Kävin tänään a-klinikalla, ja sain huomenna ajan a-klinin lääkärille. olen aloittamassa avokatkaisua. sanoivat että toimii sillä periaatteella että kerran viikoittain haetaan lääkeannos. mutta ei ole mitään tietoa mitä lääkkeitä tälläaisessa tilanteessa käytetään. kellään kokemusta opiaatti avokatkaisusta?
No riippuu opparista. Mulla on pelkkä kodeiinivierotus takana juurikin A:n avo systeeminä ja kyl se ihan kiitettävästi toimi, mut lääkkeet hain kyl joko joka päivä tai kolmesti viikossa tai jos meni oikein saatanan hyvin ni sit kerran viikossa. Eli jos on kovemmat aineet kyseessä ni eihän tuo kerta viikossa tuu toimiin mitenkään. Ja sehän ei siis toimi välttis edes kodeiinin kans, joten kyllä niitä käyntejä pitää useemmin olla, ettei voi vetästä viikon lääkkeitä parissa päivässä.
Itse saan 10 päivän lääkkeet ja tukilääkkeet kerralla (motivaationi päihteettömyyteen on todella kova). Lisäksi psykologin ja lääkärin tapaamiset viikottain ja päälle yllätysseulat. Tähän saakka homma on toiminut todella hyvin ja olen ollut tyytyväinen A-klinen toimintaan; ei pään silittelyä tai paijaamista mutta ei myöskään syyllistämistä vaan asiallista toimintaa, jossa yhtesenä tavoitteena on päihteettömyys. Ja ainakintähän saakka olen pysynyt sovitussa tiputustahdissa. Rivatrileja menee jopa sovittua vähemmän joten niitä jää jopa ylikin.
Pääseekö tuohon avokatkaisuun ilman mitään aikasempaa laitoshoitoa? Itselläni on mitta tullut täyteen muutaman vuoden päivittäistä opioidien käyttöä. Mikään laitoshoito ei mulle oikein käy, koska tilanteeni on niinkin paska ettei oikeen kukaan mun koukusta tiedä, ainakaan muija tai perhe ja en aijo kertoa, lisäks opiskelen ja koulukin jäis sit kesken. Asiat on muuten ihan hyvin, olen parikymppinen normaali mies mutta ainoa ongelma on tuo addiktio, minkään pörrin kanssa ei kiinnosta pelailla ja pilveäkin voin olla polttamatta, luonnollisesti… Että mitenkä tuo on? Te joilla on kokemusta voisitte vähän valaista tuon avokatkaisun ehdoista. Kiitti etukäteen!
edit: niin ja kodeiinihoitoa ajattelin, oxya ja buprea olen siis käyttänyt säännöllisesti.
Itselläni ainakin onnistui tuo avokatkaisuun pääsy ilman aikaisempaa laitosjaksoa. Katkojaksoa tosin suositeltiin alkuun mutta se oli silloin elämäntilanteeni vuoksi mahdotonta, joten homma on kulkenut kokonaan avopuolella ilman kummempia hämminkejä. Tärkeintä on ettei töppäile ja jos sattuu töppäämään, niin kertoo siitä avoimesti ja suoraan eikä valehtele ja kokeile rajojaan. Avokatko on luottamus,- sitkeys- ja tahtolaji. Jos motivaatio ja halu päästä oikeasti irti ei ole kunnossa niin homma menee ihan varmasti reisille. Takaiskut kuuluvat asiaan mutta niiden pitää vain lisätä tahtoa päästä kuiville. Joten itse olen todella tyytyväinen systeemiin, vaikka todella vaikeita ja todella rankkojakin aikoja on matkan varrelle mahtunut. Mutta nyt olen tilanteessa jossa opiaatiton, bentsoton ja kaikin puolin selvä vuosi 2011 on selkeä tosiasia eikä vain etäinen haave Onnea ja voimia matkaan!!!
Kiitos! Myös oma elämäntilanteeni ei oikeen salli tuota laitoskatkoa. Siinä olis varmaan liikaa sulatettavaa sille paremmalle puoliskolleni, vaikka hän mua rakastaakin todella paljon. Mäkin suuttuisin jos saisin tietää että koko suhde on ollut valheen päällä koko sen ajan mitä se on kestänyt, muka normaali terve mies… Kyllä varmasti aikanaan tulen kertomaan ainakin osan totuudesta koska se päihteettömyys todellakin vaatii sitä! Se on aika iso muutos elämässä ja se varmasti tulee ensimmäisinä kuukausina tuntumaan parisuhteessakin. Toinen asia on tietenkin sukulaiset ja koulu, ei se koulu ainakaan odota minua muutamaa viikkoa. Kai se mun oma motivaatio on tärkeintä tässä, että miten ne mua siellä klinikalla katsoo, olen kuitenkin tosi nuori ja elämä kokonaan edessä ja asiat muuten kaikin puolin kunnossa! Toivon vaan ettei se nuori ikä ole este, kuitenkin reilusti alle 25 vuotias eli täys kloppi vielä Noh kuitenkin parikymppinen.
Avokatkoja voi olla monenlaisia. Tuollaista mahdollisuutta miedohkolla opiaatilla (kodeiini tai tramadoli) ei todellakaan tarjota jokaisella a-klinikalla eikä tk-puolella. Esim. meilläpäin opiaattiavokatkasu a-klinikan avulla tarjoaisi mahdollisuuden keskusteluihin ja peruslääkitykseen (mielialalääkkeet, pahoinvointilääkkeet, perustulehduskipulääkkeet, mahd. Atarax ja melatoniini nukahtamisen tueksi), elikkäs mitään pkv-lääkkeitä ei ole saatavilla. Tk-lääkäriltä voi onnistua hyvien puhelahjojen avulla (toki lääkäristä riippuen) saamaan esim. bentsoja tai jopa mietoja opiaatteja (lain mukaan niitä saa määrätä vain kipuoireisiin!). Meilläpäin osastokatkollakaan ei ole tarjolla kodeiinia/tramadolia vieroitukseen, tarvittaessa opiaateista vain bupre n. viikoksi.
Joillain paikkakunnilla on käytössä myös bupre-vieroitushoito, jossa lasketaan avossa n.3-12kk bupre pois, meilläpäin ei ole lääkkeellisenä hoitona näissä asioissa muuta vaihtaria kuin metadoni-korvaushoito (joka voi tietenkin olla lyhyehkökin). Laissa ei ole määrätty kuin näistä buprella/metadonilla tapahtuvista vieroitus- ja korvaushoidoista, elikkäs tuollanen miedompi vaihtoehto ei ole mitenkään sun vaadittavissa siksi, että jossakin se on käytössä.
Avokatkasuun voi toki päästä ennen osastohoitoa, kuitenkin lääkitys todennäköisesti ei sisällä opiatteja lainkaan. Kuitenkin sitä voi kokeilla, on varmasti ihmisiä, jotka ovat onnistuneet opiaatittomassa opiaattiavokatkasussa (yleensä edellyttäen, ettei käyttö ja riippuvuus ole vielä hirmuisia eikä pitkään jatkuneita. toki poikkeuksiakin aina löytyy).
TSemppiä valitsemallesi tielle!
P.S. Kannatan ehdotonta rehellisyyttä, niin hoitokontakteissa kuin parisuhteissakin.
Kuulostaa pahalta. Periaatteessa onko sillä sit väliä onko laitos vai avokatkaisku, kun en vierotusoireiltani mihinkään kouluun kykene, saati muutakaan. Eihän tuo kodeiini niin paljoa auta, mutta sen avulla olis PALJON helpompaa. Ja mielummin siitä kärsin ne viikon parin vähän rajummat reflat kuin bupren ~kuukauden vittumaiset paskat. Ja toki sitä kodeiinin annostusta tiputettaisiin ja homma hoituis ammattilaisten valvonnassa ja tuessa. Ei tähän todellakaan helppoa tietä tule olemaan, mut täytyy pysyä lujana. Olis vaan niin hyvä jos homman voisi hoitaa niinkin, että toipumisen yhteydessä pystyisin käydä koulua (korvaava lääkitys) ja pikkuhiljaa totutella olemaan ilman. Viihteilyä en ole enään harrastanut pitkään aikaan eli toi oxy on jäänyt pois jo pari kuukautta sitten, pollea vedin viimeks kun sitä oli eli noin puol vuotta sitten tai yli, eikä enään edes kiinnosta mikään tommonen, haluun vaan päästä eroon buprestakin, joka tällä hetkellä pitää mut terveenä. Se, miten tulen hoitamaan aineen himon fyysisen paskan jälkeen, olkoon sen hetken ongelma… Esimerkiks joku indicainen kukinto kuulostaa aika houkuttelevalta, koska tykkään polttaa pilveä ja sen voi lopettaa aina kun haluaa. On se siten parempi korvata tää nykynen paha tapa, polttamalla VAIN iltasavut päivässä. Ainakin mulla noi indicat on aina illalla vieneet kaikki paskat ajatukset pois ja tullu hyvä olo, no tiedättehän te varmaankin. Ja toimitukselle: ei ole mitään hehkutusta vaan oma näkemykseni asiasta ja yksi ratkaisu minulle “saunassa sana on vapaa”?