A-koti kpää

On tullu vietettyä jo viisi kuukautta a-kodilla lasten kanssa perhekuntoutuksessa. Nyt ollaan ekassa kotiharjoittelussa ja kuntoutusta on tarkoitus jatkaa kesäkuun loppuun.
Meidän perhe on varmaankin erikoisuus pitkän maksusitoumuksen vuoksi. Tiedän, että maksusitoumukset on aika tiukassa.
Onko jollakin kokemusta liian lyhyestä tai olemattomasta kuntoutuksesta?
Tosi hyvä juttu tämä perhekuntoutus, kun saa lapset mukaan.

^ Hienoa, että kuntoutus on ollut tarpeeksi pitkä ja olette viihtyneet.

Tsekkasin just noita A-kodin nettisivuja, ja vaikuttaa niiden perusteella ihan hyvältä, toimivalta paikalta.
Vapaan Alkoholistihuollon Kannatusyhdistys ! Empä tiennyt sellasestakaan yhdistyksestä. Nyt tiedän. : )

Mietin noiden maksusitoumuksien olemusta.
Kotipaikkakuntani sossujohto kertoi heillä olevan varaa yhteen sellaiseen per/vuosi.
Siis kun yhdelle antoivat lappusensa ja tämä lopetti hoidon alkoholistille tyypillisellä tavalla eli alkoi juomaan oltuaan muutaman päivän hoitolaitosessaan . Rahat jäi sinne dokun tullessa takasin toimeentuloluukulle.

Hyvin ymmärrän sossujen asenteen hoitoonohjauksessa.
Mutta Inkiväärin tarinan luettuani en sitten taasen ymmärräkkään.

:smiley: Kiitos kun kävit Toivoa antamassa :smiley:

Joo, onhan se itsestä kiinni paljonkin, miten kuntoutus onnistuu. Mulla hoitoon ohjaajana toimi lastensuojelu, joten panokset on kovat. Mutta on tuolla yksilökuntoutujiakin, jotka jatkavat niin pitkään kuin vain saavat olla ja moni sellainen on harmitellut maksusitoumuksen lyhyyttä.
Onhan niitä keskenlopettajiakin, ehkei heillä ole motivaatio ollut lainkaan kohdallaan. Mutta tämä alkoholistien ja addiktien “luonnevääristymä” on syynä siihenkin, että sairaslomatodistukset kuntoutuslaitoksista kirjoitetaan aina jälkikäteen, mitä on sitten kiva selitellä työnantajalle.
Mutta, olis kiva kuulla muiden laitoskuntoutuksessa olleiden ajatuksia :slight_smile:

Hei Inkivääri

Vai olet mäellä. Kuten aikaisemmin kirjoittelinkin, niin mulla on sieltä kokemusta. Mitä olet tykännyt hoidosta? Olin itse Lohikon puolella. Vieläkö siellä laputetaan? -Miksi näin tapahtui ja miten aiot muuttaa käyttäytymistäsi, jottei näin enää tapahdu? :laughing: :open_mouth: :smiling_imp: :unamused: :smiley: :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue: :laughing: :sunglasses: :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue: Mä en koskaan oikein sisäistänyt sitä juttua.
Ei siellä kuntoutuksessa loputtomiin voi olla, vaikka lastensuojelu onkin hoitoonohjaajana. Muista se. Oo niin kauan, kun saat ja tuntuu sille. Mua kiinnostaa sun tavotteet? Mitä haluat? Oletko ajatellut täysraittiutta vai jotain muuta? Heh, tulee mieleen kuiviksella kun istuin :smiling_imp: -fiiliksillä kirjoittamassa “Mitä nöyryys sinulle tarkoittaa?” -vastausta. Onko kuiviskäytäntö vielä voimassa? Onko Tuurinpirtti tullut tutuksi?
Mullahan on myös kokemusta Tuhkimosta. Hoitokoti päihdeongelmaisille naisille, Enossa. Mulla oli lapset/perhe mukana mäellä. Tuhkimossa olin yksin. Erilaista. Retkahdin Kankaanpään jälkeen ja Tuhkimossa pääsin tälle raittiudelle.
Minimaalinen osa pääsee hoidon piiriin. Ajatteles, Inkivääri, että vain kaksi kymmenestä raitistuu hoidosta. Meeppä peilin eteen ja sano itsellesi, että olen se toinen. Mä olen iloinen puolestasi, että olet muksusi kanssa selvästä päästä liikenteessä. Ennenkaikkea olen iloinen sun raittiista päivästä. On sulla ollut hulinaa ja sitten pystäytys ja suunnanvaihto. Ei se mee ihan kivuttomasti. Jaksuja.
Olen itse ryhmämyönteinen ja suosittelen lämmöllä tutustumaan. Minua on miellyttänyt se, kun kukaan ei kirjaa sanomisiani, saati pyytele maksusitoumuksia. Saa vapaasti olla päivän kerrallaan raittiina. Aikoinaan myllyhoidon työntekijä Riitta sanoi minulle, että askel per vuosi. Hiljaa hyvä tulee.
Oliko joutsenet pellolla?
Kirjota jookosta kuulumisiasi mäeltä. Onko siellä jotain kesäpäiviä. Elopäivät on ainakin.

Miten kotiharjottelu meni? Elelen mäen arkea mielessäni. Mukavaa. Vaikka siellä ahistikin välillä, niin lämmöllä muistelen sitä aikaa. Kaikkea hyvää sulle.

Niinuska

Juu, entistä lohikkoyhteisöä ei enää ole. Nyt perheyhteisö on kansoittanut rivarin ja lohikon tilat, Kuivistakaan ei ole… vaikkakin ollaan mietitty, et se vois olla ihan hyvä juttu. Tuurinpirtillä on tullu istuttua useasti, jopa itse vedin AA-ta 13 kertaa. NA-kokoukset on ollu kuitenki kivempia ja enemmän porukkaa paikalla.
Mä kotiudun ennen juhannusta ja sit on intervallijakso heinäkuussa.

Ai niin… joutsenet oli tulvan aikoihin pellolla :slight_smile: