23v Suurkuluttaja?

Moi!

Olen aika ajoin alkanut pohdiskelemaan alkoholinkäyttöäni. Ensimmäinen kännikokemus on seiskaluokan syksyltä.
Viimeistään kun 18v täytti niin ollut vain räjähdysmäisesti nousemaan päin.
Satunnaisia kahdenviikon jaksoja ollut ilman alkoholia sen koommin. Nykyään kaikki viikonloput, juhlapäivät yms meneekin mukavasti tumussa ja monta päivää.
Poissaoloja töistä, mahdollisten elämänkumppaneiden puheet ei kiinnosta laisiinkaan,sovittujen asioiden hoitaminen jää, ahdistaa, vituttaa ja rahatkin loppu jatkuvasti.
Juon yksin kotona ja kieltäydyn myös kavereiden seurasta usein ja menen baariin. Yksin. Mulla on kyllä selvinpäin laaja kaveripiiri ja löydän kyllä aina juttuseuraa baareissa kun olen aika supliikki ja hyvä seuramies.
Vakuuttelen, että olisin onnellinen, mutta en tiedä.
Aina jos jonnekkin ollaan menossa olen ensimmäisenä pullo kädessä ja känni päällä. Odotankin sitä hetkeä julmetusti kun saa avata kaljan. Tuntuu,että koko saatanan elämä pyörii kaljan ympärillä. Mikään juuri ei tunnu miltään niinkuin aikasemmin. Ei kiinnosta juuri kumppaniehdokkaiden tiirailu eikä rakas harrastukseni missä olen hyvä. Myös rauhoittavia tulee käytettyä aika ajoin,että saa nukuttu ja menemällä työhön yms sosiaalisiin tilanteisiin. Olen myös krapula-ahdistuksessa lieventänyt tilannetta mielessäni kuunnellen johnny cashia ja juomalla kaljaa ottaen muutaman rauhoittavan tietoisesti liikaa.Silloin pelästyin ,jolloin jätin ne vähemmälle. Ihmettelen omaa käytöstäni kun muuten olen perus iloinen ihminen,mutta kun kaljaa juo muutaman päivän se saa mielen ihan uuteen malliin.

Mulla on helvetin ikävä äitiä ja rakastavaa kotia.

Huomenta artisti!

Olet kyllä aika nuori suurkuluttajaksi. Sanoit että olet pystynyt pitämään joskus parin viikon taukoja. Pystyisitkö lisäämän näitä taukoja. Kumppaniehdokkaitakin sulla kuulemma on. Ne kuitenkin toteutuu paremmin selvinpäin! Oleppas muuten varovainen sekoittaessasi rauhoittavia ja alkoholia yhteen! Voi tulla aikamoinen koukku! Tervetuloa kuitenkin ja paljn tsemppiä!

t. Juhani

Huomenta Artisti minunkin puolestani ja tervetuloa joukkoon!
Minuun kolahti tuo viimeinen lause. Olet samaa ikäluokkaa kuin omat lapseni. Tsemppiä pyrkimyksiisi vähentää alkoholin käyttöä. Tänne kirjautuminen ja alkoholismista avautuminen ovat jo isoja askelia oikeaan suuntaan.

moi Artisti,
minunkin puolesta tervetuloa Plinkkiin pohtimaan tilannettasi ja mieluiten lopettamaan koko juominen.
jos ei lopettaminen onnistu toistaiseksi, kannattaa miettiä keinoja miten saisit vähennettyä alkoholinkulutustasi.

kuten Helenalle, minullekin kolahti tuo viimeinen lauseesi. tarvitset tukea, jos ei äidiltä niin joltain toiselta luottoaikuiselta. onko Sun lähipiirissä sellaista? kummi taikka ystävä?
tärkeän askeleen olet ottanut kun tänne liityit.

entä oletko lukenut Oma Apu-osiossa olevaa “Retkahduksen ehkäisyn käsikirjaa”? kannattaa tutustua tekstiin. löydät varmasti sieltä tuttuja juttuja sekä uutta mielenkiintoista asiaa.
hienoa että päätit liittyä Plinkkiin. pysyhän linjoilla!

Tervetuloa! Tutulta kuulostavaa juomista sulla. Olen sua reilu 10v vanhempi, mutta suunnilleen sun ikäisenä alkoi mopo karkailla alkoholin kanssa.

