AA:han siis?

Edellisessä ketjussani olin jo mielestäni tajunnut jotain, mutta toisin kävi.

Join taas, ja tein sen itkien. Kaukana, todella kaukana on se olotila, jossa nousuhumala oli jotain hauskaa ja huoletonta.

Kotiini sentään päädyin nyt nukkumaan pariksi tunniksi ennen kuin huomisen (eli tämän päivän) työt alkavat.

Nyt ovat vaihtoehdot vähissä. Ei auta pelkästään nettipalstalle ruikuttaa…

AA:n kokous olisi huomenna illalla suht lähellä kotikaupunkia. Uskallanko mennä sinne?

Tähän vielä jatkokysymys: mitä tarkoittaa kokouksen ajankohdan perässä oleva kirjain A tai N? Ainakaan silllä sivulla, jonne itse eksyin, ei ollut selitystä näille.

Onnittelen viisaasta päätöksestä.

Oisko tuo A=avoin ja N=naiset?
Ootellaan,että Keto herää,niin tulee varmaa tietoa.Tuon kyllä tietää monet muutkin ja se selviää päivän mittaan.
Ja uskon kyllä,että siellä AA:ssakin saa ajatella ihan kotitarpeiksi ja ajattelu on jopa suotavaa.

Minäkin lähden tästä suihkun kautta töihin.Pyörällä on nyt kivaa,kun ei oo -29 eikä tarvi pukeutua kuin eskimo.Ehdin testata tuossa jokivarressa uutta kameraakin.

Nyt kaikki keinot käyttöön ja raittiiksi.

Aivan käsittämättömän hyvää huomenta, hyvät ihmiset.

Heräsin! :smiley: Tosiaan, A tarkottaa avoryhmää eli sinne voi mennä kaikki asiasta kiinnostuneet. N on naisten ryhmä. S on “suljettu ryhmä” eli vain alkoholisteille. (myös naisten ryhmä on toki “suljettu”).

Mullakin on muuten uusi kamera, digi-Sony, jota en ole testannut vielä ollenkaan. Ajattelin joku päivä kerätä rohkeutta ja mennä ihan tähän kotikulmille kuvaamaan tätä omaa kotilähiötäni: maisemia, betoniseiniä, graffiteja, spurguja, baareja, katusoittajaa, hyvällä tuurilla löydän jonkun paikallisen skinheadinkin.
Kuvat julkaisen ainakin facebookissa otsikolla “sweet home suburbia”. :slight_smile:

Mukavaa sunnuntaipäivää ja vappuaatonaattoa kaikille, etenkin Tuikkeelle, kaikesta huolimatta. Kerro sitten millasta oli.

Tuossa vielä linkki ryhmäluetteloon aa.fi/groupsearch.php

A= avoin kokous jonne saa osallistua kuka tahansa asiasta kiinnostunut
N = naisille vain tarkoitettu kokous

Totta kai uskallat mennä. Et menetä mitään katsomalla tuota vaihtoehtoa .Korkeintaan voit menettää kurjuutesi ns. itkuviinasi joka on ollut useimpien meidän juomakaaremme loppucocktail :slight_smile:

Tervetuloa !

Tänään on loppuelämäsi ensimmäinen päivä. Näin minulle totesi eräs ihminen, aloittaessani uutta, raitista elämääni reilu kuusi vuotta sitten. Tuolloin en juuri pistänyt arvoa hänen sanomiselleen, ja nyt jaan saman lauseen sinulle. Toisaalta viettäessäni alkuvuodesta 6-vuotispäivääni, tämä kyseinen ihminen totesi, ettei olisi laittanut puupenniä vetoa selviytymisestäni tuolloin, ja nyt olisi valmis sijoittamaan pienen omaisuuden puolestani.

Siis ryhmäään, tänään.

Päätös on tehty, AA:han. Olet jo pelastettu!

Kävin ryhmässä, ihan vain kuuntelemassa. Sain mukaani sellaisen sinisen kirjasen, jota olen nyt lueskellut.

Ihmetten itsekin tuota juomisen “loppukiriä”, joka minuun iski.

Toivon saavani raittiin loppukevään, kesän ja -elämän. Päivä kerrallaan -ajatus alkaa iskostua mieleeni.

