Hei,
olen yli kolmikymppinen ja molemmat vanhempani ovat alkoholisteja. Itsellänikin on nuorempana ollut ongelmia alkoholin kanssa, mutta nyt perheen perustamisen myötä oma tilanteeni on hyvä. Tuntuu, että olisin valmis liittymään mukaan johonkin ryhmään saadakseni hieman etäisyyttä näihin suonsilmäkkeisiin, joissa parisenkymmentä vuotta on rämmitty. Mikä ero on AAL:lla ja Al-Anonilla? Kumpi niistä sopisi paremmin?
Hei Suopursu,
Kumpikin, AAL ja AL-Anon käyttävät 12 askeleen ohjelmaa. Painotukset ovat erilaiset. AL-Anonilla on suurempana yhteisönä enemmän voimavaroja. Se julkaisee myös suomenkielistä kirjallisuutta. AAL on tarkoitettu aikuislapsille, kun taas Al-Anon kaikille alkoholistien läheisille.
On mahdoton sanoa, kumpi on sinulle parempi vaihtoehto. Se selviää kokeilemalla. Mikään ei estä mene kumpaankin eikä siirtymästä toisesta toiseen.
Terveisin
M. Al-Anonin jäsen
Minusta Al-Anonin 12 askelta tms. kuulostaa epäilyttävän uskonnolliselta. Miksi jokin korkeampi voima pitää sotkea tähän. LAINAUS:
“Toinen askel
Opimme uskomaan, että joku itseämme suurempi voima voisi palauttaa terveytemme.
Kolmas askel
Päätimme luovuttaa tahtomme ja elämämme Jumalan huomaan - sellaisena kuin Hänet käsitimme.
Kuudes askel
Olimme täysin valmiit antamaan Jumalan poistaa kaikki nämä luonteemme heikkoudet.
Seitsemäs askel
Nöyrästi pyysimme Häntä poistamaan vajavuutemme.”
Anteeksi vain, mutta kuulostaa todella “hömpältä” ja pelottavaltakin uskonnolliselta lahkolta.
Kyllä ihminen itse voi muuttaa elämäänsä. Itse alkoholistiperheessä kasvaneena ei tulisi kyllä mieleenkään hakea apua tuolta.
Hei Inari,
Tuolla Kotikanavan toiselta sivulta löytyy pari vuotta sitten aloittamani viestiketju “Al-Anon tuo järkeä alkoholistien läheisten elämään”. Jos olet kiinnostunut niin sieltä löytyy “puolesta ja vastaan” -puheenvuoroja Al-Anonista. Useimmat epäilijät ovat ihmisiä, jotka eivät ole koskaan käyneet Al-Anonissa. Al-Anon-ryhmiä on Suomessa noin 140 ja maailmalla noin 24 000.
AA kuten Al-Anon käyttää myös 12 askeleen ohjelmaa. Kumpikin yhteisö on auttanut satoja tuhansia ihmisiä onnelliseen elämään. Haluankin painottaa, että Al-Anonissa jokainen saa uskoa tai olla uskomatta mihinkään Jumalaan tai aatteeseen. Ohjelmamme ei ole uskonnollinen, vaan hengellinen. Al-Anonin ainoa tarkoitus on auttaa alkoholistien läheisiä.
Jos olet saanut traumoja eläessäsi alkoholistin läheisyydessä, mielestäni sinun kannattaa käydä katsomassa AAL:ässä tai Al-Anonissa, ennen kuin päätät, ettei niistä kummastakaan voi olla sinulle mitään hyötyä. Saatat ollakin oikeassa, mutta sen voin vakuuttaa, että uskonnollinen lahko ei kumpikaan ola.
En tarkoita, etteikö joku voisi Al-anonista saada apua.
Mutta minusta tuo väite, että toiminta ei ole uskonnollista on kummallinen. Jumala isolla alkukirjaimella on minulle suomeksi kristinusko. Niin ja kyllä tuo ajatusmaailma on suoraan valtauskonnoista otettua.
Olen vain aika järkyttynyt, kun päihdelinkin mainostama, apua tarjoava järjestö kuulostaa noin paljon lahkolta. Toivottavasti apua tarvitsevat saavat apua myös muunlaisista ryhmistä, ettei tuo ole ainoa vaihtoehto.
Joo, mutta saatan käydä lukemassa sen viestiketjun.
Älä tee johtopäätöksiä, ellet ole ollut porukassa. Äläkä tee vielä muutaman käyntikerran jälkeenkään. Jos pyörit joukossa vaikka puolikin vuotta, opit ymmärtämään mitä arastelemasi “uskonnollisuus” käytännössä on.
