Aika lailla vuosi sitten kirjoittelin tänne ensimmäistä kertaa, vielä Me Vähentäjät -ryhmän alle. Silloin kait kuvittelin, että homman saa hanskaan kun vaan annosmäärät ja juomiskerrat vähenee. Arvatakin saattaa, että kehitys oli juuri sinne toiseen suuntaan. Kesällä sain itsestäni sen verran irti, että hakeuduin yksityisen päihdeterapeutin vastaanotolle. Heti alkuun oli mahtava, peräti seitsemän viikon selvä jakso, jonka jälkeen oli paluu arkeen (eli melkein päivittäiseen juomiseen). Nyt taas raittiina, tänään tuli viikko täyteen.
Viime kerralla terapeutti pisti aika tiukoille ja hyvä niin. Listasimme asioita, jotka (vielä) ovat elämässäni hyvin. Niitä oli oikeasti paljon (kiva koti, mielenkiintoinen työ ja hyvin etenevä ura, hyvä parisuhde, perhe ja muut läheiset). Terapeutti kysyi, että mikä niistä mun pitää menettää, että olen käynyt tarpeeksi pohjalla haluakseni lopettaa juominen.
Oli puhetta laitosjaksosta ja Antabuksesta. Molemmat hirvittää, laitosjakso luonnollisesti enemmän. Vaikka sen jakson voisi jotenkin sijoittaa vaikkapa loma-aikaan (niin, että ei tarvitse töissä kertoa), niin pakko tästä juomisesta olisi kertoa rehellisesti läheisille. Jotain tietävät, mutta eivät tietenkään koko kauheutta. Häpeä on vielä liian suuri. Ja kyllä tällä kertomattomuudella suojelen myös sitä riippuvuutta. Antabusta olen joskus aiemminkin käyttänyt tovin ja ei siitä huonoja kokemuksia ole. Ehkä on vaan paljon epärationaalisia pelkoja siitä, että joku itsestä riippumaton asia laukaisee reaktion väärässä paikassa (eli töissä).
Maksakokeisiin (ilman lääkärin lähetettä) sain mentyä terapeutin kehotuksesta. Arvot olivat yllättävän ok ja yllättävää kyllä, se oli järkytys, suorastaan pettymys. Olin toivonut, että jumalaton kuolemanpelko olisi toiminut yhtenä motivaattorina tälle raitistumiselle. Eihän ne arvot toki kerro koko totuutta siitä, mitä kaikkea vahinkoa olen jo aiheuttanut itselleni juomisella. Haima tuskin voi kovin kaksisesti ja kakkostyypin diabetes voi puhjeta koska vain (ylipainoakin on reilusti tämän riippuvuuden lisäksi).
Toivon, että tällä kertaa jaksaisin kirjoitella tänne useammin. Yhtä avoimesti ja rehellisesti kuin nyt tämän tekstin kirjoittelin. Päässä liikkuu koko ajan ajatuksia ja tuntemuksia tuhatta ja sataa eikä niitä pääse purkamaan terapiaan kuin tietyin väliajoin. Ehkäpä tämä olisi hyvä paikka sille purkamiselle.
Ihanaa kun kello on jo noin paljon ja tämäkin päivä oli raitis päivä.