Ryhmä, jossa kävin tuntui jotenkin jäykältä ja eräs ihminen siellä oli mielestäni pelottava :open_mouth: , jotenkin aggressiivinen ja äkäinen koko ajan. Ehkä löydän jonkun muun ryhmän…

Päätin alkaa laskemaan raittiita päiviä nyt toukokuun alusta. Luulisi, että kun niitä on saanut kasaan jonkin verran, ei tee mieli heittää saavutustaan hukkaan. Koitan kuitenkin olla asettamatta liian hurjia vaatimuksia itselleni, jotten ahdistu niin, että juon taas.

Nyt ovat vuorossa aamutee ja Antabus.

Hannu, olet oikeassa siinä, että AA:ssa varmasti jokaisen täytyy saada olla oma itsensä. Taisin muutenkin jännittää sinne menemistä niin paljon, etten oikein osannut suhtautua toisiin avoimesti. Olen joka tapauksessa iloinen siitä, että olen nyt kokouksessa käynyt. Ei se niin kamalaa olekaan.

Nyt koitan etsiä nettitapaamisia. Oikein puhkun intoa oppia lisää alkoholismistani. :slight_smile:

Hiukkapikkusen nuo askeleet ja perinteet tuntuvat oudoilta, mutta kaikkea täytyy kokeilla, jotta voisin raitistua. Jos tässä toukokuun aikana vaikka sen tajuaisi, että miten juomatta pitää olla aina se yksi päivä - ei sen kummempaa.

Nyt on otsikko kohdallaan! Sekertoo että kirjoittaja on ymmärtänyt oman parhaansa ja osaa menetellä oikein.
Nyt vain vielä lopetat epäilemisen, antaudu kokonaan korkeimman huomaan, askelia noudattamalla ja AA:ssa säännöllisesti käymällä olet pelastuva!

On oiken jättää muut “muka-tieteelliset” parantajat ja porukat, AA on miljoonia pelastanut!

Hienoa että olet löytänyt elämääsi ratkaisun!
Lue täältä vaikka Hannun oma ketju tarkkaan, siellä on viisautta sinullekin. Täällä on myös huijareita jotka yrittävät kritisoida AA:n sanoja, en suosittele edes luettavaksi heidän kirjoituksiaan. Ei kannata sekoittaa ajatuksia sillä rienauksella.

1. askel - Tappio (myöntäminen); Kiusaus (ongelma); Vastustus (ratkaisu); Raittius (“pakollinen”)
    Jaakobin kirjeestä:
    Jaak. 1:12-16:
    “Autuas se mies, joka kiusauksen kestää, sillä kun hänet on koeteltu, on hän saava elämän kruunun, jonka Herra on luvannut niille, jotka häntä rakastavat!
    Älköön kukaan, kiusauksessa ollessaan, sanoko: “Jumala minua kiusaa”; sillä Jumala ei ole pahan kiusattavissa, eikä hän ketään kiusaa. Vaan jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee;
    kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman.
    Älkää eksykö, rakkaat veljeni.”
    Jaak. 4:7-8:
    “Olkaa siis Jumalalle alamaiset; mutta vastustakaa perkelettä, niin se teistä pakenee.
    Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä. Puhdistakaa kätenne, te syntiset, ja tehkää sydämenne puhtaiksi, te kaksimieliset.”
    [Katso myös 1. Piet. 5:8-10: “Olkaa raittiit, valvokaa. Teidän vastustajanne, perkele, käy ympäri niinkuin kiljuva jalopeura, etsien, kenen hän saisi niellä. Vastustakaa häntä lujina uskossa, tietäen, että samat kärsimykset täytyy teidän veljiennekin maailmassa kestää. Mutta kaiken armon Jumala, joka on kutsunut teidät iankaikkiseen kirkkauteensa Kristuksessa, vähän aikaa kärsittyänne, hän on teidät valmistava, teitä tukeva, vahvistava ja lujittava.”]
    [Bill Wilsonin varhainen AA-kuvaus:“Sanat eivät pysty kuvaamaan sitä yksinäisyyttä ja epätoivoa, joka minut valtasi, kun vajosin itsesäälin suohon. Joka puolella ympärilläni näin vajottavaa lentohiekkaa. Olin kohdannut voittajani. Minut oli lannistettu. Alkoholista oli tullut minun herrani. Vapisevana ja murtuneena miehenä tulin ulos sairaalasta. Pelko piti minut vähän aikaa raittiina. Sitten tuli tuo kavala ja mieletön ensimmäinen ryyppy, ja aselevon muistopäivänä vuonna 1934 olin taas täydessä vauhdissa.” Iso Kirja, s. 36-37]

:mrgreen: PerusMies . Ylitit itsesi !

t… Kanthoona :sunglasses:

Voi tätä väsymyksen määrää!