Ota varovasti niiden rauhoittavien kanssa! Lääkärin määräämät rauhoittavat tuli mulle kuvioon muutamaksi vuodeksi. Olin silloin ihan vähän vanhempi kuin sinä, about 26-29 vee. Noiden vuosien aikana mun kännit muuttui niin järjettömiksi, että sain elämäni aika huolella solmuun. Tuo aika vaikuttaa vieläkin, vaikka nousin siitä.

En siis suosittele yhdistelmää, en edes krapulan hoitoon. Eikä sitä suosittele kukaan, joka on samoja yhdistelmiä vedellyt.

Myös minä join ikävään. :cry: Ikävöin mieleltään tervettä äitiä. Ikävöin kotia, jossa mut hyväksyttäisiin sellaisena kuin olen. Ikävöin isää ja sukulaisia, joka katkaisi välit kauhean uskontonsa vuoksi.

Vuosi siitä kun kirjottelin tänne tilanteestani. Alkaa kohta työt lähteä alta, mutta edelleen mennään. Viimeksi olin syksyllä varmaan lokakuussa pariviikkoa ilman. Kovissa krapuloissa ja rauhottavapäissäni töissä käynyt. Todennäköisesti sinne ajanutkin vielä promilleja veressä. Pitkät viikonloput mahdollistaa hyvin 2-3 päivän hörpöttelyt niin, että muisti lähtee aina.Toki välillä ollut viikonkin pois töistä kun jäänyt ryyppy päälle. Nykyään kyllä menny rauhoittavia sekasin jo ja putkareissuja ollut pari. AA-ryhmässä käyty myös.

Moi Artisti!

Aika sekavalta kuulostaa tilanteesi! Jos menetät työsi niin sitten vasta pitkä ränni saattaakin lähteä päälle.

Toinen vakava asia rattijuoppuden lisäksi on rauhoittavien ja alkoholin sekakäyttö! Siinä putkareissu voi vaihtua linnareissuksi kun toiminta voi tapahtua hetken mielijohteesta!

Yritä käydä siellä AA:ssa ja vähentää reilusti tai lopettaa kokonaan! Sanon tämän kaikella hyvällä! Paljon tsemppiä!

t. Juhani

Hei Artisti!

Kyllä nyt kuulostaa sille, että tarttet apua. Ja hyvä kun kirjoittelit tänne. Kirjoittele ahkerasti. Sekin jo auttaa.
Iästä huolimatta, kuvio on hyvin samanlainen. Juuri tuokin, että aiemmin kiinnostavat asiat jäävät…
Minulla nousi yksi kysymys ylitse muiden: Miksi juot? Onko siihen ollut joku laukaiseva tekijä? Vai onko se jäänyt vaan ”päälle”? Tuo pointti olisi hyvä minusta ihan ensimmäiseksi ottaa käsittelyyn. Pakenetko jotain, niinkuin meistä moni tekee? Jos niin mitä?

Oliko AA Ok? Koitko sen omaksesi? Asutko paikkakunnalla jossa voisit saada henkilökohtaista apua. Minä aina mainostan kokemusasiantuntijaa, jollainen löytyy ainakin pääkaupunkiseudun terveyskeskuksista. Käynneistä ei tehdä merkintöjä. Mulla hyvä kokemus omista tapaamisista.

Rauhoittavien kanssa ei kannata ”sotkea”. Itse olen käyttänyt rauhoittavaa ja niitä juuri vähentelen pois. Olen usein itsekseni ajatellut, että onneksi en ole väärinkäyttänyt niitä tai sotkenut itseäni muihinkaan huumeisiin. Ihan tarpeeksi on tekemistä alkoholista irrottautumiseen.

Tsemppiä!
Kirjoittele!

Kiitos vastauksistanne! Nyt olen ollut reilun puolitoista viikkoa ilman. Alkaa huomattavasti olo kohenemaan. Jännä kun tuntuu,että mennyt jo kuukaus ja pelkässä sumussa kun ei meinaa muistaa mitä edes viikko sitten on tehnyt, vaikka on" selvinpäin" ollutkin. Ei hikoilutakkaan läheskää niin paljoa! Tuli melko takautuvasti tuo muutaman päivän “viikonloppu” juopottelu kun kävin töissäkin välissä ja sen jälkeen alkoi sellaiset tärskyt,että huhhuh. Unet on todella todella sekavia,vaikka ei edes oikeasti nuku. Pelkkää hikoilua ja unettomuutta. Nyt alkaa saamaan unen päästäkin jo kiinni, vaikka heräilee ennen aikojaan.
Olen hakemassa apua tilanteeseeni ja jos kunta voisi myöntyä maksusitoumukseen johonkin intensiivisempään hoitoon. Olen todella väsynyt ja melko sekainen fiilis. Monta päivää yrittänyt pohtia asiaa täysi raitistumisesta kun kohtuukäyttö tuskin tulee pidemmän päälle onnistumaan.

