aa-kokoukset kokemuksia?

Heippa kaikille pitkästä aikaa!

Nyt saa tämä juominen loppua, kertakaikkiaan!
Onko kellään kokemusta aa-kokouksista?
Miten siellä ollaan ja onko toiminut?

Mua jännittää mutta haluaisin mennä. Ehkä.
Asun Turun lähellä, tietääkö joku hyvää aa-kerhoa täälläpäin missä olisi vähän nuorempaakin väkeä?

Vai onko a-klinikka silti parempi vaihtoehto?

*tinky

Heippodei, Tinky!

Voithan sä käydä molemmissa, sekä A-klinikalla että AA:ssa. Varsinkin kun viimeksi mainittu ei maksa mitään. :slight_smile:

Aika monilla tällä foorumilla on jotain kokemuksia AA:sta, ja kokemusten sävy vaihtellee jonkin verran. Informatiivisinta tietoa löydät sivulta www.aa.fi
Ryhmäluettelo kokoontumisaikoineen on sivulla aa.fi/groupsearch.php

Mä ite en käy hirveen tiuhaan AA:ssa, vaan tahti on sellanen muutama palaveri vuodessa. Vanhat AA-gurut kyllä siitä vähän rakkaudellisesti sormea heristää, että pitäs käydä ainakin muutama palaveri viikossa, mutta minäpä oon pärjänny tälleenkin. :smiley:

Hei Tinky!

Saitkin jo hyvän ohjeen, että voi käydä sekä AA:n palavereissa että A-klinikalla. Minun kokemukseni AA:sta ovat hyvin myönteiset sikäli, että läksin sieltä hakemaan raittiutta ja sitä olen saanut päivän kerrallaan heti ekasta palaverista. Raittiuden lisäksi olen löytänyt sieltä paljon hyviä kavereita, tukijoita ja myös perheystäviä. Palavereissa voi käydä usein tai harvoin, jokainen määrittelee sen tarpeen itse. Minulla on tapana osallistua vähintään kerran viikossa, ellei ole jotain ylivoimaista estettä.

Yksi AA:n etu on, että se toimii lähes kaikkialla. Olen käynyt palavereissa matkoillani vieraissa ryhmissä sekä Suomessa että monissa muissa maissa, jopa täysin ummikkona. Kaikissa olen ollut tervetullut vierailija.
Jokainen ryhmä toimii itsenäisesti, mutta Suomessa yleensä on ns. kiertävä puheenvuoro, jolloin yksi puhuu vuorollaan ja muut kuuntelevat. Puhuminenkaan ei ole pakollista. Yleensä tarjolla on kahvia, josta voi halutessaan maksaa jonkun kolikon. Ulkopuolisia avustuksiahan AA ei ota vastaan. Jos tapaat tuttuja, tiedät että he ovat siellä samasta syystä kuin sinäkin, eli halusta lopettaa juominen. Palaverissa saat sitten omakohtaista tietoa. Ennakkoluulottomasti vain mukaan!

Minulla on myös erittäin hyvät kokemukset. Mene rohkeasti vaan, mitään menetettääväähän ei ole.

H,

Hyvä kirjoitus Meikämannelta ! Olen samaa mieltä.

Kävin ensimmäisen seitsemän raittiin vuoden aikana arviolta 1000 kertaa palaverissa koska otin asian tosissani (ja en ole katunut). Raittiuteni 25.vuotena en ole nyt käynyt kuin muutamia kertoja. Viimeksi reilu viikko sitten noin 4700 kilometrin päässä kotikaupungistan sijaitsevassa suomenkielisessä AA-ryhmässä jossa sielläkin oli osallistujia sillä kertaa toistakymmentä.

Hmm, jännittää mennä kokoukseen, tai edes a-klinikalle!
Mutta jos vähän aikaa kerää rohkeutta, niin kai se tästä!

Suuri kiitos vastauksista, varsinkin meikämanne, nyt tiedän vähän enemmän ja eihän se niin pelottavalta kuulosta.

Hiljaa hyvää tulee, eikös? :smiley:

^ Jännittäminen kuuluu asiaan, ja kyllä minuakin jännitti kun menin ekan kerran joskus 6 vuotta sitten. :slight_smile: Jännittää muuten joskus vähän edelleen, koska käyn niin harvoin!
Jännitys onneksi laukesi ekallakin kerralla melkein heti kun pääsi sisään, kun vastaanotto oli niin sydämellinen ja iloinen ja tuli tosi tervetullut olo.

A-klinikkaa ei puolestaan tartte jännittää siksi kun siellä on ammatti-ihmisiä töissä ja ne saa palkkaa siitä että ne kohtaa sut ja jeesaa. Sinnekin siis on tosi tervetullut.

Meikämannen kirjoitus oli tosiaan tosi hyvä, ja täyttä asiaa joka sana! Kiitos siitä minunkin puolestani.

Hyvä mutta ei sovi kaikille. Jos helposti hurahtaa noiin vaara on.

