6kk ilman Kuningas Alkoholia

Moi kaikille Päihdelinkin porukoille!

Täällä ilmoittautuu uusi vähentäjä/lopettaja! Olen lueskellut tätä palstaa jo pidemmän aikaa ja nyt uskaltauduin itsekin vihdoin kirjoittamaan. Oma tilanteeni on se, että oma juomiseni on hyvinkin tyypilliseen tapaan lisääntynyt vuosien mittaan ja erityinen ongelma on tullut ns. sosiaalisesta juomisesta, eli menee tosi helposti aivan överiksi kun juon ulkona käydessä tai missä vaan kavereiden kanssa yleensä. Mitä hauskempaa on, sitä varmemmin lähtee mopo käsistä. Oksentelut ja muistinmenetykset ovat hyvinkin tuttuja ja lisääntyneet huimaa vauhtia viime aikoina, joko todella hämärät tai täysin puuttuvat muistikuvat että miten on tultu kotiin ja milloin ym. On alkanut tosissaan hirvittää viime aikoina, että joku päivä se ‘juopon tuuri’ loppuu ja jotain tosi kamalaa sattuu kun olen tuommoisessa kunnossa haahuilemassa yksin pitkin katuja. Käyn ulkona juhlimassa aika harvoin nykyään (ikää 35v.) mutta kun käyn on enemmän sääntö kuin poikkeus, että liikaa tulee otettua. Näitä överikertoja ei siis ole jatkuvasti, mutta nyt alkaa tuntua, että jokainen kerta on liikaa.

Tämän lisäksi tässä viimeisen vajaan vuoden aikana on krapularyypyt tulleet mukaan kuvioihin ja myöskin kotona tulee tissuteltua useammin kuin ennen. Määrät kotitissuttelussa ei ole mitkään hurjat kai (esim. 1 viinipullo illassa), mutta kerrat on lisääntyneet selvästi.

Nyt viime viikonloppuna oli juurikin tuommoinen juhlimistilanne, että oli muka taas niin hauskaa baarissa, että tuli kiskottua kaksin käsin vodkaa ja shotteja, ja käsistähän se lähti. En muista lähteneeni baarista tai tulleeni kotia, mutta taksilla olen sentään kerrankin älynnyt tulla (selvisi kuiteista). Kotiin pääsin kunnialla siis, mutta seuraavana päivänä krapula oli niin kova, että huitasin siihen heti muutaman bissen avuksi eikä tullut paljon mitään syötyä koko päivänä. Tämähän johti uuteen pöhnään tietenkin joka päättyi lopulta oksenteluun yöllä ja tällä kertaa oksentelun mukana tuli vähän verta. Säikähdin tätä sen verran että päädyin soittamaan 24h apunumeroon (en asu Suomessa) jotka neuvoivat menemään päivystykseen tarkistamaan tilanteen, varsinkin kun olin erittäin heikossa hapessa, pyörrytti ym. No siellä sitten sairaalapedissä tiputuksessa oli asioita hyvä miettiä. Verikokeet otettiin, joista selvisi että kaikki maksa- ym. arvot ovat aivan kunnossa, mutta pisti koko homma vähän miettimään, että pitäisköhän tälle ongelmajuomiselle pikkuhiljaa tehdä jotain, ennen kuin makaan täällä sairaalapedissä jonkun paljon pahemman asian takia (vähäinen veri oksennuksessa osoittautui vain kurkunpään ärsytykseksi oksentelusta ja alkoholista johtuen). Tilanne on nyt se, että jos en opi ottamaan alkoholia nätisti niin en voi sitä ottaa ollenkaan.

Ideaali tilanne toki olisi, että saisin tämän sosiaalisen juomiseni kuriin niin, että osaisin ottaa asiallisesti yrittämättä juoda koko baaria tyhjäksi ja lopettaa kotitissuttelun kokonaan. Tämä ei kuitenkaan onnistu tosta noin vaan päättämällä, olenhan sitä kokeillut jo monet kerrat. En tiedä onnistuuko se millään. Päätin nyt katkaista juomisen aivan kokonaan, koska haluan kokeilla millaista elämä olisi täysin ilman viinaa. Päätin, että en juo pisaraakaan seuraavaan 6 kuukauteen. Sinä aikana tulee jo monta kertaa käytyä läpi tilanteet, joissa normaalisti joisin. Katson sitten 6kk jälkeen miltä elämä tuntui ja aion sinä aikana kirjoitella tuntemuksia ylös, positiivisia ja negatiivisia. Olen melko varma, että positiivisia tulee olemaan vaikka kuinka paljon enemmän! Lisäksi tuolla sairaalassa ollessani juttelin aiheesta lääkärin kanssa ja pyysin päästä keskustelemaan jonkun ammattilaisen kanssa. Tästä tuskin voi olla mitään haittaa!

