Olen 42-vuotas nainen.Minulla on ollut ongelmia alkoholin käytön kanssa.Viimeisen puolen vuoden aikana olen onnistunut vähentämään juomista paljon (kiitos uuden aviomieheni, jonka kanssa elämä on näyttänyt uusia puolia…vapaa-aikana teemme ruokaa, leivomme, sienestämme, lenkitämme koiraa, katsomme leffoja ymym.).En kuitenkaan ole onnistunut lopettamaan kokonaan ja nyt olen juonut keskimäärin 1-2 kertaa viikossa. 1,5 kuukauttakin on tässä puolen vuoden sisällä onnistuttu olemaan raittiina yhtäsoittoa.
Mutta minun täytyy päästä alkoholista kokonaan.Kun juon, en osaa lopettaa pariin lasiin.Minusta tulee hullu, jollaista en haluaisi itse tuntea.Olen väkivaltainen ja todella ilkeä suustani, siis juuri normaali alkoholistin kaltainen.Olen aiheuttanut paljon surua läheisilleni, lapseni asuvat isällään (yhteishuoltajuus kumminkin edelleen).En haluaisi satuttaa enää ketään.Haluaisin olla se kiva ja kiltti ihminen, jollainen olen selvinpäin.
Miten voisin lopettaa kokonaan?Mistä saan apua/tukea? Ongelmana on juuri se, että yksikin kertaa riittää sekoittamaan pakan pitkäksi aikaa.Vaikka joisin kerran kuukaudessa, se on liikaa.
Nyt sain tietää olevani raskaana.Uskon, että lapsi on terve, koska jo puoli vuotta juomiseni on ollut määrällisesti suhteellisen vähäistä, aikaisempaan verrattuna.Raskaus on alussa, enkä tiedä vielä mitä teen.Pidänkö pienokaisen vai en.Sen tiedän, että raskausaikana pystyn olemaan juomatta, JOS päätän pitää vauvan.Mutta tarvitsen tukea mahdolliseen raskauden jälkeiseen elämään.En halua ottaa sitä pisaraakaan.Rakkaat kanssaihmiset.Mitä ajattelette tilanteestani?Mistä voisin alkaa selvittää tätä vyyhtiä?
Moi, ja tervetuloa! Vyyhdin purkaminen on jo aloitettu, kirjoittamalla. Joten kirjoita vaikka päivittäin tuntemuksia, se auttaa aina. Itse olen samanikäinen, mies tosin, ja onnittelen onnellisen “sattumuksen” johdosta. Toivottavasti saat tästä kaikesta riittävästi motivaatiota että kaikki alkoholi on jäissä seuraavan vuoden, ellei toisenkin, ajan.
En tiedä, mutta Antabus olisi melkein satavarma optio että kippaaminen ei houkuttaisi, mutta tästä kaikesta varmasti kannattaa keskustella lääkärin kanssa, että onko tämä vaihtoehto turvalllinen, ja mitä muita konsteja löytyisi tueksi. Eli oman paikkakunnan päihdeporukoihin yhteyksiä, tai sitten terveyskeskukseen. Ne ohjailevat kyllä oikeaan suuntaan.
Onneksi olkoon vielä kerran!
Avun ja tuen saannin mahdollisuudet ovat jossain määrin kiinni asuinpaikkakunnastasi. A-klinikka ja terveyskeskus ovat mahdollisia, niitähän on kuntien pidettävä lakisääteisesti.
Itse sain avun AA:sta. Niitäkin ryhmiä on kaikkialla Suomessa. Suuremmilla paikkakunnilla kokouksia on joka päivä tai oikeammin joka ilta. Osa ryhmistä on tarkoitettu naisille, osa on ns. avoryhmiä, joihin voi osallistua kuka tahansa, esimerkiksi pariskunta, joista vain toinen on alkoholisti. Katso googlesta ja harkitse.
Sulla on joka tapauksessa hyvä mies kotona tukenasi, selviät kyllä.
Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme