Voi Arieeli…
Minä yritän just miettiä, jaksanko tai haluanko elää yhdessä “ehkä raitistuvan” mieheni kanssa. Että kannattaako se, jos mies alkaa kuitenkin juomaan vaikka 2-10 vuoden sisällä… Jaksaako sitä enää? Esim. eläkkeellä… Minä olen nyt 49 v.
Tämä vuosi on ollut järkyttävä, tosi raskas mulle, täysi-ikäisille lapsillemme, vanhemmilleni, anopille…
Vuosi on ollut syöksykierrettä miehelleni; keväällä mielenterveystoimiston asiakkaana (kun on niin paska olo), kesällä Avominne 4 viikkoa (kun tuli “pohjan kokeminen” ryyppyreissulla toisella puolen Suomea), juominen jatkui heti minun lomani jälkeen, loppukesästä hain avioeroa, syksyllä psykiatrinen osasto kotipaikkakunnalla 3 viikkoa (vein hänet sinne, koska oli itsetuhoinen…) Sitten mies hakeutui taas mielenterveystoimistoon ja omasta aloitteesta (!) haki päihdekuntoutukseen. Käynyt AA-ryhmässä kolme kertaa viikossa nyt parin kuukauden ajan. Kovasti vaikuttaa olevan halua raitistua, mutta en ole ihan varma, miksi on ottanut vastaan apua…
No, tällä hetkellä ei näytä ollenkaan hyvältä… Neljän viikon päihdekuntoutuksen jälkeen jouluviikon oli mielestäni kärvistellen. Juominen lähti heti viime maanantaina lapasesta, kun menin töihin loman jälkeen…
Kahden juomapäivän jälkeen ilmoitin, että samassa huushollissa asuminen ei onnistu, koska minulla ja kanssamme asuvalla 19 v. kuopuksellamme on ahdistava olo juomisen takia. Mies lähti saman tien, pakkasi kassiin vähän vaatteita, ja ilmoitti menevänsä asunnottomien/alkoholistien asuntolaan! Ja sillä tiellä on edelleen, pari vuorokautta on mennyt. Pankkikorttileimaukset näyttää ostoja baareista, Alkosta ja taksikyydeistä. No ei 70 eurolla kauaa juhlita…
Kyllä tämä nyt taitaa olla selvä juttu. Ei ne alkoholistit parannu (:)) Enkä minä pysty luottamaan enää. En halua toteuttaa al anonin oppeja, että voisin elää juovan alkoholistin kanssa. Haluan elää ilman sitä painolastia. Ja toiseksi tärkeimpänä itseni jälkeen: lapsemme eivät halua, että kärsin elämästä alkoholisoituneen miehen (vaikkakin on heidän isänsä) kanssa.
Ja miten tämä kaikki voi olla mahdollista!!!
20 vuotta tolkku mies; minulle ihana ja turvallinen aviomies (luulin että loppuelämäksi rakas ja kaveri), läheinen isä lapsille, tykätty kaveri ja tunnollinen töissä… En voi käsittää! Eikä ymmärrä muutkaan läheiset ja tuttavat, miten hänelle kävi näin…