Täytyy varoa, ettei raitistumisestakaan tule täysipäiväistä työtä. Nyt vain on niin valtava hinku olla ilman alkoholia ja lukea lisää raitistumisessa onnistuneiden tarinoita.

AA:n lisäksi tukenani on tosiaan Antabus ja tämä Päihdelinkki. A-klinikallekin varasin ajan. Kaikki keinot ovat sallittuja rakkaudessa ja raitistumisessa, vai mitä? Ajattelen, että olen valmis kokeilemaan mitä tahansa, josta voi olla hyötyä raitistumisessa.

Tänään on muutamia velvollisuuksia hoidettavina, täytyy lähteä ihmisten ilmoille. Edelleen tulee välillä kummallisia mielentiloja ja vainoharhaisen tuntuisia ajatuksia päähän. Tuntuu, että kaikki ajattelevat minusta pahaa ja pitävät minua hulluna. Humalassa törttöillessäni niin on varmasti ollutkin, mutta tuskinpa minä selvin päin ihan niin paljoa huomiota saan osakseni. Saan kulkea pitkin kaupunkia rauhassa muiden joukossa.

Voimia!
Minusta olet todella rohkea. Minä en ole. Löysin nämä sivut ja tämä on vielä ainoa keinoni kommunikoida lopettavien kanssa. A-klinikka on kaukana, tarvitsisin auton käyttööni. Saisin selitellä tarvettani autoon. Mieheni on myös alkoholisti ja vähän jännittynyt lopettamisestani. En ole kertonut, että olen näillä sivuilla…Tiedän, että tämä on tyhmää -mutta…katselin AA-porukan kokoontumisia, jännittää ja ahdistaa porukkaan meneminen. Ihan törkeitä tekosyitä! Ole sinä rohkea, minä tsemppaan sinua. Tsemppaa sinä sitten minua, kun olen valmis. Otin tuon 12.askeleen ohjelman itselleni -siitä aloittelen. Itse olen saanut täältäkin hyviä vinkkejä mm. kohtuudessa pysymisessä kaikessa -myös työn ja levon suhteen.

Päihteetöntä, kaunista kevätpäivää.

Tomera Tyttö Tuike,

Nyt minulta harvinaista päänsilitystä :slight_smile: .

Kannattaa muistaa se HALT.Näitä yritetään välttää.

H=hungry=nälkäinen

A=angry=vihainen

L=lonely=yksinäinen

T=tired=väsynyt

Janoon on hyvä vesijohtovesi.Tai mistä combosta nyt tykkää;mustikka,mansikka,puolukka jne…

Minä nukuin alkuviikot ja kuukaudet aina,kun pystyin.Ryyppääminen on kovaa työtä.

Kiitoksia kannustuksesta!

Olen kyllä aina ollutkin sellainen, että kun jostain oikein innostun, syvennyn siihen pohjamutia myöten. Niin tein juomisen kanssa, ja nyt toivottavasti raittiudenkin. Vai voinko vielä käyttää tuota r-sanaa?

A-klinikka kyllä jännittää hiukan - lähinnä siis se, että näkeekö joku, kun menen ovesta sisään ja kaikkea muuta todella “tärkeää”. Hoen koko ajan itselleni, että on PAKKO tehdä ihan kaikki mahdollinen, jotta juominen loppuu.

Raitis vesi maistuukin taivaallisen hyvälle lämpimän päivän keskellä. Samoin jäätelö, sipsit, karkit… Oi voi, pitää varmaan tehdä salaattia, kun tekee mieli taas syödä. Pieni paha syöminen on kuitenkin juomiseen verrattuna. Enpä ole ainakaan koskaan onnistunut syömään niin paljoa, että olisin oksennellut, alkanut riitelemään ihmisten kanssa ja lopuksi vielä menettänyt muistini. :smiley:

AA:n kirjanen lohduttaa. Tuntuu siltä, että olen nyt konkreettisesti tehnyt asialle jotain. Yritän parhaani ja olen avoin eri vaihtoehdoille. Samaa minulle viestii Antabus-purkki keittiössä: haluan lopettaa juomisen, haluan raitistua!