On kyllä hieman tunne, että tää alkaa hiukan riistäytyä käsistä kun taas on pakko myydä tavaroita että saa rahaa elämiseen :blush:

Moi Artisti!

Hienoa että olet ollut tuonkin ajan raittiina. Voisi olla sen arvoista että kokeilisit täysraittiutta vähän aikaa. Ainahan tänne kohtuukäytön metsästykseen Vähentäjiin pääsee takaisin.

Itsekin tässä unettomana valvon ja kännykkään kirjoitan. Tämä plinkki heittää talviajan mutta kello on oikeasti 01:15 Paljon tsemppiä!

t. Juhani

Moi Artisti. Mietin tässä kirjoitustasi. Kun olin sinun ikäisesi tunsin nuoria miehiä joilla oli tuo sama meininki. Jaa, ei kyllä monella tainnut olla työtä. Mutta kumminkin, jotenkin tuntuu, että tuossa iässä kirjoitetaan paljon sitä millaiseksi se aikuiselämä muotoutuu. Niistä nuorista miehistä moni on kulkenut aika kovaa polkua ja nyt neljäkymppisenä on ole kauheasti muuta kuon velkaa. En sano tokikaan, etteikö elämää voisi muuttaa missä iässä vaan. Mutta jos tottuu esim juomaan paljon ja käsittelemään tunteita juomalla, niin uusien tapojen opettelu vaatii hitosti kärsivällisyyttä, sietokykyä ja järkeä. Itse mietin usein, että olisin juuri tuossa sinun iässäsi voinut tehdä muutakin kuin notkua baareissa. Ja monia ahdistuksia, kaipuuta, pelkoja ja masennusta on yritetty haudata juomalla. Nyt sitten opetellaan niiden käsittelyä ja sietämistä :unamused:

Tahdon vaan sanoa, että olet nuori ja elämäsi on vapaa muotoutumaan vielä monenlaiseksi. Peräänny kuilun reunalta, hanki siihen vaikka apuakin jostain? Tsemppiä tosi paljon. Mitä enemmän pidät selviä jaksoja, sitä helpommin niitä kertyy jatkossa.

Moi Artisti,

aivan ehdottomasti voi ikäisenäsi olla suurkuluttaja. VOi olla, että jaksaa enemmän juoda ja remutakin, tai yleensä niin. Siinä voi kehittyä paha addiktio ja huonolla säkällä tapahtua jotain tosi ikävää.
Olin itsekin todella kirkkaasti suurkuluttaja ikäisenäsi. Nyt toivoisin, että olisin silloin juonut paljon vähemmän. Saan kiittää myös hyvää tuuria siitä, ettei jotain pahempaa tapahtunut. Pahaa kyllä tapahtui.

Mulla ei ole ikinä ollut varsinaisesti rauhoittavia kuvioissa. Yhdellä holisti-kaverillani nyt on, tuttu lääkärinsä pameja hänelle kirjoittelee. Ei ole hyvä asia. Ekaksikin voivat tietysti sekoittaa pöntön salakavalasti ajan myötä tai sitten kerralla voi tapahtua jotain hups ja mennä överiksi. Lisäksi ne voivat mahdollistaa enemmän sitä ryyppäämistä (unen saaminen jne.).

Sussa on paljon potentiaalia hyvään, se välittyy viesteistäsi. En tiedä mistä mulla tuli mieleen, mutta mieleen tuli, että voisit kokeilla jotain kamppailulajin harrastamisen aloittamista.
Ja kehottaisin ottamaan yhteyttä lääkäriin, terveyskeskukseen terkkarille ehkä ensin, tai A-klinikkaan yhteyttä jne.

Tsemppiä Artsisti, asiat voivat kehittyä paljon parempaa kohti!

Urz