Itse olen ollut Al-Anonissa 1½ vuotta. Sanat “Jumala” ja “Korkeampi Voima” olivan ensin minullekin uskonnollisuuteen viittaavaa (olen vahvasti ei-uskonnollinen) ja kuin “punainen vaate”. Nyt olen kuitenkin oppinut, että Korkeampi Voima on jokaiselle tasan se, mitä itse haluaa! Joillekisn se on Al-Anon (tai AA tai AAL) ryhmä, toisille se on luonto, toisille kristinuskonnollinen Jumala. Saan pitää Korkeimpana Voimanani vaikka kissaani! Itse en ole “henkilöinyt” KVta millään lailla, opettelen vasta luottamaan, että tämä auttaa. Ja kukaan ei tässä vertaistukiryhmässä pakota uskomaan mihinkään! Tärkeintä on nimenomaan vertaistuki, ei se, kuka mihinkin uskoo!
Kiitos omalle ryhmälleni tästä 1½ vuodesta ja suuresta avusta! Ihania ihmisiä ryhmä täynnä!
Jos olet alkoholistiperheen tai muuten toimimattoman perheen jäsen kannattaa ehdottomasti valita AAL koska siellä ymmärretään paremmin koko kuvaa mistä mihin on elämäsi kulkenut ja miten.
Al-Anonissa mielestäni painottuu enemmän alkoholistin puolisona tai läiheisosana oleminen joka ei välttämättä ole lainkaan sama asia kuin alkoholistiperheen aikuinen lapsi.
Joo kannattaa mennä AAL:n ja unohtaa Al-anon, siellä oikeasti vain keskittyvät juovan alkoholistin puolisoiden asioihin.
Mainostavat toki itseänsä kaikille sopivaksi “omaisille” mutta käymällä Al-anon ryhmässä huomaat mitä tarkoitan…
Eikä pidä enään paikkansa että vain heiltä löytyisi suomenkielistä materiaalia, sitä löytyy myös nykyään AAL:n puolelta.
Sikäli hassua että niin AA kuin Al-anon puhuvat ohjelmassaan alkoholismista koko perheen sairautena mutta eivät hyväksy Suomessa AAL tasavertaisena jäsenenä ns. päiville (valtakunnallinen tiedotusluonteinen tapahtuma esim. talvipäivät jne.) päivillä edustettuina kaikki muut 12 askeleen ryhmät mutta nämä omat “lapsensa” eivät saa osallistua… oletettavasti vaikea hyväksyä mitä nämä vanhemmat ovat lapsillensa aiheuttaneet ja pääsee helpoimalla kun kieltää.
-Tyyneyttä kaikille tasapuolisesti
Helsingissä Al-Anonillakin on alkoholistien aikuisille lapsille suunnattu ryhmä, joka kokoontuu sunnuntaisin. Minullekin uskonnollisuus on punainen vaate, mutta ajattelen että se juontaa juurensa AA:n ja Al-Anonin amerikkalaisiin syntyaikoihin eikä vastaa nykytilannetta. Minulle tärkeää on, että Al-Anon on virallisesti poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton ryhmä.
Olen käynyt sekä AAL:ssa että Al-Anonissa. Olen tarvinnut molempia eri asioihin toipumisessa. AAL:issa on helpompi puhua yksityiskohtaisista lapsuuden kokemuksista toisille saman kokeneille, ja niin ettei kukaan syyllisty totuudesta.
Al-Anonissa olen saanut tukea ihmissuhteiden uudelleen rakentamisessa ja jokapäiväisessä suhtautumisessa juoviin läheisiin.
Jos on vaikeuksia termien korkeampi voima tai jumala kanssa, kannattaa sovitella tilalle sellaisia sanoja kuin maailmankaikkeus tai luonnon järjestys - käsitteenhän saa nimenomaan määritellä itse. Minua ainakin hyödytti suuresti miettiä millaisena tätä maailmaa ja elämää itse hahmotan.
Toipumista kaikille!
Hei Juippi vaan,
Vastaan viestiisi näin kovin myöhässä. AAL:n läsnäolo AA:n päivillä riippuu siitä, missäpäin Suuomea päivät pidetään (eli järjestävät AA-ryhmät päättävät asiasta, koska ne ovat itsenäisiä). Viime kevään kevätpäivillä Dipolissa oli AAL-palaveri.
Käyn itse Helsingin Ruoholahden Al-Anon-ryhmässä. Sen jäsenistä ainakin puolet on aikuislapsia. Osa heistä käy myös AAL:ryhmissä. Al-Anonissa vain Al-Anonin maailmanpalvelukokouksen hyväksymää kirjallisuutta. AAL:ryhmissä taas käytetään heidän kirjallisuuttaan.