AA-AA!

No miten se AA nyt sitten on?

• AA SUCKS!
  • AA RULES!

0 voters

Nyt mielipiteet kehiin! Jokaisella se on kuten …hmm…reikä…

Kerran kävin siellä muutaman kuukauden, raittius löytyi sitten myöhemmin ja muulla tapaa… Mutta ei AA itsessään sukkaa tai ruleta. Riippuu juoposta.

–kh

Tottakai laitoin “AA rules”.

Tykkään oikean elämän AA:sta loppujen lopuksi, ja uskon sen olevan monille tärkeä. Vaikka olen ottanut erivapauden purkaa menneisyyteni kipupisteitä mm. AA:n tiimoilta Plinkissä, ei se muuta sitä tosiasiaa että minäkin koen AA:n hyödylliseksi [size=50](Not me, I’m just listening you guys. Fucking hilariois! : )) [/size]

IRL tunnen monia tosi kivoja, ystävällisiä ja suvaitsevaisa AA:laisia. Siis erotukseksi eräistä “plinkki-aa:laisista”.
Internetti versoaa eri tyyppistä narsuttajaa ja kummittajaa, joiden ei kuitenkaan pitäisi antaa pilata AA:n mainetta IRL.

Koen AA:n liian vaativaksi. Useimmilla on takanaan vuosien raittius, joillakin jopa vuosikymmenten. Olen (viimeksi v. 2003) käynyt palavereissä lähinnä pk-seudulla ja Savossa. Maalais- ja kaupunkilaisryhmillä on vivahde-eroja, joita ovat:

• maaseudulla muistellaan enemmän vanhoja juomisaikoja ja siihen liittyneitä ikäviä kokemuksia kun taas pk-seudulla keskitytään enemmän toipumiseen ja nykyhetkeen
  • pk-seudulla on AA-palaveresissa mukana myös tekijämiehiä olipa sitten kyse “pelimiehistä”, liike-elämässä menestyneistä tai vaikkapa vankilataustaisista maaseudulla taas kaikki ovat (kuten minä) pelkkiä rivimiehiä

Äänestin AA:n rulettamisen puolesta vaikken itse koskaan ole siellä käynytkään. Olen kuitenkin ehdottomasti sitä mieltä, että AA on hyvällä asialla ja se on monelle varmasti tärkiä paikka.

Myönteisestihän minä äänestin. Olen sen verran aikoinanani käynyt, että tiedän mistä on kyse. Luin myös jokin aika sitten sen ison-kirjan, jota niin ihmeellisenä toiset pitävät. Minuun se ei juurikaan tehnyt vaikutusta. Minuun on tehnyt vaikutuksen niiden ihmisten jutut, joita palavereissa olen kuullut. Moni on sitä mieltä, että AA-pelasti heidät kuolemalta ja moni kertoo saaneensa sitä kautta hyviä ystäviä. Tunnelma käymnissäni palavereissa oli aina erittäin postiiivinen kannustava.

Ennenkaikkea. Eihän AA pakota ketään mihinkään. Annetaan vaan mahdollisuus toimia tavalla, joka on monia auttanut. Pääasia on käydä palavereissa. Puhua ei tarvitse, jos ei huvita. Itse vain huomasin sen auttavan ja helpottavan stressiä ja ahdistuksia. Askeleita voi ottaa tai olla ottamatta. Kukaan ei pakota.

Suosittelen kokeilemaan. Toisille sopii toisille ehkä ei. Mitään siinä ei menetä.

Ehdottomasti rules. En omaa pitkää kokemusta, mutta minut toivotettiin sinne lämpimästi tervetulleeksi. Luulisin että ryhmien tärkein anti on se, että siellä valehtelematta kerrotaan ongelmat muille kohtalotovereille. Se helpottaa oloa tavattomasti. Oma asenne on se a ja o. Itse paikka antaa kyllä täydet eväät toipumiseen.

Se vaan on huono kun AA ei sen palaverin lisäksi tarjoa mitään muuta. Ei toimintaa,ei leirejä ei isoja kokoontumisia eikä mukavia toimintamuotoja. Uskonkentässä on leiriä,säbäkerhoo,sportkerhoo…motoristijuttua jne

Kyllä AA:ssakin tapahtumia on. On pikkujouluja, vappubileitä, kevät-, kesä-, syys- ja talvipäivät. aa.fi/tapahtumia.html

Leirejäkin ollaan järjestetty, esim. Paluu perusasioihin, jossa käydään läpi 12 askeleen ohjelma vähän perusteellisemmin.

AA ei harjoita kuvaamiasi toimintamuotoja. Ainoa vaatimus jäsenyydelle on halu lopettaa juominen. Siis vain halu lopettaa juominen.
Porukka on omavarainen, eikä ota vastaan lahjoituksia, eikä niitä anna. Ainoastaan tilittää mahdollisen ylijäämän katto-organisaatiolle, joka puolestaan mm. kustantaa kirjallisuutta.
Kaipaamaasi harrastustoimintaa joudut hakemaan muualta, vaikkapa mainitsemistasi yhteisöistä. Ryhmät ovat alkoholistien kokoontumista varten ja siksi, että apua hakeville olisi tarjolla jo raitistuneiden omiin kokemuksiin perustuvaa vertaistukea. Siis tukea niille, jotka haluavat lopettaa juomisen. Eikä suinkaan vaikkapa mahdollisuutta sählyn pelaamiseen. Esimerkiksi kohtuukäyttöä AA ei kykene tukemaan, koska yhdelläkään alkoholistilla ei ole kokemusta kerrottavaksi kohtuukäyttöön siirtymisestä. Se ei alkoholistilta onnistu.
En äänestä kumpaakaan vaihtoehtoa, vaikka olenkin pysynyt raittiina nimenomaan niiden oivallusten avulla, jotka ovat avautuneet ohjelman ja kuulemieni kokemusten kautta.

Sähly kuulostaa kivalta. :sunglasses: Tai sehä on: salibandy. Kattelin kerran ku gimmat pelas Ruoholahdes… ihan vtn hyvännäköstä peliä. Oisin halunnut mukaan siltä seisomalta. mutta…

On kohtuujuomiseen palanneita alkoholisteja olemassa! koska TIEDÄN semmoisen! Itse en tavoittele kohtuutta vaan mun osa on olla raitis! olen raitis Herran avulla!

Olen iloinen puolestasi, koska kerrot saaneesi raittiuden. On aivan sama kuinka, millä tavalla raitistuu.
Tunnen monia uskonnollisen vakaumuksen avulla raitistuneita ja kunnioitan heitä. Itse raitistuin ajattelutavan muutoksen avulla. Lopetin ajattelemasta, että olen maailman napa ja veljeäni/sisartani viisaampi.

Yhtään kohtuukäyttöön siirtynyttä alkoholistia en tunne. Muutaman vähentämisessä onnistuneen entisen kovan juopon tunnen kyllä. Alkoholistia riivaa hillitön juomahimo ja vain totaalinen lopettaminen auttaa. Juopon ja alkoholistin välinen ero on kuin veteen piirretty viiva.

Siis nyt en hjymmär… :open_mouth: Kovat juopotkin siis voivat vedellä viinaa kuten alkoholisti vetää? Siis kaksi puistokemistiä ja lasoljannua voivat olla siis toinen on alkoholisti ja toinen vaan kova juoppo!? :open_mouth: :open_mouth:

Kuka on kova juoppo, kuka alkoholisti? Siinäpä vaikea kysymys…
Emme pysty sitä ratkaisemaan, koska tuskin kukaan pystyy. Lasolia vetelevät tyypit lienevät peräti ns. rappioalkoholisteja, jotka useimmiten ovat pudonneet paitsi yhteiskunnan, myös kaiken avun ulkopuolelle. Löytyisiköhän jostain “kohtuullisesti Lasolia käyttävä entinen alkoholisti?” :unamused:

Sinulla on oma näkemyksesi asioista, niin minullakin. Pidetään ne näkemykset ja pidetään myös huolta itsestämme. Ok?
Ollaan raittiita itsemme tähden ja tuetaan heitä, jotka pyytävät tukea juomisen lopettamiseksi, eikö niin?
Eikä oteta viinaa selvään päähän.

Mutta eikös roskiksessa asuneita lasol-ukkoja ole nykyään AA.ssa…paras ajelee mersulla ja asuu valkosessa kivitalossa,

Kyllä heitäkin on. Minäkin tunnen kaksi. Eivät tosin asu kovinkaan hienosti tai aja mersulla. Ovat yhteiskuntakelpoisia kansalaisia kuitenkin. Toinen ns. tavallisessa työssä, toinen tukemassa raittiuteen pyrkiviä. Molemmat asuneet roskiksessa. Heidän kaltaisiaan sanotaan raitistuneiksi alkoholisteiksi. Ovat harvinaisia tapauksia. Suurin osa roskiskundeista kuolee viinaan tai korvikkeisiin, taikka tapaturmaisesti kännipäissään. Tai tulevat tapetuiksi.

Alkoholismihan on hoitamattomana vääjäämättä paheneva, kuolemaan johtava sairaus. Yleisin kuolinsyy maassamme. Hyvin harva selviytyy. Esimerkiksi AA:sta tippuu koko ajan juomaan enemmän väkeä kuin on selviytyneitä. AA ei siis ole mikään takuu raittiudelle, ainoastaan yksi monista vaihtoehdoista ja tukimuodoista.

Hyvää yötä ja paljon raittiita päiviä, kuukausia ja vuosia sinulle!

Siis tulokkaan kansioita jaellaan kuolintodistuksia vähemmän? :open_mouth: Yleensäkin syntymä tänne kuolevaiseen “lihaan” on vääjäämätön kuolinsyy.

Laso-tasolta nousseita on varmasti useita. Jo edesmennyt Lauri Jakkila on tästä hyvä esimerkki, sillä toivuttuaan hän vaikutti Via Dolorosa -yhdistyksen piirissä ja omisti elämänsä lähimmäisten auttamiseen. Kaikista - kuten minusta - ei tähän ole, sillä osa - kuten minä - ovat tarpeettomia surkimuksia, joista Lasolin juonnin lopettamisen jälkeen tai raitistuttuaan (join viimeksi toukokuussa ja tyyliin sopivasti Old Invalidia) ei ole mihinkään.

Olin viime viikolla Kuopiossa päivän, ja ainoa asia mikä jäi mieleen olivat noin ikäiseni +/- 50 jampat siis, jotka kulkivat rollaattorilla ja kulauttelivat lämmintä Valdemaria kovassa helteessä. Rollaattorin pelko sai minut (v. 2004) lopettamaan Lasolin kulauttelun ja helvetin tulen pelko (“siellä on itku ja hammasten kiristys”) sekä riittämättömyyden tunne Jeesuksen edessä humalahakuisen juomisen lähes kokonaan v.2006. (Otan kunnolla muutaman kerran vuodessa). AA:han en ole mennyt alemmuuden tunteideni vuoksi sitten vuoden 2003, sillä kaikki AA-toverit ovat saaneet paljon enemmän aikaan elämässään kuin minä!

Lasolarska on söpö. :slight_smile:

AA on saanut “Me Lopettajat” palstalla sikäli kohttuuttoman ison huomion, sillä jokaisen suhde AA:han pitäisi olla henkilökohtainen asia. Sama pätee muihin 12 askeleen ryhmiin: NA:han, GA:han, OA:han.
Emme huutele AA:ssa käymistämme tuolla ulkona turuilla ja toreilla, emmekä työpaikoillamme. "[size=50]No joskus on koulussa hehkuteltu joo missä on käyty, kun tuli tehtäväks. “Vuoriryhmä? Wauu?”!)[/size]
Miksi asiasta tarvitsisi vääntää netissä.

AA:n historia tosin on mielenkiintoinen. Nuo kaksi desperadoa: Smith ja Wilson alkoholisoituivat keskellä kieltolakia.
Ikävä kyllä, Smith unohdettiin, eikä hänen kuolintuutisensakaan 1966 ollut järin iso.
Päihderiippuvuuteen kuollutta (tupakka) Wilsonia sen sijaan juhlittiin ja muistettiin paljon monisanasemmin.