Toki voin lopettaa kaiken ulkona käymisen kokonaan, mutta tämä itse ongelma silti on ja pysyy. Jos en käy ulkona niin vedän kuitenkin välillä pään täyteen jossain muualla, oli se sitten kotona kavereiden kanssa tai jos lopetan kaiken sosiaalisen juomisen niin luultavasti silloin kotona yksin. Onhan se korkki jo nyt kotona auki turhan usein.

Tässäpä tämä pääpiirteissään. Mukavaa syksyn alkua kaikille :slight_smile:

Heips ja tervetuloa mun puolesta :slight_smile:.

Olen pääsääntöisesti kyllä tuolla Lopettajien puolella, käyn välillä täälläkin lukemassa ihmisten juttuja ja kuulumisia. Täältä minäkin aloitin. Tsemppiä päätöksen toteuttamiseen! :slight_smile:

Ps. Lopettajien puolella on ketju Yksinkertaisia niksejä (muistaakseni noin). Kannattaa käydä lukemassa!

Kiitos kovasti Lintuanna, pitääpä vilkaista tuota mainitsemaasi ketjua!

Lopettajien puolella tosiaan tuntuu olevan vilkkaampi keskustelu, mutta en ollut oikein varma sopisiko tämä oma tilanteeni sinne, joten pistin varmuuden vuoksi tänne Vähentäjien puolelle nyt toistaiseksi, vaikka täysin ilman alkoa aion nyt ollakin ainakin nämä seuraavat 6kk.

Fiilis koko päätöksestä aivan loistava, odotan innolla ensimmäistä selvää viikonloppua! Olen vasta muuttanut uudelle alueelle enkä ole vielä saanut aikaiseksi liittyä uudelle salille. Tämä esimerkiksi on viikonlopun ohjelmassa :slight_smile: Menen myös ulos syömään kaverin kanssa ja sen jälkeen toisen kaverin synttäridrinksuille - minä toki juhlistan vain holittomien drinksujen voimalla.

Tervetuloa LadyFortuna! :smiley:

Jos suunnitelmissa on vielä joskus elämänsä aikana käyttää alkoholia, niin Vähentäjät onpi oikea paikka. Lopettajissa puolestaan ei oteta enää koskaan. Jos tästä lipsuu, niin retkahdusta kadutaan julkisesti niin perkeleesti ja palataan takaisin alkuun, eli päivään 0. Vähentäjä voi puolestaan ynnäillä raittiitta päiviä kalenteriinsa eivätkä ne nollaannu koskaan, vaikka kuinka ryystäisi seuraavana päivänä. Kosteat päivät eivät vähennä raittiiden päivien merkitystä.

Vuoden lopussa voi sitten helposti vertailla kuinka monena päivänä on tullut käytettyä alkoholia verrattuna edelliseen vuoteen, ja tehdä siitä johtopäätöksen että alkoholinkäyttö on joko lisääntynyt taikka vähentynyt. Tämä nyt vain yhtenä esimerkkinä, kuinka omaa edistystään voi seurata vähentelyn jalossa taidossa.

Kiitos Narkkitehti! :slight_smile:

Juu, tämä tuntuu ehdottomasti oikeammalta paikalta, ainakin vielä, kun tavoitteena on saada lähinnä tuo oma sosiaalinen ongelmajuominen kuriin ja oppia ottamaan asiallisesti. Mutta tietysti voi tuntua kaikki aivan toiselta puolen vuoden täysraittiuden jälkeen, se jää nähtäväksi. Koen ehkä tämän sopivammaksi paikaksi omalle ketjulleni myöskin siksi, kun ongelmani ei ole olla juomatta kokonaan vaan nimenomaan se, että lähtee hyvin herkästi lapasesta koko homma kun otan, ja koska otan jatkuvasti useammin kuin ennen. Siksi haluan kokeilla millaista elämä oikeasti on kun alkoholi ei ole kuvioissa ollenkaan.

Tervetuloa mukaan LadyFortuna,

Tämä on hyvä paikka tuuletella ajatuksia ja selvitellä perspektiiviä omassa alkoholisuhteessaan. Kuten Lintuanna, minäkin pidän kotia tuolla lopettajien puolella. Olen n. kymmenen vuotta Sinua vanhempi ja aloittelin plinkkiin kirjoittelua vähentäjissä aikoinaan. Minulla ei tauko juomisesta -systeemi onnistunut :frowning: joten olen sittemmin siirtynyt lopettajiin piiiitkän tien kautta. Vielä aivan viime aikoihin asti haaveilin kohtuukäytön onnistumisesta ja olen ongelmajuonut yli 20 vuotta, en kassialmameinigillä kuitenkaan, kuten “kunnon naisena” joka käänteessä muistan (lähinnä itselleni) muistuttaa…

6 kk kuulostaa hienolta tavoitteelta, päivä kerrallaan se etenee. Onnea matkaan ja kirjoittele kuulumisia. Meitä alkoholiongelmaisia on täällä muitakin, yksin et ole. Hienosti ja rohkeasti olet kantanut vastuuta hakeutumalla hoitoon.