Hei savonelukka!
Tarkoitatko hurahtamisella, että alkoholiongelmasta kärsivä kokoukseen tulija raitistuu?

Ei kun raitistuminen on hyvä asia jos niin käy. Mutta muu konstailu askel-oppien ja korkeimman voiman edessä olemisen kanssa ei kaikille sovi ja joku vpoi ottaa liian tosissaan, hurahtaa liikaa.
Jolle sopii niin hyvä asia.

• hur hur hur hur…* : )

Tinky, mitä kuuluu, miten menee?

Ohjeistaisin aika pitkälle kuten Ketostix. A-klinikan työntekijät ovat ammattilaisia, eivätkä
pyri heti olettamaan sinua tiettyyn lohduton-alkoholisti -lokeroon. AA antaa hyvän vauhdin
ainakin ensimmäisten kuukausien aikana täysraittiuden hakua varten.

AA:ta voitpitää omana instrumenttina, se ryhmä mihin menet on olemassa sitä varten, että sinä voisit olla raitis.
Muiden tehtävä ei saa olla määritellä sinua. Ryhmät vaihtelevat jonkin verran, toisaalla viihtyy, toisaalla ei viihdy.

Hyvä ohje elämään kaikkialla kuuluu, että jos missään joku alkaa ylittämään toisen intimeettirajoja,
hyökkäyksen kohteella on oikeus puolustaa itseään ja itsemääräämisoikeuttaan.

Joo, on auttanut. Raittiutta AAn avulla 2 vuotta ja 3 kuukautta. :smiley:

Ensin pelkäsin että tulen uskoon, sitten pelkäsin etten tulekaan :slight_smile:
AA auttoi vahvistamaan uskoa siihen, että tästä taudista voi selviytyä, voi kasvaa ja muuttua ihmisenä, voi ‘hengellistyä’ kukin omalla tavallaan. Minä erosin kirkosta ja löysin ajatuksilleni kaikupohjaa buddhalaisuudesta, enkä saanut kenkää klubista :slight_smile:

Kävin pari-kolme ensimmäistä raitista vuotta AA:ssa ja siinä ohella A-klinikan Naistenryhmässä. Molemmat olivat avuksi ja löysin molemmista hyviä kumppaneita sielunelämäni seestymiseen. Nyt käyn enää silloin tällöin, pari-kolme kertaa vuodessa. 15 vuotta uutta elämää tulee mittariin joulukuun lopussa, jos maailmankaikkeus sen parhaaksi katsoo. Olen erityisen iloinen siitä eilisten pikkujoulujen jälkeen :slight_smile:

Itse kävin ensin A-klinikalla hakemassa lääkitystä lopettamisen avuksi mutta maksa-arvoista johtuen pitäisi nyt pärjätä pari viikkoa ainakin “omillaan” (Lopetusyritys otsikolla lisää)
No tänään alkoi tuntua siltä että yksin en jaksa taistella ja menin AA-kokoukseen. Kokemus oli pelkästään positiivinen ja henki hyvinkin lämmin. On hyvä tiedostaa ettei todellakaan ole näiden asioiden kanssa yksin!

hieno juttu!!!
noin se toimii: alat toimia itsesi hyväksi ja jatkat tuota toimimista…
jos ei apua hae ei sitä myöskään saa.
omalla kohdallani ovat nuo aa, na ja aal ihan ehdottomia…voin vain
suositella jokaista kokeilemaan,jokainen on niihin tervetullut, kun menee selvänä…
ensimmäisellä kerralla voi olla vaikka hieman vähemmän selvä, kunhan ei häiriköi…
tai siis ainakin moniin ryhmiin voi mennä ekan kerran vaikka pienessä,jatkossahan
tuo ei sitten enää toimi,ei ainakaan hänen kohdalla, joka koko ajan juo ja käy samalla
ryhmissä…sama juttu kai terapiankin suhteen…ei se oikein toimi, jos koko ajan käyttää
päihteitä ja samalla koettaa hyötyä terapiasta…
nojoo…tuollaisia ovat omat näkemykseni…voihan jollakulla olla muunkinlaista kokemusta…

Minulla aivan sama kokemus ja vastaanoton lämpö teki todella hyvää, koska siinä tilanteessa ei ollut mielialat mitenkään korkeimmillaan. Joka käynnistä on ollut apua, kuten olen ennenkin todennut ilmaista terapiaa.

heippa!

en sitten vieläkään ole saanut aikaiseksi kokoukseen menoa…mutta mutta, varasin ajan a-klinikalle!
eli ensi viikolla on aika! jee!

ja koetan tässä mennä aa:n kokoukseenkin, kunhan uskallan :smiley:

kiitos kaikille vastauksista!

Allright, tinky! Hyvä kuulla susta. :slight_smile:

Kerro sitten miltä A-klinikka vaikutti. Minulla tuli juuri kuluneeksi tasan 6 vuotta siitä kun ekaa kertaa aloin A-klinikalla käydä: joulun aikoihin 2006. OI, ihan nostalginen olo tuli. : )

Hyvää joulua, tinky!