AA:n menestys nostaa toipuneiden arvostuksen

Miksi?

Ilman AA:n menestystä ei tavis ja suuri yleisö osaisi mitään mielikuvaa kun joku sanoo “olen alkoholisti, toipunut/toipuva alkoholisti”

AA on tehnyt tärkeän työn palauttamalla kunnian ihmisille. Myös ihmisarvon.

AA:n ansiosta lähes jokainen tietää toipuvasta alkoholistista puhuttaessa että puhutaan luotettavasta ryhmän tukeen nojautuvasta palavereissa säännäöllisesti käyvästä kunnon ihmisestä ja hän on mitä kaikkein suuremmalla todennäköisyydellä löytänyt yhteyden Jumalaan.
Hänet on korkeampi voima pelastanut ja hän on erilainen kuin se alkoholisti.

Mikään muu ei ole yhtä paljon vaikuttanut siihen että raittiita alkoholisteja arvostetaan ja heidän tiedetään olevan kunnon ihmisiä.

Tämänkinkaltaista mielipidettä olen AA-ryhmissä käydessä kuullut. Ei ihan sana sanaan näin, mutta periaatteellisesti samat jutut… Valtaosa ryhmistä kävijöistä ei oman kokemuskseni kuitenkaan näin ajattele…

Anon jos vaikka trollaisit jotenkin fiksummin, tai ainakin niin, että tuo sinun tyylisi ei olisi ihan noin läpinäkyvä, alkaa käymään hieman tylsäksi. Terästäydy! :mrgreen:

Ymmärrän Anonin näkemykset, jotka ovat AA:n askelten kautta hengellistetty raamatun sanomaan ja kirjoituksiin. Sinänsä siinä ei ole mitään ihmeellistä tai moitittavaa, mutta rinnastus AA:n perinteisiin se romuttaa AA:n periaatteen käsityksen jumaluudesta tai korkeammasta voimasta “niin kuin sen käsitimme”. Anonin jumala tai korkeampi voima on raamatun jumala, mutta kaikille se ei ole, eikä tarvitsekaan olla.

Itse olen myös käynyt AA:ssa ja jumaluudesta puhuminen on aika vähäistä.

AAinfon sivut, joita Anon linkittää välillä, eivät missään tapauksessa ole AA:n sivusto, vaan raamattuun ja kristinuskoon hengellistetyn AA:n sanoman pohjalta laadittu uskonnollinen toipumisohjelma ja elämänohjeistus.

Voisitko Anon ystävällisesti lopettaa sen spämmäyksen jonka motiiveja saatamme vain arvella ?

AA:n toiminta perustuu 11.perinteen nojalla mieluummin vetovoimaan kuin huomion herättämiseen. Valitettavasti minun tulee todeta että spämmisi ennemminkin karkoittaa ihmisiä kuin vetää heitä puoleensa.

Tuollaisen uskonnollisen aivopesun kohteena oleminen on suunnilleen samankaltainen kokemus kuin joku tuikuttaisi vahvalla taskumampulla silmiini.

Kiitos !

heil AA ja käsi pystyyn. Absoluuttinen totuus on siellä. “Päivi Räsänen hieroo karvaisia käsiään yhteen” :smiley:

Ainakin ilmiö on todellinen.
Vaikutus entisen alkoholistin elämään kuitenkin on mielestäni päinvastainen.

Olen törmännyt tilanteeseen jossa on tullut esille että olen lakannut käyttämästä alkoholia, ja olen nyt sitten ollut ihan kokonaan käyttämättä.

Tämä sitten taas on herättänyt asian kuulijassa mielleyhtymän jonka mukaan näinollen olisin siirtynyt istumaan palavereissa, kertomaan tarinaa elämästäni, suhtautuisin alkoholiin kuin väijyvään piruun, pelkäisin retkahtavani jne.

Se ei todellakaan ole mukavaa, havaita olevansa pellen roolissa. Hyvin vaikeaa on alkaa oikaisemaan kanssaihmisten ennakkoluuloja ja stereotypioita, kertoa että ei todellakaan, asia ei ole noin, tuo seurakunta muodostaa todellisuudessa vain osan alkoholiongelman ratkaisseista, muut elävät aivan “tavallista” elämää ilman mitään rituaaleja.

Mutta mitä asialle sitten voi tehdä?