Kiitos, Mrs.MiddleAge! :smiley:

Tämä paikka tuntuu tosiaan olevan niitä harvoja paikkoja, joissa ihmiset oikeasti ymmärtävät, mistä tässä on kysymys. Itselläni on lisäksi joitain läheisiä ihmisiä, joilla on tästä asiasta kokemusta tavalla tai toisella, joten siitä ei ainakaan pitäisi jäädä kiinni, että ei olisi ketään, kenelle avautua jos siltä tuntuu.

Taitaa olla aika tyypillistä, että ensin aloitetaan täältä vähentäjien puolelta ja kun siinä epäonnistutaan, siirrytään lopettajiin. Aika näyttää liitynkö minäkin tähän joukkoon. Toistaiseksi vielä toivon pystyväni kohtuukäyttöön, mutta katsotaan mikä fiilis on siitä ja ylipäänsä koko elämästä tämän 6kk jälkeen.

Fiilis näin lauantaipäivänä erittäin hyvä! Eilen töissä porukat korkkasivat perjantaibisset jääkaapista päivän lopulla kuten meillä on tapana. Tulee varmaankin herättämään suurta ihmetystä työkavereissa jossain vaiheessa, kun en enää tähän kööriin liitykään, vaikka ennen olin ensimmäisten joukossa olutpullo huulilla. Monestihan se olutpullo on muuttunut kolmeksi ja siitä on sitten hyvä siirtyä baariin jatkamaan ja yleensä lauantaiaamuihin on herätty enemmän tai vähemmän krapuloissa. Tänään heräsin pirteänä ja täynnä energiaa - ei tarvitse arpoa kumpiko tapa on parempi. Nyt lähden tästä liittymään uudelle salille! :smiley:

" Alkoholi tekee heikoksi! Heikkous on paha! Sali poistaa heikkouden! Sali on hyvä! "
Tuota kun toistaa itselleen päivittäin niin hyvä tulee! :wink:

Puhut asiaa!! :slight_smile:

Holittomia päiviä on nyt takana 11 ja hienosti menee. Jokunen sosiaalinen tilanne selätetty helposti ilman alkoa, mutta toki ne vaikeimmat ovat vielä edessä. Olen nauttinut täysillä siitä, että pää on täysin selkeä koko ajan. Ei krapulaa eikä edes sitä usvaista oloa, joka herkästi tulee kotitissuttelun jälkeen aamuksi. Odottelen innolla tämän seuraavan selvän viikonlopun alkua :smiley:

Kohta jo kuukausi mennyt ja 5 jäljellä.

Nyt on jo yli kuukausi mennyt ja tämä on jo itsessään ollut hyvinkin avartava kokemus. Ulkona olen käynyt kuten ennenkin enkä muutenkaan ole muuttanut sosiaalisessa elämässäni muuta kuin vaihtanut lasin sisällön holittomaan ja hienosti onkin mennyt! Ollut oikeastaan aika mahtavaa tajuta, että voihan nämä tilanteet elellä selvinpäinkin ja on ollut vieläpä hauskaakin! Siinä on jotain hienoa kun tulee mukavan illan jälkeen kotiin täysin selvänä :smiley: Vaan näyttäähän tuo meno baareissa pikkasen erilaiselta kun ei sumenna päätään alkoholilla… sitä haluaa huomattavasti aikaisemmin nykyään kotiin, mikä on sinänsä vain hyvä asia!

Suurin yllätys on ollut se, että tämä juomattomuuteni näyttää olevan ongelma muille ihmisille eikä niinkään itselleni - lähinnä tutuille tai puolitutuille. Tässä samalla myös sinkkuna deittailen ja yllättävän monesti myös treffikumppaneita tuntuu kovasti kiinnostavan lasini sisältö. Yhdet treffit jäivät jopa tekemättä kun kävi ilmi, että en nyt juo! :laughing: Noh, tuleepa ainakin heti kättelyssä eroteltua jyvät akanoista. Omia hyviä kavereita, ystäviä ja muita läheisiä ei juomattomuuteni todellakaan haittaa, päinvastoin moni on sanonut inspiroituvansa tästä itsekin.

Hienoa. Jatka samaa linjaa.

Moikka moi!

