Kiitos Prossa ja jaana.muru vastauksista. Vatsakivut ovat helpottaneet, mutta jotain herkkyyttä tuolla suolistossa tuntuu olevan. Olen jo pitkään pyöritellyt lopettamisasiaa mielessäni ja tunnustanut itselleni olevani alkoholisti. Mieheltänikään en ole kieltänyt asiaa, onhan tuo nähnyt törpöttelyäni… olen kyllä juonut “salassa” paljonkin, mutta ei kai kukaan ole niin tyhmä ettei huomaisi koska eukko on ottanut ja koska ei. Miten typerää itsensä huijaamista!!
Ensimmäisen konkreettisen askeleen otin kesäkuussa 2015, kun tunnustin juomisongelman yhdelle nettitutulle, jonka tiesin raitistuneen. Silloin asia jäi siihen, mutta minua on kantanut ajatus tuosta vertaistuesta, jota hän minulle antoi ja lupasi jatkossa olla tukena.
Siitä kului 7 kk, kunnes vaan päätin olla juomatta nyt “hetkeen”. Rahat oli loppu, miestä ärsytti (muttei kilttinä paljon sitä ilmaise), unet oli huonot, maha aamuisin ihan kuralla, ärsytys, masennus ja huono itsetunto… sekä puntarissa lukemat 110! Alkoholin lisäksi kun rakastan syömistä ja kaikkea mässyttelyä… Mietin sitä että miten helkkarin itsekäs sitä on, kun käyttää omat ja miehenkin tienaamat rahat juomiseen. Surullista ja niin noloa! Pakko muuttaa tyyliä!
Mulla on piilossa vaatekaapissa yksi olut, jonka silloin helmikuun eka päätin vaan olla avaamatta. Nyt toivon, että jonain päivänä voisin sen joko tarjota jollekin, tai kaataa viemäristä alas. Vielä en halua, kun olen ylpeä siitä että se siellä on avaamattomana…
Mulla on joitakin sairauksia, pari eri lääkettä pitää mut liikkeellä ja toimintakykyisenä. Toinen lääke on Lyrica mitä ei sais alkoholin kanssa käyttää, mutta huijasin ja järkeilin niin, että en ottanut sitä niinä iltoina kun join. Eli käytännössä söin lääkettä vain aamuisin. Lisäksi tyroksiinia menee aamuisin kilpparin vajaatoimintaan.
Muitakin ongelmia on, joista kirjoittelin blogia pari vuotta sitten, blogi on Romukopan Lyyli ja mietinkin nyt sen jatkamista. Katsotaan…
Eniten pelkään niitä tilanteita, joissa ennen on ollut juominen “se juttu”, esim. tietyt kaverit ja illanistujaiset plus muut juhlat, MITEN niistä selviää ottamatta alkoa?? Alkoholi saa minut iloiseksi, sosiaaliseksi ja hauskaksi (omasta mielestäni), selvin päin jännitän ja änkytän, enkä saa niin helposti iloa mistään asioista… Huokaus. Paljon on siis läpikäytävää jos tälle tielle jää, mutta otan haasteen vastaan ja koitan pyöriä täällä keskustelualueella, vähennän vaikka Facebookissa notkumista mieluummin. Kaikkeen ei aika riitä ja varsinkin tämä kirjoittaminen vie äkkiä paljon aikaa.
Kiitos jo etukäteen vertaistuesta. Kotona on pari terapiakoiraa, jotka vie mua ulos, maalla kun asutaan niin ne juoksee pihassa irrallaankin, mutta lenkille on onneks silti mentävä.
Lyyli