitellut mitään isoja muutoksia, että nyt olen vuoden juomatta vaan että iloitsi jo siitä että on sen yhdenkin viikonlopun. Sitten voi kokeilla vaikka kahtakin viikonloppua olla selvinpäin jne. Yksi askel taaksepäin ja kaksi eteenpäin. :slight_smile: Tsemppiä!