Nyt on semmoiset 2,5kk mennyt ilman alkoholia ja päätuntemuksena on se, että se tuntuu täysin normaalilta tavalta elää. Sitä on jotenkin tottunut siihen, että ei juo missään tilanteessa, en sitä edes enää mieti kovinkaan paljoa. Muilta ihmisiltä tottuminen minun juomattomuuteeni tuntuu kyllä vievän pidemmän aikaa ja joillekin se tuntuu olevan aivan suoranainen ongelma. Taitaa kertoa kaikista eniten heidän omasta suhteestaan alkoholiin…

Viime aikoina on alkanut tuntua, että enpä tiedä huvittaako tämän puolen vuoden jälkeenkään juoda enää ollenkaan, on tämä selvä elo niin mukavaa!

Hei LadyFortuna!

Mikä fiilis tällä hetkellä? Kiinnostaisi hirveästi kuulla tuntemuksia nyt pikkujoulukautena. :slight_smile:

Moikka Venla!

Kiitos kysymästä, fiilis on edelleen erittäin hyvä, pikkujoulukaudesta huolimatta, tai ehkä jopa sen ansiosta! Juhlintaa on riittänyt eri muodoissa koko joulukuun ajan ja hienosti on juhlat sujuneet vesilinjalla - tai tarkemmin sanottuna lime & sooda -linjalla, joka on nykyinen juhlajuomani. Jopa firman pikkujoulut tuli tässä vietettyä, olin tietenkin ainoa, joka nekin vietti selvin päin, mutta onneksi nämä porukat töissä alkavat pikkuhiljaa tähän tottua. Vielä muutamat jaksavat kysellä, että enkö nyt vieläkään ota mitään, mutta onneksi se näyttää vähenevän. Työpaikan pikkujoulut vietettiin torstaina, joten olihan se mielenkiintoista katsella kun jengi valui töihin aivan järkyttävässä krapulassa seuraavana aamuna/päivänä… ei käynyt kateeksi!

Yllättävintä tässä koko tauossa on ollut se, että ei ole tehnyt mieli juoda ollenkaan, ei edes tämän juhlakauden aikana. MInun ongelmani ei koskaan ollutkaan se, että en voisi olla ilman, vaan se, että lähtee lapasesta erittäin helposti kun juon ja tulee vedettyä överit. Nyt olen nauttinut aivan täysillä siitä, että pääni on selvä, olen koko ajan skarppina ja teen aivan ehdottomasti paljon parempia valintoja elämän kaikella saralla. Oma asenne alkoholia kohtaan on (toivottavasti pysyvästi) muuttunut aika lailla, tuntuu, että se oli ennen jonkunlaisella jalustalla koko homma. Nyt tuntuu aika tyhmältä koko bilejuominen. Kaveripiirissäni on kaikenlaista juojaa ja olenkin heidän - ja myös muiden ihmisten - juomatapoja mielenkiinnolla tässä observoinut. Alkaa nyt vihdoin olla ymmärryksessä itselläkin, että jos meinaa ottaa ollenkaan niin täytyy pysyä ihan parissa lasissa, kuten monet kavereistani aina tekevät. Tuolla baareissa kunnon kännääminen taas näyttää nykyään silmääni ihan hurjalta touhulta, en halua enää koskaan semmoista itse tehdä. Edelleen olen sitä mieltä, että jos en jatkossa osaa ottaa vain vähän niin en ota sitten ollenkaan.

Tammikuu alkaa olla puolessa välissä ja se tarkoittaa, että tipatonta on kestänyt noin 4,5kk. Joulu ja vuodenvaihde tuli vietettyä elämäni ensimmäistä kertaa aikuisiässä täysin ilman alkoholia, voi sitä näköjään olla tuohonkin aikaan vuodesta juomatta. Kävin joulun alla yksissä valmistujaisjuhlissa, jossa oli tarjolla alkoholitonta skumppaa. Se olikin tosi hyvä kokemus! Nyt tässä on tätä tipatonta seuraakin enemmän taas ympärillä kun aika monet viettävät tipatonta tammikuuta!

Muuten ei sen kummempaa raportoitavaa, samaan tyyliin jatkuu vielä ainakin seuraavat 1,5kk :slight_smile:

Moikat kaikille!

Puoli vuotta on nyt ilman alkoa oltu niinkuin tarkoitus olikin, se tuli tuossa muutama päivä sitten täyteen. Olikin aivan mahtava puoli vuotta se enkä aio missään tapauksessa enää palata samaan meininkiin, että vedetään övereitä välillä ulkona käydessä. Aion nyt ottaa alkoholia kohtuudella joka ikinen kerta. Jos tämä ei onnistu ja lipsahdan edes välillä samaan vanhaan, jolloin vedetään pää täyteen niin pistän sitten korkin uudestaan kiinni. Onpa nyt huomattu, että elämä on raittiina aivan mahtavan hienoa :slight_smile:

Tsemppiä myös muille vähentäjille/lopettajille!

Suuret ja lämpimät onnittelut!
Toivottavasti kohtuukäyttö onnistuu jatkossa.:slight_smile:

t. vesiselvä vähentäjä Juhani