Helpointa on peitellä alkoholin käyttämättömyys, ohittaa asia vaikka jollain valkoisella valheella, välttää aiheesta keskustelua tai heittää koko juttu leikiksi.

Ainoa korjaus voisi tapahtua tiedon lisäämisellä yleisellä tasolla, jotenkin olisi mukavaa jos noita stereotypioita saisi hälvennettyä ja asiat esille asioina, ilman viittauksia uskoihin ja ohjelmiin.

Mutta, kukapa sellaista valistustyötä tekisi? Noita ohjelmanjulistajia, pelastustarinoiden kertojia jotka tukevat just tuota mielikuvaa “pelastetuista” taas kiertelee kuin lähetyskäskyn saaneina vahvistamassa ennakkoluuloja…

ehkä on siis tavallisen raitistuneen vaan oltava nolona hiljaa.

Ei sentään :slight_smile: Minullekin on ihmetelty, että miksi en enää juo, mutta kukaan ei ole viitannut mihinkään ryhmiin, klinikoihin tms. Ehkä he eivät tiedä, että minulla on ongelma, sillä en ole puhunut ongelmastani heille, pelkästään juomattomuudesta.

Jos joku kysyy, että olenko käynyt AA:n palavereissa, niin olen kyllä rehellinen.

Minä valitin Anonista jo kertaalleen tuonne Toimitukselle-osioon jokin aikaa sitten, mutta toimitus ei silloin katsonut, että banneihin tai edes sensuuriin olisi syytä, eivätkä ilmeisesti edelleenkään katso asian olevan niin :unamused: . Ilmiselvä trollihan tuo on ja vaikka kyseessä olisikin joku oikeasti seonnut hihhuli, niin ei sekään tuollaiseen loputtomaan ja järjettömään spämmäykseen oikeuta.

Ei mua henk.koht. häiritse kovin pahasti Anonin trollaaminen(tai kai se vähän häiritsee, kun kerran siitä valitinkin :mrgreen: ). Menen AA:han, jos mua huvittaa/tunnen sen tarpeelliseksi, Anonin julistuksista piittaamatta, mutta kun nuo jutut saattavat ihan oikeasti karkoittaa jotkut sellaiset raitistelemaan ryhtyjät, sekä Plinkistä, että AA:sta, jotka tosissaan voisivat hyötyä molemmista tai jommastakummasta :confused: . Tuo spämmäys ei siis palvele mitään päihteiden käytön vähentämiseen tähtäävää tarkoitusta. Olen pannut merkille, etten ole suinkaan ainoa, jota Anonin jutut häiritsevät, joten ehkä ylläpidon olisi syytä jo hiljalleen tehdä jotakin :wink: .

Trollit noin yleisesti ottaen eivät minua vaivaa, kunhan ne edes jotenkin pysyvät hyvän maun rajoissa. Monet trollaukset ovat ihan hauskoja, eikä menon liian tiukkapipoiseksikaan sovi mennä :smiley: .

^ Olen täsmälleen samaa mieltä V:n ja W:n kanssa. :slight_smile:

Jollain foorumeilla on erillinen roskis-osasto tai jopa “taistelutanner”, joilla saa ihan vapaasti trollata, provosoida ja riidellä. Sellanen tarvittas varmaan Plinkkiinkin näille loputtomille “troll-AA” ketjuille.

Siellähan vaikkapa Anon ja Mies metsänreunasta voisivat vääntää AA:sta 24/7 niin että henkimaailmat löyhyäisi. :smiley:

Eikä kiertele. :laughing: Eipä raitistuneita alkoholisteja tapaa kertomassa pelastumisestaan juuri muualla kuin AA:ssa, ja ehkä jossain hoitopaikkojen AA- ja NA-infotilaisuuksissa.

Mielikuvan luominen vertaistukiyhteisöjen jäsenistä jonkinlaisina Jehovan todistajina jotka kiertelevät soittelemassa ovikelloja, on aikamoista huuhaata. Samanlaista spämmiä kuin Anonin jutut.

Edes täällä pk-seudulla jossa on väkimäärästä johtuen enemmän sekä käyttäviä että raitistuneita päihdeongelmaisia, ei katukuvassa tapaa mitään “ohjelmajulistajia”, joten tuskimpa niitä tapaa missään Sysi-Suomessakaan.

