AA-ryhmässä ulkomailla?

Varmaan moni ollut myös ulkomailla ryhmässä vaikka ei välttämättä ymmärräkään mitä puhutaan, mutta hengessä mukana. Mua kiinnostaisi luult maailman pohjoisin AA-ryhmä, Hammerfestin AA-ryhmä joka on Hammerfestin kirkon tornissa=) Kiinnostaisi myös viim, ensikesänä lähteä matkaan pohjoiseen ja vierailla lapin ryhmissä=)

Mulla oli kesäkuussa tilaisuus vierailla yhdessä suomalaisessa ryhmässä. Siis minulle ulkomaalaisessa. Sama meininki kun muuallakin. En tiedä, menisinkö ainakaan vakaumuksesta toista kertaa.
Valitettavasti en ehtinyt tutustua aikanaan paremmin yhteen Espanjassa olevaan saksankieliseen ryhmään. Se jäi mieleeni aika rennolta vaikuttavalta.
Oli ryhmistä mitä mieltä tahansa, en sulje sellaistakaan mahdollisuutta pois, että vieraaseen paikkaan mennessäni ottaisin yhteyttä. Tiedän tarkkaan mitä on vastassa ja saatan löytää ihan hyviäkin tyyppejä noitten riveistä. Itse tosin koputtelen ensin seurakuntien ovia. Tutustumismielessä ja jollain lailla aatteen kannattajana. Ei mihinkään tarvitse sitoutua, tuleepahan nähtyä. Ja tsekattua sovitaanko yhteen.

Ei ole tullut kovin pohjoisessa käytyä. Pohjoisin paikka maailmassa jossa olen käynyt, on Oulu. :slight_smile: Enkä sielläkään ole käynyt AA:ssa mutta ABC:ssä saatoimme käydä.

Intiassa Goalla oon käynyt kolmessa ryhmässä, mutta niistä oon kertonut jo moneen kertaan. Andantelle voisi mainita, että AA löytyy usein maailmalla samasta osoitteesta kuin seurakunta, siis niinku fyysisesti.
Esim. Goan Calangutessa AA-kokoontui paikallisessa kappelissa, ja Arporassa puolestaan paikkana oli joku ihme nunnakoulu tms. Siellä ei kyllä näkynyt kuin yksi nunna, ja AA:laisiakin oli vain kuusi kappaletta, mutta meillä oli mukavaa villiintyneessä puutarhassa taivasalla pidetyssä sessiossa.

Mapusassa tapahtu sitten tosiaan tämä Kalevin mainitsema juttu, että eräs paikallinen tummapintainen ukkeli piti heti paverin alussa suoraan minulle suunnatun pitkän pälinän, josta en tajunnut sanaakaan mutta nyökkäilin ihan kärryillä olevan näkösenä.
Viimeiset sanat kauhukseni tajusin, ja ne oli jotenkin että “Please come here and share!”, eli kutsu kävi luokan eteen änkyttämään jotain viksua ihan kylmiltään ja valmistautumatta. :open_mouth: Yleinen käytäntö kai siellä, että puheenvuorot pidetään seisten kerholaisten edessä, kuin jotain esitelmää pitäisi.

Back to Calangute: tapasin yhden tosi kivan britti-syntyisen naisen, joka antoi mulle puh. numeronsa joka on mulla puhelimen muistissa vieläkin; ikäänkuin matkamuistona. Vaikken mä sille ikinä oo soittanu enkä txtannu.

Ehkä hieman yllättävää, että Goan AA:ssa valtaosa jäsenistä on juuriltaan paikallisia, tummaihoisia natiiveja, ja vähemmistö valkoisia länkkäreitä, joita kyllä on paljon siellä sekä asumassa että tietenkin turistiloimassa.

Katolinen kulttuuri on salliva ja liberaali päihteiden suhteen, ja seuraukset näkyy. Viina virtaa ja alkoholiongelmat on tosi yleisiä.