Juu…syöminen on must! Limppareita en oikein voi sietää sen jälkeen, kun lupasin itselleni -että korkki pysyy kiinni. Mikähän siinä? Pullapuolella on tullut vierailtua lopettamisen jälkeen -en ennen juuri höttöjä harrastanut. Pitäähän teen sekaan olla… Monipuolisesti olen ajatellut makuhermostoani treenata. :slight_smile:

Tuosta HALTista kaksi ensimmäistä ovat aika helposti hoidettuja, mutta yksinäisyys ja väsymys kyllä painavat mieltä. Onneksi nukkuminen ja täällä palstalla hengailu auttavat.

AA-chattejä löytyi netistä (engannin kielellä), mutta en oikein päässyt hommaan mukaan. Olin kai hiukan liian hidas reagoimaan toisten kirjoitteluun kun en aina ihan tajunnut kaiken maailman lyhenteiden merkityksiä. OMG ja lol nyt menevät vielä, mutta pidemmät kirjainpötköt jäivät mysteereiksi. Toisaalta jopa “ty” pisti hetkeksi meikäläisen miettimään että mistä on kyse :blush: . No, täällä lopettajissa voi operoida omalla äidinkielellä ja juuri siihen tahtiin, joka itselle sopii.

Kummallisia tunteita pulpahtelee edelleen mieleen. On pakko roikkua koneen äärellä, koska tuntuu siltä, että nyt juuri pää ei kestä kohdata ihan koko totuutta. Jospa nyt vain iloitsen siitä, että olen ottanut jonkun askeleen uudella polulla. Toivottavasti ei tule ihan heti pimeää niin, että lipsahdan ojan puolelle :frowning: . Siellä en enää haluaisi rämpiä. Vaikka voihan sitä keskellä polkuakin olla vaikka koirankakkaa, joka ainakin tilapäisesti haittaa kulkua.

Joopa joo, kerrassaan hienoja kielikuvia. :unamused: Ehkä joku ojan pohjalla ollut ja keväisiä kävelylenkkejä harrastanut kuitenkin ymmärtää mistä puhun.

Koko ilta on mennyt unen ja valveen rajamailla, kummallisessa tilassa, jossa ei enää voi olla varma mikä on totta ja mikä ei. Oli kuitenkin hyvä tajuta, että juomaan en ole ratkennut, vaan sekavuus johtuu yksinkertaisesti väsymyksestä.

Juominen on tosiaan rankkaa hommaa, kun usein ehtii nukkumaan vain pari tuntia ja syöminenkin unohtuu täysin. Nyt uni ja ruoka/mässyt maistuvat. :smiley:

Huominen pelottaa hieman, mutta ainakaan en juo.

Kirjoista ja kirjallisuudesta on monta määritelmää.

Joku viisas on sanonut: “Luemme siksi ettemme olisi yksin”.

Tämä aamu lähti huonosti käyntiin. Tuntuu pelottavalta joutua töihin tms. En haluaisi nähdä ihmisiä. Kenties tämä kuuluu asiaan, onhan tämä vasta kolmas päivä tässä uudessa elämässäni. Vatsa on sekaisin ja pää hiukan myös. Täytyy ajatella niin, että jos tästä päivästä selviän, voin palkita itseni ostamalla jotain hyvää syötävää tai vuokraamalla elokuvan. Juominen ei ole palkinto, vaan rangaistus. Se ei auta minua, vaan pahentaa kaikkia asioita. Se ei[i]edes tilapäisesti[i] tuo helpotusta olotilaan.

Ajatuskin siitä, että kaataisin kurkustani alas alkoholipitoista juomaa tuntuu pahalta. Tiedän jo, miten pettynyt olisin itseeni jälkeen päin.

Nyt on pakko kulkea kadulla pää pystyssä ja iloita jokaisesta pienestä hyvästä hetkestä. Sellainen voi esimerkiksi olla junamatka Helsinkiin, jolloin voin syventyä lukemaan hyvää kirjaa tai kävely Töölönlahden rantaa pitkin. Huonoista hetkistä voin murehtia vasta sitten, kun ne tulevat eteen.

Kolmas päivä alkoi, sekavin tuntein. Selvin päin aion sen kuitenkin viettää!