Ne jotka näkevät raitistumisessaan nolouden aihetta, suuntaavat varmaan mitä pikimmin lähimpään ALkoon, keppanahyllylle tai baariin.

Olikohan väärinymmärrys tahallinen?

Raitistumisessa ja raittiudessa en näe mitään nolostumisen aihetta.

Sensijaan silloin tällöin törmään ihmisiin jotka liittävät raitistumiseen asioita jotka eivät ole raitistumiseen kuuluvia vaan erillisiä asioita.

Raitistumiseen pyritään liittämään mm. elinikäistä nöyristymistä, uskonnollisuutta, ikuista taistelua kiusauksia ja houkutuksia vastaan, erilaisten oppien ja askelten noudattamista, kokoontumisia samanuskoisten kanssa päihdeongelman merkeissä jne.
ja siinä sitten saa raitistunut miettiä miten asiaan suhtautuisi. Antaako olla, pitäköön huuhaahurahtaneena vai yrittääkö selittää ettei raitistuminen edellytä mitään tuonsuuntaistakaan.
Kummastakin vaihtoehdosta on seurauksena epäluuloja ja vaivautunut olo. Molemmin puolin, useimmiten.

Nyt ei ole edes kysymys siitä ovatko nuo kenenkin mielestä hyviä ja kannatettavia asioita vai riippakiviä elämässä, ainoastaan siitä että raittiina oleminen on yksi asia ja joku noista harrasteista taas toinen.

Minusta on valitettavaa että asioita niputetaan ja tehdään selvin päin olemisesta jotenkin mystinen juttu.

Olisimmekohan yhtä mieltä siitä, että jokainen olemme yksilöitä, jokaisen elämä on erilainen ja näin ollen jokaisen raitistumiseenkin voi kuulua eri asioita.

Sinä et voi tuomaroida etkä päsmäröidä mitä kukin saa liittää omaan raitistumiseensa, enkä voi minäkään.

Jos minun raitistumiseeni sattuu kuulumaan vaikkapa kuntosalilla käyminen, minä en voi edellyttä että sinunkin raitisumiseesi pitää kuulua se.

Jos jollekulle raitistumiseen kuuluu hengellisyyttä tai vaikkapa Jumalanpalveluksissa käymistä, niin edes Metsänreunan mahti ei sitä voi heiltä kieltää taikka sanoa ettei se heidän raitistumiseensa saa kuulua.

Tämän kanssa sun nyt on elettävä, MM. :slight_smile:

Minä en MM ymmärrä miksi pidät vastenmielisenä ja sairaana toimintona sitä, että ihmiset kokoontuu kaltaistensa kanssa naamatusten ihan oikiassa elämässä ja sitten kutenkin hyväksyt sen, että täällä plinkissä virtuaalisesti tehdään ihan samoin, mutta sillä erolla, että täällä voi kuka tahansa esiintyä ihan minkälaisena tahansa ilman että välttämättä kukaan huommaa jonkun olevankin ihan erinlainen kuin minä täällä esiintyy.

Senkin pitää muistaa, että aina kun ihmisiä on ryhmä, niin siellä saattaa olla uskovaisia, ateisteja, agnestikkoja, mieleltään sairaita tai yhdestelmiä mitä vain. Jotku tai joku ryhmästä saattaa olla äänekästä sorttia ja silloin joku tietämätön saattaa uskoa, että ryhmä on yhtä kuin hän ja jos hän vielä sattuu olemaan uskovainen, niin silloin tietämätön saatta vetää virheellisen johtopäätöksen siitä, että koko ryhmä on uskovainen. En tarkoita tässä vain AA ryhmiä vaan ihan kaikkia tilanteita missä useampia ihmisiä kokoontuu.

Sinäkin MM olet selkeästi piirtänyt oman virheellisen kuvan AA:sta muutaman äänekkään AA jäsenen esiintymisen pohjalta ja kaiken lisäksi he vaikuttaisi olevan uskovaisia. Ryhmä jossa minä käyn on 50% ateisteja ja kirkosta eronneita lähes saman verran, 20% on agnestikkoja ja sitten muutama uskovainen. Me kunnioitamme kaikki toisiamme, emmekä ammu alas toistemme elämänkatsomuksiamme, toki niistä välillä kaskustellaan, mutta hyväksyvässä ja hyvässä hengessä. Täällä plinkissä se ei onnistu, koska ollaan kasvottomia.