Jeps, tiedän mainitsemasi yhteyden kerhojen ja kirkkojen välillä. Pisti muuten miettimään tuo katolilaisten liberaali asenne viinaan. Asun katolilaisvoittoisella alueella evankelilaisessa enklaavissa. Oikeastaan en ikinä ole pohtinut onko uskonto niin merkittävä tekijä alkoholinkäytössä kuin kulttuuriympäristö. Poikkeuksena tietenkin islami.
Merkitystä katolilaisuudella on toki Caritaksen päihdetyön puitteissa. Organisaatio on erittäin hyvä ja asiantunteva- paikkakunnallani ylivoimaisesti evankelilaista parempi. Itse olen siellä jo kuudetta vuotta asiakkaana. Eivät erottele sen mukaan mihin kirkkoon kuuluu. Sen sijaan niitten itseapuryhmällä Ristiliitolla on selvästi katolilaisille tyypillistä hierarkia-ajattelua. Ei skulaa meikäläiselle, vaikka konsepti keskustelumoodilla onkin ok.

Mitä, puhutaanko täällä AA:sta?! No vihdoin :smiley:

Moikkis AP. Ei kun yritetään muuttaa keskustelua toiseen suuntaan. Tiesitkös muuten, että olen AA:n kunniajäsen? Siis en tietenkään tuon litkukerhon, vaan saksalaisen “Anonyme Arbeitsscheue”- organisaation! :laughing:

Joo, minut kans tunnetaan Anonyme Arschloch-nimellä piireissä, joissa suhtautumistani karsastetaan. Siis suhtautumistani siihen, että yhtäkkiä koko Plinkki tuntuu muuttuneen muutaman hörhön neuroottiseksi lähetyskentäksi :smiley: Vaikea sanoa, kumpi hyötyy tästä huutamisesta vielä vähemmän: AA vai helluntaikirkko.

Kuinka laajalle AA on levinnyt alle 100vuodessa? Onko Afrikassa ryhmiä? :open_mouth: Ainakin Australiassa on AA voimissaan ja sieltä voi hakea ryhmiä… Koetin Aa-ryhmät ryhmähaulla hakea USA:n ryhmiä mutta en osannut. Olisin joutessani katsonut muutamia X-Filesissä esiintyneitä kaupunkeja, onko niissä ryhmiä… Pulaski,Virginia…Bellefleur Oregon

^ Afrikassa ryhmiä? Afrikassa on kuulemma jossain jopa autoja, ja jossain paikassa on kuulemma sähköt. Etelä-Afrikassa kuulemma on yksi buurien sinne aikanaan viemä tietokonekin! On siinä Tarzanilla ihmettelemistä.

Eiköhän niiden hörhöjen tarkoitus olekin lähinnä aiheuttaa haittaa AA:lle.
Onneksi porukka ei enää provosoidu niin helposti jonkun trollin absurdeista höpinöistä, niinkuin vielä yli vuosi sitten kun nimimerkki Anon paasasi nimimerkillä Perusmies.

Mutta joskus trollikin voi olla hyvä ja aloittaa ihan hyvän keskustelun, niinkuin Kaveli toisinaan. :slight_smile:

Juu, mutta köyhemmissä maissa valtauskonto tuntuu juurikin vaikuttavan paljon siihen kulttuuriympäristöön. Intiassa vaikkapa katolinen Goa on ihan kuin eri maailma verrattuna hindu- ja muslimivaltaisiin osavaltioihin. No, Intiasta on muutenkin sanottu että sen eri osavaltiot eroavat toisistaan enemmän kuin Euroopan valtiot toisistaan. :slight_smile:
Ja kyllähän Goan kulttuuriympäristöön vaikuttaa sen katolisuuden lisäksi myös alueen perinteikäs turistibisnes ja länkkäreiden läsnäolon vaikutus. Luin joskus siellä paikallisesta Navhind Times -sanomalehdestä etusivun jutun kuinka laajoja alkoholihaitat ovat Goalla. En muista ihan tarkkaan, mutta saattoi olla että artikkelin mukaan peräti 20 % Goan väestöstä kärsii jostain suoranaisista alkoholin terveyshaitoista.

Goahan on muuten Intian rikkain (ja pienin) osavaltio, ja tunnettu vapaamielisyydestään monessa asiassa. Paitsi ehkä suhteessa vaikkapa aborttiin, katolinen kun on. :unamused:

Aharikka, tuo Sarvikuonojen maa… Kyllä Etelä-Afrikka on vauras ja jokainen voi Guugleauton kuvaamia seutuja Kapkaupungissa siellä käydä katsomassa. On Shellin asemaa, Europcarin vuokraamoa,Makitan liikettä… ravintolaa ja komeita autoja ja taloja. Ajavat hyvinkin uusilla autoilla ja moderneja ovat rakennuksetkin.